LPD frequnties

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#16 Bericht door pe5jw »

IK ook maar klopt het ook ?
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#17 Bericht door PA5COR »

Eh, nee...

LPD stations mogen met elkaar contact maken, niet met radiozendamateurs.
Het bevoegd zijn om met de amateur een verbinding te maken, en dus op de een of andere manier deel uitmaken van de amateurdienst, iets wat een LPD station niet is.

Vandaar dat je volgens de letter van de wet geen verbinding mag maken met een LPD station.
Wat je zelf daarmee doet, is je eigen zaak.

Op het moment dat je weet dat de zich voor een LPD station uitgevende persoon duidelijk niet met goedgekeurde apparatuur werkt en/of teveel vermogen gebruikt is het een gewone piraat waar je al helemaal geen verbinding mee mag maken.

Bovendien is dit al eerder aan Cyber uitgelegd in een andere thread, moeilijke stof?

73,
Cor

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#18 Bericht door Theo Postma »

PA5COR schreef:Eh, nee...


Bovendien is dit al eerder aan Cyber uitgelegd in een andere thread, moeilijke stof?

73,
Cor
Nee Cor, dat is het niet.
Maar het eerste wat je zegt, dat staat niet in de voorwaarden.
En bij het kopen van een lpd porto krijg je geen voorwaarden er bij.
Het zijn op dat moment gewoon legale gebruikers.

Maar in de geest v/d wet, wat de wetgever bedoelt heeft, dat zie je de praktijk.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#19 Bericht door PA5COR »

http://www.agentschap-telecom.nl/inform ... 05_fis.pdf

Daar staat het een en ander over de vergunning vrije toepassingen, al eerder aangehaald in een post van mij.

Voor ons als gelicenseerde amateurs geld dan ook de definitie zoals het A.T. dit voor ons stelt met wie wij een verbinding mogen maken.

4. De vergunninghouder mag uitsluitend
radioverbindingen maken met
radiozendamateurs, gebruikers van
verenigings- en onderwijsstations
alsmede gebruikers van andere stations
die bevoegd zijn met hem
radioverbindingen te maken

Een LPDer heeft geen bevoegdheid, slechts een geaccepteerd gebruik van de frequentie, geen vergunning/licentie is vereist voor het gebruik, noch aanmelding, noch het gebruik van een geregistreerde roepnaam etc.
Daarom zijn het ook geen stations, maar gebruikers.

Maar wat een ieder er mee doet is zijn/haar zaak.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

#20 Bericht door johnvdpas »

Is er ook niet zo,n regeltje dat je tegenstation zich moet kunnen indetificeren doormiddel van zn,n call. (roepletters)

Dit regeltje hadden ze vroeger dus, maar ik heb gekeken is dus helemaal niks meer van terug te vinden.

Alleen bevoegd zijn een verbinding te maken ect... Tja is dat na eigen interpetatie dan? Een lpd gebruiker is bevoegd om met 10 milliwatt op dat bandje te zitten, maar of een amateur dan bevoegd is met hem een praatje te maken...

Waqt is bevoegd, tja dat zou idd kunnen zijn dat ze het niet zijn, alleen geacepteerd. Maar goed dat valt dan weer onder onze slimme nederlandse regelgeving, die geen mens op die manier snapt.

Vroeger gebeurde het heel veel, Nog steeds wel. Amateurs die op 70cm cb gesprekken voeren met niet amateurs en dan denken ik mag dat want ik ben amateur! Valt denk ik wel iets van te zeggen...

Tja geest van de wet en dat soort dingen is natuurlijk flauwekul. Of het mag wel of het mag niet.

Met geest van de wet, kan ik namelijk alles uithalen wat je wil... Dan mag alles... Dan kun je het achteraf als je altijd naar je hand toe zetten hoe je hetzelf gewild hebt...

Heb jij wel eens een rechter gehoord die zegt volgens de wet bent u strafbaar maar in de geest van de wet niet? Dat is meer advocatentaal.

