Luidspreker filter

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA1MNA
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2011, 18:21

Luidspreker filter

#1 Bericht door PA1MNA »

Hoi allemaal.

Ik wil mezelf een luidspreker filter bouwen, echter weet nog niet echt waar te beginnen.
Ik heb zelf 2 magnat vector 11 needle, die ik ervoor wil gaan gebruiken.
Dit zijn normaal rear luidsprekers voor een surround set.
deze hebben de volgende specificaties:
frequentie bereik 42-30000 Hz (89db)
impedantie 4-8 Ohm (erg lastig)
50 watt (beetje veel)
crossover filter (in de speakers) 3500 Hz.

Ik wilde hiervoor een extern speaker-filter gaan bouwen, die dan in het laag en hoog bereik ook nog af te regelen is.
persoonlijk vind ik het prettig om 2 speakers te hebben, ik heb immers ook 2 oren :lol:
Echter met het bouwen van het filter stuit ik daarbij op wat problemen.
parallel geschakeld zijn de speakers 2-4 Ohm, dat is voor de transciever natuurlijk te weinig.
als ik ze in serie schakel is het 8-16 Ohm, ik geloof dat dit wel mogelijk is.

Nog lastig met het berekenen van het filter is dat ik de impedantie hier niet precies van weet.
Als ik het met 8 of 16 Ohm bereken krijg ik natuurlijk verschillende waardes, en tja wat moet ik dan gebruiken?

Ik had de high-pass graag tussen 300 en 600Hz regelbaar gemaakt.
De lowpass tussen 4000 en 1500, geeft denk ik wel voldoende om dan af te regelen op een voor mezelf goed klinkend geluid.
Ik vraag me dan ook even af hoeveel vermogen moet dan een potmeter hebben kunnen wanneer deze een condensator of spoel overbrugt?

Iemand al eens zo iets hiervoor gebouwd?
'73 PA1MNA

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Luidspreker filter

#2 Bericht door PA0RAB »

PA1MNA,
Wanneer ik het goed begrijp wil je 2 luidspreker boxen aan de set via een instelbaar ( permanent) bandpassfilter
De bandpassgrenzen begrijp ik niet helemaal Het is namelijk breder dan wat de set afgeeft
Een fm set 12,5 KHz breed modulatie index 1 heeft max 3,125KHz als bovengrens Meestal 3 KHz om binnen het (kristal of keramisch ) filter te blijven
Idem bij SSB .Standaard 3Khz breed soms ook wat minder (scherper filter 2,4 Khz)
Dus waarom die dure inductiviteiten en bipolaire condensatoren graag nog regelbaar ook dus ook een goede meervoudige schakelaar.
Wanneer je de audio van de set wilt filteren resp. "verbeterend beinvloeden" is het eenvoudiger te filteren tussen demodulator en Lf versterker.
Denk zelfs dat Kent een bouwpakketje heeft
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Luidspreker filter

#3 Bericht door pa0ejh »

Probeer eerst eens hoe de Bas luidspreker presteert, de crossover Freq. ligt vrij hoog, dus de Laag speaker moet voldoende zijn voor onze doeleinden.

Zie ook mijn luidspreker, staat in Zendontvangers, topic heet Hoogte Ruis.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA1MNA
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2011, 18:21

Re: Luidspreker filter

#4 Bericht door PA1MNA »

Ja haha ik was inderdaad al flink aan het om-denken.

Even schrijven wat ik tot dus ver heb :shock:

eerst, de ingang voor de speakers doe ik toch parallel dan met een 2 en 4 Ohm vermogen weerstand in serie.
de speakers komen in 2 mono ingangen die meteen functioneren als schakelaar, als ik een 8 Ohm speaker in de toekomst wil gebruiken gebruik ik ingang 1. Als de stekker van de andere ingang er dan uit is overbrugt deze de 2 weerstanden.
Als dit andersom is wordt de 2 Ohm weerstand overbrugd, zo is dan die ene ingang geschikt voor speakers van 4 tot 6 Ohm.
Beide stekkers er in is geen overbrugging van weerstand, dus samen ingang is dan 2-4 Ohm

vervolgens heb ik daarmee (altijd) de impedantie beperkt van 8-10 Ohm

Als ik de hoge tonen speaker afsluit heb ik inderdaad tot 3,5Khz geluid,
klank beeld van deze luidspreker is daarbij nog helemaal niet verkeerd, echter wat te warm, als ik het filter afsluit komt deze weer een stuk hoger in frequentie.

Het filter ga ik inderdaad liever in stappen met schakelaars opbouwen.
De High pass had ik nu een butterworth eerste orde,
2 condensatoren 1 van 40uF en 1 van 15uF parallel, samen dan 55uF geeft meer dan voldoende controle daarover.

