T50-2 ringkerntje voor QRP tunertje

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
peytr
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 dec 2005, 10:29
Locatie: capelle aan den ijssel

T50-2 ringkerntje voor QRP tunertje

#1 Bericht door peytr »

De inleiding

Ik zit te knutselen met een parallelresonantietunertje (scrabble!) voor het voeden van een halve golf aan het spanningspunt tegen een draadje van 0.05 golf. Een bekende opstelling voor zogenaamde EFHW stralers (http://www.aa5tb.com/coupler.html).

Door een 1:7 transformatieverhouding kom ik mooi op ergens rond de 2 kohm belasting over de parallelkring en met een afsluitweerstandje van 2.2 k, dat argeloos lag te slingeren, krijg ik alles netjes 1:1. Dat komt erop neer dat er ergens rond de 100V over de kring zou moeten staan bij 5 Watt.

De kwestie

Ik wil het tunertje zo klein mogelijk houden en gebruik dus een mooie ouwe polyafstem-C en een zo klein mogelijk ringkerntje.
Wanneer ik de toroidcalculator van Amidon gebruik zie je dat een T50-2 bijna alles opstookt bij een dergelijke spanning. Toch wordt t kerntje niet warm en stook ik de afsluitweerstand lekker heet.

De vraag

Wat gebeurt er of zie ik over t hoofd?

Hoe bepaal ik de minimale grootte van het ringkerntje voor deze toepassing? Ik kan er natuurlijk een T200 in zetten maar eigenlijk vind ik het niet elegant en ik wil ook eerst liever snappen voor ik de buidel trek en een groter stuk poederijzer aan laat rukken :).

Bij voorbaat dank voor kritische en hulpvaardige reacties.
Met vriendelijke groet,

Peter - PA3GQD
G-QRP 10271

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: T50-2 ringkerntje voor QRP tunertje

#2 Bericht door EA5JEX »

http://www.dl5swb.de/html/mini_ring_core_calculator.htm

Hiermee kun je alles uitrekenen.

Kees

peytr
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 dec 2005, 10:29
Locatie: capelle aan den ijssel

Re: T50-2 ringkerntje voor QRP tunertje

#3 Bericht door peytr »

Ha Kees,

Dank voor je reactie.

Zoals in mijn vraagstelling aangegeven rekende ik daarmee. Bij de gegeven ruim 100V over de kring op de ringkern zou het ding alle vermogen opstoken en kapot gaan. Dat gebeurt echter in het geheel niet. Kon geen opwarming vaststellen terwijl de afsluitweerstand netjes heet wordt en het trafootje in ieder geval een belangrijk deel van het vermogen doorgeeft.

Ik zag al eens dat iemand twee van die tunertjes rug aan rug zette (eenvoudige proef en reteslim) en op die manier nette verliesmetingen maakte. Ondanks polyaricons uit de ramsj kwam het leeuwendeel aan vermogen er aan de andere kant netjes op 50ohm weer uit. Ik meen ruim 1dB verlies door twee van die circuitjes, van 50ohm naar 2000 ohm en dan van 2000 ohm weer terug naar 50 ohm. Dat wil ik ook nog een keer proberen.

Hoe dan ook; Blijkbaar is mijn benadering niet juist, de software niet juist of wat anders aan de hand.

Grt!
Met vriendelijke groet,

Peter - PA3GQD
G-QRP 10271

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: T50-2 ringkerntje voor QRP tunertje

#4 Bericht door PA0LMD »

Als ik het goed begrijp is het kerntje onderdeel van een parr. resonatie circuit.
Een parr. kring heeft een hoge impedantie op de resonantie freq., er staat dus wel 100V maar er loopt geen (nauwelijks) stroom.
Meten is (z)weten

peytr
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 dec 2005, 10:29
Locatie: capelle aan den ijssel

Re: T50-2 ringkerntje voor QRP tunertje

#5 Bericht door peytr »

Ha PA0LMD

Ja, zo ist. Het kringetje is in resonantie en vertoond dus n hoge impedantie. Bij een wikkelverhouding van 1:7 zou over de kring het signaal op 2450 ohm aangeboden moeten worden. Afsluiten met een 2.2k weerstandje levert inderdaad een praktisch volledige aanpassing op de zender bij resonantie op verschillende banden. Bij een 1/2 Watt houdt n 1/4W weestandje t nog best even uit maar bij 5W krijg je na een paar seconden een mooi sliertje rook en onleesbare kleurcoderingen.

