...

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
PE2CH

#16 Bericht door PE2CH »

...
Laatst gewijzigd door PE2CH op 22 okt 2013, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: vulcaniserende tape

#17 Bericht door Math PD0MAT »

Misschien een stomme vraag, maar waarom wordt vulcaniserende tape beter geacht dan ouderwets duct-tape?
Daar plak ik namelijk al jaren alles mee aan elkaar, ook waterdicht.

Geen idee wat zoiets doet met de SWR en andere eigenschappen van je antenne, maar is er iemand hier die dat weet?

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: vulcaniserende tape

#18 Bericht door PA3HMP »

ducttape is niet uv vast en ook niet watervast, na een tijdje valt het er gewoon af, dus op plekken waar je niet regelmatig bijkomt (zoasl bij mij in de mast) zou ik het niet gebruiken.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: vulcaniserende tape

#19 Bericht door PE2AAB »

Ik denk dat als wij in ons werk (telecom) Ducttape zouden gebruiken, de tranen in de ogen zouden schieten van de opdrachtgevers ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Johan PD1JMB
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 feb 2007, 22:25
Locatie: Utrecht

Re: vulcaniserende tape

#20 Bericht door Johan PD1JMB »

pd0rkc schreef:Nog even een tip!
Koop geen rollen vulkaniserende tape van het merk Velleman (wat een troep!).
Ik had een nieuwe rol en daarmee antenne verbindingen getapet.
Na een paar dagen knapte het tape overal weer los.
Gebruik dat spul al jaren, koop het bij de Radio Centrum hier in 030, eigenlijk nooit problemen mee gehad. Er staan 3 antennes hier op het dak waar de connectors met die tape zijn afgedicht, nooit iets hoeven vervangen. Kwaliteit kan wel eens iets verschillen, het spul veroudert, ik heb weleens een rol gehad die wat stijver was.

Connectors sluit je trouwens het beste af voor vocht door zowel een laag zelfvulcaniserende tape als PVC elektrotape te gebruiken. De laatste beschermt de rubbertape extra tegen zonlicht en regen.
http://www.dynode.nl - weblog over o.a. zendamateurisme, tevens site van Randstad Repeaters stream

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: vulcaniserende tape

#21 Bericht door ON9KVE »

Johan PD1JMB schreef:
pd0rkc schreef:Nog even een tip!
Koop geen rollen vulkaniserende tape van het merk Velleman (wat een troep!).
Ik had een nieuwe rol en daarmee antenne verbindingen getapet.
Na een paar dagen knapte het tape overal weer los.
Gebruik dat spul al jaren, koop het bij de Radio Centrum hier in 030, eigenlijk nooit problemen mee gehad. Er staan 3 antennes hier op het dak waar de connectors met die tape zijn afgedicht, nooit iets hoeven vervangen. Kwaliteit kan wel eens iets verschillen, het spul veroudert, ik heb weleens een rol gehad die wat stijver was.

Connectors sluit je trouwens het beste af voor vocht door zowel een laag zelfvulcaniserende tape als PVC elektrotape te gebruiken. De laatste beschermt de rubbertape extra tegen zonlicht en regen.
Ik heb dezelfde ervaring met Velleman.
Prima spul, terwijl ik ook van dat dikke spul heb gebruikt, dat scheurde gewoon open.
Waarschijnlijk uitgedroogd ?
Velleman is voor mij prima, zit er al jaren op en nog geen spoor van slijtage of vocht.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: ...

#22 Bericht door PA5COR »

Bij de PTT gebruikten we vetband om (tijdelijke) telefoonverbindingen naar keten in de bouw te maken met de doorverbindingen en plempten die gewoon in de sloten, geen probleem.
Voor de antennes zelfvulkaniserende tape gebruik ik al 37 jaar en bij de verhuizing naar hier na 10 jaar kwamen de pluggen er als nieuw onderuit en droog.
Zelfs de N connectoren zitten erin... :mrgreen:
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: ...

#23 Bericht door ON5RKN »

Beroepshalve werk ik dagelijks met vulcaniserende tape

Voor KPNGB volgens we een strikte methode om een antenne of RET (Remote Electrical Tilt) te sealen

Eerst leggen we een laagje gewone tape ( 3M ) dan de vulcaniserende tape van het merk Cotran
er om heen en dan terug een laagje gewone tape en 3 tie-wraps om het zaakje af te werken.

In sommige gevallen zoals bvb bij een bias-tee mag de connector enkel met tape water dicht worden gemaakt
maar dan moeten we een laagje van boven naar onder, van onder naar boven en terug van boven naar onder leggen
met weerom 3 tie-wraps

dat is pas goed waterdicht en houd een connector als nieuw kan jarenlang boven in een mast hangen
maar om te vloeken als je er eentje moeten openmaken in een ijzige wind of regenbui

Gebruikersavatar
PE2P
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:10
Roepletters: PE2P
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: ...

#24 Bericht door PE2P »

Vandaag 2 N-connectors van de Wifi-antenne het dak gehaald die er ruim 10 jaar gestaan hebben en waarvan de connectors met Nitto Butyl Rubbertape omwikkeld waren.
Wel lastig afhalen die tape, maar de connectoren waren als nieuw, geen vocht, geen teken van condens echt heel mooi.
Die tape verdiend zich zelf terug op deze manier.
Vanochtend geprobeerd bij ABE in R'dam een rolletje te scoren, maar die kunnen er niet meer aan komen. Nu maar bij allekabels een rol besteld. http://www.allekabels.nl/0/11473/119448 ... 0-mtr.html
Jammer van de verzendkosten a' 4 euro, maar met die 10 meter kan ik een hele hoop connectoren doen.
Bijlagen
Img_0723.jpg
73' Henk
Kenwood TS-2000 * TYT th-9800 * baofeng uv-5r * 2x baofeng uv-3r mkII * uniden bearcat 200xlt * Commtel Com205 * diamond X50 * diamond X200 * HyEndFed 4 band * Sirio SD - 1300 N *

Plaats reactie