Bent U er al klaar voor.... de ATOOM radio?

Nuttige informatie en handige links.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Bent U er al klaar voor.... de ATOOM radio?

#1 Bericht door Jan pa3abk »

Bron: MIT technology review.

Business Impact
Get ready for atomic radio
Using a laser to detect the effect of radio waves on certain atoms is the basis for a new kind of antenna that resists interference and can receive a wider range of signals.
by Emerging Technology from the arXiv September 4, 2018

Link: https://www.technologyreview.com/s/6119 ... mic-radio/
Link: https://arxiv.org/pdf/1808.08589.pdf
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Re: Bent U er al klaar voor.... de ATOOM radio?

#2 Bericht door PA1WES »

gaaf concept! hoewel ik me wel afvraag hoeveel cesium er in de lucht zit, en of dit wellicht ook werkt met andere elementen. cesium hebben ze gekozen omdat dit gemakkelijk in aangeslagen toestand gebracht kan worden, en het effect van een radiogolf op dit element dus maximaal is. aka een best case scenario voor een proof of concept.

andere kanttekening is natuurlijk ook dat niet alleen het gewenste bronsignaal de electronen in een hogere baan brengen, maar OOK stoorsignalen datzelfde effect hebben. In een real world scenario is het dan ook wat lastiger dan in lab condities. maar wat een gaaf onderzoek om te volgen! thanks for posting :)

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Bent U er al klaar voor.... de ATOOM radio?

#3 Bericht door PD1JAP »

PA1WES schreef:gaaf concept! hoewel ik me wel afvraag hoeveel cesium er in de lucht zit,
Als ik het goed begrepen heb gaat het niet om cesium in de lucht maar een cesiumgas dat in de “antenne” zit.
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Bent U er al klaar voor.... de ATOOM radio?

#4 Bericht door Thom PA9T »

Het cesiumgas zit aan de ontvangstzijde, in de antenne. Er wordt met een laser door het gas geschenen, en het gas wordt doorzichtig als het wordt aangestoten door een elektromagnetische golf. Zodoende varieert de hoeveelheid laserlicht dus, en hiermee kun je een demodulatiecircuit (of SDR?) aansturen.

Is echt gave techniek, ik ben benieuwd waar dit naar toe leidt!

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Bent U er al klaar voor.... de ATOOM radio?

#5 Bericht door PD1JAP »

Thom PA9T schreef:Het cesiumgas zit aan de ontvangstzijde, in de antenne. Er wordt met een laser door het gas geschenen, en het gas wordt doorzichtig als het wordt aangestoten door een elektromagnetische golf. Zodoende varieert de hoeveelheid laserlicht dus, en hiermee kun je een demodulatiecircuit (of SDR?) aansturen

Bijna, maar niet helemaal :mrgreen:

Vervolgens gebruiken ze een laser afgestemd op een specifieke frequentie om het gas transparant te maken.
Ten slotte schijnen ze een tweede laser door het gas en meten ze hoeveel licht wordt geabsorbeerd, om te zien hoe de transparantie varieert met omgevingsradiogolven.
Het signaal van een eenvoudige lichtgevoelige fotodiode onthult vervolgens de manier waarop de radiosignalen gemoduleerd of amplitudegemoduleerd zijn.
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Bent U er al klaar voor.... de ATOOM radio?

#6 Bericht door Thom PA9T »

Ah, je hebt altijd baas boven baas ;-)

Bedankt voor de correctie!

Plaats reactie