Gezocht : kastje (zie foto)

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Gezocht : kastje (zie foto)

#16 Bericht door PA0RAB »

OM's
Een ander type zelfbouwbehuizing is afgekeken van de toen der tijd bekende SEMCO behuizing omgedoopt in de H kast'
Weer met mallen werken voor de nauwkeurigheid en het strakke smoel
Je hebt nu te maken met front- en achter -plaat identiek aan elkaar
Die moeten met elkaar verbonden zijn.
Dat kan d.m.v. alu buisjes met 3mm draadeind.
Draadeinden met minipijpsnijder op lengte snijden houdt rekening met moerdikte 2xB +1mm
Front en achter die plaat met ribbels plaat maakte ik van alu traanplaat. die plaat met ribbels
De ribbels komen aan de binnenkant. Ik heb ook eens bij een machinefabriekje in de afvalbak wat 3mm plaatstukken mogen zoeken. Dat scheelt weer werk en geld. Verhuist en bron kwijt De DHZ boer had wat anders
Nu heeft die traanplaat aan de platte kant wel hinderlijke afdrukken van de ribbels Daar de schuurmachine opzetten en daarna fijner afwerken bijv. met schuur-wol
Moertje op draadeind plaat eraan en dan de contramoer stevig aandraaien
stukje draadeind uit het moertje netjes afvijlen, want het oog wil ook wat.
Ook heb ik wel een verzonken kop gebruikt en een afstandbusje met schroefdraad,
achter-plaat op dezelfde manier.
Aan de achterzijde is dat netjes afwerken m.i. net nodig, vandaar die extra mm
De alubuisjes vullen de ruimte tussen beide contramoertjes van front en achter-plaat
Je hebt nu een H
Afhankelijk wat je in de kast wilt stoppen komt er nu een inwendige zijkant tussen front en achter-plaat.de breedte wordt bepaalt door 1 of 2 deks.
Nu kan bij een brede zijplaat met 2 omgezette zijkanten en omgezette breedtestrips die zijstrip de draadeind/buisje vervangen wel weer buigmal maken voor gelijkheid

Nu de schalen voor onder- en bovenzijde. Nauwkeurig werken en meten
Ik rondde de hoeken van de front- en achter-plaat altijd wat af want echt scherp buigen kon ik niet
met bankschroef en hamer. Je merkt zelf wel hoeveel nodig is afhankelijk van plaatdikte
kraslijntje aan de binnenkant bocht want anders kan je een scheurlijn maken en een zwakke hoek.
Zo kom je aan de maten voor de buigmal
Hoelang je de opstaande zijde van die schalen maakt hangt af waar je de scheiding legt . op 1/2 of 1/3 hoogte of ander verdeling
Deze methode lijkt wat op de gevraagde fabrieks kastjes
55 en 73 de Ruud PA0RAB

ervaar de kick van je resultaat

Plaats reactie