De Lowpass was toch iets lastiger, maar (even kijken of dit met tekst uit te leggen is)
Om een scherpere curve te krijgen doe ik het hier met een butterworth tweede orde filter.
Ik kan natuurlijk niet perfect de uitgerekende waardes krijgen, maar kan ze wel redelijk benaderen.
3 spoelen 1 van 0,72uH en 2 van 0,47uH in serie, vervolgens 3 condensatoren parallel van 4,7uF
Deze worden dan met de 3 (2X aan uit) schakelaars verbonden om in stappen de hoge tonen te filteren (2,5Khz en lager).
Is wel erg lastig omdat de impedantie ergens tussen 8 en 10 Ohm ligt.

Het meeste licht hier wel, en hoeft niet veel bij.
De band pass grenzen zelf ook wat lager bedacht, stemgeluid ligt immers toch maar tussen 300 en 3Khz.
'73 PA1MNA

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Luidspreker filter

#5 Bericht door PA2OLD »

Vind je het niet een beetje jammer om deze speakers daar voor te gebruiken?
De nieuwprijs destijds was volgens het HiFi forum 459 euro per stuk! (zie: http://www.hififorum.nl/index.php?topic=5979.0)
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Luidspreker filter

#6 Bericht door pa0ejh »

De Impedantie moet je niet zo kritisch bekijken, die is nooit 4 of 8 Ohm, maar het is een gemiddelde waarde...

Ik heb een plot van een 2 weg speaker bijgevoegd, waarop je het impedantie verloop kunt zien, nagetrokken
met een rode lijn, en die verloopt nog al grillig, aan de laag zijde is het de Resonantie van de speaker en de
behuizing die 2 pieken laat zien, de piek bij 2Khz is van het CrossOver filter.

Ook zie je hier hoe de filters de beide luidsprekers voor hoog en laag aansturen, de Laag speaker krijgt vanaf
1500Hz steeds minder spanning, en de Hoog speaker word bij ca. 5Khz pas maximum aangestuurd.

De gestippelde lijnen zijn die van de Filters voor de laag en hoog speakers, hier zie je ook dat er een gat zit in
het filter verloop, dit is nodig omdat beide speakers nog output leveren rond de CrossOver Freq die het gat opvullen
want zou je dat niet doen dan wordt de output van beide speakers groter rond de CrossOver freq. en gaat het daar
overdreven hard klinken, nu zie je dat de ascoustische output rond de CrossOver Freq naganoeg recht is...
LS-filter.PNG
Dat verklaart ook waarom je Laag speaker met het filter er tussen, nog al warm klinkt, omdat het hoog al eerder af valt, zonder filter zal het wel goed klinken....

En die weerstand waar je het over hebt moet je weg laten, anders hou je te weinig output over, de Impedantie is nooit constant 8 Ohm, wel gemiddeld en daar heeft de LF versterker geen moeite mee.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA1MNA
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2011, 18:21

Re: Luidspreker filter

#7 Bericht door PA1MNA »

Hoi,

Bedankt voor de antwoorden,
de speakers die ik gebruik heb ik ooit nieuw gekocht voor inderdaad die prijs.
Helaas heeft de versterker die ik nu heb 125W RMS bij 8 Ohm, en moet ik zwaardere speakers aanschaffen.
Heb de 2 een tijdje op mp gehad, maar krijg er maximaal 30,- voor (samen) dan ga ik ze nu dus liever voor de hobby gebruiken.
Ik laat ze dan het liefst intact natuurlijk.

De gemiddelde impedantie zal bij deze speaker 6 Ohm zijn echter als ik die parallel schakel heb ik 3 Ohm over.
Ik geloof dat is voor de LF versterker in de set echt te laag, vandaar de gedachte achter de weerstanden.
Is me dan wel duidelijk dat de helft van het geluid in de weerstand gaat zitten en inderdaad meer bij 6 Ohm, daar moet ik nog even goed voor zitten dus.
Een impedantie transformator 1:2,5 of 1,3 zou misschien beter zijn.
Ik geloof dat ik het meest op "gehoor" moet gaan doen, heb gelukkig nog wel het een en ander hier liggen gelukkig :-)
'73 PA1MNA

pe2wdo
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 mar 2008, 14:27

Re: Luidspreker filter

#8 Bericht door pe2wdo »

Waarom een passief audiofilter op je luidspreker output?

Misschien is het een idee om een apart LF versterkertje te bouwen (met voeding) waar je je
set op aansluit? Op ebay zijn genoeg kant en klaar pakketjes te koop. Bijv. een klasse D
versterkertje van 2 x 15W kost ca 20 Euro (compleet gebouwd en thuisbezorgd).

DC adaptertje erbij bestellen.

In plaats van een passief LC filter kan je dan een voorversterker met actieve toonregeling bouwen.
Hiervoor zijn bijv. ook equalizer ICs te koop. Dat biedt je meer functionaliteit, geeft een goede
aanpassing op je boxen en is in totaal waarschijnlijk stukken goedkoper.

Om het uitgangsniveau van je set aan te passen op de ingang van je voorversterker gebruikt hierbij
een (laagohmige) ingangsverzwakker (spanningsdeler)

Grt.

Willem
PE2WDO

Plaats reactie