vraagje over schema

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: vraagje over schema

#16 Bericht door elsinga »

Oscar, ik had niet gelijk een oordeel klaar, maar vroeg naar je bedoelingen. En nee, als moderator ga ik niet iemands hele historie uitpluizen.... Tip: zet je call even in je onderschrift. Voorkomt vragen. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: vraagje over schema

#17 Bericht door pa1bvm »

@oscar

wel een foto plaatsen als het spul af is ..
ik wil die mooie blauwe gloed + rooie wangen nog wel even zien ..
succes met bouwen ..

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: vraagje over schema

#18 Bericht door PA0RAB »

Oscar,
M.I. heb je deze negativiteit zelf opgewekt.
Ene beetje ervaren zendamateur weet waar bijv het stuurrooster en kathode zit
Volg de aansluitingen en je hebt het zo ontrafeld.
Weet het niet zeker of buizentechniek nog in het examenpakket zit M.i. wel behorend bij de minimale basiskennis
Trouwens Oscar wat is zo moeilijk aan het vermelden van je call.?
Als gebruiker van dit forum weet je dat er misbruik plaatsvindt .Ken je de forum regels enz
En weet je ook hoe men over bepaalde zaken hier denkt
Wat is er dan zo moeilijk aan om open te zijn en zo die vervelende verdenking van illegaliteit te
voorkomen?
Verwacht jij nu echt dat men in 7 jaar topics gaat spitten. Zelfs nu nog geen call
73 de Ruud PA0RAB

Oscar
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 dec 2008, 16:02

Re: vraagje over schema

#19 Bericht door Oscar »

Hallo Ruud,
Ik ben anders van mening.

De site heet zendamateur.com dus mag je aannemen......en ja daar wordt wel eens misbruik van gemaakt maar dat wil toch niet zeggen dat indien er een vraag gesteld wordt door iemand zonder call te vermelden dat er gelijk argwanend gereageerd moet worden. 95% van de gebruikers is zendamateur of luisteramateur.

Het vermelden van de call is niet verplicht en heeft voor mij ook geen toegevoegde waarde.
Indien het verplicht is / of wordt zal ik me daar aan confirmeren.

Voor wat betreft de kennis van buizen, dat is jou mening maar had ik de kennis gehad dan had ik de vraag niet hoeven stellen. Ik ben van huis uit geen electronica man maar wat ik wel heb geleerd is om kennis te halen daar waar die aanwezig is :wink:

No hard feelings ik ben in ieder geval goed vooruit geholpen en ga het andere buitvoetje solderen, dan nog wat verzwakte condensators vervangen en het relais en dan kan hij plaats nemen in mijn vitrinekast op de hobby kamer.

73 oscar

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: vraagje over schema

#20 Bericht door PA0RAB »

Oscar,
Normaal gesproken ben ik bereid te helpen.
Val ik geen personen aan maar stellingsname , opvattingen en argumenten
Even voor jouw info
Enige jaren geleden flink last gehad van lieden die zich zendamateur noemen maar niet aan de voorwaarden voldoen zich zo te noemen. De enige overeenkomst is dat zij ook een zender gebruiken.
Een "zendamateur" vond het nodig tijdens een zoektocht naar een lijk onder extreem koud weer op het wad ons op te vrolijken door plaatjes te draaien op de noodfreq.
Het volgende geval
k Werd in hechtenis genomen en verhoord.
Reden medewerking verleed bij het aanleggen van een illegaal zendstation.
In de zender van de betrokken "zendamateur" had men onderdelen aangetroffen met m'n roepletters
Poog maar eens aan te tonen dat die onderdelen in een verkochte terreinversterker zaten en dat de zender verkocht was aan een voetbalclub.
Nog een geval.
Stroomstoring Zenders hulpdiensten vallen uit. Met stel medeamateurs nood net opgezet.
Napraten met hulpdiensten Geen gevaarlijke info. verzonden en zij hadden scramble.
Was zo dom te vragen of ie wilde weten hoe het werkte en waar in de regio de bouwpakketjes te koop waren. Bekendmaking overheidsgeheim.
Dus er zijn zendamateurs met en zonder en ben ik door ervaring wijzer geworden
Een ander punt is en blijft het gebruik en het zich houden aan afgesproken forum regels.
Blijkbaar heb je argumenten om dat niet te doen omdat het niet verplicht is ,maar wel zo prettig als je weet met wie je te doen hebt
Er is genoeg er over ge-ouwe-neeld dus heb ik geen zin een herhaling daarvan op te starten
Zoals eerder gezegd ik val argumenten aan ,nimmer de persoon
Ik hoop je m'n houding iets duidelijk te hebben gemaakt
73 de Ruud PA0RAB

