DO-PD-er op 80, schijnbaar toch niet gewenst

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

DO-PD-er op 80, schijnbaar toch niet gewenst

#1 Bericht door angelo »

Ik luister nogal veel op 80, mijn favoriete band eigenlijk, en ik hoorde daar een PD-er die in Duitsland zat zich inmelden in een NL-ronde...

Echt grappig hoe die daar vriendelijk, nouja vriendelijk, iig dringend werd verzocht OP TE ZOUTEN.

Hoe kan die PD-er er wat aan doen dat in Duitsland hij meer mag dan in Nederland... (en niet zo'n klein beetje meer ook!)... Ik vond het iig weer een knap staaltje van <censuur>...

Laatst was ik zelf in Duitsland bij een groothandel, en wilde daar de EH antenne uitproberen. Een PD-er mag daar namelijk NIET op 40 uitkomen, maar wel op 80... Lijkt me lastig om als je PD-er bent dan in Duitsland iets op HF uit te proberen... Zucht...
No good deed goes unpunished.

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: DO-PD-er op 80, schijnbaar toch niet gewenst

#2 Bericht door pe5jw »

angelo schreef:Echt grappig hoe die daar vriendelijk, nouja vriendelijk, iig dringend werd verzocht OP TE ZOUTEN.
Ja grappig.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#3 Bericht door PA5COR »

Als je net als ik dat helemaal hebt gevolgd weet je ook dat er nogal wat verwarring was.

Er was een O.M die het niet leuk vond, meerderen hadden er geen probleem mee.

Zelf maakt me het niks uit, probleem is dat hij zegt in DL te wonen, maar in Nederland ook woont en een PD call heeft, deze achter de de duitse prefix knoopte.

Woon je in Duitsland, dan heb je zowel de prefix alswel de suffix daar.

Je kunt maar in 1 land je domicilie kiezen, de hoofdwoonplaats.
Met de daarbij horende call, hier werd ook duidelijk door hem toegegeven dat hij de boel wat wilde stangen, en dat lukte, dan krijg je ook dat soort reacties.

Dan ook niet vreemd gaan kijken, en de vermoorde onschuld spelen...

Uiteraard zou het mooiste zijn dat de wetgeving in alle EEG landen geijk werden getrokken, ook voor F gelicenseerden en A/B gelicenseerden zijn de regels anders.

Cor

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#4 Bericht door Yannick PE2YSB »

Je mag in het buitenland toch nooit meer dan je in je eigen land met je eigen vergunning mag?
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#5 Bericht door PA5COR »

Klopt, dat is wat iederen in deze discussie heeft vergeten.....ook op 80.

Je moet je in het buitenland houden aan je machtigingsvoorwaarden zoals deze gelden voor je machtiging in jouw land, ook staat de vervangende buitenlandse machtiging meer toe, dus alleen in duitsland werken met 25 watt p.e.p. en de hier toegestane frequenties.

Dat zal een DO station hier ook moeten doen.
De verruimde N machtiging is geen vrijbrief om via slinkse wegen alsnog op alle banden uit te komen, daar is de F machtiging voor.

Als je zo inventief bent om deze wegen te vinden, kun je toch ook de laatste stap doen en gewoon de F halen, ben je van de meeste problemen af.

En nu maar hopen dat er in de EEG zo snel mogelijk eens een universeele N en F licentie komt, het is er allemaal niet echt duidelijker op geworden...

73,
Cor

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 644
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

#6 Bericht door PF1JM »

Strikt genomen mag je in het buitenland niet meer of anders dan je Nederlandse vergunning toestaat, maar....
AT heeft geen wettelijke macht in het buitenland en een in het buitenland begane overtreding kan nooit een door AT in NL opgelegde sanctie opleveren. Het Duitse AT zou wel op kunnen treden tegen DO/PD#xxx als deze besluit met 25 watt op 40 meter uit te komen. Volgens de Duitse regelgeving mag dat namelijk niet. Ook als DO/PD#xxx op 80 besluit uit te komen, zou het Duitse AT op kunnen treden, maar dat zullen ze niet doen, zolang binnen de voorwaarden van de Duitse novice gewerkt wordt. Als je als PD-er je heel keurig aan de regels houdt, mag je in D-land op de kortegolf alleen op 10 meter uitkomen.

PA5COR heeft gelijk als hij stelt dat wanneer je als PD-er op 80 uit wil komen, je maar voor F moet gaan. Of je vraagt een gastlicentie aan in D-land en gaat daar op de camping staan :wink:

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#7 Bericht door PA5COR »

Het schijnt heel moeilijk te zijn voor sommigen om zich aan de spelregels te houden.

Ben je piraat, dan kies je daarvoor met de risico's die daaraan kleven.

Ben je gelicenseerd amateur, dan kies je daar toch ook voor? met de daarbij horende spelregels, ik begrijp best dat meer banden lokken maar daar hebben we de F licentie voor, en daar gaan de meesten ook voor.

