Update voor externe speakers

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

Update voor externe speakers

#1 Bericht door wbeekman »

Kwam net op de website van DG2IAQ terecht en vond nog wat interessante aantekeningen over externe speakers.


http://www.qth.at/dg2iaq/af_lowpass_filter.htm
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 908
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

#2 Bericht door 19DT2120 »

Is wel een leuk idee.
Ik gebruik nu een sateliet pc speaker van yamaha en dat klinkt al beter dan de ingebouwde.
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#3 Bericht door PA5COR »

Ik had voor de FT 100 en de FT 847 al wijziingen in het audiocircuit doorgevoerd, en als luidsprekers
een paar Magnat speakers met daarin een 10 watt versterker met hoog/laag toonregeling.

Klinkt als een klok :lol:

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 908
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

#4 Bericht door 19DT2120 »

Die spoelen voor AF kun je die zelf wikkelen of zo kopen?

update
Ik heb even gekeken ,de meeste spoelen die ik vind zijn van die grote lucht spoelen van oa visaton ed .
De kleinste die ik vond had een diameter van 25mm met hoogte van 12mm. Dat begint er op te lijken
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 908
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

#5 Bericht door 19DT2120 »

Heeft het ook zijn om ze zelf te maken?
Ik heb bv nog van die Halter vormige ferietkernen uit monitors zijn de daar geschikt voor,of is een grotere luchtspoel beter?


Vragen van een stopcontacthobbyist/amateur/prutser :wink:
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#6 Bericht door PA5COR »

Je kunt ze ook kant en klaar kopen, of zelf wikkelen, het kantelpunt berekenen en hoeveel demping per oktaaf je wilt hebben.

Omdat ik de boxen voor SSB en FM gebruik moet de box tussen 50Hertz en 6 kHz weergeven, met de toonregeling extra in de box met goede audio versterker is er genoeg audiolevel.

Met de DSP kan ik dan de kantelpunten instellen voor het audio voor de mode waar ik dan op luister.
Met de audioregeling op de box kan ik dan grofweg de limiet instellen.

Cor

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#7 Bericht door wbeekman »

Hier is Amersfoort is er 2x per maand in het hart van de stad , een 2de handsmarkt.
Daar liggen ook genoeg speakerboxen.
Wedden dat daar ook de benodigde filters in zitten om zelf een eigenbouw filter samen te stellen.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

#8 Bericht door PD5DJ »

Tip:

Toonregeling uit een oud PC speaker setje?
En dan de waardes van L's C's en R's aanpassen?

Bjorn PD5DJ
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#9 Bericht door PA5COR »

Voor een goede weergave van communicatie audio moet je het hoog boven de 6 kc weghalen en wel vrij scherp, met een rc kan veel maar wisselfilters helpen hier ook goed.

laag en midden is eigenlijk al voldoende, en regelbaar kantelpunt tussen 50 Hz en 300 Hz voor laag, en voor "hoog" tussen de 1500 en 6000 Hz

Als je deze 2 punten kunt instellen kun je veel troep wegwerken,iets wat DSP in audio ook al probeert te doen.

Zijn de signalen sterk en ongestoord dan is een breder bereik beter om naar te luisteren.
Voor mijn audio met mijn microfoon pas ik de EQplus toe van W2IHY, te vinden op het net, deze voegt een complete set tools toe om je audion van de micro an te passen, hoog/lage toonregeling, een oede compressor limitter en downwards expander en een effect generator voor iets meer body aan het signaal, deze laatste functie gebruik ik dan wel niet.

Hetzelfde probeer ik ook aan de andere kant, de luidspreker zijde te bereiken.
Alle beetjes helpen tenslotte :lol:

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Update voor externe speakers

#10 Bericht door pe1hzg »

wbeekman schreef:Kwam net op de website van DG2IAQ terecht en vond nog wat interessante aantekeningen over externe speakers.
Overweeg ook eens de speakers die het museum in Budel te koop heeft, de antiference CS-100.
Dit is een speciale "spraak" speaker, bedoeld voor montage in de mobiel. De frequentieresponsie is geoptimaliseerd voor "spraak" en het rendement hoog, om over de herrie in de auto heen te komen.
Je mist de 7 regelaars van de equalizer maar die zijn m.i. ook niet nodig, deze dingen gebruiken geen battarij en zijn gegarandeerd HF-proof.

Geert Jan

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#11 Bericht door PA5COR »

Voor de bus al een Kenwood communicatie speaker, heb nog wat peikertjes, en een wat grotere.

Werken best wel, maar voor in huis wilde ik wat meer verschil en bandbreedte.

:wink:

Plaats reactie