DELETED

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
DELETED

direct conversion ontvangerexperiment

#1 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 06 mei 2008, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ton.blokker
Berichten: 158
Lid geworden op: 29 nov 2005, 16:17
Roepletters: Pa0klt
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

#2 Bericht door ton.blokker »

Het is al heel lang stil, wat betreft het ontwerp van Klaas pa0kls en ik heb dan ook een vermoeden dat je wel eens gelijk kan hebben.

Ik heb jouw vraag ook voorgelegd aan een van de auteurs van de BQC nieuwsbrief maar daar nog niets op gehoord.

Deze kenner zit niet op dit forum en ik wil hem dan ook buiten de discussie houden.

Groet,
Ton PA0 KLT
Lid van de VERON
en de BENELUX QRP CLUB
http://www.pa0klt.nl/

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#3 Bericht door fred101 »

Theoretisch denk ik dat de TS volkomen gelijk zoals hij het verteld. Maar bij een DC ontvanger mix je niet ,met een separate oscillator je kunt er dus eigenlijk niet naast zitten denk ik. Mijn eerste bouwproject met buizen was een dc ontvanger ofwel mexicaanse hond. Daarmee kan ik zowel AM als SSB ontvangen. DSB weet ik niet omdat die mode weinig voorkomt. Met de Racal lukt het me wel om met de BFO aan door zorgvuldig afstemmen een AM signaal te ontvangen. Feitelijk ontvang ik dan ook maar een zijband. Welliswaar lukt dat dankzij de smalle filters.

De reden dat ik hier reageer is niet dat ik een expert op dit gebied ben. Ik ben pas een jaar bezig maar ik liep met het zelfde idee rond. Een buizen transceiver gebaseerd op het idee van de 0V1 en dan in SSB. Dat ontvangstdeel is dus geen probleem, (een vriend van mij heeft zelfs zo een superhet gemaakt. De MF filters zijn feitelijk allemaal een soort 0V1's, vreselijk veel regelknopjes (iets van 12 om af te stemmen) maar ook vreselijk selectief, werkt erg mooi)

Ben er nog niet uit hoe ik het moet maken en of het kan. Vandaar dat ik hier kwam.

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Plaats reactie