Ik houd geen wijsvingertje op, we weten allemaal dat veel A/B/F gelicenseerden bakken meer vermogen gebruiken als de toegestane 400 watt.

Maar hier was doelgericht sprake van uitlokking, hoe mooi die meneer het ook bracht, wonend in Enschede maar dan wel uitkomen met de Duitse DO/ prefix om zo de wet te omzeilen met een hoop "bewijs" dat ie gelijk had, maar dan vergeten de machtigings voorwaarden in Nederland te lezen..

De DARC kan dan schrijven dat het volgens hen dan wel mocht, maar het orgaan wat daarover beslist is de Duitse PTT.

Zelfs dan heeft hj zich nog te houden aan de Nederlandse wetgeving, en dan normvervagend te gaan werken is zijn keus, welke dan niet in dank wordt afgenomen door diegenen die wel de moeite hebben genomen het A/B/F examen te doen.

Buiten de wet om heb je als amateur naar de medeamateurs ook nog het respect op te brengen naar elkaar, dat ontbreekt dan totaal.

Buiten dit om heb ik inderdaad ook wel onnodige opmerkingen gehoord op 3630, met storing, tunen meteen hakken op "dat krijg je als C gelicenseerden op de H.F. worden toegelaten, dus normvervaging" citaat wat ik daar hoorde.
Net zo oncorrect als bovenstaande.
Bleek trouwens een Rus te zijn welke de amateurs niet (wilde) horen.

Ook vinden veel piraten van de 85 meter het leuk QSO's te storen.
Ben je het niet eens met een gesprek blijf dan of op je piraten frequentie, of doe niet mee aan het gesprek.

Je verlagen tot inbreken met goor praat, tunen etc zegt meer over jezelf als over het gesprek wat je probeert te verstoren.

Just my 2 p...

Cor

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

Zomaar een verhaaltje uit het leven van een zend-amateur

#8 Bericht door wbeekman »

Ik heb tottaal geen moeite dat er "amateurs" zijn, die op de HF banden komen, maar nog niet bevoegd zijn.
Als zij zich gewoon aan de net-etikette houden, dan is er niets aan de hand.

Alleen verpest het nou niet om uitdagend te gaan gedragen, en zo andere goedwillende amateurs een slechte naam bezorgen.

Zelf heb ik, toen ik net mijn bevoegdheid had, een paar maanden als z.g. "2nd operator van PA0.. " gewerkt
Als ze dan naar de betreffende zend-amateur vroegen, dan zei ik geregeld dat hij op het toilet zat en er zo aan kwam.
Maar ja inmiddels wisten alle zend-amateurs in Vlaardingen hoe de vork in de steel zat.
Regelmatig werd ik dan gevraagd of de betreffende zend-amateur al van het toilet af was gekomen.
Hilariteit alom.

Later toen ik na een half jaar mijn roepletters PE1BYJ had gekregen, werd ik nog wel eens gevraagd waar nu die "2nd operator van PA0... " was gebleven.


P.S. Veel en veel later, heb ik de betreffende zend-amateur ingelicht van het "mis-gebruik" van zijn call.
Maar ik hield mij wel aan de net-etikette
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

#9 Bericht door johnvdpas »

Volgens mij mag het wel. At heeft namelijk een met enkele landen de cept catogorie voor novice amateurs doorgevoerd.

Duitsland heeft deze ook ondertekend. Cept Novice Amateur (rec 05/06)

At zegt, en laat ik maar denken dat die gelijk hebben dat een novice amateur zich moet houden aan de vermogens en bandenplannen van dat betreffende land. Dus dan zou die dat dus wel mogen!

Niveau van het examen in overeenstemming met CEPT/ERC Report 32
(Geeft aansluiting op recommandatie ECC 05-06 en het huidige examenprogramma).
Hierdoor kan de N-vergunninghouder ook zonder additionele gastvergunning, in de landen
die de recommandatie hebben geïmplementeerd, uitzenden conform de lokaal geldende regels
voor gebruik van frequentiebanden en modes.

Als ik dit vertaal, denk ik dat mag die dus wel! Overigens, wie zijn wij om te beoordelen of hij in Enschede zit ja dan nee. Inplaats van Duitseland, dat zal ook wel maar, goed als dan een pd,er in Duitseland zit op 80 moeten wij die maar links laten liggen en bot op reageren...

Maar ja als die zegt dat die uit nederland komt, en doet net of die op vakantie in Duitsland is met zn call en hij wil stangen, lekker links laten liggen en niet op reageren!

