Leuk vraagstuk, de kleine buis weegt 150 kg, de kabel trekt in beide parten dus 150 kg, in totaal wordt dus 300kg op de middelste buis uitgeoefend. Deze weegt zelf 100kg dus in totaal 400 kg. Deze staat op twee parten dus dat is 200kg trekracht, vanaf dan begint het middelste deel uit te schuiven. Het dunne deel gaat al bij 150 kg en gaat als eerste. Denk ik....PA1cm schreef:Waar of niet waar?
uitschuiven van telescoopmast
Re: FT2000 of FT1000 ?
Bert
Re: FT2000 of FT1000 ?
Goeie kwaliteit staalkabel van 8mm heeft een breekracht van ongeveer 7 ton afhankelijk van welk type en de veiligheidsfactor die je wilt gebruiken zakt dit naar bijvoorbeeld ongeveer 5ton. Meer dan genoeg dus mits goed gebruikt (kabelschijf diameter groot genoeg bijvoorbeeld).pa1bvm schreef:Hi andre ,
ik denk dat ik misschien met 8mm kabel wegkom ..
misschien gaat 6mm ook nog wel ..
het is geen hijsbok van smit-tak ..
't is maar een pruts mastje ..
Bert
Bert
Re: uitschuiven van telescoopmast
Het zou een leuke examenopgave zijn voor het F examen.
Ik heb tot op heden geen goede antwoorden gezien.
Cees
PD7CW
Ik heb tot op heden geen goede antwoorden gezien.
Cees
PD7CW
Re: uitschuiven van telescoopmast
Bij opstelling twee hoef je voor de bovenste kabel maar rekening te houden met één maal het gewicht met toebehoren van de dunste pijp mét de erop gemonteerde antenne(s).pa1bvm schreef:Hi andre ,
er is natuurlijk wel een relatie
dat " dooie" gewicht moet omhoog
en ja daar is dan wel een staalkabel voor te vinden
dan krijg je dingen zoals WLL Specs en veiligheids marges , hufterproof , amateurproof , xyl proof etc
daar zijn vast ook weer hele mooie topics van te maken ..
wij amateurs houden vaak van wat extra slagen om de arm.
( ja ja ..nog een kuubje extra beton... je kent dat wel )
maar ik heb wel " last" van het feit dat de kabel tussen de mastdelen door moet kunnen .
als die kabel bijv 25 mm dik zou moeten worden dan schuift de boel echt niet meer .
ik denk dat ik misschien met 8mm kabel wegkom ..
misschien gaat 6mm ook nog wel ..
het is geen hijsbok van smit-tak ..
't is maar een pruts mastje ..
Cees
PD7CW
Laatst gewijzigd door PD7CW op 22 mei 2015, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
- Roepletters: pe1cmo
- Locatie: Ayamonte (spanje)
- Contacteer:
Re: uitschuiven van telescoopmast
Tekening 1 kan niet geeft mechanisch instabiel gedrag.
Tekening 2 is wel goed. (heel goed zelfs)
Tekening 2 is wel goed. (heel goed zelfs)
EA7/PE1CMO
Ayamonte España
Ayamonte España
Re: uitschuiven van telescoopmast
pa1bvm schreef: zijn er nadelen / voordelen bij deze methodes ( 1 en 2) .. en nog iets van alternatieven ???
73 Rick , PA1BVM
ik kom er niet precies uit uit .. maar er is vast iemand die dat goed kan beredeneren ..
Kleine kanttekening bij deze discussie...Jou tekening 2 gaat volgens mij niet werken. Je komt dan 5 meter kabel tekort voor deel 3.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!
Re: uitschuiven van telescoopmast
Zie de tekening van opstelling 1 en de erin vermelde uitleg.PA1cm schreef:Waar of niet waar?
Niet waar dus!
Cees
PD7CW
Re: uitschuiven van telescoopmast
Rick,
Bij de detaillering van opstelling 2 zijn nog wel een aantal verfraaiingen mogelijk maar daarvoor ontbreek de informatie.
Hiervoor zijn wat gedetailleerde schetsen/tekeningen nodig.
Na Pinksteren zal ik het forum weer bezoeken dus mocht je belangstelling hebben laat het maar weten.
Groet Cees,
PD7CW
Bij de detaillering van opstelling 2 zijn nog wel een aantal verfraaiingen mogelijk maar daarvoor ontbreek de informatie.
Hiervoor zijn wat gedetailleerde schetsen/tekeningen nodig.
Na Pinksteren zal ik het forum weer bezoeken dus mocht je belangstelling hebben laat het maar weten.
Groet Cees,
PD7CW
Re: FT2000 of FT1000 ?
Naar mijn idee wordt de middelste buis met 300kg omlaag getrokken maar dat kom ik verder in de berekening niet tegen, klopt dit? Wel leuk overigens, ik zal eens kijken of er ergens een simulator te vinden is.PD7CW schreef:Rick,
Bij de detaillering van opstelling 2 zijn nog wel een aantal verfraaiingen mogelijk maar daarvoor ontbreek de informatie.
Hiervoor zijn wat gedetailleerde schetsen/tekeningen nodig.
