Q Codes

Nuttige informatie en handige links.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Dopp
Berichten: 1242
Lid geworden op: 08 mei 2011, 18:03
Roepletters: PA3BNX

Q Codes

#1 Bericht door Dopp »

Hallo Allemaal,


Ik heb overgetypt uit een oud boek alle
Q codes.

Op internet vond ik alleen maar incomplete lijstjes


Have Fun


Radio techniek K.G.A. 1935 blz. 161 e.v.

Lijst van verkortingen te gebruiken bij het radioverkeer.

Opmerking: De verkortingen, welke aanvangen met de letters QR, QS, QT en QU
kunnen worden gebezigd in het verkeer met alle stations; de overigen zijn
in het bijzonder bestemd voor de luchtvaart.

1 QAA-QAZ
-------------------------------------------------
QAA Hoe laat zult gij vermoedelijk aankomen ?
QAB Zijt gij onderweg naar....?
QAC Keert gij terug naar...?
QAD Hoe laat hebt gij plaats van vertrek verlaten ?
QAE Hebt gij bericht van....?
QAF Hoe laat zijt ge voorbij gekomen ?
QAH Wat is uw vlieghoogte ?
QAI Is er een ander luchtvaartuig gemeld in mijn nabijheid ?
QAJ Moet ik een ander vliegtuig in mijn nabijheid opsporen ?
QAK Met welke frequentie zult gij meteorologische waarschuwings
berichten overbrengen.
QAL Gaat gij landen te...
QAM Kunt gij mij laatste bericht geven omtrend het weer te.
QAN Kunt gij mij laatste bericht geven omtrend wind aan de oppervlakte.
QAO Kunt gij laatste bericht geven omtrend bovenwind te.
QAP Zal ik blijven luisteren op ...kHz.
QAQ Wilt gij antwoord op bericht nr....
QAR Zal ik ... voor U antwoorden.
QAT Zal ik doorgaan met seinen ?
QAU Wat is het laatste door U van .... ontvangen bericht.
QAV Roept gij mij ?
QAW Zal ik ophouden met luisteren tot ...
QAX Hebt gij aanboord een persoon voor wie ik een radio telegram voor
handen heb ?
QAZ Kunt gij ontvangen tijdens het onweer ?

2 QBA-QBZ
-------------------------------------------------
QBA Hoeveel bedraagt het zicht te ......
QBB Hoeveel bedraagt de wolken hoogte te ....
QBC Er schijnt een fout te zijn in Uw ontvanger.
QBD Ik hoor alleen Uw draaggolf.
QBE Ik ga mijn antenne inhalen.
QBF Vliegt gij in de wolken ?
QBG Vliegt gij boven de wolken ?
QBH Vliegt gij onder de wolken ?

QBI De mist voorschriften zijn in werking.
QBK Ik heb een dringend bericht voor U.
QBM Heeft ... iets voor mij geseind.
QBN Niets ontvangen van......
QBO Laat mij weten wanneer U verbinding hebt met .....
QBP Wat is het nummer van het laatste telegram ontvangen van....?
QBR Moet ik ...mededelen dat gij naar hem luisterd op.....kHz.
QBS Moet ik mijn telegrammen slechts een maal overseinen ?
QBT Uw punten blijven weg.
QBU Zijt gij zeker van de juistheid van het telegram ?
QBV Betreft telegram ...mij ?
QBW Hebt gij tegeram ontvangen dat om ... uur geseind is ?
QBX Herhaal het telegram ontvangen van... te ...
QBY Vertraging komt voort uit een fout in mijn ontvangst.
QBZ Vertraging komt voort uit een fout in mijn uitzending.

