accusysteem in de shack

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

accusysteem in de shack

#1 Bericht door ON5RKN »

Hallo,

Lange tijd ben ik bezig geweest met het bedanken van een accusysteem voor de shack.
ja alles wat radio's en randapparatuur betreft staat volledig vrij van het lichtnet.

Nu moet ik nog met de hand wisselen, schakelen tussen de accu's maar ik plan het te automatiseren
en wel op deze manier.

de acculaders 2 Ctek MXS 5.0, de laadstrromverdelers 2 Victron 80-2AC,
de accu's 4 Enersys powersafe 12V92F
de relais... daar twijfel ik nog over, alle suggesties zijn welkom
en de stroomverdeelrail zal homemade worden

mocht iemand andere ideeën of een visie hebben hoor ik het graag
Bijlagen
Scan.jpg

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: accusysteem in de shack

#2 Bericht door pa3dsc »

vergeet de zekeringen niet!!

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: accusysteem in de shack

#3 Bericht door ----- »

Het circuit op de tekening wil je 2x uitvoeren ?

Als je geen relais gebruikt heeft de Victron 80-2AC laadstroom verdeler geen functie, omdat dus plus polen van de accu's via de rail gekoppeld zijn.

Ik begrijp even niet goed wat je met de relais wil ? zijn deze open tijdens laden ? dat zou namelijk betekenen dat je de accu's niet kan gebruiken tijdens het opladen.


Als ik nog even verder mee denk zou ik het veel simpeler houden.

Mits de accu's alle 4 van hetzelfde type en tegelijkertijd gekocht kan je ze redelijk ongestraft alle 4 parallel schakelen.

Vervolgens laden met 1 acculader waarbij een vuistregel is dat de laadstroom ~20% van de accucapaciteit dient te zijn.
Voor jou voorbeeld: 4x92Ah = 368Ah dit zou betekenen dat de lader een laadstroom van (omhoog) afgerond 40A zou moeten kunnen leveren.

Zekeringen zijn inderdaad onmisbaar, accu's per stuk zekeren , lader zekeren , het totaal zekeren. Het is nog al wat energie waar je met speelt.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: accusysteem in de shack

#4 Bericht door ON5RKN »

dag Marcel,

Bedankt voor je reactie, de bedoeling van gans de opzet is was dat de accu's te alle tijde
geladen worden en dat ik via relais kan kiezen tussen accu 1 of 2 voor gebruik.

U zou dus gaan voor de optie van ze alle 4 parallel te laden?
Het is inderdaad nogal wat energie die ik dan ter beschikken heb
dit betekent ook serieuze zekeringen

of ik zou gebruik kunnen maken van een Victron battery combiner: http://www.victronenergy.com/upload/doc ... ers-EN.pdf

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: accusysteem in de shack

#5 Bericht door ----- »

Als alle accu's van het zelfde type zijn, tegelijk gekocht en dus een zelfde levensloop hebben gehad kan je ze gewoon alle 4 parallel schakelen.
Een laadstroom-verdeler / load-combiner is dan mijns inziens niet nodig. De accu's zijn dan wel 1 pakket, en je zult nooit 1 accu kunnen vervangen.
Het is alles of niets vervangen. Ze zullen dan gezamenlijk verouderen en opladen kan dan als 1 geheel met 1 oplader.

Voor wat zekeringen betreft zou ik zo kort als mogelijk bij elke pluspool van elke accu een zekering plaatsen. (liefst op zulk een manier dat het onmogelijk is contact te maken met de pluspool voor de zekering)
De rail zou ik ook nog apart zekeren om de gecombineerde stromen te beperken. De oplader zekeren zal niet nodig zijn omdat deze zeer waarschijnlijk zelf al gezekerd is.

Waardes hiervoor hangt af van wat je denkt nodig te gaan hebben aan ampère. (Als ik naar mijn persoonlijke situatie kijk zou ik elke afzonderlijke accu met 20Amp zekeren en de rail met 40Amp.)

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: accusysteem in de shack

#6 Bericht door ON5RKN »

acculader druppellader 40A is wel niet goedkoop eh daar schik ik toch wel van

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: accusysteem in de shack

#7 Bericht door PA3HMP »

in plaats van twee relais kun je natuurlijk de helft van je spullen op de ene accu zetten en de andere helft op de andere, bij boten wordt dat ook gedaan, een accu voor de gebruikers en een on te starten.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: accusysteem in de shack

#8 Bericht door ON5RKN »

PA3HMP schreef:in plaats van twee relais kun je natuurlijk de helft van je spullen op de ene accu zetten en de andere helft op de andere, bij boten wordt dat ook gedaan, een accu voor de gebruikers en een on te starten.
is / was ook zo de bedoeling ik heb 4 accu's 2 voor HF en 2 voor VHF maar,
ik ben er nu nog niet helemaal uit wat te doen

Plaats reactie