Na Pinksteren zal ik het forum weer bezoeken dus mocht je belangstelling hebben laat het maar weten.
Groet Cees,
PD7CW
Bert
Bert
-
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
- Roepletters: pe1cmo
- Locatie: Ayamonte (spanje)
- Contacteer:
Re: uitschuiven van telescoopmast
Een hint, ga eens kijken of jullie brandweerkorps een ladderwagen heeft. Die werkt met een 4 voudige hijsconstructie (waar jij er maar twee hebt) en hoe die bekabeling loopt.
Aangezien daar alles aan de buitenkant zit kan je het heel mooi bekijken.
Aangezien daar alles aan de buitenkant zit kan je het heel mooi bekijken.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España
Ayamonte España
Re: uitschuiven van telescoopmast
Ben het er nog steeds niet mee eens dat deze constructie zo gaat werken.
Maar we stellen het nu anders: We gaan de mast uitlieren zo als op de bijlage, dus zonder rotorbuis, rotor antennes etc.
Dus het kleinste deel is lichter als het middelste deel. Stel: kleinste deel 100 Kg middelste deel 150 Kg.
Nu zal het middelste deel niet omhoog gaan, maar alleen het kleinste deel.
Maar we stellen het nu anders: We gaan de mast uitlieren zo als op de bijlage, dus zonder rotorbuis, rotor antennes etc.
Dus het kleinste deel is lichter als het middelste deel. Stel: kleinste deel 100 Kg middelste deel 150 Kg.
Nu zal het middelste deel niet omhoog gaan, maar alleen het kleinste deel.
- Bijlagen
-
- schuifmast.PNG (19.02 KiB) 5943 keer bekeken
- PA3DJS
- Berichten: 2493
- Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
- Roepletters: PA3DJS
- Locatie: Maarssen
- Contacteer:
Re: uitschuiven van telescoopmast
PA1cm schreef:Ben het er nog steeds niet mee eens dat deze constructie zo gaat werken.
Maar we stellen het nu anders: We gaan de mast uitlieren zo als op de bijlage, dus zonder rotorbuis, rotor antennes etc.
Dus het kleinste deel is lichter als het middelste deel. Stel: kleinste deel 100 Kg middelste deel 150 Kg.
Nu zal het middelste deel niet omhoog gaan, maar alleen het kleinste deel.
Zie schuifmast.png (1)
Op het onderste bewegende deel bevinden zich twee katrollen, overal in de kabel is de spankracht gelijk (wrijvingsloze katrollen).
Stel dat de spankracht in kabel = 120 kg:
Op het bovenste deel werkt nu een kracht van 120 kg omhoog via de bovenste katrol (links), dit deel zal dus omhoog willen gaan bewegen (versnellen).
Op het onderste bewegende deel zitten twee katrollen. De bovenste katrol wekt een netto kracht van 240kg naar beneden op (er gaan twee draden naar beneden). De onderste katrol wekt een kracht van 240 kg naar boven op (er gaan twee draden van de katrol omhoog). De netto kracht op het onderste deel is dus 0 kg.
We trekken door zodat het bovenste deel helemaal uitgeschoven is (en dat de eindstops voldoende sterk zijn, want anders vliegt het bovenste deel eruit):
We hebben nu een situatie waarbij aan het totaal van bovenste deel en onderste deel één kabel naar beneden trekt (dat is de kabel die door de bovenste katrol gaat). Op de onderste katrol trekken twee kabels omhoog. Er is dus een netto kracht omhoog van 1*(spankracht kabel). Je kan het ook anders zien, zodra het bovenste deel uitgeschoven is, draait de onderste katrol niet meer en is het alsof de kabel aan het onderste bewegende deel vast zit.
Totaal gewicht van de bewegende delen is 250 kg. Zodra de spankracht in de kabel groter wordt dan 250 kg, zal het onderste deel samen met het reeds uitgeschoven bovenste deel ohmoog gaan (wrijving even niet meegenomen).
Re: uitschuiven van telescoopmast
omdat ik erg slecht ben met dit soort theorie heb ik een model geprutst ..van een paar latjes en wat spijkers
ik vond optie 2 een goed uitgangspunt
dit is de start positie
en dit is de uitgangs positie en dan zie je snel dat het niet goed gaat
in optie 2 gaat de binnenste mast( 1 op de foto ) veel sneller dan de middelste ( 2 op de foto )
dat heeft tot gevolg dat de middelste mast maar half wordt uitgeschoven
dit even los van de trekkracht en alle andere variabelen ...
op de foto is nummer 3 de buitenste mast ...
wat doe ik fout ???
ik vond optie 2 een goed uitgangspunt
dit is de start positie
en dit is de uitgangs positie en dan zie je snel dat het niet goed gaat
in optie 2 gaat de binnenste mast( 1 op de foto ) veel sneller dan de middelste ( 2 op de foto )
dat heeft tot gevolg dat de middelste mast maar half wordt uitgeschoven
dit even los van de trekkracht en alle andere variabelen ...
op de foto is nummer 3 de buitenste mast ...
wat doe ik fout ???