6 Volts adapter te hoge aanvangsspanning.

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

6 Volts adapter te hoge aanvangsspanning.

#1 Bericht door pa3cvi »

Hallo,
Sinds kort gebruik ik zo'n goedkoop adaptertje, 220V wissel naar 6Volt= om een apparaatje aan te sturen.
Dit ook ter vervanging van de 6 batterijtjes die er oorspronkelijk in zaten en dus om de haverklap leeg waren.

De adapter doet het opzich wel goed, maar bij het inschakelen geeft hij even een 9volt piekje.

Bij het gebruik heeft dit als resultaat dat het apparaatje meerdere malen opnieuw opstart.

Mijn vraag:
Is er een eenvoudige oplossing om die startpiek van 9volt op te vangen, ik denk hier aan een Ctje of een Zenerdiode?

73 Cees

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: 6 Volts adapter te hoge aanvangsspanning.

#2 Bericht door EA5JEX »

zener, of 7806 of klein weerstandje van 10 Ohm of zo in serie?

Kees

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 6 Volts adapter te hoge aanvangsspanning.

#3 Bericht door PA3DJS »

Is het een geschakelde (dus zo'n lichtgewicht ding) of een transformator met ongeregelde uitgang.

In het eerste geval kan je een klein piekje de kop indrukken met een zener. Als je wat hebt liggen, kijk dan wel even naar de specs. Het zou lullig zijn als je zener bij 6V zoveel staat te lekken dat je hem opblaast.

In het tweede geval: die dingen geven onbelast (of bij lagere belasting dan de opgegeven stroom) continu te veel spanning. Dat kun je ook met een zener af/opvangen, maar onbelast blijft er weel veel stroom lopen. Dan heb je wellicht een dikkere zener nodig (of kleine zener met dikke bipolaire transistor).

Er zijn vele andere manieren, maar de zener methode of zener+transistor is wel een makkelijke.

Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: 6 Volts adapter te hoge aanvangsspanning.

#4 Bericht door pa3cvi »

Bedankt voor je anrwoord.
In dit geval is het zo'n klein adaptertje die je in het 220 stopcontact stopt en de uitredende draad is voorzien van een aangepast stekertje bestemd voor bv een tablet, e.d.

Ik gebruik hem voor een vogelverjager die reageert met een fikse waterstraal. Een beweging sluit een electrisch contactje
en opent even de watertoevoer.
Dat gebeurt dan een aantal malen te veel, waarvan ik denk dat de te hoge aanvangsspanning ( 9V ipv 6V ) de oorzaak is.

Kun je wat duidelijker zijn met mogelijk een schema'tje?

73 Cees

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 6 Volts adapter te hoge aanvangsspanning.

#5 Bericht door PA3DJS »

pa3cvi schreef:Bedankt voor je anrwoord.
In dit geval is het zo'n klein adaptertje die je in het 220 stopcontact stopt en de uitredende draad is voorzien van een aangepast stekertje bestemd voor bv een tablet, e.d.

Ik gebruik hem voor een vogelverjager die reageert met een fikse waterstraal. Een beweging sluit een electrisch contactje
en opent even de watertoevoer.
Dat gebeurt dan een aantal malen te veel, waarvan ik denk dat de te hoge aanvangsspanning ( 9V ipv 6V ) de oorzaak is.

Kun je wat duidelijker zijn met mogelijk een schema'tje?

73 Cees
Hallo Cees,

Bekijk eens wat de uitgangsspanning is bij verschillende belasting. Als bijvoorbeeld beneden 10 mA de spanning op gaat lopen, dan kun je gewoon volstaan met een een 5.6V zener in serie met een of twee 1N400x diodes.

Blijkt dat bijv reeds beneden 50mA de spanning op begint te lopen, dan zit je met een kleine 300mW zener te krap.

Kun je het inschakelgedrag ook met een geheugenscoop bekijken?

Schema met extra transistor voor als je echt wat stroom moet omleiden.
Clampje1.png
Clampje1.png (1.89 KiB) 4348 keer bekeken
De extra transistor (geen darlington) in het plaatje kan meer dissiperen dan een 300 mW zener. Als de adapter echt normaal meer dan 6V afgeeft, dan zul nog een diode in serie met de zener moeten zetten zodat het schakelingtje niet bij 6 gaat geleiden (1N4448/1N400x).

Als transistor pak je gewoon een NPN LF transistor in een TO220 behuizing. Zo'n transistor kan een behoorlijk piek opvreten voordat hij overlijdt.

Wim, PA3DJS

Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: 6 Volts adapter te hoge aanvangsspanning.

#6 Bericht door pa3cvi »

Altijd iemand die wil helpen, bedankt Wim.
Hier heb ik wat aan.
Om eerst zeker te weten of het aan die piekspanning ligt, vervang ik de adapter even door batterijtjes en kijk wat er dan gebeurt.
Als ik dan zie dat het aan de adapter ligt ga ik zeker met jouw advies aan de gang.

Best 73,
Cees, PA3CVI

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: 6 Volts adapter te hoge aanvangsspanning.

#7 Bericht door PA2EFR »

Misschien geeft het geen probleem als je de adapter pas aanzet, of in het stopcontact steekt, als je het aangesloten apparaat al aan hebt staan.
Anders laadt de onbelaste adapter zich gewoon op tot de topwaarde.

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: 6 Volts adapter te hoge aanvangsspanning.

#8 Bericht door EA5JEX »

Zit er misschien een relais of spoeltje in de vogelverschrikker?

Dat zou de wet van Lenz kunnen zijn, dan is een diode voldoende om de schakelpiek op te vangen.

Kees

j.d.
Berichten: 190
Lid geworden op: 14 feb 2010, 09:32

Re: 6 Volts adapter te hoge aanvangsspanning.

#9 Bericht door j.d. »

De piek afvangen met een elco van, ik zeg maar wat, 2500 microFarad, 25 Volt zou kunnen werken.
Parallel aan de uitgang van de adapter.
Verder relais die middels gelijkstroom aangestuurd worden voorzien van een vrijloop diode.
Simpele 1N4007 of 1N4148 met kathode aan het relais waar de plus op komt bij het activeren
en anode aan de min van het relais.

Het voorgaande is niet theoretisch onderbouwd.

Gr.:
jan

Plaats reactie