DELETED

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
DELETED

deleted

#1 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 06 mei 2008, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Demo

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Leuk Wim, zo snel resultaat.

Ik vind de 2de demo duidelijker.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

DELETED

#3 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 06 mei 2008, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1037
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

#4 Bericht door PD5DJ »

Hoi,

Heb je ook foto's?

Ben erg benieuw

Bjorn
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#5 Bericht door vk2gwk »

Ca. 15 jaar geleden heeft iemand dat ook al eens gemaakt voor dezelfde groep (was engelstalig). In het archief van de Cie,. gehandicapten moet dat te vinden zijn En in de blaadjes van IPHA heeft daar een beschrijving van gestaan.

Wat deze uitvoering betreft: De uitlezing met het afzonderlijk noemen van MHz, KHz en Hz vind ik duidelijker dan die met "miljoenen" en zo.
Kun je evt. ook de zaak zo schakelen dat alleen de Khz. of de Hz uitlezing wordt genoemd (bijv. met over de band draaien - ben je minder tijd kwijt dan met het luisteren naar de volledige versie) ?

Hebben jullie ook nog die SWR meters met "toon" uitlezing. Daar heb ik ooit eens een printje voor ontworpen. Waren bouwpakketjes voor beschikbaar.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

DELETED

#6 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 06 mei 2008, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#7 Bericht door vk2gwk »

De sprekende freq. meter weet Karel Tubbing meer van - die heeft ook zo iets gemaakt rond 1988.
Ik ben betrokken geweest bij de ontwikkeling van de toonhoogte SWR meter. De informatie daarover zal ik vandaag in een envelop stoppen en aan Tjeerd sturen.
(schema, bouwbeschrijving, print - tekening en print transparant.)

Er waren indertijd ca 10 - 15 bouwpakketjes van gemaakt die in 1990 of 1991 op de DvdA werden verkocht. De meeste zijn verkocht en het overschot is meen ik naar het service bureau gegaan.

De ontwikkeling van sprekende freq. meters hebben we indertijd gestopt omdat de meeste radio's op de markt wel een optie hadden als accessoire dan wel al standaard hadden.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

DELETED

#8 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 06 mei 2008, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#9 Bericht door PA5COR »

Zelfbouw is nog niet dood, als ik de diverse radiomarkten bezoek, autotron rosmalen, lichtmis, nat, en zaterdag Beetsterzwaag, zie ik genoeg mensen met de welbekende meuk vertrekken om een project te startten.

Ik heb in de loop van de jaren een stapel onderdelen gekocht welke mijn resterende tijd wel zullen vullen.

Men heeft meer geld te besteden, dus is de aankoop van een japans doosje gemakkelijk.
Ik had vroeger ook geen geld voor een Mutek frontend als upgrade voor de FT 225 RD, dus maakte ik die zelf met GAas fet, SBL1 etc.

Wat de verloedering op de band betreft, gedeeltelijk waar, maar ook hier komt veel van buiten, als ik op 80 meter hoor dat ene "Rinse uit Bolsward" zich inmeld en er ook mee gepraat wordt, dan doen de legale amateurs zelf mee aan de verloedering.
Veel piraten onder de 80 meter etc vinden het leuk om een lopend QSO op 3630 te storen
Als een oudere gelicenseerde A amateur meteen een opmerking maakt als er getuned wordt dat ze nooit die "C "amateurs op de H.F. hadden moeten toelaten, want dan zie je wel dat dit gebeurt" en dat het dan een Rus is die tuned, dan krijg je ook dat mensen dit niet echt leuk gaan vinden.

Luister eens naar 80/75 meter naar de stations uit de U.S.A. waar de hamspirit ver is te zoeken, dit van amateurs met de hoogste licentie met morse en al 10 tallen jaren amateur.

Voor mij is een amateur iedereen met een licentie, N C F A B maakt niets uit, ik kijk nergens op neer, we zijn allemaal op onze manier bezig met de hobby.

Dat morse een extra drempel was om selectie toe te passen is onzin.
Als iemand de moeite nam om dezelfde technische eisen te leren als een A gelicenseerd amateur was morse geen drempel om te leren.

Toevallig heb ik het volledig rijbewijs, ABCDE, betekent dat dan dat ik beter kan rijden en op moreel hoger niveau sta als iemand met alleen B?

Veel A gelicenseerden zijn bang dat hun status aangetast is door de "achteruitgang" in kwaliteit van amateurs.

Je A licentie is geen garantie voor respect, dat verdien je door je als een goed amateur te gedragen, je mentaliteit verandert niet door het behalen van een morse certificaat.

Dat betekent in mijn optiek niet neerkijken op iemand met een andere licentie, helpen waar dat kan en vriendelijk blijven etc.

Ik leid prive nieuwe amateurs op, inclusief bouwen van simpele schema's en projecten om ook dat stukje zelfbouw erbij te betrekken.

In deze telkens meer individueel wordende maatschapij zouden wij als amateurs juist moeten laten zien dat we een hechte groep zijn, zonder onderscheids des persoons of licentie.

Groeten,

Cor

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#10 Bericht door vk2gwk »

Ik heb in de loop van de jaren een stapel onderdelen gekocht welke mijn resterende tijd wel zullen vullen.
Ik gebruik al jaren een (electrische) verfbrander om onderdelen uit printplaten te desolderen: Lekker heet maken en even flink schudden..... Dus heb ik al in geen jaren meer klein spul gekocht. Zelfs SMD spullen zijn op die manier redelijk goed te "recyclen".

Maar we raken aardig "off topic"..... Voor PA0VW: er kan tegenwoordig heel veel met software en computers. Rig control software in combinatie met de speciale voorzieningen van Windows voor visueel gehandicapten heb je bijna geen speciaal gemaakte spullen meer nodig.

De ontwikkeling van de toonhoogte SWR meter bijv. is in feite achterhaald met de opkomst van veel auto-antennetuners in HF dozen. Ik heb ook ooit nog eens een spraak generator ontwikkeld waarmee visueel gehandicapten packet radio konden bedrijven.... (DOS 40x24 text schermen laten voorlezen) Tegenwoordig kun je elk window laten "voorlezen"..... Dus beveel ik ten zeerste aan om eerst goed te googlen of het wiel alreeds niet is uitgevonden.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#11 Bericht door wbeekman »

Gisteren bij Cor Moerman in zijn museum geweest en daar gezien, hoe een TS820 door middel van een JOYstick werd bediend.

(Tuning, bandswitch, en alle andere schakelaars )

Een lust om dit soort engineering of zelfbouw te zien ten behoeve van een mede-gehandicapte radio-amateur.

P.S. De betreffende zend-amateur had een ernstige vorm van MS.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

DELETED

#12 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 06 mei 2008, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.

DELETED

#13 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 06 mei 2008, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

PA0WV de PA3AGZ

#14 Bericht door wbeekman »

Naamgenoot,

"de Ikunullius" is mij heel goed bekend. Als het goed is ligt deze nog gebouwd ergens diep in de kast.

Bedraden met posijn-draad en dan weer testen, dan pas de volgende stap etc....
Zeker een leuk vooruitstrevend zelfbouw amateur-project.

P.S. Wilde dit even kwijt.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

DELETED

Re: PA0WV de PA3AGZ

#15 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 06 mei 2008, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie