F licentie PD0MV, verloop curcus

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#61 Bericht door coolepascal »

Klopt, maar ik ga toch voor de opmerking van Jan,
Marc laat maar weten hoe het vorderd.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#62 Bericht door PA0MJM »

Ik begin toch echt het idee te krijgen dat bepaalde personen niet meer weten waarom je eigenlijk het examen moet afleggen.....
:lol: :lol: :lol:
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#63 Bericht door PD0MV »

ik laat het jullie zeker weten, maar om even terug te komen, op het gene dat gezegd wordt, iedereen interpreteerd het anders,
maar ik vind het de moeite waard om de F licentie te behalen, ik heb zelfs met de Novice licentie gezien toen ik examen deed, dat er dus types bij zaten die zijden stoer van ow ik doe het wel ven, maar ik moest wel beetje in me vuisje lachen toen ik met de hakken over de sloot het gehaald had, en die andere die zo stoer deden en dus gezakt waren :wink: .

En het verschil tussen N of F, dat verschil is lang niet zo groot meer alleen wordt er bij de F dieper in de radio electro techniek dieper op ingegaan met IC kringen etc, en met nood communicatie en nog veel meer, je moet het zo zien de F is langdradig, en de N is grote stappen gauw thuis :mrgreen: .

de N is basis
de F is Gevorderde :wink:

zo zie ik het :P

maar goed 1 ding is wel belangerijk om te zeggen, of je nu de N hebt of de F, we staan glijk aan elkaar, maar de gene met de F heeft THeoretisch meer ervaring opgedaan tegen over de N, ik bedoel met mede kwa leerstof :wink: , de Novice zijn de snel besproken basis principes en de F is er verder op de onderwerp ingegaan, dat is het het verschil. Maar overigens zie ik het probleem niet om de F te halen, de N is mij ook gelukt en ik ga er gewoon voor , voor de F. En alle praktische ervaringen van andere amateurs pak ik met beide handen aan. want de gene met de F of beter gezegd de oude A machtiging met CW included, die zijn heus bereid om het te vertellen hoe het een en ander in ze werk gaat, we zijn immers niet te oud want we leren elke dag nog bij.

en we moeten het uiteindelijk wel hebben van die PA0'ers of de oude Marconisten, want zij zijn wel de Boomstam, van het hele gebeuren de nader hand gekomen zijn immers de takken van onder en boven en de bovenste waar ik onder val de nieuwkomers die zijn het vangnet om de hobby in stand te houden..

dit is overigens misschien wat begrijpelijker verwoord :oops: uit mijn gedachten omschreven :wink:
Ik ben ook maar een mens :wink:

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#64 Bericht door PE5PVB »

Het belangrijkste is dat je met het examen aantoond voldoende kennis in huis te hebben om veilig en storingsvrij te kunnen zenden. Gezien je bij F meer vermogen kunt maken en ook de bschikking krijgt over een groter frequentiespectrum ligt die drempel ook wat hoger.

Ik kan me echter niet voorstellen dat het verschil in examenstof "simpeler" is geworden.

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#65 Bericht door PD0MV »

PE5PVB schreef:Het belangrijkste is dat je met het examen aantoond voldoende kennis in huis te hebben om veilig en storingsvrij te kunnen zenden. Gezien je bij F meer vermogen kunt maken en ook de bschikking krijgt over een groter frequentiespectrum ligt die drempel ook wat hoger.

Ik kan me echter niet voorstellen dat het verschil in examenstof "simpeler" is geworden.

dat zeg ik ook niet, ik dan overigens :wink: , ik zelf probeer ook kennis te vergaren en het eigen te maken, het verschil in N of F precies het gene of het simpeler is of niet dat kan ik niet zeggen, maar voor de een gaat het makkelijker af dan de ander :wink:
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#66 Bericht door coolepascal »

Marc niet ouwehoeren, ram die F-stof gewoon in die grijze massa en vul de juiste hokjes in ;)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#67 Bericht door PD0MV »

coolepascal schreef:Marc niet ouwehoeren, ram die F-stof gewoon in die grijze massa en vul de juiste hokjes in ;)

je hebt helemaal glijk :mrgreen:
Ik ben ook maar een mens :wink:

PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#68 Bericht door PA3JT »

coolepascal schreef:vrije vertaling voor de newbees ik had twee jaar een F licentie toen ik voor de F licentie ging....
Misschien wel de meest allesomvattende opmerking over al die discussies over het examen-onderwerp op dit forum !
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#69 Bericht door PA3BAS »

PD0MV schreef:
coolepascal schreef:Marc niet ouwehoeren, ram die F-stof gewoon in die grijze massa en vul de juiste hokjes in ;)

je hebt helemaal glijk :mrgreen:

Hoe gaat het er eigenlijk mee? Ben je al echt begonnen?
.... But will it blend?

