10Ghz ATV zender

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA5PT
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 apr 2008, 08:41
Roepletters: PA5PT
Locatie: Son en Breugel

10Ghz ATV zender

#1 Bericht door PA5PT »

Een tijdje geleden vond ik het toch wel interesant om 10 Ghz ATV te kunnen. Ontvangst is redelijk snel geregeld; je scoort een omgebouwde LNB. Dan het zenden; pff wat een mogelijheden. Gunns, DRO's... na verschillende dingen geprobeerd te hebben ben ik op het volgende uitgekomen;

Afbeelding

Dit kastje krijgt baseband in, uni-txje aangestuurt door eigen AVR controller. In dit geval heel makkelijk, hij hoeft alleen maar op 2600Mhz te staan.
Daarachter een verviervoudiger van DG0VE, gemeten op 240mW. Deze zou tussen de 10 en 20mW goed moeten werken. In mijn eerste poging leverde de Uni-TX maar 4.6 mW, niet genoeg. :( Na aanpassing van de attenuator kwam er 10.2 mW uit... veilig, maar na aansluiten niet genoeg om iets aan power uit de verviervoudiger te krijgen. Een mW of 15 levert inderdaad beeld, en de correcte waardes op de monitor uitgang. Mooi is dat er een klein meetrapportje bijzit van DG0VE, zodat je weet wat er aan power uit moet komen. 10Ghz ligt ver boven mijn meet mogelijkheden.

Dat signaal gaat in een mooie feed van PE1RKI:
Afbeelding


Het kastje is een plastic waterdicht kastje wat op de arm van de schotel (60 cm) gemonteerd zal worden. Met een heel kort kabeltje tussen feed en kastje.
De grote vraag is nog; komt er beeld over de repeater in Eindhoven (wij zitten wat lastig met hoogte, en bebouwing) met de JOTA.
JO21RL

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: 10Ghz ATV zender

#2 Bericht door PE2AAB »

Ziet er netjes uit Paul.

Ik krijg c.a. 20 mW uit die UniTX. Met 25-600 mW eindtrapje haast 580 mW uit op 2368.
Dit gaat door een stukje RFS3/8 naar de eindtrap van 6W. Na kabelverlies tussen zender en eindtrap verwacht ik toch wel een Watt of 2 de antenne in te kunnen drukken.

Hopelijk, als BOJ het voor elkaar weet te boxen in de krappe tijd, 3 PIPjes op 13 in en 1 op 3.

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie