Wie begon er als "piraat"?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.

Ben je begonnen als "piraat" en zo ja, hoe?

Niet begonnen als piraat!
10
17%
3 meter
23
39%
Middengolf / kortegolf
3
5%
Televisie
0
Geen stemmen
Hoogvermogen 11 meter / LPD
13
22%
Anders
10
17%
 
Totaal aantal stemmen: 59

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

Wie begon er als "piraat"?

#1 Bericht door PH7W »

Naar aanleiding van het topic over de 3m zenders voor in de auto, hierbij een poll over de "piraterij". Ik ben erg benieuwd hoeveel amateurs de hobby zijn binnengerold via bijvoorbeeld 3m, hoogvermogen 11m/LPD, enz.

Ik ben benieuwd! O ja, stemmen in een poll is anoniem. :wink:
Jorg | PH7W

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#2 Bericht door PA5COR »

Gewoon eerlijk zijn is ook geen probleem hoor :D

Begon als 12 jarige met een EL 84 op de FM band, 42 jaar terug, gevolgd in de jaren daarop met de ECC 85 als oscillator met spanningsstabilisatie buis, daarna een QQE 03-12, en als eindtrap QQE 06-40.

Meestal als de boel goed werkte verkocht ik het weer, plaatjes draaien was niet mijn behoefte, bouwen en experimenteren wel, en van het gelicenseerde amateurisme hoorde ik pas vel later.

Na de FM wat op 11 meter in de auto en thuis met een Lafayette buizenzender SSB/AM .

Ook dat bekoorde me niet echt, kanten klare dozen he....

In voorjaar 1977 maar de machtiging gehaald.
De rest is historie ;)

73,
Cor

Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

#3 Bericht door PH7CW »

Niet echt als piraat begonnen in de zin van plaatjes draaien of op 11 meter QSO's maken.
M'n eerste "zender" was een vonkenzender gemaakt met een relay :? en een LW antenne. Bij de buren begon de radio te knetteren waarop de buurjongen de radio "repareerde" door er tegen te slaan :lol: Dat was mijn first op HF.

M'n vader zag het geknutsel (steeds betere zenders) van mij aan en verzocht mij vriendelijk doch dringend om een zendmachtiging te halen. :shock: Hij had geen behoefte aan bezoek van de overheid.

Nog steeds bouw ik maar de zenders zijn nu veel smalbandiger :wink:
73,Erik

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

begin

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Helemaal "clean" begonnen als swl.

Wilde altijd op 11M maar ben blij dat ik zo ingestapt ben.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA3FBF
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 sep 2005, 12:38
Locatie: Mijdrecht / Prov. Utrecht / Regio 02
Contacteer:

#5 Bericht door PA3FBF »

Hoi jelui,

Mijn CW-virus heeft me al op 11-jarige leeftijd die kant opgedrukt, en dan ook de nette: eerst machtiging, dan zenden... Dus ik heb "Anders" gestemd.

Zie mijn CW-verslavingsverhaal op www.hellemonster.nl : Aanklikken "Magazine", iets naar de beneden scrollen en in de lijst "HelleMonster Nr. 4" aanklikken.
Daar moeten jullie het verhaal 'CW-Virus' hebben (PDF), tamelijk onderaan :twisted:
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#6 Bericht door pe5jw »

Wel een aantal "bakkies" gehad maar altijd legaal (hoewel ! ik was 12 en je moest 14 zijn, machting op naam van mijn vader).
Was later zelfs mobiel op de fiets !

Ik woonde vroeger tussen 3 zendamateurs in, met van die hele hoge masten en gigantische draad antennes, fasinerent.
En ook erg vervelent :) die morse signalen op de bandrecorder als je van de radio aan het opnemen was !
Heb de eerste 'live aid' nog op band staan inclusief qso van de achterbuurman ;)
Toen al wel lid geworden van de veron maar vervolgens 20 jaar gewacht voor ik er iets mee ging doen.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#7 Bericht door Theo Postma »

Grote trafo's dikke lampen, de spetters vlogen er soms af bij het aanzetten :D
Mijn eerste contact met de overheid was toen ik 14 jaar was.
Door mijn vader afgeleverd bij de wijkagent, en een tasje met onderdelen.

Geweldige tijd gehad op de middengolf, zou het zo weer doen :D
Maar wel met een betere zender :lol:
En nadat de groep voor de 30 keer gepakt was, we spreken over de jaren 70, vond iemand het tijd worden om de hobby anders te gaan doen.

