vraagje over schema

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Oscar
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 dec 2008, 16:02

vraagje over schema

#1 Bericht door Oscar »

Ik ben bezig met het ombouwen van een eindtrap, met andere woorden een 6KD6 vervangen voor een EL509.
Nu heb ik een schema gevonden van een EL509 maar het is mij niet duidelijk of de buisvoet wordt weergegeven vanaf de soldeerzijde of vanaf buiszijde


http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... MyguMC44ZA

Alvast bedankt

Oscar
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 dec 2008, 16:02

Re: vraagje over schema

#2 Bericht door Oscar »

Niemand een idee ? Het plaatje komt van de site van PA0FRI en geeft het aansluitschema van de EL509/EL519 weer. pen 4 of 5 is gloeispanning en pen 9 is de kathode. nu Gaat het erom is het vanaf de buiszijde gezien of vanaf de soldeerzijde van de buisvoet. Kan iemand me helpen ?

73
Oscar

Danny.
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 sep 2010, 16:32
Roepletters: ON4VX

Re: vraagje over schema

#3 Bericht door Danny. »

Hey Oscar, voor zover ik het mij nog kan herinneren, moet men die buisvoeten "lezen" op de buisvoet kijkend, of anders gezegd, van de bovenkant van de buis, naar de voet ervan :wink:

Groetjes

Danny
Toen wij in 1958 huwden hadden wij niet veel, maar het meeste daarvan hebben wij nu nog in ons bezit

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: vraagje over schema

#4 Bericht door PA1Bj »

Altijd van de onderkant bekijken. Vanaf pin 1 met de klok mee tellen.
De gloeidraadaansluitingen kun je ook zien in de buis. Dan kan het niet missen, lijkt me.
Succes !

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: vraagje over schema

#5 Bericht door pa3dsc »

gloeidraad zit op 4 en 5
even meten met een ohm meter op de buis zelf.
tussen de pinnekes 4 en 5 is de weerstand zeer laag.
(tenzij de gloeidraad onderbroken is)
De weerstand tussen de andere pinnekes is hoog.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3357
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: vraagje over schema

#6 Bericht door Juul - PE0GJG »

Mail naar PA0FRI ?

"sommige dingen zijn soms zo simpel".... hi
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: vraagje over schema

#7 Bericht door pa1bvm »

tja pin 4 en 5 gloeidraad .. dan verwacht je daar toch een laag ohmse weerstand
dan is de rest redelijk eenvoudig uit te tellen ..

op zijn kop houden pootjes omhoog.... met de klok mee tellen ..


sorry mijn bericht draagt niet echt bij ....

el 509 .. pfff dat is lang geleden ..
konden wel mooi " blauw" staan met rode wangetjes ..

Danny.
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 sep 2010, 16:32
Roepletters: ON4VX

Re: vraagje over schema

#8 Bericht door Danny. »

Danny. schreef:Hey Oscar, voor zover ik het mij nog kan herinneren, moet men die buisvoeten "lezen" op de buisvoet kijkend, of anders gezegd, van de bovenkant van de buis, naar de voet ervan :wink:

Groetjes

Danny
Was ik dan verkeerd met mijn verwijzing?

Sorry

Danny
Toen wij in 1958 huwden hadden wij niet veel, maar het meeste daarvan hebben wij nu nog in ons bezit

Oscar
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 dec 2008, 16:02

Re: vraagje over schema

#9 Bericht door Oscar »

Oke, bedankt voor de antwoorden.
Als ik het goed begrijp is op het tweede plaatje het aanzicht vanuit onderkant buisvoet dus soldeer zijde.
Het eerste plaatje geeft dan het onderaanzicht van de buis weer (vanaf de pootjes gezien).

73
Oscar

Gebruikersavatar
PA0PGA
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 aug 2005, 20:50
Roepletters: PAoPGA
Locatie: Geulle

Re: vraagje over schema

#10 Bericht door PA0PGA »

Buispennen worden altijd met de klok mee geteld, beginnende bij pen1, direct links van de grotere spatie tussen de pennen. Van de onderzijde dus, of als je wilt van de soldeerzijde.
De pennen 4 en 5 zijn bij de PL519 de gloeidraad, en is ook al een indicator.

Voor de oudere knarren als ik eitje, maar kan me voorstellen dat mensen er problemen mee hebben, het is tenslotte even geleden dat we met buizen even vertrouwd waren.

Succes met je bouwproject, let er wel op dat bij remplace de buiscapaciteiten roet in het eten kunnen gooien in de vorm van oscillaties. Dus zeker na ombouw de zaak opnieuw neutrodyniseren.

73, Wim PA0PGA
Real radio's glow in the dark

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: vraagje over schema

#11 Bericht door PA0RAB »

Wim, Heb je ooit ook niet je handtekening gezet onder het formulier van onze minister
Betrof toen de kennis van de Post en telegraaf wet 1920 enz enz
M'n call op een 807 bracht mij in grote moeilijkheden toen pit werd door verkocht !
73 de Ruud PA0 RAB

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: vraagje over schema

#12 Bericht door elsinga »

Oscar schreef:Niemand een idee ? Het plaatje komt van de site van PA0FRI en geeft het aansluitschema van de EL509/EL519 weer. pen 4 of 5 is gloeispanning en pen 9 is de kathode. nu Gaat het erom is het vanaf de buiszijde gezien of vanaf de soldeerzijde van de buisvoet. Kan iemand me helpen ?

73
Oscar
[mod] Oscar, voor welke band is deze lineair bedoeld? Als dat voor de 27mc is, dan is gebruik illegaal en mag er volgens de forurmregels hier ook niet over gediscussieerd worden. Is het voor de HAM banden, dan horen we graag je call en is hulp geen probleem. [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: vraagje over schema

#13 Bericht door ----- »

[offtopic]Uiteraard is Oscar legaal bezig anders zou hij het hier toch nooit vragen.[/offtopic]

Hier een plaatje van een buisvoet, je kan 9 , 8, 7, 6 lezen links naar rechts op de voorgrond, zelf ff doortellen
Bijlagen
6p45s_socket_02_xl.jpg

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: vraagje over schema

#14 Bericht door pa1bvm »

hmm.. die 6kd7 zaten ook nog wel eens in die buizen eindtrapjes uit Italie .. hmmm
ik heb dus misschien wel onbewust geholpen aan iets wat niet mag ..

Oscar
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 dec 2008, 16:02

Re: vraagje over schema

#15 Bericht door Oscar »

Even voor de duidelijkheid, ja ik ben zendamateur.
Het betreft een buizen eindtrap voor de 10 en 11 band en nee ik ga hem niet gebruiken.
Ik ben er twee aan het opknappen puur uit interesse en ik word er zeker niet dommer van.
Jammer dat er mensen die gelijk een oordeel klaar hebben (elsinga) als je even naar mijn berichten gekeken had bij even voorstellen in 2008.....
Andere mede amateurs bedankt voor de hulp hier kan ik mee vooruit.

73
Oscar

Gesloten