DIGITAAL Afdelings archief ???

Nuttige informatie en handige links.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

DIGITAAL Afdelings archief ???

#1 Bericht door wbeekman »

Hier in de afd. Amersfoort - R03, hebben wij een aanspreekpunt, waar al onze DIGITALE informatie wordt verzameld.
Zodoende wordt er een historisch DIGITAAL archief opgebouwd.
Kontaktpersoon R03: Frank van Hamersveld - PA3DTX.
Frank krijgt ook alle foto's die er zijn gemaakt op bijeenkomsten of velddagen etc....

Zijn er nog meer afdelingen, die een DIGITAAL archief hebben opgebouwd ???
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

Antwoord.

#2 Bericht door PE1PUP »

Hallo Wim,

Afdeling Nieuwegein (A29) heeft helaas geen echt digitaal archief voor wat de verenigingsactiviteiten betreft. Wel hebben verschillende leden een eigen archief, waar op aanvraag uit te putten is, en wat meer digitale versies van boekwerken en bladen omvat dan foto's of zo. Dus meer een bibliotheek dan archief. Kern-probleem hierbij is wel dat je alleen maar kunt opvragen waar je het bestaan van weet. Een echt kip-en-het-ei probleem dus.

Binnen de Nieuwegeinse groep worstelen we dan ook al een tijdje met het vraagstuk hoe dit alles overzichtelijk en toegankelijk te maken voor de leden. Wat het niet makkelijker maakt is dat van "sommige" electronische documenten het juridisch niet toegestaan is deze in welke vorm dan ook te verspreiden. 8)

Maar even terug naar het Amersfoortse digitale historisch archief; is het niet een leuk idee de materialen op dit forum onder "bijeenkomsten" ( http://www.zendamateur.com/viewforum.php?f=6 ) beetje bij beetje openbaar te maken? Ik weet zeker dat dat leuk lees&kijk-voer oplevert. Ik heb zelf al eens heel voorzichtig en bescheiden een opzetje gemaakt voor onze afdeling ( http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?t=38 ), maar ik zou daar eigenlijk eens wat meer tijd in moeten steken om het er echt leuk en leesbaar/bruikbaar uit te laten zien. Ik vind nu dat mijn posting over onze afdeling niet echt uit de verf komt, maar iets is beter dan niets...

Misschien kunnen we elkaar aan de haren op een hoger niveau tillen???

Groetjes, Johan.
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#3 Bericht door wbeekman »

Johan,

Heb de foto's bekeken en het geeft een leuke impressie wat er allemaal gebeurd op zo'n avond.
Heb zelf ook vele foto's van de afdelingsavonden uit R03.
Heb nu een voorstel gedaan aan Remy Denker om op de VERON website bij de afdelingen, een mogelijkheid te creeren om foto's te kunnen plaatsen.

Wacht de reactie af. Je hoort nog van me.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

#4 Bericht door PE1PUP »

Hallo Wim,

Aha, dat klinkt veelbelovend.....
Ik wacht met spanning je reactie af....

Trouwens, een goed argument om foto's van bijeenkomsten en evenementen te plaatsen is om de toegang voor "newbies" laagdrempeliger te maken. Ik kan me voorstellen dat heel wat mensen niet direct bij zo'n radioamateur afdeling naar binnen durven te stappen om eens rustig een avondje "de amateur uit de antenne" te kijken. (Maar, lezers van deze discussie; dat mag dus juist wel hoor... :D Kom maar op...) Door nu veel foto's vooraf te kunnen bekijken, vooral van de afdeling van interesse en/of in de buurt voor iemand, is de drempelvrees wellicht weg te nemen.

Een paar "plaatjes" zegt vaak meer dan een heel verhaal. En al trek je maar één geintresseerde per jaar over de drempel door de foto's, dan is het allemaal al ruim de moeite waard.

Ik moet trouwens dan wel eens wat betere foto's maken. Op dit forum staan foto's met mijn telefoon gemaakt, en zo'n telefoon is toch echt beter in bellen dan kiekjes maken... hihihihi

Groetjes, Johan.
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

Foto's PI4AMF - Afd Amersfoort - R03

#5 Bericht door wbeekman »

Johan,

Kijk maar eens op www.pi4amf.nl
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

Antwoord.

#6 Bericht door PE1PUP »

Hallo Wim,

Ik ben onder de indruk. Niet gewoon wat foto's, maar een heuse verzameling fotoboeken over verschillende onderwerpen. Wow. Da's nog eens de lat hoog leggen... :D

Ik ben inmiddels (2 weken geleden) ook webmaster van de Nieuwegeinse afdelingssite geworden, dus ook druk aan het "enhancen", maar een dergelijk luuks fotoboek had ik nog niet in gedachten..... Maar nu dus wel.... hihihihi

Zo trekken we elkaar aan de haren omhoog. Perfect. Ik zal wel een gil geven wanneer ik op onze afdelingssite wat kan laten zien. Voorlopig nog niet, ben nog off-line bezig met de veranderingen. Ik heb nog even wat tijd nodig...

Groetjes, Johan.
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

Plaats reactie