Radio Astronomie

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

Radio Astronomie

#1 Bericht door PH7CW »

Afgelopen weekend heb ik even een hele andere tak van radiohobby gedaan: ”radio astronomie” en hobby met nieuwe mogelijkheden. Nee, geen grote radiotelescoop bouwen maar veel eenvoudiger.
Op internet vond ik de mogelijkheid om met het programma Spectrum Lab VLF zenders te ontvangen met de geluidskaart. Deze signalen zijn redelijk stabiel tot SID’s (Sudden Ionospheric Disturbances) de ionosfeer verstoren. Ook kun je duidelijk waarnemen als de zon opkomt of ondergaat.
Meer uitleg over SID (in het engels) kun je vinden op http://www.aavso.org/observing/programs/solar/sid.shtml
In de grafiek is een deel van de meting tijdens zonsopkomst te zien. Het donker-blauwe signaal is wel sterk en volgens mij staat de zender te dichtbij om verstoring in de ionosfeer te zien. De gele en licht-blauwe signalen zijn wat dat betreft beter.
 
Afhankelijk van de kwaliteit van de geluidskaart kun je toch een aantal VLF zenders ontvangen. De geluidskaart in mijn computer kan tot ongeveer 24 kHz met een redelijke gevoeligheid. De antenne is een stuk draad van ongeveer 10 meter lang. Wat absoluut nodig is, is een aarde, zonder aarde ontving ik absoluut niets. Als experimentele aarde heb ik toen een stekker van een meetsnoer in de klei gestoken (slechts 2 cm diep!) en verbonden met de audiostekker naar de computer, en ziedaar: 5 stations te zien.

Als iemand interesse heeft hoe de instellingen van de software zijn en hoe je de grafiek maakt, op m'n homepage heb ik een uitgebreide beschrijving gemaakt.

 
Bijlagen
software radio
software radio
radio.JPG (54.08 KiB) 1892 keer bekeken
grafiek
grafiek
grafiek.JPG (28.53 KiB) 1892 keer bekeken
73,Erik

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#2 Bericht door vk2gwk »

Zons opgang en zons ondergang (grey zone) zijn redelijk belangrijk bij DX propagaties. Zonder nu direct al de info te gaan lezen op de web sites die je noemde.... kun je wat met jouw experimenten in relatie tot DX propagatie-verwachtingen?
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

#3 Bericht door PH7CW »

Nee, zover ben ik nog niet. Op dit moment ben ik m'n eerste 24 uurs meting aan het doen. Met die gegevens probeer ik duidelijk te krijgen wat ik er aan informatie uit krijg. Het schijnt dat zonneuitbarstingen en onweer te zien zijn.(als die tijdens de meting voordoen natuurlijk :wink: )

Om uit te zoeken welke relatie de gray zone met de gemeten signalen moet ik meer meten en testen. Op internet kon ik niets vinden over zo'n verband maar het lijkt me zeker de moeite waard om te onderzoeken. Als ik dat ga doen is dat in de winter omdat de zonsopkomst en ondergang dan overdag plaats vind en ik dus gelijk op de ontvanger kan luisteren wat er gebeurd met de condities. Het is een leuk uitgangspunt om eens te onderzoeken.
73,Erik

Plaats reactie