Nationaal Frequentieplan. (NFP)

Nuttige informatie en handige links.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

Nationaal Frequentieplan. (NFP)

#1 Bericht door PE1PUP »

Hallo Mede Amateurs,

Het Nationaal Frequentieplan (verder: NFP) is een plan waarin per frequentieband wordt aangegeven voor welk type gebruik de band is bestemd en welk soort verdelingsmechanisme wordt gebruikt bij de verdeling van de frequenties over de verschillende gebruikers. Op basis van dit plan vindt de daadwerkelijke vergunningverlening, of vrijstelling daarvan, plaats.

En je kunt dit NFP in PDF formaat downloaden...

:arrow: http://www.ez.nl/content.jsp?objectid=24642

Op bovenstaande URL kun je de volgende zaken terug vinden:...
- Nationaal Frequentieplan 2005.
- Voorgenomen wijziging Nationaal Frequentieplan 2005.
- Nederlandse Frequentiespectrumkaart 2005.
- Radioprofielen.
- Consultatie concept NFP2005.

Veel leesplezier, Johan.
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

PA2MZ
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 apr 2005, 19:18
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#2 Bericht door PA2MZ »

Hej,

Ik heb bij Radio AA het papier NFP kunnen door lezen en voor de radioamateurs staat er bedroevend weinige dingen in. 7.100-7.200 KHz pas vanaf 29 maart 2009 :cry: .

73!


Marten

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

Reactie.

#3 Bericht door PE1PUP »

Hi Marten,

Dat klopt. Het NFP is voor alles en iedereen die op de een of andere manier gebruik van de ether maken. En het zendamateurisme is "maar" en klein "radertje" in het gehele frequentie-gebruik-mechaniek. 8)

Echter, zoals bij ieder mechaniek, loopt het gehele machientje niet goed zonder dat alle radertjes correct in elkaar grijpen. En persoonlijk, waarschijnlijk omdat ik ook zendamateur ben, vind ik ons zendamateur-"radertje" best wel belangrijk ik het geheel... :D :D :D

Ook ik voel met je mee over die "7.100-7.200 KHz". Plus-punt is dat er ieder jaar een nieuwe versie van het NFP wordt uitgegeven, dus wellicht dat er bij de volgende versie beter nieuws voor ons in staat... 8)

Groetjes uit winderig Culemborg, Johan.
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

PA3GVQ
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 apr 2005, 19:53

#4 Bericht door PA3GVQ »

Helemaal mee eens Johan.

Kijk maar eens bij hoeveel grote telecom bedrijven zendamateurs zorgen dat alles blijft werken op radiotechnisch gebied.

Bij mijn werkgever weet ik zo al iets van 15 zendamateur te werken in alle hoeken van de organisatie en op allerlei niveaus. Maar meestal toch wel op een aantal specifieke plekken in de organisatie zoals EMC-EMF, radioplanning, antenne propagatie berekeningen enz.

Edwin

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

Antwoord.

#5 Bericht door PE1PUP »

Hi Edwin, en ook Marten,

Klopt. Ik werk zelf bij een halfgeleider-distributeur, en in ons Nederlandse kantoor, waar een team van zo'n 20 man/vrouw werkt, zijn al 3 zendamateurs. Dus da's duidelijk boven het landelijk gemiddelde... :D

Sterker nog. Ik heb op mijn officieele firma visitekaartje mijn HAM call laten bijplaatsen, onder mijn telefoon en e-mail details. Daar werd initieeel nogal lacherig over gedaan vanuit de collega's, maar daar zijn de meningen inmiddels wel over bijgesteld.... hihihi

Wanneer ik klanten mijn kaartje geef, en ze weten niets over zendamateurisme, dan is het gelijk een leuk openingsgesprek. Het ijs is gelijk gebroken. Ik heb gemerkt dat de cryptische regel "Call Sign: PE1PUP" over het algemeen zo intrigerend is, dat niemand zich kan weerhouden direct te vragen wat dat nu eigenlijk betekend.....

En wanneer ik klanten tref die juist wel weten wat dat is, dan blijken het vaak zelf zendamateurs te zijn, of er een of meer te kennen, en is het ijs ook gelijk gebroken. Met als bijkomend voordeel dat ik niet hoef te bewijzen dat ik "technisch genoeg" ben om als gesprekspartner op te treden.

Commercieele mensen zouden dit een "win-win situatie" noemen.... :roll:

Groetjes, Johan.
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

Nota frequentiebeleid 2005

#6 Bericht door wbeekman »

Het is de moeite waard om dit ook eens door te lezen.
Kijk maar eens op

http://www.ez.nl/dsc?c=getobject&s=obj& ... =/gvisapi/
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Plaats reactie