schilderen van antenne mast

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

schilderen van antenne mast

#1 Bericht door pa1bvm »

het heeft allemaal wel even tijd gekost ... maar binnenkort moet ik mijn mast gaan schilderen in een donker groene tint ...

het is een ijzeren schuifmast van drie delen .. staat op dit moment in de rode menie ..

wat is dan het beste .... gewoon een groene verfsoort kiezen op terpentine basis
of is het dan beter om er "hammoride" ( als ik dat goed schrijf ) op te smeren ...
of had ik dan beter geen rode menie kunnen gebruiken ???

graag advies ..

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: schilderen van antenne mast

#2 Bericht door PD0Q »

licht opschuren , goede onderlaag aanbrengen (denk aan Südwest of iets dergelijks ) en een eenpots verfsysteem erop voor de eeuwigheid .
Die Südwest onderlaag is iets anders als 'grondverf' btw .. vergelijk het met ouderwetse 'menie' maar dan zonder de loodrommel erin , voorkomt oxidatie onder je verf waardoor er over heel lange periode geen water onder je verfsysteem kan komen .

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: schilderen van antenne mast

#3 Bericht door PA0CMU »

Geen groen kiezen maar lichtgrijs. Groen steekt enorm af tegen de grijze wolken / lucht.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: schilderen van antenne mast

#4 Bericht door pa1bvm »

ok lichtgrijs kan ook ...goede tip ..

maar dus niet met hammorite ?? eerst nog een grondlaag ( over de rode menie) ???

ik dacht ik ga na de rode menie er metaal verf op "smeren"


Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: schilderen van antenne mast

#6 Bericht door PD0Q »

Als je al hebt gemenie'ed is dat prima ..menie is echter iets dat moderne schilders niet meer gebruiken ,vandaar Südwest als advies onderlaag .
Hammerite kan ..maar is peperduur . Pot Jotun of Sikkens doet echt niet onder voor Hammerite .

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: schilderen van antenne mast

#7 Bericht door PA1WBU »

PA0CMU schreef:Geen groen kiezen maar lichtgrijs. Groen steekt enorm af tegen de grijze wolken / lucht.
Precies, denk even aan de kleuren de de Luchtmacht op haar toestellen spuit, dat gaat op in de achtergrond.

Pd0hdf
Berichten: 155
Lid geworden op: 31 dec 2012, 16:14
Roepletters: pd0hdf

Re: schilderen van antenne mast

#8 Bericht door Pd0hdf »

pa1wbu schreef:
PA0CMU schreef:Geen groen kiezen maar lichtgrijs. Groen steekt enorm af tegen de grijze wolken / lucht.
Precies, denk even aan de kleuren de de Luchtmacht op haar toestellen spuit, dat gaat op in de achtergrond.

ja.......net als op de tanks................no thanks :mrgreen:

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: schilderen van antenne mast

#9 Bericht door pa1bvm »

mooie reply ..

het is een schuifmast van 3 x 5 meter

dus ik maak de twee bovenste delen " luchtmacht grijs "
en het onderste stuk " leger groen" dat staat wat meer tussen de bomen ..

en bij de gamma was de hammorite in de aanbieding ..scheelde ruim 30 %
dus ik kan aan de slag .. het regent hier in Schijndel weer fors .. dus misschien morgen..

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: schilderen van antenne mast

#10 Bericht door ON5RKN »

Hammerite.... Eerlijk gezegd de grootste vuiligheid die er bestaat, als je het echt goed wil doen zorg dan voor een kathodische bescherming bvb een goed product weliswaar niet goedkoop is Zinga kost ca 20€ de liter maar blijft jaren goed pelt ook niet af gelijk het hammerite spul

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: schilderen van antenne mast

#11 Bericht door PA1WBU »

PD0HDF schreef:
pa1wbu schreef:
PA0CMU schreef:Geen groen kiezen maar lichtgrijs. Groen steekt enorm af tegen de grijze wolken / lucht.
Precies, denk even aan de kleuren de de Luchtmacht op haar toestellen spuit, dat gaat op in de achtergrond.

ja.......net als op de tanks................no thanks :mrgreen:
Als je die anti-corrosie grondlaag bedoelt, das geen grijs, dat was in de dagen dat ik bij de KLu zat een soort smerige kleur groenachtig. Ik bedoel uiteraard het matte grijs van de toplaag

Plaats reactie