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#70 Bericht door PD0MV »

pa3bas schreef:
PD0MV schreef:
coolepascal schreef:Marc niet ouwehoeren, ram die F-stof gewoon in die grijze massa en vul de juiste hokjes in ;)

je hebt helemaal glijk :mrgreen:

Hoe gaat het er eigenlijk mee? Ben je al echt begonnen?

Hey PA3BAS

ik heb beide boeken al uit, maar de gene die mij gaat helpen met de F, en ook geholpen heeft met de N is nog bezig met zijn nieuwe huis, als dat klaar is zo goed als, dat nemen we de dingen nog even goed door van wat ik nog niet helemaal goed begrijp.
Dus zodoende.

73 de PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#71 Bericht door PA3BAS »

Hoi Marc,

Als je graag verder wilt leren kan je het proberen op de DLZA van delta-india-golf op

http://www.delta-india-golf.com/DLZA/DL ... isten.html


Ik heb met behulp van deze club en niets extra mijn F gehaald. En dat met alleen maar de N-lessen. Ik denk als je contact met ze opneemt en een kopie van je licentie stuurt ze je toelaten tot de F-cursus. Het zou zomaar ineens kunnen dat je dat heel goed afgaat. En ik denk dat individueel leren met de computer heel geschikt is voor iemand met autisme. Je kan iedere les zovaak bekijken als je wilt en als je geen contact met mensen wilt hebben is dat niet nodig. Als je dat wel wilt, ze hebben een teamspeakserver waar je terecht kan met je vragen.

En voor de kosten hoef je het niet te laten. Kost helemaal niets. Ja, ze willen een borg van 10 euro hebben, en ik heb die in ieder geval geschonken. Kost tenslotte best wel veel tijd en moeite om dat allemaal bij te houden.

Nou ja, zie maar en als je het niet wil doe je het lekker niet.... :mrgreen:

En vergeet niet, als je vragen hebt over de stof kan je die natuurlijk ook hier stellen. Ikzelf zou ze hier in het topic stellen op niet al teveel nieuwe topics aan te maken :lol:
.... But will it blend?

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#72 Bericht door PD0MV »

pa3bas schreef:Hoi Marc,

Als je graag verder wilt leren kan je het proberen op de DLZA van delta-india-golf op

http://www.delta-india-golf.com/DLZA/DL ... isten.html


Ik heb met behulp van deze club en niets extra mijn F gehaald. En dat met alleen maar de N-lessen. Ik denk als je contact met ze opneemt en een kopie van je licentie stuurt ze je toelaten tot de F-cursus. Het zou zomaar ineens kunnen dat je dat heel goed afgaat. En ik denk dat individueel leren met de computer heel geschikt is voor iemand met autisme. Je kan iedere les zovaak bekijken als je wilt en als je geen contact met mensen wilt hebben is dat niet nodig. Als je dat wel wilt, ze hebben een teamspeakserver waar je terecht kan met je vragen.

En voor de kosten hoef je het niet te laten. Kost helemaal niets. Ja, ze willen een borg van 10 euro hebben, en ik heb die in ieder geval geschonken. Kost tenslotte best wel veel tijd en moeite om dat allemaal bij te houden.

Nou ja, zie maar en als je het niet wil doe je het lekker niet.... :mrgreen:

En vergeet niet, als je vragen hebt over de stof kan je die natuurlijk ook hier stellen. Ikzelf zou ze hier in het topic stellen op niet al teveel nieuwe topics aan te maken :lol:

Ik zal daar zeker is een kijkje nemen op de site.
kan altijd nog enige tips op staan.

en jah nieuwe topics aanmaken, stel je ook vragen mee, of iets bekend is of niet.
ik heb trouwens nog een lijst met HF militaire frequenties van 45 paginas lang op me site kan je hem downloaden



73 de PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#73 Bericht door PE2AAB »

Jammer dat die DLZA geen 'screenshots' op haar site heeft staan. Ik was wel eens benieuwd wat ik me van zo'n cursus voor moet stellen. M.a.w. Hoe ziet het eruit?

Wellicht kan iemand een screenshot posten? Lijkt me dat dat niet verboden is?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pa3gv
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 feb 2006, 03:20

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#74 Bericht door pa3gv »

DLZA-logo, geplaatst met toestemming van het DLZA-Team
DLZA-logo, geplaatst met toestemming van het DLZA-Team
dlza-logo-n.jpg (11.41 KiB) 3417 keer bekeken
Hallo dames en heren radio-geïnteresseerde,

Om misverstanden te voorkomen, men hoeft voor het volgen van de DLZA cursus juist geen licentie te hebben en het opsturen van een copy registratiebewijs is om die reden NIET nodig. De cursus opbouw, hiervan vind je voorbeelden terug op http://www.dlza.nl

In de cursus wordt alles vele malen mooier gepresenteerd en DLZA-cursisten die de cursus volgen of volgden kunnen dat hier bevestigen. Vele animaties, veel lesstof onderwerpen worden met beeld en geluid toegelicht en de vragenbibliotheek is zelfs lesstof geworden. Met lesstof voorbeelden krijg je een uitleg hoe je toe het juiste antwoord had kunnen komen, daarnaast kun je ook gebruik maken van mondelinge ondersteuning die gegeven wordt op de Hamradio TeamSpeak server. Deze is te vinden op TS-DIG.NL poortnummer 9988

Maar op deze TeamSpeak server kom je vele radio zendamateurs tegen die meer dan graag een praatje met je willen maken, dit mag op de amateurbanden beslist niet maar dat neemt niet weg dat ze er wel degelijk voor open staan. Inderdaad het draagt zonder meer bij aan je operating practice.

Een ander misverstand is dat sommige denken dat je lastig gevallen kunt worden tijdens de uitleg, de kamers zijn afgeschermd en je maakt je praatje één op één met een van de cursisten-begeleiders. Gaat je voorkeur uit maar een persoonlijke begeleider dan kan dat uiteraard ook. Het aantal geslaagde is nu ruim 500 en het aantal huidige cursisten is nu 234 en iedereen is welkom.

Néé het maakt echt niet uit of je wel of niet van een club lid bent. Iedereen mag meedoen. Een van de doelstellingen DLZA is, zo veel mogelijk radio-zendamateurs op de amateurbanden.

Samenwerking is de grote kracht en ter afsluiting een plaatje waarin we dat meer dan duidelijk maken.
Schermopname gemaakt uit de DLZA met toestemming van het DLZA-Team geplaatst.
Schermopname gemaakt uit de DLZA met toestemming van het DLZA-Team geplaatst.
DLZA-cursisten die alle een persoonlijk login-account hebben in de cursus op play klikken dan horen deze de audio opname die destijds middels een leuke samenwerking van zendamateurs en het Nederlandstalig amateurnet tot stand gekomen is.

[De extensie mp3 is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

De oud DLZA-cursisten zullen bij het zien van die afbeelding wel verrast zijn, oeps de DLZA-cursus is in een aardig nieuw jasje gestoken. Het DLZA-Team bestaat uit vrijwilligers waarvan de meeste in het verleden al eerder een zendamateur-cursus gaven, zij dragen nu hun steentje bij in de DLZA omdat de cursus in hun eigen regio is komen te vervallen vanwege de lage opkomst.

Digitale Leeromgeving Zend Amateurs N & F
Deze cursus leid op voor Exameneisen Radiotechniek en Voorschriften 1 & 2

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#75 Bericht door PA3BAS »

De reden dat ik refereerde aan de licentie is dat Marc deze heeft. Daardoor dacht ik dat hij niet meer de N-leerstof hoeft te doorlopen omdat hij al heeft laten zien dit te beheersen. Ik wilde me graag voor F opgeven toen ik mezelf aanmeldde, maar dat mocht niet. Ik moest eerst N doen.

I stand corrected as they say... :oops: :mrgreen:


Marc, wat je ook besluit, iets leren doe je daar zeker.
.... But will it blend?

Plaats reactie