OK, zo zou het kunnen zitten en ik krijg mijn hoofd er een beetje omheen.

Desalniettemin blijft de vraag bij welk vermogen/spanning kan ik nog met een T50 volstaan of moet ik groter? En hoe bepaal ik dat?

PS: Deed hetzelfde opstellinkje nog een keer met een McCoy-tuner met een grote luchtspoel en variabele koppeling. Door de variabele koppeling kun je nog beter op de uitgangsimpedantie aanpassen. Dat werkt heel mooi maar is een heel gesleep bij veldexpedities. Daarom het ringkerntje.
Met vriendelijke groet,

Peter - PA3GQD
G-QRP 10271

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: T50-2 ringkerntje voor QRP tunertje

#6 Bericht door PA1ZP »

Dag Peter

Misschien een overbodige vraag.
Maar misschien zit er dadelijk in uw antenne een grote capacitieve reactantie?
Dan kan het kerntje wel heel anders gaan reageren als u nu verwacht.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: T50-2 ringkerntje voor QRP tunertje

#7 Bericht door EA5JEX »

Misschien moet je Bob eens vragen: http://sharon.esrac.ele.tue.nl/~on9cvd/N-index.html


Kees

peytr
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 dec 2005, 10:29
Locatie: capelle aan den ijssel

Re: T50-2 ringkerntje voor QRP tunertje

#8 Bericht door peytr »

@PA1ZP

Ja, dat klopt maar de proeven deed ik zoals gezegd met een afsluitweerstand, zuiver ohms dus. De straler wordt uiteindelijk ook ohms, na een beetje knipwerk. Sterk reactief zal ie niet gebruikt worden: i.c. op één band en dan nog een klein stukje.

@PA5CW

Zal ik eens proberen; bedankt voor de tip!
Met vriendelijke groet,

Peter - PA3GQD
G-QRP 10271

peytr
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 dec 2005, 10:29
Locatie: capelle aan den ijssel

Re: T50-2 ringkerntje voor QRP tunertje

#9 Bericht door peytr »

Nieuwe toevoeging op n oud draadje....

Knipte intussen een mooie halve golf voor 40 meter die na wat knipwerk goed resonant lijkt te zijn. Met wat proefjes en de T50-2 gaat t met 5 Watt net goed. Warmt wat op maar niet genoeg om echt zorgen over te maken. Bij 10 respektievelijk 20 W wordt t echt warm c.q. onaanvaardbaar snel warm.

Er liggen wat forsere kerntjes en dik koperdraad klaar. Een T68 of 80 geeft wat meer zekerheid waarschijnlijk.
Met vriendelijke groet,

Peter - PA3GQD
G-QRP 10271

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: T50-2 ringkerntje voor QRP tunertje

#10 Bericht door PA0RAB »

Peter,
AA5TB maakt m.i. gebruik van de theorieën van Karl Fuchs 1928
De Darc site bevat een onderzoek 1970 ? naar deze antenne en een vreemd verschijnsel later opnieuw onderzocht
Er zijn mogelijk daardoor vele varianten ontstaan en commercieel uit gebaat.