Komt zelden voor, en word bijna altijd 99% aangedragen door de verdedeging. Dus in dit geval de amateur die zit te praten met de lpd gebruiker. Zelden oordeeld een rechter dat een wet anders bedoel is of uitlegbaar is als die geschreven is.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#21 Bericht door PE2AAB »

johnvdpas schreef:... Een lpd gebruiker is bevoegd om met 10 milliwatt op dat bandje te zitten, maar of een amateur dan bevoegd is met hem een praatje te maken...
Wel als de 'zendamateur' ook met een LPD portofoon werkt en verder geen Callsign gebruikt. Dan issie toch gewoon een mede'LPDer .
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

#22 Bericht door PA0MJM »

De discussie is blijkbaar actueel en boeiend, want er zijn in korte tijd een hoop posts bij gekomen.

Als we de zaak nu eens van een constructieve kant benaderen, want de wet is nooit waterdicht en bovendien zijn het alpha-mensen die het maken. :wink:

Er zijn dus mensen geboeid door de zend hobby en schaffen een LPD aan. Dan is dit toch een kans voor ons als zend amateurs? Je komt rechtstreeks via de gemeenschappelijke hobby met elkaar aan de praat en dan zijn er vast momenten, waarop te vertellen is dat met een examen, over door iedereen aan te leren stof, er ineens nog veel meer mogelijkheden binnen bereik liggen.

De wetgever verteld geen van beide partijen expliciet dat men niet met elkaar mag praten. En als mijn tegenstation een 7800E heeft en geen machtiging, dan is dat een reden te meer om hem / haar over te halen, omdat het geïnvesteerde geld met dat examen veel beter benut kan worden. En volgens mij zijn Nederlanders daar wel gevoelig voor. :lol:

Verder is volgens mij de Nederlander nogal allergisch voor verbodsbepalingen en discussies daarover werken polariserend. Dus als we dat nu eens vermijden, dan ontstaan er kansen om iets van die wondermooie hobby te vertellen...

Ik ben onderhand weleens benieuwd waarom cyber nu belangstelling heeft voor de LPD frequenties.

73's
Martin, PA0MJM
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

#23 Bericht door johnvdpas »

Och weet je, of iemand daar moeilijk over gaat doen. Die regelgeving is namelijk ook voor meedere uitleggingen vatbaar. Natuurlijk omdat er nooit echt goed over na gedacht is. Maar ik denk dat het niet mag als je met amateur met 10 watt tegen een lpd portofoon aan zit te praten...

Officieel gezien dan... Tenzij je zelf ook een lpd aanschaft... Want je moet wel elke keer je om 5 minuten je call roepen dit is pa3zla voor John komt er eens uit? Ja oke john dit is pa3zla lijkt het jouw niks om je een n of f vergunning te gaan halen? (het is dat ik die al heb haha)

Denk niet dat het echt de bedoeling is maar goed, wie let erop?

Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

#24 Bericht door PH7CW »

PA0MJM schreef:Als we de zaak nu eens van een constructieve kant benaderen, want de wet is nooit waterdicht en bovendien zijn het alpha-mensen die het maken. :wink:

Er zijn dus mensen geboeid door de zend hobby en schaffen een LPD aan. Dan is dit toch een kans voor ons als zend amateurs? Je komt rechtstreeks via de gemeenschappelijke hobby met elkaar aan de praat en dan zijn er vast momenten, waarop te vertellen is dat met een examen, over door iedereen aan te leren stof, er ineens nog veel meer mogelijkheden binnen bereik liggen.
Dit lijkt me inderdaad beter dat "wij" als legale zendamateurs andere medegebruikers van het spectrum overhalen om een zendvergunning/registratie te halen.
Laat het handhaven en uitleggen van de wet maar aan de overheid over. Die heeft voldoende mensen bij AT lopen om hier mee bezig te kunnen zijn. Dat ze daar geen prioriteit aan gegeven is moet niet ons probleem zijn.
Het is een ander verhaal als "ze" (piraten) ons storen tijdens QSO's of op forums (knijpers, hijgers en andere "communicatief minder bedeelden"). Maar zolang ze ons niet storen vind ik dat we ze rustig kunnen helpen.
73,Erik

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

#25 Bericht door johnvdpas »

By the way ook al zou het niet mogen, er zal toch niks gedaan worden....

Plaats reactie