voltage-en polariteitsbeveiliging

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD2JHP
Berichten: 293
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:08
Locatie: WADDINXVEEN
Contacteer:

voltage-en polariteitsbeveiliging

#1 Bericht door PD2JHP »

L.S.,

Ik heb in navolging van een oud artikel in de QST een voltage- en polariteitsbeveiliging gebouwd met een 1.5KE15A en een 2-tal zekeringen.
In mijn schakeling staat de 1.5KE15A over de min naar de plus gezien van de inputzijde.

Een en ander heb ik al gemeten, maar hoe kan ik dit in de praktijk testen zonder een (werkend) apparaat op te offeren HI!


Iemand een suggestie?

Bij voorbaat dank voor het meedenken,

Jan PD2JHP
Making a contact is great; to be friends is greater... Try to help each other!

Life should NOT be a journey to the grave with the intention of arriving safely in an attractive and well preserved body.
Rather we should skid in sideways - Chardonnay in one hand - chocolate in the other - body thoroughly used up, totally worn out and screaming "WHO HA, What a Ride"! HI HI

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: voltage-en polariteitsbeveiliging

#2 Bericht door PE1PQX »

Schakeling nog eens bouwen en daar achter een simpele schakeling maken (ledje, piepertje of iets anders simpels).

Of testen voor inbouw in apparaat...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PE1CYM
Berichten: 130
Lid geworden op: 12 dec 2007, 13:33

Re: voltage-en polariteitsbeveiliging

#3 Bericht door PE1CYM »

Voor het testen van de overspanningsbeveiliging hoeft je niets aan te sluiten behalve een voltmeter, Voor de polariteitsbeveliging hoef je ook niets aan te sluiten, je kunt wel een voltmeter aansluiten om mee te kijken
Kost een paar zekeringen, maar dan heb je wel een functionele test :D

http://www.aresdec.org/wp-content/uploa ... rotect.pdf

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: voltage-en polariteitsbeveiliging

#4 Bericht door PA3DJS »

Dag Janneman,

Je gebruikt componenten op een manier waarvoor ze niet bedoeld zijn. Is op zich niet erg, maar je zult dan toch (helaas) zelf moeten testen. Bij behoorlijke overbelasting gaan zulk soort diodes in de kortsluiting. Bij zeer sterke overbelasting kan de hele boel verdampen/uiteenvallen (=open verbinding) voordat de zekering smelt.

Jouw 71Ap transorb kan een I^2*t puls van rond 3.5 A^2*s overleven. Een 10A zekering heeft een aanmerkelijk hogere I^2*t waarde (natuurlijk afhankelijk van traag/snel). Als het om Ampere's gaat, zal de diode altijd overbelast worden en blijft de vraag of hij zich als "short circuit" (gewenst gedrag) of als "open" (ongewenst gedrag) gaat gedragen. Het zal ook afhangen van de piekstroom die de te beveiligen voeding kan leveren indien deze teveel spanning gaat geven.

Wel eens gedacht aan een thyristor met zenerdiode? Als zo'n circuit afgaat, wordt het juist een kortsluiting waardoor de dissipatie in de thyristor beperkt blijft. Bij thyristors geven ze ook een I^2*t waarde op (die bij voorkeur lager ligt dan de I^2*t waarde van de zekering).

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1761
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: voltage-en polariteitsbeveiliging

#5 Bericht door pe1rea »

Voor kleine verbruikers (tot ongeveer 1 A max) bouwde ik altijd een brugcel in het apparaatje.
Voordeel, welke sukkel er ook iets opzet, het apparaat ziet altijd de juiste plus en min.
Zelfs als er eens een wisselstroomadapter op gezet wordt.
Het kost je 1,4V spanning, maar hufterproof.
Voor de overspanning indien noodzaak gebruik ik ook de thyristor oplossing.
Deze schakende overigens de primaire kant uit, waardoor het zaakje spanningsloos kwam.
Werkte in de testopstelling uitstekend, in de praktijk heeft het nooit hoeven ingrijpen.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

pd0kym

Re: voltage-en polariteitsbeveiliging

#6 Bericht door pd0kym »

pe1rea schreef: welke sukkel er ook iets opzet, het apparaat ziet altijd de juiste plus en min.
Zelfs als er eens een wisselstroomadapter op gezet wordt.
.
nu is het in de radioshack meestal de radioamateur zelf degene die de boel aansluit dussss............... :roll: :lol:
maar ik moet wel toegeven dat die brugcel een goed en makkelijk idee is , nooit meer zoeken naar de juiste voeding / adapter met de juiste polariteit .

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: voltage-en polariteitsbeveiliging

#7 Bericht door PE1PQX »

Het vervelende daarvan is dat je in (bijvoorbeeld) een TS-430 die op high-power al 20A al een hele forse brugcel nodig bent die vrijwel niet in te bouwen is. Zal met de hedendaagse tranceivers niet veel anders zijn denk ik (ruimtegebrek voor dergelijke toevoegingen).
Dan is een dikke diode in sper richting over de voedingsaansluiting in de tranceiver een handiger oplossing en simpeler in te bouwen, wel zorgen dat je per apparaat een zekering gebruikt in zijn eigen voedingslijn!
Eventueel aangevuld met een diode in doorlaat in de voedingslijn, just to be sure.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pd0kym

Re: voltage-en polariteitsbeveiliging

#8 Bericht door pd0kym »

nu zijn de voedingskabels van een tx/rx en de aansluitingen van voedingen duidelijk gemarkeerd met de kleuren zwart en rood
dus, het fout aansluiten hiervan zou wel heel dom zijn ( maar niet onmogelijk )
bij adapters is het een ander verhaal , meestal is de center van de powerplug + , maar in enkele geval wil die wel eens - zijn ( wat ongebruikelijk is )
in het ergste geval staat dit niet op het apparaat vermeld (stickertje er af ofzo )
voor die apparaten is zo`n brugcel een uitkomst .
en waar praat je over , een adapter heeft meestal het vermogen van 3A of minder

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1761
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: voltage-en polariteitsbeveiliging

#9 Bericht door pe1rea »

Het heeft mij ooit een portofoon gekost doordat een of andere sukkel er een foute steker in stak, plus op de midden ipv min op de midden als Standard dat graag zag.
En ooit een apparaat van een mede amateur die zelf onderweg plus en min had verwisseld in de aansluitdraden.
Dat kostte gelukkig niet meer dan een zekering.

@PE1PQX,
Ik schreef daarom ook,
Voor kleine verbruikers (tot ongeveer 1 A max) bouwde ik altijd een brugcel in het apparaatje.
Mijn portofoons hadden sindsdien altijd een brugcel (al dan niet met losse diodes) in de voeding zitten.
Dat overkomt je maar een keer, bij mij iig wel.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: voltage-en polariteitsbeveiliging

#10 Bericht door PE1PQX »

Ik heb de twijfelachtige eer nog niet gehad van technisch rook uit een apparaat veroorzaakt door verkeerd aansluiten.
Vroeg of laat mislukt mij dit zeker en vast eens..

Nu hopen op eerder laat dan vroeg....
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie