Garagedeur opent spontaan.

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on3phc
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 okt 2005, 14:10
Locatie: Mechelen

Garagedeur opent spontaan.

#1 Bericht door on3phc »

De ontvanger van de garagedeur werkt op 433,92 Megahertz, de vuilbakfrequentie. De Belgische Dienst voor Controle van het Spectrum is langsgeweest maar heeft natuurlijk niets gevonden. Ze hebben mij wel uitgebreid te woord gestaan, maar het is een algemeen onoplosbaar probleem. Van de radioamateurs krijg ik ook geen zekere oplossing.
Dus heb ik maar zelf een ON3 behaald en een transceiver gekocht. Wanneer ik terug een computer zal hebben zal ik zelf op zoek gaan naar het schuldig signaal.
Dus ging ik op zoek naar een zelfbouwpakketje dat op die frequentie een tijdsein en morse uitstuurt wanneer een kontact gemaakt wordt door de opengaande garagedeur.
Er bestaat echter een goedkoper maar minder goed systeem.
Nu laat ik jullie ook graag een beetje denken.
De oplossing komt in het volgend bericht.

on3phc
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 okt 2005, 14:10
Locatie: Mechelen

#2 Bericht door on3phc »

De draadloze Friedland deurbellen werken ook op die frequentie. Dus plaats ik 1 of twee deurbelknopjes op het pad van de garagedeur.

PA3GVQ
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 apr 2005, 19:53

#3 Bericht door PA3GVQ »

wat is nu exact het probleem want ik begrijp het niet helemaal.

LPD problemen zijn al vele jaren bekend en daar wordt weinig aan gedaan.

Ik heb zelf QRL matig al de nodige kapotte LPD toepassingen gevonden waardoor allerlei spullen het niet meer deden of juist wel.

Edwin

nl10194
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 dec 2005, 11:44
Locatie: Vlissingen
Contacteer:

#4 Bericht door nl10194 »

Hallo,

Denkelijk heb ik hier ook een antwoord op uw verhaal.
Als gehandicapt radio amateur beweeg ik mij voort in een elektrische rolsstoel.
Om de deuren te openen maak ik gebruik van zgn. automatische deuropen-ners.
Dat doe ik via een klein kastje dat door middel van (elke deuropenner een eigen freq.)
Een radio signaal (op 433.233) een deur kan openen.
Merk TORMAX geinstalleert door van Swaai Holland.

Opmerkelijk feit is dat ik bij een kennis mijn deuropener activeerde en daar ging ook zijn garage deur open.

73' Cor NL:10194
http://people.zeelandnet.nl/cor19vs
QTH: Flusshing located in the SoutWestern part of The Netherlands.
N 51° 27'09,3
E 3° 34'14,9
Web: http://people.zeelandnet.nl/cor19vs

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#5 Bericht door angelo »

De ontvanger van de garagedeur werkt op 433,92 Megahertz, de vuilbakfrequentie...

Je zou verwachten dat, net zoals met a-merk autoalarm systemen, er tenminste een bepaalde code moet meegezonden worden voordat de deur opengaat. Nu zou elke wanna-bee inbreker jouw garage kunnen leegroven. Mijn persoonlijke mening is dat jouw garagedeur fabrikant een prutser is en niet de inherent aan radiogolven losse straling.
No good deed goes unpunished.

on3phc
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 okt 2005, 14:10
Locatie: Mechelen

garagepoort opent spontaan

#6 Bericht door on3phc »

Ik ben ook geen 100 procent zeker of de storing door radiogolven veroorzaakt wordt. Het kan ook door het cijferslot of door een knopje of door de programmatie komen.
De installateur is Feryn en het merk is Novoport. Feryn is een grote firma en de baas is nu in de Sahara naar Dakar aan het crossen ipv mijn probleem op te lossen.
Gelukkig kan er niemand bij mij binnen via de garage. En de poort is al vele nachten open geweest zonder dat mijn fiets gestolen is.

Gebruikersavatar
2GT
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 mei 2005, 22:25
Locatie: Leusden, Hjo (SB6GT)
Contacteer:

433 Mhz

#7 Bericht door 2GT »

Ha Allemaal,

Ik heb mee gemaakt dat als ik mobiel met 25watt (op 70cm repeater frequenties) op een 3,5dB gain antenne zend op een parkeerplaats er plotseling een autootje of wat begon te gillen. Om je rot te lachen Hi! Vreemde gewaarwoording. Aan de set en antenne is niets aan te merken en voldoet aan de eisen, maar kennelijk hadden sommige alarminstallaties problemen om de HF te verwerken en gingen ze af. na een minuut waren ze weer stil. Met 5 watt vermogen kreeg ik toch de repeater open (zij het dat ik ruiserig overkwam) en gingen de alarmen niet meer af. Misschien is er met afscherming wat te proberen, maar ik denk ook dat de apparatuur over zijn nek gaat vanwege de kwaliteit van de ontvanger. mogelijke lange draden die als antenne werken zoals de draden van de autoalarm sensoren bv. Verder zitten er een hoop apparaten in die band. Misschien helpt monitoren van de frequentie wat? Een afstandzender van een autoalarm of dergelijke kunnen vreemde en breedbandige signalen sturen en zo andere apparaten bedienen.

73!
Werner
PB2GT @ JO22RD
SA6BIG @ JO78CH

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#8 Bericht door PA5COR »

Het gebruik van LPD apparatuur is op basis van secundaire status, waarbij de LPD apparatuur de storing met accepteren van de primaire gebruiker(s), lees radiozendamateurs, en andere LPD installaties.

Voor de wat betere installaties wordt meestal 863 Mhz gebruikt, welke niet in een amateurband liggen.

Normaal zou een code meegestuurd met de draaggolf een selectieve opening van de deur moeten garanderen, maar er is zoveel van die LPD apparatuur op de markt dat een LPD deuropener op dezelfde code in de buurt kan werken, of inderdaad oversturing optreed door een hoog vermogen signaal.

Reden dat ik iemand die iets van dit spul wil aanschaffen, aanraad de wat duurdere 863 Mhz variant aan te gaan schaffen.

73,
Cor

ON5PU
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 jul 2006, 15:05
Locatie: Turnhout

#9 Bericht door ON5PU »

Mac Donalds zit ook op 70cm....kun je zelf je bestellingen doen...humor...

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#10 Bericht door angelo »

laatst reed ik door de mcdrive, en ik hoorde ze op geloof ik 434.125.. iets NAAST het lpd raster. schrok me lens.
No good deed goes unpunished.

on3phc
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 okt 2005, 14:10
Locatie: Mechelen

rolling code

#11 Bericht door on3phc »

Ik heb dan maar een nieuwe elektromotorisch gedeelte besteld op 8.. Mhz.
850 euro in het water.
Op Wikipedia vind ik maar een slechte uitleg over "rolling code". Wat indien er meerdere zenders zijn ? Ook Google heeft geen goed artikel.
Kan iemand van jullie, brave en welwillende zendamateurs het artikel verbeteren ?

Plaats reactie