Enorme last van intermodulatie verschijnselen

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Enorme last van intermodulatie verschijnselen

#16 Bericht door pe1cmo »

Oja, je mag altijd een schema van die converter / ontvanger neerzetten, kunnen we altijd kijken of we een goede hint kunnen geven voor verbetering.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

PA3GVQ
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 apr 2005, 19:53

Re: Enorme last van intermodulatie verschijnselen

#17 Bericht door PA3GVQ »

Ik kan helemaal de tip van Eric PE1MIX onderschrijven, om uit te kijken naar de Ericsson RS4411 filters welke verkocht zijn door het museum Jan Corver.

Wij hebben zo'n filter in gebruik op de SS Rotterdam PI4HAL. Daar hebben we door de hoge antenne op het schip (40+ meter) niet alleen last van het zeer harde signalen van het eigen TETRA-net van de SS Rotterdam (2 frequenties op 429 MHz), maar ook hele harde signalen van o.a. de waalhaven radio/TV-toren met 5 kanalen Digitenne.

Ik heb over het afregelen van het filter en de meetwaarden na afregelen een artikel geschreven voor het blad van de SS Rotterdam. Hier in is te lezen hoe goed het filter is en wat het effect is zonder en met het filter op een buiten antenne.

We hebben inmiddels een aantal keren gebruikt en de verbetering is zeer groot, van alleen maar ratels over de hele 70cm horen, naar geen piepje meer. Nadeel we kunnen het filter niet over de hele 70cm band gebruiken, maar van 430.8 t/m 436 MHz (lees: het simplex en SSB deel) is het geen enkel probleem.

Succes met het zoeken naar zo'n filter.

73, Edwin PA3GVQ
Bijlagen
Artikel RS4411 70cm filter voor PI4HAL SS Rotterdam.pdf
Artikel over RS4411 voor PI4HAL
(846.24 KiB) 149 keer gedownload

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Enorme last van intermodulatie verschijnselen

#18 Bericht door pe1cmo »

Ik ben nu zelf met een ontvanger voor 70cm bezig, voor breedband FM met 50 us de-emphasis.
Daarbij haal ik een gevoeligheid van -110 dBm.

Zet ik dit om naar smalband, zal dat rond de -116 a -117 dBm zijn voor 20 dB sinad, gewoon gevoelig dus.

Maar kijk ik naar het grootsignaal gedrag, ik heb op 2 MHz afstand geen blocking kunnen meten, mijn meetspullen zijn gewoon niet goed genoeg.
De generator kan 18 dBm maken, en ik koppel het signaal in via een 20 dB richtcoupler, dus -2dBm op de antenne plug.
Met die -2 dBm op de antenne plug op 2 MHz afstand van een signaal van -110 dBm nog geen degradatie van het ontvangstsignaal.

Dit is te vergelijken met een 5 Watt zender op een 70cm rondstraler, die 7 meter naast de ontvangst antenne staat, rondstraler.
Of op 70 meter afstand van een 500 Watt EIRP zender.

Dus het kan wel, een ontvanger maken die weinig last heeft van intermodulatie / blocking.

Daarbij dus geen groot filterblok zoals jullie gebruiken.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Plaats reactie