F licentie PD0MV, verloop curcus

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#46 Bericht door andre »

PD5EE schreef:
PA0MJM schreef:Maar het blijft wel een technische hobby en geen communicatie hobby.
Het WAS een technische hobby.

Wees heel eerlijk: sinds de exameneisen versoepeld zijn en sinds de mogelijkheden behorend bij een novice-licentie verruimd zijn is, er weer een behoorlijke aanwas van zendamateurs. Het technische deel van deze hobby wordt steeds minder of anders, terwijl het aantal mensen dat deze hobby bedrijft nu weer flink toeneemt.

Stel dat alles bleef zoals het was? Dan was het zendamateurisme een zachte dood gestorven omdat de aanwas zeer gering zou zijn.

Nu nog een Europese harmonisatie voor Novice-amateurs. Dan mogen we ook op 80 meter zonder er maar iets voor te hoeven doen :lol:
hoe kom je erbij dat de examen eisen zijn versoepeld. ik heb ruim 20 jaar geleden examen gedaan voor zowel de toenmalige D en C machtiging. Als ik die nu vergelijk met de N en F examens geloof ik niet dat die zijn versoepeld. Ja, anders, dat zijn ze wel, maar mijns inziens zeker niet makkelijker. Wel is het zo dat je met de huidige N/F meer mag als 20 jaar terug, en juist dat is dus wel een aanwinst voor nieuwe aanwas.
Helaas is het echter zo dat het zendamateurisme je in het bloed moet zitten, dus van die nieuwe aanwas blijft uiteindelijk maar een klein gedeelte over. Er haken er binnen 5 jaar veel af.


Ook wil ik nog even Pascal de helpende hand toesteken. Hij suggereerde NIET dat de N machtiging een veredelde cb aanwinst is, nee, hij merkte op dat een heleboel, dus zowel N als F machtiging houders zich daaraan "schuldig" maken.
Dus niets geen denigrerende houding t.o.v. (uitsluitend) N houders.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#47 Bericht door pa5cal »

ALvorens we weer gaan veraarden in allerlei uitspraken die men te persoonlijk op kan vatten poog ik ook een centje in het zakje te laten vallen...

Zolang mijn Hobby nog omschreven wordt als experimenteel radio onderzoek, waarbij uitzending ook een onderdeel zijn, denk ik dat we kunnen stellen dat het voorrecht van deze hobby ontstaan is door de techneuten en dat de frequentie ruimte daarvoor ook bedoeld is. Tevens denk ik dat we nu kunnen constateren en moeten accepteren dat er ook koopdoos amateurs zijn (ik heb alleen maar (kenwood) koop dozen) die ervoor zorgen dat er voldoende "afname" is van de frequenties, dus zeg maar gebruik, waarmee we ons bestaansrecht voort kunnen zetten.

Ik vind echter niet dat daarom alles maar vrijgegeven moet worden. Als uitzondering daarop vind ik het wel een goede oplossing om net zoals onze zuider buren wel een aantal frequenties vrij te geven, wellicht zelfs alle banden maar meteen, maar dan wel met een beperking in het zend vermogen en de gebruikte apparatuur (dus de boel ter keuring aan moeten bieden, verzegelen enz.) Dan kun je ervoor kiezen als Novice niks anders te doen dan lekker DX'en zonder ook maar een moment na te denken over hoe je je set moet verbouwen of zelf bouwen maar doordat het je vergeven is dat je niet alles weet van electronica zitten er ook beperkingen aan in bijv. vermogen omdat we niet van je mogen verwachten dat je de gevolgen daarvan correct in kunt schatten.

Ik stem zeker voor het laatste! volgens mij winnen we daar het meeste mee. (zoal N als F)

-P

PD5EE
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2010, 00:34

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#48 Bericht door PD5EE »

Ton schreef:Daar gaan we weer!
De discussie verloopt tot nu toe toch keurig :D ?

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#49 Bericht door andre »

pa5cal schreef:ALvorens we weer gaan veraarden in allerlei uitspraken die men te persoonlijk op kan vatten poog ik ook een centje in het zakje te laten vallen...

Zolang mijn Hobby nog omschreven wordt als experimenteel radio onderzoek, waarbij uitzending ook een onderdeel zijn, denk ik dat we kunnen stellen dat het voorrecht van deze hobby ontstaan is door de techneuten en dat de frequentie ruimte daarvoor ook bedoeld is. Tevens denk ik dat we nu kunnen constateren en moeten accepteren dat er ook koopdoos amateurs zijn (ik heb alleen maar (kenwood) koop dozen) die ervoor zorgen dat er voldoende "afname" is van de frequenties, dus zeg maar gebruik, waarmee we ons bestaansrecht voort kunnen zetten.

