batterijen batterijbank

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

batterijen batterijbank

#1 Bericht door ON5RKN »

Hallo,

Of het onder de categorie zelfbouw valt weet ik niet maar.
Ik heb hier een 8 tal AGM batterijen 12v 92Ah en zou daar een soort batterijbank
willen mee maken. Alle batterijen parallel of 2 groepen van 4 batterijen en die ook parallel
aan een lader hangen. Iemand ervaring hiermee?

Danny.
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 sep 2010, 16:32
Roepletters: ON4VX

Re: batterijen batterijbank

#2 Bericht door Danny. »

Hello, te weten dat batterijen die in serie geschakeld worden, van hetzelfde vermogen (Ah) moeten zijn, en batterijen die in parallel van dezelfde spanning moeten zijn.
Je kunt dus best een "volle" batterij niet in serie schakelen met een "hals volle" :wink:
Groetjes

Danny
Toen wij in 1958 huwden hadden wij niet veel, maar het meeste daarvan hebben wij nu nog in ons bezit

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: batterijen batterijbank

#3 Bericht door ON5RKN »

wel de batterijen hebben allemaal zelfde productiedatum, zelfde capaciteit etc

Gebruikersavatar
PA1ALV
Berichten: 116
Lid geworden op: 02 jan 2011, 11:25
Roepletters: PA1ALV
Locatie: Hollandsche Rading

Re: batterijen batterijbank

#4 Bericht door PA1ALV »

Hier wat meer info:
http://www.awaccu.nl/pagina/14-parallel ... van-accu-s

Bij de modelbouw gebruiken wij laders welke elke cel (van een 3,4 of 5 cellen-pakket) afzonderlijk meet en eventueel bijlaad.
Dat doen we met een zogenaamde balancer-module welke in de lader zit.
Wij gebruiken lipo-cellen, wellicht is er voor jou type accu ook wel een dergelijke lader mogelijk.
Hans, PA1ALV
Twitter: @deklokkenmaker

Danny.
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 sep 2010, 16:32
Roepletters: ON4VX

Re: batterijen batterijbank

#5 Bericht door Danny. »

ON5RKN schreef:wel de batterijen hebben allemaal zelfde productiedatum, zelfde capaciteit etc
De link die hier door Hans aangegeven wordt eventjes goed doornemen ...
Of om het nog anders uit te leggen, vergelijk het aangegeven vermogen van een batterij (de Au die je kunt aflezen) met de mogelijke inhoud van een fles of iets anders, het is niet omdat daar 1 liter op te lezen staat, dat daar ook 1 liter vloeistof in te vinden is :wink:
Batterijen met gelijke label, maar waarvan er een volledig geladen is, en de andere nog maar halfvol is, kan je best niet in serie laden of ontladen.
Groetjes

Danny
Toen wij in 1958 huwden hadden wij niet veel, maar het meeste daarvan hebben wij nu nog in ons bezit

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: batterijen batterijbank

#6 Bericht door PE9H »

Als de accu's identiek zijn dan is parallel schakelen van meerdere accus geen probleem, ook parallel opladen niet.
De uitdaging begint indien de onderlinge capaciteit afwijkt als ze wat ouder worden.
Voordat je ze aan elkaar knoopt is het wel aan te raden ze eerst individueel helemaal op te laden.
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: batterijen batterijbank

#7 Bericht door PA3DJS »

PD9H schreef:Als de accu's identiek zijn dan is parallel schakelen van meerdere accus geen probleem, ook parallel opladen niet.
De uitdaging begint indien de onderlinge capaciteit afwijkt als ze wat ouder worden.
Voordat je ze aan elkaar knoopt is het wel aan te raden ze eerst individueel helemaal op te laden.
Mee eens om de accu's eerst volledig op te laden. Vervolgens laat je ze een paar dagen staan (zonder enige belasting) en meet je de spanning. Ze zullen dan zo rond de 12.8V zitten. Als de batterijen naast elkaar staan (dus zelfde temperatuur) en er is na grofweg een week meer dan 100..200mV verschil, dan dan hebben de accu's niet dezelfde conditie.

Als je gaat parallelschakelen, zou ik de batterijen via een eigen zekering naar een centraal knooppunt laten gaan (dus 4 zekeringen in jouw geval). Mocht er dan onverhoopt (met een accu) iets hopeloos mis gaan, dan vliegt wellicht een van de zekeringen eruit. Als je ze eenmaal parallel hebt staan, kun je ze gewoon vanaf het centrale punt tegelijkertijd opladen. Dit gaat met een constant current - constant voltage (tweetraps) lader altijd goed.

Het klinkt gek, maar maak de draden vanaf de accu's naar het centrale punt niet overbodig dik. Als je aan iedere accu een 10A zekering hebt zitten, dan is 1.5mm2 dik genoeg. Enige serieweerstand zorgt voor wat betere stroomverdeling over de accu's.

Als tijdens bedrijf (ontladen) er een zekering uit vliegt, dan is dat de zekering van de beste accu (lees: accu met laagste inwendige weerstand en beste ladingstoestand).

Plaats reactie