Zendamateur moesten we worden volgens Dhr de Ridder, dat was net iets voor ons.
Bijna de hele groep is ook zendamateur geworden en zijn nog steeds aktieve zendamateurs.

Maar soms kom ik nog wel eens bij een piraat, de lucht van de buizen.....
Hoe het gebouwt is, de lange koort met diodes voor de hoogspanning.
Was vroeger geen haar beter :D

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

#8 Bericht door PA3FS »

Als piraatje op de 3m ik was een jaar of 11 samen met wat buurjongens kletsen op de 3m en ik kwam wel 100 meter ver ! Later ook met een buizen zender(4watt en een 7elements horizontaal op 6m hoogte) op 3m gedraait ,geen hele muziek programma's maar (dx) raporten om te weten hoe ver ik er mee kon komen .Na dit een tijdje te hebben gedaan ben ik overgestapt naar de 11m op ssb, ik had altijd wel een goed gekeurde bak maar dit leek mij leuker dan de lokale babbel.En nee dit was geen hoogvermogen 11m station maar gewoon met een lincoln en een 5/8 golf ant. op een mast van 10m. Hiermee de wereld rond geweest Nieuw-Zeeland N en Z Amerika Midden-oosten ect. en bevestigt met qsl's . :wink: 73's Frank

PE1QWE
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 dec 2006, 13:39

#9 Bericht door PE1QWE »

Toen ik 11 was kocht ik van mijn verjaardagsgeld een 'bakkie'. 27mc was toen het enigste. LPD kenden we niet.
Gelijk begon ik mij te verdiepen in de materie, en bouwde op mijn 12de al allerlij illegale dingen. Dikke versterkers voor 11 meter, en niet lang daarna begon ik op 3 meter. Veel vermogen stookte ik niet, meestal 45 watt met een MRF238. Maar ik had wel hoge antenne's, 4 geschtakte dipolen. En dat op 30 meter hoogte. In een omtrek was het signaal goed te horen, soms wel 50 kilometer verderop. En dan wel in stereo en RDS natuurlijk.
En een volledige studio, mengtafel van D&R, 2xCD, 2xMD, PC en Phono.
Na het behalen van de machtiging niks meer mee gedaan. Maar ik heb alle apparatuur nog steeds. :wink:

Nu alles braaf...

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

#10 Bericht door PE1PUP »

Leuk onderwerp...!!!

Ik ben zelf op 3 meter begonnen met zo'n beruchtte zelfbouw Stentor zender. (werd verkocht als "meetzender"... Zie ook: http://www.circuitsonline.net/forum/view/9748/3) Het ding was reuze stabiel, want op welke frequentie je 'm ook met bloed, zweet en tranen tussen 88 en 108 MHz afstemde, na uitschakelen en opnieuwe inschakelen kwam het (5 Watt?) vermogen weer netjes midden in de politieband op gang... :oops:

Maar gelukkig waren mijn antennes toen nog uit het tijdperk "krijt", dus is was al blij als ik op de hoek van de straat nog hoorbaar was. En het was echt geen lange straat.... Als ik het ding uit het raam zou hebben gegooid, had ik waarschijnlijk verder gekomen... :lol:

Kortom, echt last zal niemand van me hebben gehad....
Ik vraag me zelfs af of ooit iemand me gehoort heeft....
En ik woonde toen (jaren 70) in Den Haag, en daar waren "wel een paar meer" zenders op 3 meter actief met heel wat meer bereik en impact... (understatement...)

Daarna een korte periode op de 27MC, vooral met Packet en snel door met m'n licentie halen.

En nu al vele jaren legaal, en naar volle tevredenheid....

Groetjes, Johan.
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Mijn begin

#11 Bericht door PE2AAB »

Gaaf Topic Jorg,

Ik begon in 1991 met een bakkie. Eerst netjes 4 Watt maar al snel meer vermogen en toen ik, via de 27 MC, in aanraking kwam met mensen die naar de 'hoge kanalen' enz konden, wilde ik dat natuurlijk ook. De eerste President bak met AM/FM/SSB was een daarna een feit. Hele leuke verbindingen gemaakt en de QSL kaartjes netjes naar de PO-Box van mijn pa laten sturen. Die vond het nog leuk ook om al die diverse kaarten, die ik nog altijd bewaar, te zien!

Ook waren er mensen die op de radio uitzonden. Ik vond dat iets geweldigs! Ik was een trouwe luisteraar en heb nog altijd diverse MC's met opnames liggen uit die tijd! Doordat ik opbelde en vroeg om een keertje in de studio te mogen kijken ben ik destijds ook met het 3M virus besmet geraakt. Na het behalen van mijn machtiging ben ik daar mee gestopt en stop deze energie nu in hetzelfde maar dan bij de lokale omroep van Valkenswaard. (VOS)

Via de JOTA kwam ik natuurlijk in aanraking met het zendamateurisme.

Na 15 jaar geen JOTA meer gedaan te hebben in Aalst-Waalre werd ik lid van de 'verkenners' (Tegenwoordig 'Scouts'). Ik las natuurlijk in 'Het Zakboekje' over JOTA en vroeg wat dat was. Het trok mijn aandacht!

Dat hadden ze al geruime tijd niet meer gedaan maar ze kenden de zendamateur van destijds nog dus werd deze gecontacteerd (Peter, PA0PAZ). Toen was ik verkocht. Een van de amateurs die ook meedeed was zelf lid van onze groep (Stijn, PE1OBQ). Deze had zijn machtiging gehaald door les te volgen van Klaas, PA0KLS. Stijn zou mij wel in contact brengen. De maandag na de JOTA werd ik, klaas eigen, meeteen gebeld en de donderdag daarop was de eerste 'D' cursus al een feit!
Na het behalen van mijn 'D' machtiging ook maar mijn 'C' gehaald en zo ben ik nog altijd zendamateur.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pa2et
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 aug 2006, 15:13
Locatie: Baarn

#12 Bericht door pa2et »

Heel leuk topic! Begin jaren 70 had ik een Sommerkamp portofoon 2 kanaals AM, 1 Watt op de 27 MHz. Daar ging ik mee op stap, fietsmobiel en heb zo half Nederland gewerkt. Toen was de 11m nog echt leuk, er heerste een prima sfeer en je kon zelfs van band-etikette spreken want er waren duidelijke regels wat wel en niet kon binnen de gemeenschap. De mooiste regel uit die tijd vind ik nog steeds: Borrel op? Houd je kop!

Wat later geëxperimenteerd op de 3M band, met een paar man op stap naar hoge punten (meestal flats, waar wij toegang tot het dak hadden) in Amsterdam om daar met QRP zenders verbindingen te maken. Het record is Amsterdam-Den Haag met een twee traps FET zendertje op 15 mW en een 4 elements Yagi.

Ook op de middengolf wat experimenten gedaan, EL84 als oscillator en een ECL82 als modulator, een PI tuner om het draadje aan te passen. Maar de afstanden vielen wat tegen, twee straten verder en het signaal zat dik in de ruis, van propagatie wist ik toen nog niet zoveel ...

Leuke tijd geweest en zeer leerzaam!
73
Eat



ham4ever!

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#13 Bericht door Yannick PE2YSB »

Ik ben in 95 besmet geraakt, toen op de 27mc.
Simpel midland bakkie, fm 40 kanalen en dan met vrachtwagenchauffeurs babbelen. In 98 ben ik daarmee moeten stoppen omdat we gingen verhuizen en mijn antenne niet op het nieuwbouw huis mocht van mijn ouders.
3 jaar geleden ben ik begonnen als 3m. piraat (PEP FM, Periodieke Ether Piraat, in samenwerking met NOPS FM, Nog Onder Ontwikkeld Piraten Station.) Kleine zelfbouwzendertjes, met hoogstens 2 watt, zonder echte antenne maar gewoon een stukje draad. Om er wat meer power uit te krijgen werd de voeding spanning opgevoerd, met als gevolg gloeiende torren. Dat ding liep in 5 minuten van 107.7 Mhz terug naar 90.4 MHz, niet echt stabiel dus.
Vorig jaar ben ik daarmee gestopt en ben ik mijn vergunning gaan halen, die ik nu bijna een jaar heb.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#14 Bericht door pa7wwo »

Hoi Allen

Hoezo begonnen?

was ik al gestopt dan

Jos
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#15 Bericht door PH7W »

pa7wwo schreef:Hoi Allen

Hoezo begonnen?

was ik al gestopt dan

Jos
Daarom juist "wie is er als ... begonnen" en niet "wie is er ... geweest". :wink:
Jorg | PH7W

Plaats reactie