Kort gezegd, is het ook logisch dat het zo werkt lijkt mij. Want anders zou iemand in Duitsland die op vakantie is (een pd,er) alleen op 2 en 7o cm mogen. Want op hf mogen ze alleen op 80 15 en 160 uit mn hoofd. Dus, dan kunnen ze niet op hf, ze kunnen dan moeilijk op 40 meter gaan zitten, want dat mag dan ook niet. DUs met andere woorden, het moet wel zo werken als dat at een hele poos terug op haar website heeft geschreven. En het komt er op neer dat diegene dus in duitsland niet meer, maar andere dingen mogen dan in Nederland.... Als je vlakbij de grens woont kun je er lekker misbruik van maken... Eer dat dat iemand opvalt!

En dat lijkt me niet de bedoeling dus harmoniseren de boel. Ik vind die bandjes die in Duitsland gelden voor novice ook veel beter. Daar zijn doorgaans, niet wereldwijde contacten mee mogelijk op 80 en 160.... Zeg maar gerust niet.

En wel op hf, en die Pd,ers hier tja als ik Pd,er was waarom nog een F halen... Op de leukste hf bandjes mag ik al!

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Discussie

#10 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Jammer dat er weer een discussie over dit onderwerp los barst.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#11 Bericht door vk2gwk »

Met een gast licentie in het buitenland moet je je houden aan de regels die het gast land stelt. Niet aan de regels van je thuis land!

Ik mag in Australie niet uitkomen tussen 3.700 en 3.795. In Nederland mag ik dat wel, maar ze zouden hier heeeel errug boos op me worden als het toch deed.

In Nederland mag ik niet uitkomen boven de 7.200 (pas veranderd geloof ik) maar in Australia mag ik al jaren tot 7.300. En zo zijn er behoorlijk wat verschillen (vermogens beperkingen en uitsluitingen op 50 Mc i.v.m. "oude" TV kanalen die nog werken - verschillen op 160 M.

Ik moet me aan de lokale regels houden! En dat is zo wereld wijd en ik heb al in heel wat landen geopereerd.

In Oz is er inmiddels een "foundation license". Die mensen hebben dezelfde prefix (bijv. VK2 voor NSW) maar een vier letter suffix beginnend met een F bijvoord VK2FABC. Max. vermogen 10W op een beperkt aantal band segmenten. Als ik zo rond luister wordt er niet gediscrimineerd.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

#12 Bericht door johnvdpas »

Nu is het wel zo voor de pd,ers dat er maar 7 landen (of 8) zijn die die cept regeling voor novice amateurs hebben ondertekend. Dus daar mag men zenden, naar gelang van de regels van de daar betreffende novice machteging. Buiten die landen, is het maar zeer de vraag wat wel en niet mag, en zal er meestal op neer komen dat er niet met een novice machteging gezonden mag worden.

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#13 Bericht door pa7wwo »

Hoi Allen

Jammer maar helaas de N-amatuer mag in duitsland inderdaad veel meer als hier en als de N-amateur daar was op visite, vakantie of portabel mag hij uitkomen als DO/PD... .

Verder is het niet aan de amateurs op 80 mtr om anderen te veroordelen of beoordelen dat is aan AT of de duitse versie daarvan.

Amateurs zijn amateurs en geen politieagenten of bandpolitieagenten, al menen sommige onder ons daar wel voor te moeten spelen.

groetjes Jos
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

Gebruikersavatar
PA3FBF
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 sep 2005, 12:38
Locatie: Mijdrecht / Prov. Utrecht / Regio 02
Contacteer:

#14 Bericht door PA3FBF »

Hoi jelui,

Toen ik in begin van de jaren 90 tot medio enkele keren op Curacao was met mijn huidige call, mocht ik officieel ook daar met slechts 100 W uitzenden op KG, want vgs. de toenmalige NL-voorschriften moest ik me aan de voorschriften/beperkingen van het gastland houden - echter gelijktijdig ook aan de NLse. Er stond er uitdrukkelijk, dat men zijn NL-beperkingen moest aanhouden, als het gastland meer toeliet aan de inheemse amateurs. Wie weet, is dit veranderd intussen.

Ik had toen een licentie, waarmee ik enkele maanden tot 1 jaar mocht uitzenden op Curacao. Maar ja, zo lang heb ik geen vakantie.
Ik moest wel toch vooraf opgeven van wanneer tot wanneer ik dacht uit te gaan zenden.
Dit deed ik toen op de rig van de aloude wijlen Art, PJ2AM. Ik was Antillen-fan, we waren elkaar 1989 op 18 MHz tegen het lijf gelopen, :wink: Het zonnevlekkenmaximum was net gepasseerd. Dat was smullen!

Ik zeg maar zo: aan een ontvangend S-meter ziet men niet hoeveel pwr enkele 1000 kms ver verwijderd uit de ant dáár komt ... 8)
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#15 Bericht door pa7wwo »

Hoi Monica

Klopt en met een "zeer goede antenne" is het zeer aannemelijk dat je maar met 25 watt zit.

Jos
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

Plaats reactie