balun 1:1 -> balun 4:1 of balun 4:1 -> balun 1:1

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD2JHP
Berichten: 293
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:08
Locatie: WADDINXVEEN
Contacteer:

balun 1:1 -> balun 4:1 of balun 4:1 -> balun 1:1

#1 Bericht door PD2JHP »

L.S.,

Ik heb nu een setje baluns gebouwd zoals het onderwerp doet vermoeden.... (zien er overigens best gelikt uit)
Nu is mijn vraag welke volgorde is het best? In de literatuur kan ik hierover niets vinden maar mijn vermoeden is: balun 1:1 (3E25) en daarna de balun 4:1 (4C65)

Wie weet het antwoord? Liefst met argumentatie zodat ik er wat van kan leren! :lol:

Met vriendelijke groeten,

Jan

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#2 Bericht door pe5jw »

Ik verwacht 4:1 en dan 1:1
waarom ? de 1:1 zal voor 50 (50/75) Ohm gemaakt zijn dat lijkt me aannemelijk.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#3 Bericht door PA5COR »

Beetje weinig info, welke frequentie wil je ze gebruiken, wat voor doel, antenne, voedingslijn, etc.

Heb je een OCF antenne ( windom soort) dan kan en 1:4 een aanpassing geven tussen de antenne en de daarop volgende mantelstroom trafo, de 1:1.

Ik bouw mijn OCF aanpassingen altijd zo, 1:6 trafo, dan gevolgd door een 1:1 mantelstroomfilter.
Geen H.F. meer op de buitenkant van de kabel, onder bij de antenneaansluiting ook nog wat ferriet om de coax om te zorgen dat de buitenkant van de coax welke ook storing oppikt, deze niet kan doorgeven aan de set/tuner etc.

Een 4c65 is goed geschikt voor 80 tot en met 6 meter, de 3 e 25 meer voor de loagere frequenties, maar als 1:1 hoeft dat geen probleem te vormen.

Cor

PD2JHP
Berichten: 293
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:08
Locatie: WADDINXVEEN
Contacteer:

#4 Bericht door PD2JHP »

Hallo Cor,

Mijn vraag ging niet zozeer over de frequentie maar meer over de volgorde van de baluns. Of dat nu eerst de 4:1 en daarna de 1:1 moest zijn of juist andersom; daarbij is de frequentie en ook de toepassing niet zo relevant (lijkt mij...). Ter info: ik wil het een en ander toepassen bij een monoband antenne voor de 20 meter.

Voor mijn homemade Windom heb ik een 6:1 balun liggen maar mijn voorkeur gaat daarbij, na intensieve bestudering van het Handbook 2007, uit naar een kippenladder; veel minder verliezen in de transmissielijn maar helaas wel oppassen met RFI (zie ook het artikel waar blijft mijn PEP in de Electron van een poos geleden); deze eindigt vlakbij de set in een balun + een stukje coax in de IntelliTuner.

Met vriendelijke groeten en wellicht lopen we elkaar weer tegen het lijf op de dag van de radioamateur! :lol:

Jan

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#5 Bericht door PA5COR »

Monoband antenne is niet zo'n probleem, open dipool, voeden met coax en 1:1 balun.

Met RG 213 heb je bij een goede aanpassing weinig verlies, of je moet 1 kilometer coax nodig hebben ;)

Hoop je i.d.d. weer eens te zien, even bijbeppen dan ;)

73,

Cor

Plaats reactie