Ik heb zelf veel met dit antenne type geknutseld in vele varianten
Leg je een variant voor uit 1975? daaromtrent (still going on)
Trafootje kern onbekend 13mm VRZA bron ?
prim, 3 wikkelingen sec 28
C 150 pf mica dus geen polivar
De imp transformatie (28/3)^2 = 87 Kringimp 4350 ohm
testafsluiting 3,3k + 1 K
Wordt gebruikt van 7 - 14 MHz SWR meter is impbrug met led als van Janvier en AA5TB

Zoals Leo al meldde reageert scherp hoge kring imp weinig stroom

Andere variant .
Waarom die in het bakkie hergebruik ligt ?
waarschijnlijk wat vaag rond 30 MHz
Paarse VRZA ringkern ! prim 4 sec 30 C = 150 pf lucht 1,2mm plaatafstand
imp transf 56,25 kringimp 2813 Ohm 2,2K + 120 Ohm
SWR meter ex CB

73 de Ruud PA0RAB


het draadje als tegenpool wel/niet dient als tegenpool en kan zo mantelstromen in kabel voorkomen. 0,1 - 0,05 laagste golflengte
Ook het mantelstroom filter wel niet Goed afgestemd geen mantelstroom volgens theorie
Bij een experiment met 5 cm dunne ringkern sloop maritieme noodzender spanningsoverslag in polivaricap en die C is gesmolten !

peytr
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 dec 2005, 10:29
Locatie: capelle aan den ijssel

Re: T50-2 ringkerntje voor QRP tunertje

#11 Bericht door peytr »

Ha Ruud,

Soms kom ik hier tijden niet en dan vind ik bij terugkomst toch nog weer een interessant bericht.

Ja, mijnheer Fuchs deed het inderdaad ook zo. Of hij de theorie helemaal bevatte weet ik niet.

Wel weet ik dat de eindgevoede dipool -in ieder geval voor mij- fantastisch werkt. Ik heb me er vaak over verbaasd dat zo'n lang geleden ontdekt principe een hele tijd in onbruik kan zijn tot iemand op een praktische manier van toepassen komt. Ik maak overigens alleen gebruik van resonante aanpassertjes; dat heeft het voordeel dat het hele zaakje lekker selectief is en dat is een voordeel met mijn transceivertjes uit het lagere prijssegment.

Nog een interessant idee is om een antenne volgens DL7AB met een al dan niet resonant aanpassertje te voeden in plaats van een stuk kippenladder als (single band) transformator. http://www.i1wqrlinkradio.com/antype/ch4/chiave437.htm

Je kunt dan een 'all band' eindgevoede antenne maken zonder uitgebreide spoelen zoals de commerciële meerbanders hebben. (die verlengspoel ziet er met zijn beperkte omvang niet uit alsof ie veel verlies gaat veroorzaken).
Met vriendelijke groet,

Peter - PA3GQD
G-QRP 10271

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: T50-2 ringkerntje voor QRP tunertje

#12 Bericht door PA0RAB »

Peter.
De resonantie tuner heeft inderdaad een selectieve werking op RX en TX Mooi meegenomen toch ?Nadeel is dat ie niet breedbandig is te gebruiken bandje hoger en lager gaat wellicht net.
De onderzoekcomissie van de Darc heeft jaren geleden hetzelfde als ik met experimenteren .Er is een verloop in verkortingsfactor bij oplopende frequenties, Ik wijt dat aan de inductie o.a. door proefjes bevestigd
Kleinzoon geslaagd voor trucker dus Opa hebbie niet een Bakkie voor op de locatie. Blijkt al ingebouwd in de baas z'n truc
Dus thuis.Bakkie was er maar geen antenne 1/2 golf draadje op PVC buis gelijmd. zo gemaakt
Kerntjes voor resonante afstemming genoeg ,maar welke?
De Paarse bekende VRZA gaat niet over 30 mc
Dan een stelletje zwarte leuk voor LF Geel/wit idem
een vaag gele gevonden T50-6 ?werkt prima en kan er zo'n 10Watt instoppen.
Nog even op 27,195MHz zetten En de straat kijkt zwart hi
De 2 en 6 geven het materiaal aan net als kleur
en 50 is de diameter 0,50 inch
55 met de knutsel en 73 de Ruud PA0RAB

Plaats reactie