3 QCA-QCZ
-------------------------------------------------
QCA U veroorzaakt vertraging door Uw langzaam antwoorden.
QCB U veroorzaakt vertraging door voor uw beurt te antwoorden.
QCC Zuiver ongedempte golven.
QCD Zuiver gedempte golven.
QCE Gedempte golven.
QCF Moet ik voor U de dienst met .... onderhouden ?
QCG Moet ik voor U de luisterdiens op ....kHz uitoefenen ?
QCH Staak de uitvoering van de luisterdienst.
QCI Mijn antenne is onklaar.
QCJ Mijn ontvangst is voor enige tijd buiten werking.
QCK Zijn Uw toestellen weer in orde ?
QCL Er schijnt een fout te zijn in Uw ontvangst.
QCM Er schijnt een fout te zijn in Uw uitzending.
QCN Uw golf is te dicht bij Uw contragolf.
QCO Kunt gij ontvangen ?
QCP Uw toon is slecht.
QCQ Uw toon is zuiver.
QCR Uw toon varieerd.
QCS Mijn ontvangst op langegolf is onklaar.
QCT Mijn ontvangst op kortegolf is onklaar.
QCU Mijn hoofdzender is onklaar.
QCV Mijn hulpzender is onklaar.
QCW Verdwijnen mijn tekens bij tussenpozen geheel ?
QCX Worden mijn tekens duidelijk uitgezonden ?
QCY Gaat gij accoord met de woorden telling ?

4 QDA-QDZ
-------------------------------------------------
QDA Kunt gij mijn telegram overseinen aan.
QDB Hebt gij telegram...overgeseind aan....
QDC Telegram werd per draad overgeseind.
QDD Telegram nr... is geweigerd.
QDE Is mijn frequentie juist ?
QDF Uw frequentie schijnt .... te laag te zijn.
QDG Uw frequentie schijnt .... te hoog te zijn.
QDH Van waar komt de tegenwoordige storing ?
QDI Luister alvoren te seinen.
QDJ Gij hebt op het zelfde ogenblik geseind als...
QDK Antwoord in alphabetische volgorde van roepnamen.
QDL Gelieve een tydsein te geven voor correctie uurwerken.
QDM Wat is de magnetische koers.
QDR Wat is mijn magnetische peiling van U?

5 QFA-QFZ
-------------------------------------------------
QFA Meteorologische inlichtingen verschaffen voor route van.... naar....
QFB Worden nieuwe meteorologische waarnemingen gevraagd ?
QFC Kunt gij mij de bovenwind aangeven van... om....?
QFD Mijn hoogte meter is geregeld te .....
QFE Wat is de luchtdruk op dit moment ?
QFG Ben ik boven het luchtvaartterrein ?
QFI Verzoek U ontsteken landingslichten.
QFJ De landingslichten zijn ontstoken.
QFK Ik verzoek U lichtkogels af te vuren.
QFL Ik verzoek U vuurpeilen af te vuren.
QFM Op welke hoogte moet ik vliegen ?
QFN Verzoek Uw antenne niet in te halen voor einde der werkzaamheden.
QFO Kan ik rechtstreeks landen ?
QFP Mijn navigatie lichten zijn niet in orde.
QFQ De landingslichten zijn buiten gebruik.
QFS Stel het radiobaken te ... in dienst.
QFX Ik werk op een antenne met verminderde straling.

6 QGA-QGZ
-------------------------------------------------
QGA Kan ik onmiddelijk landen met behulp van tekens van het radiobaken ?
QGB Is er een luchtvaartuig bezig te landen met behulp van radiotekens
moet ik wachten ?
QGC Kunt gij leiding geven aan mijn landing ?
QGJ Beperk Uw verkeer tot het uiterste ben bezig met
andere luchtvaartuigen.

7 QRA-QRZ
-------------------------------------------------
QRA Hoe heet uw station.
QRB Hoe ver is de afstand tot mijn station.
QRC Taksen verekenen.
QRD Waar gaat u heen en komt u vandaan.
QRG Juiste frequentie of golflengte opgeven.
QRH Veranderd de frequentie ?
QRI Is de toon constant van mijn uitzending ?
QRJ Ontvangt gij mij slecht ?
QRK De leesbaarheid.
QRL Zijt gij bezig.
QRM Man made storingen.
QRN Lucht storingen.
QRO Vermeerder vermogen.
QRP Verminder vermogen.
QRQ Vlugger seinen.
QRS Langzamer seinen.
QRT Ophouden met seinen.
QRU Hebt gij iets voor mij.
QRV Zijt gij klaar.
QRW Zal ik waarschuwen dat hij U roept.
QRX Moet ik wachten.
QRY Wat is mijn beurt.
QRZ Door wie word ik geroepen.

