N examen boeken

Nuttige informatie en handige links.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
martinmack
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 apr 2012, 18:34

N examen boeken

#1 Bericht door martinmack »

Beste,

Ik heb het N examen cursus boek besteld bij de veron maar dan kreeg ik te horen dat ik ook de "voorschriften: moet kennen.... Is daar ook een boek van?

Groeten,
martin

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: N examen boeken

#2 Bericht door PE2AAB »

In mijn tijd (oei dat klinkt oud maar was in 1996) kreeg je enige tijd voor je examen opgestuurd door Agentschap Telecom. De file staat trouwens ook op hun website. De reden dat hierngeen boek ofzo van is, is dat deze voorschriften continue onderhevig zijn aan wijzigingen. Stel je trouwens niet teveel voor van deze voorschriften. Worden hooguit een paar vragen over gesteld. Wat is BAKFIETS in nato alfabet enzo. BRAVO ALFA enz...
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: N examen boeken

#3 Bericht door PA2LO »

Kijk op de website http://www.radio-examen.nl even naar de documenten die in het menu staan bij:

- "Gebruikersbepalingen radiozendamateurs" én
- "studiehulp"

Daarin vind je al veel van de zaken die onder voorschriften vallen.

Veel succes met de studie. Mocht je behoefte hebben aan een stukje begeleiding en/of examentraining, dan zou je je ook nog bij de DLZA (www.dlza.nl) kunnen aanmelden voor de online studie-omgeving. Succes verzekerd!

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1168
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: N examen boeken

#4 Bericht door pa3dsc »

http://www.pa0vro.nl

heeft ook een cursus voor N online staan.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: N examen boeken

#5 Bericht door PE1PQX »

PE2AAB schreef:In mijn tijd (oei dat klinkt oud maar was in 1996) kreeg je enige tijd voor je examen opgestuurd door Agentschap Telecom. De file staat trouwens ook op hun website. De reden dat hierngeen boek ofzo van is, is dat deze voorschriften continue onderhevig zijn aan wijzigingen. Stel je trouwens niet teveel voor van deze voorschriften. Worden hooguit een paar vragen over gesteld. Wat is BAKFIETS in nato alfabet enzo. BRAVO ALFA enz...
4-5 jaar daarvoor (ai, ook oud :lol: ) stonden daar ook in wat je wel mocht met een bepaalde machtiging (toen nog), en af-en-toe werden daar ook vragen over gesteld, de eerste 5???.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

martinmack
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 apr 2012, 18:34

Re: N examen boeken

#6 Bericht door martinmack »

Dank jullie wel, dus alleen het n cursusboek is genoeg? :D

Martin

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: N examen boeken

#7 Bericht door PE1PQX »

Ik zou ook de 'voorschriften en beperkingen' goed doornemen. Vermoedelijk zijn deze nu bij de examen-stichting te verkrijgen:

Stichting Radio Examens

Veenakkers 8B
9511 RC Gieterveen
Telefoon:*** *** ****
E-mailadres: examensecretaris (kringelding) gmail.com

(Bron: AT-ez.nl)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: N examen boeken

#8 Bericht door PA3BAS »

Staat hewoon allemaal op de site van het AT.

Zitten in het examen wel gemene vragen in hoor. Bandplan in je kop stampen en ook de voorschriften. Wat te doen als je de politie stoort. Wat te doen als je buurman boos aanbrlt en vindt dat je hem aan het storen bent. Wat te doen als je dan eindelijk een f-licentie hebt en bezoek krijgt van een duitser met een novice vergunning. Mag hij dan uitkomen op 80 meter. Mag hij dat ook als je de deur uitgaat? Mag je met je amateurspulletjes praten met iemand die een goedgekeurde lpd-porto gebruikt? En als jij dan wel netjes om de vijf minuten je call geeft

Dat soort onzin vragen ze. Jammer als je daar op zou zakken.
.... But will it blend?

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: N examen boeken

#9 Bericht door PA2LAD »

pa3bas schreef:Dat soort onzin vragen ze. Jammer als je daar op zou zakken.
Dat zijn geen onzinvragen, maar een test of je weet wat je wel en niet mag doen.
Je moet toch weten waar je wel en niet mag zenden en wat je kan doen als er zich iemand meldt met een storing? Voetballen gaat toch ook niet als je geen spelregels kent?

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: N examen boeken

#10 Bericht door elsinga »

Ja, dat zijn inderdaad vragen die wel het grijze gebied opzoeken qua regelgeving. Wel goed trouwens, want komt behoorlijk uit de mogelijke praktijk.

Gastgebruik is inderdaad een leuke, iedereen mag onder jouw call en met jou erbij jouw licentievoorwaarden gebruiken (ook de duitse novice dus, maar niet onder eigen PD/DL... call). Als hij de deur uit is valt hij gewoon onder de NL Novice regels en is het exit met 80m voor hem.

Die LPD variant, die vind ik wat onduidelijker. De gebruikersbepalingen zeggen 'Radioverbindingen worden alleen tot stand gebracht met andere gebruikers van frequentieruimte met de bestemming “amateur” of “amateursatelliet”'. Nu valt de LPD band ook in die frequentieruimte en er staat niet "met andere gebruikers met de status amateur" of iets dergelijke. Dus zou het volgens mij mogen, mits je als je geen LPD porto gebruikt ook netjes de rest van de regels volgt (call, vermogen, whatever). Het gebruik van DARES van 2 LPD frequenties speciaal voor di gebruik ondersteunt dit, maar dat is wel in noodsituaties en dan mag er ineens een hele hoop meer. Dus wie het exact weet mag het zeggen. ;)

Bij storingen is het heel makkelijk: buiten de banden moet je er redelijkerwijs alles aan doen om dat te verhelpen en desnoods je uitzendingen staken totdat het opgelost is. Bij storingen binnen de band gaat het om primair/secundair gebruik volgens mij.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PD0MS
Berichten: 338
Lid geworden op: 27 apr 2009, 20:00
Roepletters: pd0ms
Locatie: Twente

Re: N examen boeken

#11 Bericht door PD0MS »

Vraagje

Weet iemand ook of de laatste examen van 2012 voor N online staan??

Wat te doen met de reken opdrachten?
Daar ben ik zeer zwak in.........

Examen opdrachten maken en dan kijken wat er fout gaat <---- goed oplossing???

Hoor graag de mening, wil als alles mee zit ook in maart op gaan voor N
Boek hier liggen maar laatste weken niks aan gedaan (wordt nu echt wel tijd )
Hoor van sommige zonder technische achter grond dat ze het binnen 1 maand hebben geleerd ?
Een goede antenne en audio hebben meer effect dan een hoog vermogen

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: N examen boeken

#12 Bericht door PA1LH »

Ik heb ze hier van maart, mei, augustus en september 2012. Staan op de site van Ham-radio.nl maar die heb je daar vast ook al.
Leon - PA1LH.

Gebruikersavatar
PD0MS
Berichten: 338
Lid geworden op: 27 apr 2009, 20:00
Roepletters: pd0ms
Locatie: Twente

Re: N examen boeken

#13 Bericht door PD0MS »

Ja en woensdag aanstaande gaan we op voor het examen N..........
Een goede antenne en audio hebben meer effect dan een hoog vermogen

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: N examen boeken

#14 Bericht door PA1LH »

Alvast heel veel succes.
Leon - PA1LH.

Plaats reactie