FM-zenders in de auto => TOEGESTAAN ?????

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

FM-zenders in de auto => TOEGESTAAN ?????

#1 Bericht door wbeekman »

Lees het artikel in het AD mbt TOMTOM.
http://www.ad.nl/multi-media/article970213.ece

Ook Belkin brengt zo'n FM zendertje uit.

Ben eigenlijk erg benieuwd wat het AT en de verenigingen eraan gaan doen.
Mijn eigen menig is: Actief bestrijden...
(Heb zelf al een ingezonden reactie naar het AD gestuurd. )
De VERON en VRZA moeten maar eens hun tanden laten zien en b.v. het AD bestoken met een ingezonden brief. Daar is toch zo'n public relation commissie voor.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#2 Bericht door PA5COR »

EEG Wim

Net toegestaan vanwege EEG regels in de U.K.
Enne, gezien het totaal afwezige opsporingsbeleid ten opzichte van LPD piraten met 100 watt + en korte golf piraten die ook op de amateurbanden storen, denk je nu echt dat het a. verboden wordt, b. er wat aan gedaan gaat worden?

De afgelopen weken hebben ze ook ongestoord de 1 tot 10 kilowatt piraten vrolijk laten draaien op de FM dus ik geloof niet dat men zich er druk over zal maken.

Een en ander is al begonnen met de toelating van LPD in de 70 cm band, waar niemand zich druk over maakte op een paar enkelen na.
Maak je daar dan meldingen van bij het A.T dat hier met 50 watt+ en antennes op 25 meter hoog wordt gewerkt, neemt het A.T., niet eens meer de moeite om wat te doen, ondanks dat legaal radio verkeer werdt gestoord.


Aandringen op een betere handhaving en opsporingsbeleid in het totaal zou beter zijn.
Ik vrees alleen dat met het afschaffen van de contributie aan de staat en het verdwijnen van de vergunning we nu helemaal in de kou staan.

73,
Cor

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#3 Bericht door Theo Postma »

Wow ja die dingen mogen tegenwoordig.
als je het vermogen leest, dan kunnen we er lekker QRPP met bezig gaan.
50 nanowatt :D je lacht je de broekzak uit.
Maar ze zijn toegestaan in de gehele EU, dat er geen bekendheid aan gegeven wordt door de overheid, lijkt me verklaarbaar.

Mag dus gewoon.
Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#4 Bericht door wbeekman »

He jongens, bedankt.

Tja, wat doet dan onze public relations commissie. Deze had mi naar de zend-amateurs dit op zijn minst moeten melden.

P.S. Mijn vroegere buurman in Vlaardingen bouwde die 3 mtr zendertjes nog...
Stoorde wel een beetje het vliegverkeer naar Zestienhoven, maar ja ......
Ben nu wel erg benieuwd wat het AT gaat doen met 3-FM
:-)
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#5 Bericht door angelo »

vroeger was er toch een 'eu-regel' dat je op elke frequentie mocht zenden mits je maar op heeeeel laag vermogen blijft.
ik vraag me wel af wat er gebeurd als een hobbyist nu een eindtrap aan zo'n 'mp3-speler-op-autoradio' zender hangt. Zo breedbandig mogelijk natuurlijk.
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#6 Bericht door PA5COR »

Er schijnt maar 50 nano watt uit te komen, dus dat valt wel iets mee.

Bovendien heeft de gemiddelde hobbyist daar wel wat beters voor al zal dat een complete Rohde En Schwartz kast zijn.

We wachten het maar af ;)

Cor

PE1QWE
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 dec 2006, 13:39

#7 Bericht door PE1QWE »

Roep dat niet te hard. Er word een hoop geknutseld.
Op bepaalde hobby-fora word regelmatig om versterkers gevraagd voor o.a. de Velleman meetzendertjes....

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#8 Bericht door PA5COR »

Op bepaalde hobby-fora word regelmatig om versterkers gevraagd voor o.a. de Velleman meetzendertjes.

:roll:

Yuck.....

PE1QWE
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 dec 2006, 13:39

#9 Bericht door PE1QWE »

Yuck is zacht uitgedrukt....Wij gaan inderdaat wel gebukt onder het 'juk' van deez praktijken

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#10 Bericht door PE2AAB »

PE1QWE schreef:Yuck is zacht uitgedrukt....Wij gaan inderdaat wel gebukt onder het 'juk' van deez praktijken
Um...

Is 80% van de zendamateurs niet begonnen als piraat?

Ik zeg; 27MC, 3M, KG etc.

Ik persoonlijk kan me er niet druk om maken. Vind het wel grappig om twee 'aardappels' hier in de buurt soldaatje te horen spelen op de LPD band.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#11 Bericht door pa3gju »

PE2AAB schreef:
PE1QWE schreef:Yuck is zacht uitgedrukt....Wij gaan inderdaat wel gebukt onder het 'juk' van deez praktijken
Um...

Is 80% van de zendamateurs niet begonnen als piraat?

Ik zeg; 27MC, 3M, KG etc.

Ik persoonlijk kan me er niet druk om maken. Vind het wel grappig om twee 'aardappels' hier in de buurt soldaatje te horen spelen op de LPD band.
Sorry hoor dat zie je helemaal verkeerd.
Een 27 mc er die met 4 watt en in fm en een goedgekeurde zendertje werkt is GEEN piraat, die persoon is LEGAAL bezig.
Dus hoe kan jij iemand beoordelen, niet 80 procent is piraat geweest, verre van.
Tja nadenken voor je iets op het forum zet is toch zo verschrikkelijk moeilijk.

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#12 Bericht door PH7W »

Laten we elkaars mening respecteren.

Ik steun de uitspraak van Rick PE2AAB wel tot op zekere hoogte. Een percentage durf ik niet te noemen, maar ik ben er wel van overtuigd dat er veel amateurs zijn die de instap in het hoogfrequente hebben gevonden in het clandestiene. Met name de personen in de middelbare leeftijdscategorie, gezien de populariteit van 3m stations eind 70, begin 80.

Maar goed, laten we het weer hebben over die 50 nanowatt gevallen voor in de auto. :wink:
Jorg | PH7W

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#13 Bericht door PE2AAB »

pa3gju schreef:
PE2AAB schreef:
PE1QWE schreef:Yuck is zacht uitgedrukt....Wij gaan inderdaat wel gebukt onder het 'juk' van deez praktijken
Um...

Is 80% van de zendamateurs niet begonnen als piraat?

Ik zeg; 27MC, 3M, KG etc.

Ik persoonlijk kan me er niet druk om maken. Vind het wel grappig om twee 'aardappels' hier in de buurt soldaatje te horen spelen op de LPD band.
Sorry hoor dat zie je helemaal verkeerd.
Een 27 mc er die met 4 watt en in fm en een goedgekeurde zendertje werkt is GEEN piraat, die persoon is LEGAAL bezig.
Dus hoe kan jij iemand beoordelen, niet 80 procent is piraat geweest, verre van.
Tja nadenken voor je iets op het forum zet is toch zo verschrikkelijk moeilijk.
Toch moest ik nog even reageren op:
Een 27 mc er die met 4 watt en in fm en een goedgekeurde zendertje werkt is GEEN piraat, die persoon is LEGAAL bezig.
Als iemand zegt dat ik NIET nadenk vat ik dat persoonlijk op, daar ik weloverwogen uitingen doe op een forum.

Aangezien ik het had over 'BEGONNEN als piraat' bedoel ik ook die mensen van VOOR 2006.
Ik citeer de volgende site:
http://www.jeugdsentimenten.net/2005/09 ... -de-27-mc/
In 1980 werd het legaal om met een bakkie van een half watt op22 kanalen uit te zenden op de 27 mc, mits je een vergunning voor 35 gulden had gekocht op het postkantoor. Later was dit niet meer nodig en werd het toegestaande vermogen opgevoerd naar 4 Watt en het aantal kanalen uitgebreid tot 40.

Voor 1980 waren er ook al bakkies in Nederland, maar die werden illegaal gebruikt. Om klachten van omwonenden te voorkomen werd er tijdens de televisie uren niet uitgezonden
Dus als we het dan hebben over:
Tja nadenken voor je iets op het forum zet is toch zo verschrikkelijk moeilijk
dan zeg ik: "De pot verwijt de ketel..."

En wat betreft zo'n nanozendertje; ik heb er hier ook een op mijn Ipodje. Werk perfect in de auto. Hoe moet ik anders die Ipod versterken op een radio zonder line-ingang?
Het signaal komt overigens de auto nauwelijks uit.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#14 Bericht door PA5COR »

Als ik PE1QWE opzoek bij het A.T krijg ik dit:


--------------------------------------------------------------------------------

The call sign has not been issued. You can request this call sign together with your application for a license.


Foutje daar?

Plaats reactie