Eindhoven calling: tussen de QRM door...

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe1mas
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 apr 2007, 13:11

Eindhoven calling: tussen de QRM door...

#1 Bericht door pe1mas »

Hier is het om gek van te worden. Ik vind de hobby voor mij zo goed als verpest, sinds ik hier dag en nacht van de band wordt gepest door de QRM.

Ik woon in Geldrop. Sinds het najaar van 2006 hoor ik van 142 tot 152 mhz eens per seconde een burst van energie. Die klapt overal overheen. Ik kan met goed fatsoen geen enkel qso met een S van onder de 5 goed volgen.

Het is dus een signaal dat exact iedere seconde herhaalt. Om gek van te worden, het spettert overal doorheen. Skip, skip, skip, dag en nacht.
Ik kan het niet achterhalen. Ik heb alle apparatuur en zelfs de hoofdschakelaar in de stoppenkast omgezet, zonder resultaat. Dus heb ik nu een portofoon aangeschaft waarmee ik rond kan fietsen in de buurt om te zien of ik toch kan achterhalen wat de bron is. Jammer dat daar natuurlijk een rondstralertje op zit, dus even een yagi maken.

Nieuw sinds vorig jaar: een klein industrieterreintje met lichte industrie nabij en er is aan het naburige spoor gewerkt (nieuwe seinen).

Heeft iemand enig idee, of herkent iemand deze seconde-qrm?

Is er iemand in Eindhoven of Geldrop die in deze omgeving hetzelfde meet?

Hier is, voor inboorlingen van Geldrop/Eindhoven, een kaartje/satelliet link van de plaats des onheils (zie spoor en achtergelegen terrein links):

http://www.map24.com/search?q=m24flnlFR ... rttRAfc/Sp

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#2 Bericht door Yannick PE2YSB »

vanavond ben ik met pi4tue qrv op 2m, zal eens kijken of wij iets horen.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#3 Bericht door Theo Postma »

Wow je mag de link wel inkorten :D
Hier is zo niet veel te lezen, veel te breed.
Inkorten doe je zo: kijk kleiner

tekst typen

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#4 Bericht door pa7wwo »

hoi PE1MAS

Het lijkt me verdacht veel op een VAILIANT verwarmingsketelproleem.

Jos
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

PA3GVQ
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 apr 2005, 19:53

#5 Bericht door PA3GVQ »

Ja dit lijkt inderdaad verdacht veel op het CV ketel probleem. Heb je al eens bij de buren geinformeerd of ze recent een nieuwe kethel hebben?

Ik denk dat je op zo iets zal uitkomen.

73,

Edwin PA3GVQ

pe1mas
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 apr 2007, 13:11

Bah...

#6 Bericht door pe1mas »

Als het inderdaad een verwarmingsketel probleem is, dan is dat natuurlijk snel door mij op te lossen - even rond vragen in de straat. Maarja... wat dan! Kan ik die mensen iets aanbieden; filter ofzo? Of kan ik eisen dat ze het ding van de muur schroeven h.i.

Lastig...

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

#7 Bericht door 19DT2120 »

Soms weet ik het ook niet meer.........

PA3GVQ
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 apr 2005, 19:53

#8 Bericht door PA3GVQ »

De leverancier is verplicht dit euvel op te lossen. Je kan proberen even het signaal te localiseren met een protofoon oid.

Je moet natuurlijk wel netjes vragen aan de mensen waar zo'n ketel hangt voor medewerking. Zorg dat de eerste kennismaking dus goed is en leg je probleem uit en dat de overheid hier mee bezig is enz.
Hierna kun je verder gaan.

Mocht je spaak lopen, laat het mij dan even weten dan kunnen we vanuit de EMC-EMF commissie waarschijnlijk wat extra ondersteuning bieden.

Groeten,

Edwin

Plaats reactie