Hallo,
Lange tijd ben ik bezig geweest met het bedanken van een accusysteem voor de shack.
ja alles wat radio's en randapparatuur betreft staat volledig vrij van het lichtnet.
Nu moet ik nog met de hand wisselen, schakelen tussen de accu's maar ik plan het te automatiseren
en wel op deze manier.
de acculaders 2 Ctek MXS 5.0, de laadstrromverdelers 2 Victron 80-2AC,
de accu's 4 Enersys powersafe 12V92F
de relais... daar twijfel ik nog over, alle suggesties zijn welkom
en de stroomverdeelrail zal homemade worden
mocht iemand andere ideeën of een visie hebben hoor ik het graag
accusysteem in de shack
- pa3dsc
- Berichten: 1168
- Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
- Roepletters: pa3dsc
- Locatie: Nuenen
- Contacteer:
Re: accusysteem in de shack
vergeet de zekeringen niet!!
Re: accusysteem in de shack
Het circuit op de tekening wil je 2x uitvoeren ?
Als je geen relais gebruikt heeft de Victron 80-2AC laadstroom verdeler geen functie, omdat dus plus polen van de accu's via de rail gekoppeld zijn.
Ik begrijp even niet goed wat je met de relais wil ? zijn deze open tijdens laden ? dat zou namelijk betekenen dat je de accu's niet kan gebruiken tijdens het opladen.
Als ik nog even verder mee denk zou ik het veel simpeler houden.
Mits de accu's alle 4 van hetzelfde type en tegelijkertijd gekocht kan je ze redelijk ongestraft alle 4 parallel schakelen.
Vervolgens laden met 1 acculader waarbij een vuistregel is dat de laadstroom ~20% van de accucapaciteit dient te zijn.
Voor jou voorbeeld: 4x92Ah = 368Ah dit zou betekenen dat de lader een laadstroom van (omhoog) afgerond 40A zou moeten kunnen leveren.
Zekeringen zijn inderdaad onmisbaar, accu's per stuk zekeren , lader zekeren , het totaal zekeren. Het is nog al wat energie waar je met speelt.
Als je geen relais gebruikt heeft de Victron 80-2AC laadstroom verdeler geen functie, omdat dus plus polen van de accu's via de rail gekoppeld zijn.
Ik begrijp even niet goed wat je met de relais wil ? zijn deze open tijdens laden ? dat zou namelijk betekenen dat je de accu's niet kan gebruiken tijdens het opladen.
Als ik nog even verder mee denk zou ik het veel simpeler houden.
Mits de accu's alle 4 van hetzelfde type en tegelijkertijd gekocht kan je ze redelijk ongestraft alle 4 parallel schakelen.
Vervolgens laden met 1 acculader waarbij een vuistregel is dat de laadstroom ~20% van de accucapaciteit dient te zijn.
Voor jou voorbeeld: 4x92Ah = 368Ah dit zou betekenen dat de lader een laadstroom van (omhoog) afgerond 40A zou moeten kunnen leveren.
Zekeringen zijn inderdaad onmisbaar, accu's per stuk zekeren , lader zekeren , het totaal zekeren. Het is nog al wat energie waar je met speelt.
Re: accusysteem in de shack
dag Marcel,
Bedankt voor je reactie, de bedoeling van gans de opzet is was dat de accu's te alle tijde
geladen worden en dat ik via relais kan kiezen tussen accu 1 of 2 voor gebruik.
U zou dus gaan voor de optie van ze alle 4 parallel te laden?
Het is inderdaad nogal wat energie die ik dan ter beschikken heb
dit betekent ook serieuze zekeringen
of ik zou gebruik kunnen maken van een Victron battery combiner: http://www.victronenergy.com/upload/doc ... ers-EN.pdf
Bedankt voor je reactie, de bedoeling van gans de opzet is was dat de accu's te alle tijde
geladen worden en dat ik via relais kan kiezen tussen accu 1 of 2 voor gebruik.
U zou dus gaan voor de optie van ze alle 4 parallel te laden?
Het is inderdaad nogal wat energie die ik dan ter beschikken heb
dit betekent ook serieuze zekeringen
of ik zou gebruik kunnen maken van een Victron battery combiner: http://www.victronenergy.com/upload/doc ... ers-EN.pdf
Re: accusysteem in de shack
Als alle accu's van het zelfde type zijn, tegelijk gekocht en dus een zelfde levensloop hebben gehad kan je ze gewoon alle 4 parallel schakelen.
Een laadstroom-verdeler / load-combiner is dan mijns inziens niet nodig. De accu's zijn dan wel 1 pakket, en je zult nooit 1 accu kunnen vervangen.
Het is alles of niets vervangen. Ze zullen dan gezamenlijk verouderen en opladen kan dan als 1 geheel met 1 oplader.
Voor wat zekeringen betreft zou ik zo kort als mogelijk bij elke pluspool van elke accu een zekering plaatsen. (liefst op zulk een manier dat het onmogelijk is contact te maken met de pluspool voor de zekering)
De rail zou ik ook nog apart zekeren om de gecombineerde stromen te beperken. De oplader zekeren zal niet nodig zijn omdat deze zeer waarschijnlijk zelf al gezekerd is.
Waardes hiervoor hangt af van wat je denkt nodig te gaan hebben aan ampère. (Als ik naar mijn persoonlijke situatie kijk zou ik elke afzonderlijke accu met 20Amp zekeren en de rail met 40Amp.)
Een laadstroom-verdeler / load-combiner is dan mijns inziens niet nodig. De accu's zijn dan wel 1 pakket, en je zult nooit 1 accu kunnen vervangen.
Het is alles of niets vervangen. Ze zullen dan gezamenlijk verouderen en opladen kan dan als 1 geheel met 1 oplader.
Voor wat zekeringen betreft zou ik zo kort als mogelijk bij elke pluspool van elke accu een zekering plaatsen. (liefst op zulk een manier dat het onmogelijk is contact te maken met de pluspool voor de zekering)
De rail zou ik ook nog apart zekeren om de gecombineerde stromen te beperken. De oplader zekeren zal niet nodig zijn omdat deze zeer waarschijnlijk zelf al gezekerd is.
Waardes hiervoor hangt af van wat je denkt nodig te gaan hebben aan ampère. (Als ik naar mijn persoonlijke situatie kijk zou ik elke afzonderlijke accu met 20Amp zekeren en de rail met 40Amp.)
Re: accusysteem in de shack
acculader druppellader 40A is wel niet goedkoop eh daar schik ik toch wel van
Re: accusysteem in de shack
in plaats van twee relais kun je natuurlijk de helft van je spullen op de ene accu zetten en de andere helft op de andere, bij boten wordt dat ook gedaan, een accu voor de gebruikers en een on te starten.
Re: accusysteem in de shack
is / was ook zo de bedoeling ik heb 4 accu's 2 voor HF en 2 voor VHF maar,PA3HMP schreef:in plaats van twee relais kun je natuurlijk de helft van je spullen op de ene accu zetten en de andere helft op de andere, bij boten wordt dat ook gedaan, een accu voor de gebruikers en een on te starten.
ik ben er nu nog niet helemaal uit wat te doen