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: vraagje over schema

#21 Bericht door PA0LMD »

elsinga schreef:
Oscar schreef:Niemand een idee ? Het plaatje komt van de site van PA0FRI en geeft het aansluitschema van de EL509/EL519 weer. pen 4 of 5 is gloeispanning en pen 9 is de kathode. nu Gaat het erom is het vanaf de buiszijde gezien of vanaf de soldeerzijde van de buisvoet. Kan iemand me helpen ?

73
Oscar
[mod] Oscar, voor welke band is deze lineair bedoeld? Als dat voor de 27mc is, dan is gebruik illegaal en mag er volgens de forurmregels hier ook niet over gediscussieerd worden. Is het voor de HAM banden, dan horen we graag je call en is hulp geen probleem. [/mod]
Tsja Robert, dat is nu het nadeel dat het niet verplicht is om je call te vermelden bij je naam.
Zo krijg je dit soort situaties.
Meten is (z)weten

-Verwijderd account

Re: vraagje over schema

#22 Bericht door -Verwijderd account »

PA0LMD schreef:Tsja Robert, dat is nu het nadeel dat het niet verplicht is om je call te vermelden bij je naam.
Hierover hebben we het al meermalen gehad in diverse topics. Maar alles blijft hetzelfde.

Maar wat nu als je geen call hebt en ook geen swl-nummer (omdat die persoon geen lid is van een amateurvereniging) maar wel mee wil doen op dit forum? In geval dat de eis om je call te gebruiken verplicht zou worden/zijn.

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: vraagje over schema

#23 Bericht door PA0LMD »

Simpel... als je geen call hebt je voor en achternaam en woonplaats.

Ik weet dat dit punt regelmaat onderwerp van een topic is zolang het management niet inziet dat anoniem posten onwenselijk is.
Daar zijn genoeg voorbeelden van.
Meten is (z)weten

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: vraagje over schema

#24 Bericht door jan58 »

Ach ja een naam en adres kan iedereen ook wel opgeven.
Maar als je rot wil doen ......geef je naam en adres van een ander op bijv.


Gr Jan

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: vraagje over schema

#25 Bericht door elsinga »

[mod] Zullen we dit soort zaken elders bespreken? Tenminste, voor zover dat niet al gebeurd is? Hier graag weer on-topic. [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: vraagje over schema

#26 Bericht door pa0ejh »

Tsja, Robert, dan moet je er zelf ook niet naar vragen of het wel legaal is, want dan rakel je discussie zelf weer op...

En wat is er verkeerd aan om je Call te vermelden, lijkt wel of ze er zich voor schamen.....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: vraagje over schema

#27 Bericht door elsinga »

pa0ejh schreef:Tsja, Robert, dan moet je er zelf ook niet naar vragen of het wel legaal is, want dan rakel je discussie zelf weer op...

En wat is er verkeerd aan om je Call te vermelden, lijkt wel of ze er zich voor schamen.....
Huh? Die is wel heel krom.... Ik vraag naar een call en daarom mag iedereen ineens weer gaan lopen emmeren of we niet eens van iedereen de call verplicht moeten stellen? Die discussie is geweest en de kans dat dat gaat gebeuren is niet groot. Dus vraag ik gewoon als het nodig is naar een eventuele call of andere aanwijzing. Nou ja, ik zal wel gek zijn... :roll:
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: vraagje over schema

#28 Bericht door elsinga »

[mod] Op verzoek van de OP wordt dit draadje gesloten. Gaat (zoals hij schrijft) inderdaad behoorlijk off-topic en het antwoord is al gegeven. [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gesloten