eenvoudige vox

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd2mn
Berichten: 58
Lid geworden op: 10 okt 2010, 06:37

eenvoudige vox

#1 Bericht door pd2mn »

Sinds kort ben ik in het bezit van een kenwood tkm-707
nu leek het mij leuk om deze set te gaan gebruiken voor digimode.
Maar bij gebrek aan rs232 en vox had ik de gedachte om er zelf een vox in te zetten.
Dan hoef ik mijn ft-847 niet meer overal mee heen te slepen (velddagen en buitenland).
nu had ik een leuk schema gevonden op internet : http://www.electroschematics.com/354/vo ... schematic/
wat ook in 304 schakelingen staat van elektuur.
ik heb hem gebouwd en werken ho maar, ik meet op de ingang van Re1 een schommelende stroom van rond de 6/7v ik hoor met het inschakelen van de 12 v wel de spoel van het relais op het audio signaal resoneren.

ik zie iets over het hoofd ???? maar wat.
Hier op het forum ben je altijd 5/9 + ;)

Gebruikersavatar
pd2mn
Berichten: 58
Lid geworden op: 10 okt 2010, 06:37

Re: eenvoudige vox

#2 Bericht door pd2mn »

foto van
foto van
Hier op het forum ben je altijd 5/9 + ;)

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: eenvoudige vox

#3 Bericht door PA0RAB »

PD2MN,
VOX bouwen, schema zoeken en prutsen.
Wat mij opvalt zijn de afkrakende commentaren rond dit ontwerp.
Laten we eens kijken waaraan een vox schakeling moet voldoen

Een LF signaal wordt versterkt en gelijkgericht
deze gelijkgerichte spanning doet een relais omklappen. Om niet met een klapperend relais te zitten komt er iets extra bij nl een condensator
Die condensator moet snel geladen worden want de eerste letter(greep) is ook van belang.
Ook moet die condensator traag ontladen worden om niet direct op iedere woordspatie om te klappen.

Dus
trapje LF versterking gevolgd door spanning verdubbelende gelijkrichting met 2 dioden direct op condensator (snel opladend)de ontlading door een weerstand naar schakeltrap tor +relais met blus diode erover.

55 en 73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: eenvoudige vox

#4 Bericht door PA3HMP »

niet lopen prutsen, gewoon deze even bouwen : Afbeelding

http://www.pa3hmp.nl/SSTV%20page.htm

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: eenvoudige vox

#5 Bericht door pa0ejh »

Ik zou die 330 Ohm aan de ingang eens losmaken, vermoedelijk krijgt de VOX te weinig signaalspanning.

De Line-out zal wel een paar Kilo-Ohm uitgangs impedantie hebben, dan is die 330 Ohm een 'kortsluiting'.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
pd2mn
Berichten: 58
Lid geworden op: 10 okt 2010, 06:37

Re: eenvoudige vox

#6 Bericht door pd2mn »

@pa0ejh


Ik zou die 330 Ohm aan de ingang eens losmaken, vermoedelijk krijgt de VOX te weinig signaalspanning.

De Line-out zal wel een paar Kilo-Ohm uitgangs impedantie hebben, dan is die 330 Ohm een 'kortsluiting'
.

geprobeerd maar geen verandering


@PA3HMP
leuk schema.
de transistor mag misschien wel een bc 547 zijn ? denk ik
Hier op het forum ben je altijd 5/9 + ;)

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: eenvoudige vox

#7 Bericht door PA3HMP »

Ja je kunt gewoon een goedkope BC547 (bc147) gebruiken, vrijwel alle onderdelen kun je wel op sloop printen vinden of is voor weinig wel aan te komen, als je het heel luxe wil uitvoeren dan kun je ook nog 1:1 600 Ohm trafo's gebruiken tussen de in en uitgang van de geluidskaart, dan is het 100% galvanisch gescheiden maar noodzakelijk is het niet, ik heb er ook ooit eens een gemaakt met shotky diodes die maar 0.1V overgangsspanning hadden, dat werkte ook, maar germanium diodes zijn via e-bay of op een beurs of uit oude sloopspullen ook goedkoop aan te komen.

ik gebruik het modempje al vele jaren, later ooit eens als een zelfbouw projectje gemaakt voor de lokale vereniging hier, het grote voordeel is dat je geen 12V aan hoeft te sluiten, dus met een kleine laptop en porto kun je op de meest gekke hoge plekken qrv zijn.

Mark

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: eenvoudige vox

#8 Bericht door PA0RAB »

PD2MN.
Zo te zien trekt Mark ook door spanningsvermenigvuldiging de schakel spanning om hoog om een schakeltor de PTT naar aarde te trekken
73 en 55 de Ruud PA0RAB

voor een schakeling kun je ook kijken bij lineairs die inschakelen op HF zelfde principe

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: eenvoudige vox

#9 Bericht door PA2EFR »

Heb je geen instraling?
Anders even testen met een dummyload.

Gebruikersavatar
pd2mn
Berichten: 58
Lid geworden op: 10 okt 2010, 06:37

Re: eenvoudige vox

#10 Bericht door pd2mn »

@ pa2efr : Instraling? hij is nog niet aan de set geweest.

@ pa3hmp : nog een vraagje, de elko`s die er op staan zonder waarde ? allemaal 3u3? of in de buurt van of gewoon proef onder vindelijk.

zo wie zo bedankt voor het mee denken heren ....super!
Hier op het forum ben je altijd 5/9 + ;)

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: eenvoudige vox

#11 Bericht door PA3HMP »

ja de elco's zijn allemaal 3u3 50V, dat is het gedeelte van de spanningsvermenigvuldiging, de potmeter daar kun je evt een pootje van aan aarde leggen en op de loper naar de mic gaan van de set (of data ingang).

de bc547 schakelt de ptt naar massa.

er zijn er denk ik iets van 25 stuks gemaakt toen, die werkte allemaal probleemloos.

Plaats reactie