Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

#16 Bericht door PA0RAB »

Richard,
Snuffel eens op data van de LM386 Je kunt de versterking van het audo IC 386 wat vergroten door een weerstand in serie te zetten met de condensator tussen de punten 1 en 8 1K?
De ARRL Boeken zijn kwalitatief goed Maar je moet een basiskennis hebben en het Engels goed beheersen tja Engels was niet de taal van m'n Moe
De DLZA staat goed aangeschreven hoog slagingspercentage Dus over een jaar een babbel ?
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

#17 Bericht door PA1Bj »

Jammer dat het nog niet werkt. In het schema heeft C2 (0,15 uF) een vreemde waarde. Deze heeft bij 5000 hz nl. een 'wisselstroomweerstand' van 212 ohm. Dus zowat een kortsluiting. Zet hier eens 1 nF in.
Verder moet het gelakte draad goed schoongekrabd worden om contact te maken.

En je kunt nog een checken of alles goed is aangesloten en contact maakt.
Dat je radio 538 gehoord hebt kan kloppen. Dit zou van de FM mast aan de Hazenweg kunnen komen (102.6 mhz)
Als je daar minder dan 5 km vandaan zit , is dit signaal heel sterk en wordt het al snel opgepikt als iets toevallig resoneert
in de buurt van die frequentie.

Succes weer !

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

#18 Bericht door PA1Bj »

Deze 0,15 uF werkt wel in het 1,5 Volt schema.
Omdat het 9 volt schema een R van 150 K naar de + heeft, moet de C veel kleiner zijn.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

#19 Bericht door pe1cmo »

Volgens mij zend 538 ook uit op AM, zender hulsberg.
891 kHz met 22 kW.

Maar dan moet je Grootnieuwsradio op 1008 ook ontvangen.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

#20 Bericht door ----- »

PA0RAB schreef:Richard,
Snuffel eens op data van de LM386 Je kunt de versterking van het audo IC 386 wat vergroten door een weerstand in serie te zetten met de condensator tussen de punten 1 en 8 1K?
Zonder dat er iets is aangesloten op pin 1 en 8 is de versterking van de LM386 ~20x.
Met een 10uF is de versterking ~200x.
Door een extra weerstand in serie met de 10uF aan te sluiten kan elke tussenliggende versterking waarde worden verkregen.

Aangezien alleen een 10uF condensator is aangesloten is de versterking al maximaal (200x), een extra serie weerstand zal dit alleen verminderen.

Verder:
Let er op dat de onderzijde van de afstemspoel niet op 0 volt ligt, daar staat namelijk via R1 de BIAS spanning van de TA7642. Als je daar dus aard mag je de minpool van het batterij (rechts van C1) niet meer aarden.

Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Re: Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

#21 Bericht door Rodion »

Waarde zendamateurs,

Allereerst bedankt voor de vele reacties en tips. Ik heb nog geprobeerd om de C van 0,15 uF te vervangen voor een condensator met een lagere waarde (ik meen 2,2 nF omdat ik geen 1,0 nF kon vinden). Dit had weinig resultaat. Hoewel ik een klein succesje had met het vorige AM circuitje, begrijp ik dat ik naar de hogere frequenties moet om meer te kunnen ontvangen. Ook wil ik meer gaan versterken. Dadelijk heb ik 4 weken de tijd om me te verdiepen in de theorie. Allemaal het beste en een goede ontvangst toegewenst.

Groet, Richard

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

#22 Bericht door Bert_1 »

Ik weet niet of je je meetspullen al gevonden had of aangeschaft maar anders zou je eens kunnen kijken op een verenigingsavond van een actieve club. Ik dacht dat in jouw buurt wel een actieve veronclub zat en gezien je toekomstplannen vinden ze het vast niet erg om eens mee te kijken. Ik kom zelf nooit op dit soort avonden (nog niet tenminste) dus misschien zit ik er helemaal naast en volgens mij zit er ook veel verschil tussen de verschillende afdelingen vwb zelfbouw.

Bert
Bert

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

#23 Bericht door PA3CQN »

Rodion schreef:Hoewel ik een klein succesje had met het vorige AM circuitje, begrijp ik dat ik naar de hogere frequenties moet om meer te kunnen ontvangen.
Groet, Richard
Of naar beneden? De lange golf heeft nog een aantal krachtige zenders de ook overdag te ontvangen zijn. En dat lukt met dezelfde ontvanger, als je de spoel aanpast.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

#24 Bericht door PA1Bj »

Het moet gewoon kunnen op de MG, zie deze video van V2G. Misschien beter punaises dan een breadboard gebruiken.
Er wordt een equivalent MK484 gebruikt, maar dat maakt geen verschil. En selectief is ie ook best. :!:

https://www.youtube.com/watch?v=zC4ljomQTl0
Schema: http://luistervinken.v2g.nl/schema.html

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

#25 Bericht door PA1Bj »

Hier er zelf nu een gebouwd (met het herfstweer :)) Dat werkt prima; ca. 25 stations.
Aanvankelijk had ik de massa-poot en de uitgang omgewisseld..
Dus belangrijk het IC-tje goed aan te sluiten. Overdag is 891 khz Hulsberg ook nog te horen.
Ik gebruik alleen de spoel; geen draadantenne o.i.d.
Schema vlg. datasheet TA7642.
https://www.youtube.com/watch?v=VIK64WS ... e=youtu.be
P21-10-16_21.07 klein.jpg

Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Re: Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

#26 Bericht door Rodion »

Waaaw! PA1Bj - zonder antenne?? Ik richt me voorlopig op een FM ontvanger, maar zal daarna weer verder gaan met het AM schemaatje. Wat jij laat zien, is echt super - en ik maar denken dat er op de AM - en helemaal zonder antenne - niets meer te ontvangen is. Geweldig en bedankt!

Richard

Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

zelfbouw Middengolf ontvanger batterij en diode gloeiend

#27 Bericht door Rodion »

Goedenavond allemaal!

Na een tijd van afwezigheid op dit forum, heb ik de soldeerbout weer opgepakt en ben weer 'vrolijk' aan het prutsen geslagen. Hoewel bij eerdere pogingen om een degelijke middengolf ontvanger te produceren, soms wat zwakke, nauwelijks hoorbare zenders te horen waren (van overigens een behoorlijk eind ver weg), denk ik dat er zeker nog veel te verbeteren valt.

Ik ben opnieuw uitgegaan van de TA7642 met een LM386 voor versterking van het geluid. Toen ik echter de 9 V batterij aansloot voor een eerste test, werd de batterij en de laatste diode op de + rail van het circuit gloeiend heet (de dioden van het type 1N4148 moeten er blijkbaar voor zorgen dat de TA7642 een ingangsspanning handhaaft van ongeveer 1,2 V). Ik heb de batterij maar losgekoppeld en loop de verbindingen op het breadboard morgen nog eens zorgvuldig na.

Volgens een beschrijving van een schema gebaseerd op de MK484 (de befaamde voorganger van de TA7642), onttrekt het IC meer stroom als de kracht van een signaal toeneemt. De gain neemt dan ook toe. Bij aansluiting van de geluidsversterker (LM386) aan het circuit, voorziet weerstand R2 in automatic gain control (a.g.c) – als de TA7642 meer stroom vraagt bij sterke signalen, dan neemt het voltageverlies over weerstand R2 toe en de gain af. De waarde van R2 mag variëren tussen 470 Ω en 1 kΩ. Op het moment is die bij mij 1 kΩ. Volgens het artikel is de selectiviteit van de ontvanger namelijk beter als de waarde van R2 laag wordt gehouden, de gain neemt dan wel af. De gain is het grootst bij een waarde van 1 kΩ.

Als we dus voor selectiviteit gaan, dan kiezen we voor a.g.c. weerstand R2 een waarde van 470 Ω, gaan we echter voor maximale versterking van de RF signalen, dan kiezen we voor R2 een waarde van 1 kΩ.

Het optimale input voltage met een R2 van 470 Ω is 1,2 Volt. Bij een hoger voltage ontstaan er stabiliteitsproblemen, bij een lager voltage neemt de gain af. De silicium-dioden geleiden pas vanaf 0,6 Volt en handhaven het juiste potentieel. Weerstand R3 is op het moment in mijn testopstelling 3,3 kΩ

Bovenstaande is mijn interpretatie van een aantal beschrijvingen over de MK484 / TA7642 die op het internet te vinden zijn. Er zitten overigens wel meer probleempjes in het 'prototype', maar ik had in mijn blinde ambitie toch minstens wat geruis verwacht en geen roodgloeiende batterij.

Groetjes allemaal, en hopelijk binnenkort met wat positief nieuws.
Bijlagen
stroom van audiocircuit.PNG
stroom van audiocircuit.PNG (2.95 KiB) 6684 keer bekeken

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

#28 Bericht door PA1Bj »

Als die diode en batterij zo warm worden dan is de kans groot dat de spanning direct op
de diode is aangesloten i.p.v. via R van 2,2 - 3,3 K. Óf de R -waarde klopt niet en zit
er een lage waarde in. (2,2 K is rood-rood-rood..) Dus even goed nalopen !

De TA7642 trekt hier slechts 0,25 mA en ook al is het signaal sterk, dit verandert nauwelijks
en zal de batterij nooit snel leeg maken.

Overigens is de optimale werkspanning op de uitgang van 7642 ('collector') zo'n 1,1 Volt.
Aan de ingang 0,85 V. Hoe hoger die is, des te minder de selectiviteit.

Als de LM386 nog niet 100% werkt, zou je de LF uitgang van 7642 ook eerst op een andere
LF versterker kunnen aansluiten. Bijv op een hifi-set.

Hier vanmiddag nog even getest. Van de 5 hoorbare waren er 3 low-power stations:
697 khz - Engeland
828 khz - 35 km - 100 W
1008 khz - Groot Nieuws Radio
1395 khz - 1,5 km - 100 W
1485khz - 1 km - 1 W

Spoel is hier 15 m draad op een 7 cm regenpijp (67 Wdg) + 500 pF

Succes !

Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Re: Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

#29 Bericht door Rodion »

Beste PA1Bj,

Bedankt voor je reactie! Ik heb de dioden uit het ontwerp gelaten en in plaats daarvan een variabele weerstand genomen die R1 (47 k) vervangt. De waarde van R2 is verhoogd naar 1,5 k. Dit volgens een schema van M. Filipovic. Hij biedt een viertal oplossingen, waarvan ik voorlopig de 'simpelste' heb gekozen (zie afbeelding). Ik wil de alternatieven nog uitproberen. Filipovic gebruikt een ZN414 (waarbij pin 1 de output is, bij de TA7642 is dit pin 3). Mijn MG ontvanger produceert nu veel ruis maar ik kan er nog geen radiostation in ontwaren. Ik zal vanavond eens verder afstemmen aan de hand van het lijstje...

697 khz - Engeland
828 khz - 35 km - 100 W
1008 khz - Groot Nieuws Radio
1395 khz - 1,5 km - 100 W
1485khz - 1 km - 1 W


Enorm bedankt! Ik heb overigens het boek voor het N-examen aangeschaft en hoop weldra serieus met jullie mee te kunnen doen. Op het moment werk ik nog nadrukkelijk op basis van schema's die voorhanden zijn. Ik heb er enorm veel plezier in gekregen om vage -
het liefst - verre stations te traceren.

Met vriendelijke groet,

Richard
Bijlagen
varres.PNG
varres.PNG (7.61 KiB) 6545 keer bekeken

Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Re: Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

#30 Bericht door Rodion »

Hallo allemaal,

Zojuist een aantal radiostations ontvangen op de MG, tot nu toe alleen met de afstemcondensator (15 - 384 pF) bijna dicht. Erg zuiver en luid was eerder op de avond BBC5 live die kennelijk uitzendt op 909 en 693 kHz. Een Franse zender, Spaanse, Oost-Europese... Er zijn vaak zenders vermengt die op vrijwel dezelfde frequentie uitzenden. Volgens informatie is de selectiviteit nog wat vergroten (ten koste van de gevoeligheid) door wat te spelen met de variabele weerstand en de waarde van de condensatoren in de detector. De LM386 geeft overigens voldoende vermogen om bij goede ontvangst bijv. BBC5 live, bijzonder luid over de luidspreker te laten schallen.

@PA1Bj: ik ben het met je eens dat punaises of messing schroefjes met manteltjes mogelijk ook goed werken. De spoel is gewikkeld met litzedraad dat lastig te solderen is en op een soldeerringetje geklemd zit door zo'n messing schroefje met een elegant manteltje.

Met vriendelijke groet,

Richard

Plaats reactie