8 QSA-QSZ
-------------------------------------------------------
QSA Wat is de signaal sterkte ?
QSB Veranderd de sterkte ?
QSD Is mijn seinschrift goed ?
QSG Zal ik .. telegrammen achter elkaar overbrengen ?
QSJ Wat is de woord heffende taks.
QSK Ik kan u tussen de tekens horen.
QSL Kunt gij my een recu geven?
QSM Zal ik laatste bericht herhalen ?
QSO Kun gij rechtstreeks werken met.
QSP Wilt gij kostenloos doorgeven.
QSR Is de ontvangen noodoproep afgehandeld ?
QST Algemene oproep voorafgaande aan mededeling.
QSU Sein antwoord op ...kHz.
QSV Zal ik serie V's seinen.
QSW Wilt gij op ...kHz seinen.
QSY Zal ik op ...kHz seinen.
QSZ Zal ik ieder woord of letter 2 x seinen.

9 QTA-QTZ
-----------------------------------------------------------
QTA Zal ik telegram annuleren.
QTB Stemt gij met mijn woorden telling in ?
QTC Hoe veel berichten hebt gij.
QTE Wat is mijn ware peiling ten opzichte van U.
QTF Wilt gij mijn positie station opgeven door onder U werkende peilstations
genomen
QTG Wilt gij gedurende 50 seconden op ...kHz Uw roepnaam geven en
met een streep van 10 seconden eindigen opdat ik U kan peilen.
QTH Wat is uw positie.
QTI Wat is uw ware koers.
QTJ Wat is uw snelheid.
QTM Geef radiotekens en onderwatergeluidseinen om mij gelegenheid te
geven afstand en koers te bepalen.
QTO Hebt gij de haven verlaten ?
QTP Loopt gij dadelijk de haven binnen ?
QTU Kunt gij mijn station werken met behulp van het internationale seinboek.

10 QUA-QUZ
----------------------------------------------------
QUA Hebt gij bericht van ... roepnaam ?
QUB Kunt gij mij achtereenvolgens inlichtingen geven betreffende:
zicht, hoogte wolken, beneden wind voor ....
QUC Wat is het laatste door U van roepnaam ... ontvangen bericht ?
QUF Hebt gij het door ... roepnaam gegeven spoedsein ontvangen ?
QUG Zult gij genoodzaakt zijn op zee te dalen of landen ?
QUH Wit gij de momenteel aan zeeoppervlakte heersende barometrische druk
opgeven ?
QUJ Wilt gij mij, om op U aan te houden, de te volgen ware koers
opgeven bij windkracht nul ?



Zijn er nog meer ? :o
73's
PA3BNX
Lodewijk

Mijn Credo!

Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.

PA0AM
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 aug 2010, 15:26

Re: Q Codes

#2 Bericht door PA0AM »

Hallo Lodewijk.
Natuurlijk zeer belangrijk in de tijd dat er aan boord van een vliegtuig een telegrafist was.
Maar sinds, dacht 1954 zijn die er niet meer, gelukkig wel aan boord van schepen nog tot 1990?
Dus de codes voor de luchtvaart worden al lang niet meer gebruikt.
De lijst welke je hebt gevonden op internet zal wel voor amateur verkeer zijn.

73 Cor.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Q Codes

#3 Bericht door elsinga »

Leuke lijst!
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: Q Codes

#4 Bericht door PA4JAN »

PA0AM schreef:Hallo Lodewijk.
Natuurlijk zeer belangrijk in de tijd dat er aan boord van een vliegtuig een telegrafist was.
Maar sinds, dacht 1954 zijn die er niet meer, gelukkig wel aan boord van schepen nog tot 1990?
Dus de codes voor de luchtvaart worden al lang niet meer gebruikt.
De lijst welke je hebt gevonden op internet zal wel voor amateur verkeer zijn.

73 Cor.
Ja het is eigelijk voor CW

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Q Codes

#5 Bericht door PE2AAB »

Ik mis eigenlijk nog wat luchtvaartcodes in de lijst.

QNH bijvoorbeeld. Luchtdruk op een luchthaven t.o.v. zeeniveau.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Noobopradiogebied
Berichten: 181
Lid geworden op: 07 mei 2012, 23:24

Re: Q Codes

#6 Bericht door Noobopradiogebied »

PE2AAB schreef:Ik mis eigenlijk nog wat luchtvaartcodes in de lijst.

QNH bijvoorbeeld. Luchtdruk op een luchthaven t.o.v. zeeniveau.
Zou dat toen al van belang geweest zijn :wink: :lol:

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Q Codes

#7 Bericht door PE7EB »

Zover ik weet werken hoogtemeters al heel lang op basis van de luchtdruk.
Op lage hoogten gerelateerd aan de werkelijke (herleidde) luchtdruk op zeeniveau (QNH), op grotere hoogten gerelateerd aan de standaard waarde van 1013 hPa (mBar).
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Q Codes

#8 Bericht door coolepascal »

Correct, op de grotere hoogten (dan begint in Nederland al bij 4500Ft bepaald niet erg hoog) praten we dan ook niet over hoogte maar over FlightLevel, hetgeen de dan aangegeven hoogte/100 is.
Fl350 komt dan dus overeen met 35000 in de standaard atmosfeerd.

@Lodewijk leuk lijstje veel werk.
Het heeft lang geduurd voor ik er achter was wat nu precies QAM betekende (werd altijd bij het weerbericht op de Duitse televisie geseind) eerst een paar jaar geleden kwam ik het antwoord ergens tegen.
Een hoop van die luchtvaart codes ken ik niet, maar termen als QDM en QDR worden nog steeds gebezigt.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
FrankSD
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2012, 19:28
Locatie: JO21UA

Re: Q Codes

#9 Bericht door FrankSD »

Ooit zo een cursuske moeten volgen voor een radio te gebruiken op de luchtvaartbanden.. De Q codes door ICAO (International Civil Aviaton Organisation) Kan je onder andere hier http://www.pilotfriend.com/training/fli ... q_code.htm vinden. Die wat ik mij nog herinner zijn QNH, QNE, QDR en QBB :oops: Kijk maar eens naar de lijst en nee.. QAM is hier niet Quadratuur Amplitude Modulatie :lol:

Vanaf 4500 ft (de transistion level) moest je dan je hoogtemeter een presetting geven van 1013.25 millibar (of hectopascals)dat zou de druk moeten zijn op (gemiddeld) zeeniveau. Dit om ervoor te zorgen dat ieder dezelfde referentie had.

Deze informatie wordt ook door de METARs (wat een onderdeel is dacht ik van de ATIS) doorgegeven en kan je horen door o.a. te luisteren naar Maastricht Info 124,575Mhz
Before You Speak >THINK<: Is it
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Q Codes

#10 Bericht door PE7EB »

De QNH in de METARS is toch de werkelijke waarde van de luchtdruk, die je moet gebruiken voor het instellen van je hoogtemeter onder de 4500 ft?
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: Q Codes

#11 Bericht door SM0FLY »

PE7EB schreef:De QNH in de METARS is toch de werkelijke waarde van de luchtdruk, die je moet gebruiken voor het instellen van je hoogtemeter onder de 4500 ft?

'' werkelijke waarde''' -> geld alleen in ISA (Int. Standaard Atmosfeer), wat vaak niet het geval is.
'k zou liever QFE gebruiken als je in Bogota landt :shock:

73/Bram

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Q Codes

#12 Bericht door coolepascal »

PE7EB schreef:De QNH in de METARS is toch de werkelijke waarde van de luchtdruk, die je moet gebruiken voor het instellen van je hoogtemeter onder de 4500 ft?
ATIS informatie is welliswaar net als een METAR actuele informatie, maar ATIS is een radio uitzending geldig voor het lokale vliegveld.
Een Metar is een lijst met de actuele situatie op meerdere velden zie hier http://www.knmi.nl/actueel/metar.html

Verder heb je natuurlijk ook nog een TAFttp://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachti ... ingen.html

En een weerbulletin voor de VFR vliegershttp://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachti ... vaart.html

Dit allemaal zonder Q-codes maar wel in een standaard formaat
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie