Bouwpakket eenvoudige callgever 2e serie

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Bouwpakket eenvoudige callgever 2e serie

#31 Bericht door PA3BAS »

Ik kan me voorstellen dat dat een nog groter gepriegel is dan het er weer afhalen. Vanmorgen zo'n setje in elkaar gezet, nog niet getest trouwens.... Een grote uitdaging was het om de onderdelen er af te halen zonder dat ze in mijn kamer rondvlogen... :mrgreen:
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Bouwpakket eenvoudige callgever 2e serie

#32 Bericht door PE1PQX »

PA8C schreef: Als je nog wat donderdagavonden vrij hebt ben je van harte welkom bij Afdeling A15 Het Gooi in Hilversum. hihi
Ik denk dat je van dat aanbod echter geen gebruik wilt maken. :mrgreen:

73, Stan/PA8C
Hmz... Of ik vrije donderdagen krijg hoor ik a.s. woensdag (arbeidscontract gesprekken), en Emmen light niet echt in de achtertuin van Het Gooi. :lol:

Maar ff zonder dollen: voor OM's in de omgeving van Emmen wil ik best voor het programmeren ter wille zijn.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PD2JM
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 okt 2011, 19:06

Re: Bouwpakket eenvoudige callgever 2e serie

#33 Bericht door PD2JM »

Email verstuurd.

Gebruikersavatar
PA8C
Berichten: 48
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:31
Roepletters: PA8C
Locatie: Haarzuilens

Re: Bouwpakket eenvoudige callgever 2e serie

#34 Bericht door PA8C »

PE1PQX schreef:
PA8C schreef: Als je nog wat donderdagavonden vrij hebt ben je van harte welkom bij Afdeling A15 Het Gooi in Hilversum. hihi
Ik denk dat je van dat aanbod echter geen gebruik wilt maken. :mrgreen:

73, Stan/PA8C
Hmz... Of ik vrije donderdagen krijg hoor ik a.s. woensdag (arbeidscontract gesprekken), en Emmen light niet echt in de achtertuin van Het Gooi. :lol:

Maar ff zonder dollen: voor OM's in de omgeving van Emmen wil ik best voor het programmeren ter wille zijn.
Heel vriendelijk jouw aanbod maar zoals je in een vorige post van mij kunt zien wordt de hele boel netjes uitgesorteerd op een A4'tje.
Op dat moment programmeren we ook de PIC(s) dus is het niet handig om dat elders te laten doen.
Je wilt niet weten hoeveel werk daar in gaat zitten, maar zo garanderen we dat de juiste hoeveelheid onderdelen naar de nieuwe eigenaar gaan en dat de pakketten compleet zijn.

73, Stan/PA8C
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

Gebruikersavatar
PA8C
Berichten: 48
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:31
Roepletters: PA8C
Locatie: Haarzuilens

Re: Bouwpakket eenvoudige callgever 2e serie

#35 Bericht door PA8C »

PA3BAS schreef:Ik kan me voorstellen dat dat een nog groter gepriegel is dan het er weer afhalen. Vanmorgen zo'n setje in elkaar gezet, nog niet getest trouwens.... Een grote uitdaging was het om de onderdelen er af te halen zonder dat ze in mijn kamer rondvlogen... :mrgreen:
Goed gedaan Bastiaan.
Had je nog wat aan de uitgebreide bouwbeschrijving?
Testen is relatief eenvoudig, controleren op dikke klodders soldeer en eventuele sluitingen, mA meter in serie met de 12V voeding en spanning erop. Bij ongeveer 5 á 6 mA zit je goed en door de PTT met GND door te verbinden moet de LED gaan knipperen ten teken dat je een kanjer bent. :lol:

73, Stan/PA8C
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Bouwpakket eenvoudige callgever 2e serie

#36 Bericht door PA3BAS »

PA8C schreef:
PA3BAS schreef:Ik kan me voorstellen dat dat een nog groter gepriegel is dan het er weer afhalen. Vanmorgen zo'n setje in elkaar gezet, nog niet getest trouwens.... Een grote uitdaging was het om de onderdelen er af te halen zonder dat ze in mijn kamer rondvlogen... :mrgreen:
Goed gedaan Bastiaan.
Had je nog wat aan de uitgebreide bouwbeschrijving?
Testen is relatief eenvoudig, controleren op dikke klodders soldeer en eventuele sluitingen, mA meter in serie met de 12V voeding en spanning erop. Bij ongeveer 5 á 6 mA zit je goed en door de PTT met GND door te verbinden moet de LED gaan knipperen ten teken dat je een kanjer bent. :lol:

73, Stan/PA8C
Heb het heel rustig gedaan met gewoon een normaal soldeerstation (velleman, wellerkloon) en gewoon dun soldeertin. Wel wat ruzie gehad met de onderdelen omdat ze door het plakband waar ze mee vastzitten op de brief nog steeds wat plakkerig zijn. Uiteindelijk was de makkelijkste manier voor de chip om die met 1 pootje vast te zetten en daarna alle andere pootjes te solderen, en als laatste de eerste echt goed vastzetten. De onderdelen met een pincet gepakt en aan 1 kant vastgesoldeerd, en daarna de andere kant. Wel de beschrijving doorgelezen hoor, en alles rustig aangepakt. Ik heb nu wel meer vertrouwen in setje nummer twee (twee sets besteld). Maar, eerlijk is eerlijk, ik heb nog steeds niet getest.

Bedankt trouwens voor het beschrijven van de test!
Bijlagen
Hier als een work in progress
Hier als een work in progress
image.jpg (31.63 KiB) 6145 keer bekeken
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Bouwpakket eenvoudige callgever 2e serie

#37 Bericht door pe1rea »

Als dit het is kan het nooit een probleem zijn..
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Bouwpakket eenvoudige callgever 2e serie

#38 Bericht door PA3BAS »

Dit is het... :mrgreen:

De rijen gaatjes die je ziet zijn voor connectorstrips. Heb je een idee van het formaat. Zeker in te bouwen in een microfoon. Ik ga kijken of ik 'm in een los kastje kan inbouwen zodat ik 'm makkelijk van de een op de andere set kan zetten (microfoon wordt op beide sets op dezelfde manier aangesloten.)
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA8C
Berichten: 48
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:31
Roepletters: PA8C
Locatie: Haarzuilens

Re: Bouwpakket eenvoudige callgever 2e serie

#39 Bericht door PA8C »

PA3BAS schreef:Dit is het... :mrgreen:

De rijen gaatjes die je ziet zijn voor connectorstrips. Heb je een idee van het formaat. Zeker in te bouwen in een microfoon. Ik ga kijken of ik 'm in een los kastje kan inbouwen zodat ik 'm makkelijk van de een op de andere set kan zetten (microfoon wordt op beide sets op dezelfde manier aangesloten.)
Formaat van de connectorstrips is 2,54mm (standaard maat). Ik zet daar op J2 een haakse female connector op zodat ik de daaraan gesoldeerde draadjes netjes naar buiten kan leiden en dan op de betreffende Microfoon en PTT van de set kan aansluiten.
Als klap op de vuurpijl stop het het hele printje in een stuk krimpkous van 40mm en dan kan het nergens sluiting maken.

Nog een kleine tip voor als je de boel aansluit op een dynamische microfoon (600 ohm of zoiets).
Je kan dan de condensator C4 vervangen met een 100nF c'tje zodat de microfoon impedantie geen geweld word aangedaan.


73, Stan/PA8C
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Bouwpakket eenvoudige callgever 2e serie

#40 Bericht door pe1rea »

Het komt bij mij op een Motorola microfoon en een Stornofoon 6000.
Voor in de auto.
Daar ik bepaald lui ben in het melden van mijn call....
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Bouwpakket eenvoudige callgever 2e serie

#41 Bericht door elsinga »

Ik twijfel nog heel erg hoe ik 'm ga inbouwen. Liefst in de mobiele rtx, maar dan moet'ie wel uitschakelbaar zijn (want ook wel in gebruik op niet-HAM frequenties en dan is die ID niet handig). Maar in de microfoon is niet veel plek voor een schakelaartje... en de body ligt in de kofferbak onder de vloer, dus daarin is ook niet heel handig. En in de IC7000 is ook niet handig, want veelal in digimode in gebruik.

Ik denk dat ik 'm inbouw in de remote head mount, in de remote kabel zijn alle signalen aanwezig en er is ruimte voor printje, schakelaartje en een extra RJ-45 female connector voor de verbindingskabel. Hmmmm.... als ik 'm vlak onder de bovenkant plak en een klein gaatje boor tegenover de LED, dan kan ik die ook nog bekijken als het nodig is... :idea:
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Bouwpakket eenvoudige callgever 2e serie

#42 Bericht door PA3BAS »

Los doorzichtig kastje met rj45 en contra-rj45. Kan je 'm er zo tussenuit halen. Wellicht met een schakelaartje om de callgever aan en uit te kunnen zetten.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Bouwpakket eenvoudige callgever 2e serie

#43 Bericht door elsinga »

Bastiaan, heb ik ook aan gedacht, maar dat bungelt er dan maar wat bij in de auto. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Dopp
Berichten: 1242
Lid geworden op: 08 mei 2011, 18:03
Roepletters: PA3BNX

Re: Bouwpakket eenvoudige callgever 2e serie

#44 Bericht door Dopp »

Hallo Allemaal,


Tsja een CW callgever blijft een hot topic hi...


Stan, PA8C heb je de source code zelf geschreven omdat je het niet publiceert ?


Heb nog een opmerking over het low pass filter en die c4 van de potmeter .

Ik zou er voor gaan daar een serie weerstand op te nemen zeker als je
het cw audio parallel aan de microfoon input aansluiting zet.

Als het audio potmetertje maar weinig open staat zit er een mooi lowpass filter
100nF met paar ohms r van de potmeter naar massa parallel aan de microfoon.

Ik denk aan minimaal een serie weerstandje van 10k ofzo in serie met de c4 100nF naar de audio mic
input van de mic op de set.

Oh ja erg lastig kan het zijn dat de PTT van het CW printje de zender in tx houdt tot dat
de call is uitgeseint met name als je snel ruggespraak wilt doen.
Ik zelf prefereer dat niet.

Verder een goed idee en het genereerd weer wat zelfbouw aktiviteit.
73's
PA3BNX
Lodewijk

Mijn Credo!

Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Bouwpakket eenvoudige callgever 2e serie

#45 Bericht door ----- »

Ik heb voor mezelf ook een CW callgever gemaakt, mijn ervaringen hiermee:

Als processor gebruik ik hiervoor een PIC12F675 en deze zonder printje (met de deadbug methode) ingebouwd in de microfoon van een FT897d.

Door 3x snel op op de PTT knop te tikken kan ik de callgever aan/uit schakelen, of een rogerbeep aan/uit door snel 4x de PTT knop te activeren. De callgever antwoord dan in CW met de gewijzigde instellingen via het piepertje.

De PTT bediening gaat altijd via de PIC processor en een BS170 schakelt de set.

Ik koppel het audio niet direct in maar gebruik een microspeakertje en instelpotmeter (oud piepertje van een PC moederbord) in de microfoon behuizing.
Het geluid word dus door de normale microfoon opgepikt. Voordeel: je hoort de callgever zelf ook.

Het vasthouden van de PTT om de call af te maken had ik eerst wel geprogrammeerd, maar dat heb ik eruit gehaald, want zoals Dopp ook al zegt is dat erg storend als je uitgepraat ben en de callgever is net begonnen met het geven van de call.

Plaats reactie