Ik vind echter niet dat daarom alles maar vrijgegeven moet worden. Als uitzondering daarop vind ik het wel een goede oplossing om net zoals onze zuider buren wel een aantal frequenties vrij te geven, wellicht zelfs alle banden maar meteen, maar dan wel met een beperking in het zend vermogen en de gebruikte apparatuur (dus de boel ter keuring aan moeten bieden, verzegelen enz.) Dan kun je ervoor kiezen als Novice niks anders te doen dan lekker DX'en zonder ook maar een moment na te denken over hoe je je set moet verbouwen of zelf bouwen maar doordat het je vergeven is dat je niet alles weet van electronica zitten er ook beperkingen aan in bijv. vermogen omdat we niet van je mogen verwachten dat je de gevolgen daarvan correct in kunt schatten.

Ik stem zeker voor het laatste! volgens mij winnen we daar het meeste mee. (zoal N als F)

-P
Pascal, zolang de techniek nog niet een OV- chipkaart waterdicht kan beveiligen, hoe wilde je dan bovenstaande mensenwerk in het vat gieten. Dat is terug in de tijd en zouden we niet moeten willen. Nee de regelgeving moet zo zijn dat die controleerbaar is. Is die er niet dan is de regel fout of moet er niet aan die regel worden begonnen.

Mijn visie...
Laatst gewijzigd door andre op 20 feb 2011, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#50 Bericht door PA9X »

Ca. 90% wat ik qua elektronica uit de cursusboeken heb geleerd, ben ik na het behalen van mijn examen ook snel weer vergeten. Dit om de eenvoudige reden dat dat aspect van de hobby mij niet echt boeit. Er is wel een ander aspect van de hobby die mij bijzonder interesseert, maar ondanks een toch wel bovengemiddelde kennis van dat aspect, zou ik geen N amateur kunnen zijn als ik de elektronica vragen niet had "ingestudeerd". Ik moest voor het N examen dus veel leren over zaken die me niet echt interesseerden, en dat is jammer. Wellicht weerhoudt dat ook veel "amateurs in de dop" om het examen af te leggen.

Het huidige examen vind ik ook te veel opgesteld rond de zelfbouw van zenders en ontvangers. Waar dertig jaar geleden nog eigen apparatuur werd gebouwd, zorgt (denk ik) het digitale tijdperk ervoor dat zelfbouw niet meer de grote groep van vroeger aanspreekt. Dertig jaar geleden kon je de ontsteking van je auto nog zelf afstellen, tegenwoordig kan dat alleen nog maar in een garage met een computer.

Nu wil ik in het najaar de F licentie gaan halen, maar moet ik weer die elektronica stof leren die me weinig interesseert, en na mijn examen ook direct weer zal vergeten. Omdat ik dat aspect van de hobby niet interessant vind, heb ik dus eigenlijk geen recht heb op een F licentie, waarmee ik toch dat ene (voor mij) interessante aspect van de hobby mee kan "onderzoeken".

Voor de rest lijken mij de huidige mogelijkheden voor N wel prima. 70cm, 2m, 10m, 20m en 40m bieden N amateurs mooie mogelijkheden om verbindingen te maken. Er zijn landen waar je als N op HF alleen op 10m en 80m mag uitkomen. Op 10m is propagatie zeker niet altijd aanwezig en is 80m overdag niet echt bruikbaar. Bovendien zijn antennesystemen voor 80m wat minder praktisch dan 20m en 40m. Zo zijn de huidige HF banden voor N ook mooi te combineren in één antennesysteem. Ik zou nog wel één wens hebben qua frequenties: N mag niet zenden tussen 7000kHz en 7050kHz, waar juist de leuke "digimodes" zitten, want dan kan je die 's-avonds na je werk ook nog beoefenen als 20m dicht is.

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#51 Bericht door KI6APR »

PD5EE schreef:
PA0MJM schreef:Maar het blijft wel een technische hobby en geen communicatie hobby.
Het WAS een technische hobby.

Wees heel eerlijk: sinds de exameneisen versoepeld zijn en sinds de mogelijkheden behorend bij een novice-licentie verruimd zijn is, er weer een behoorlijke aanwas van zendamateurs. Het technische deel van deze hobby wordt steeds minder of anders, terwijl het aantal mensen dat deze hobby bedrijft nu weer flink toeneemt.

Stel dat alles bleef zoals het was? Dan was het zendamateurisme een zachte dood gestorven omdat de aanwas zeer gering zou zijn.

Nu nog een Europese harmonisatie voor Novice-amateurs. Dan mogen we ook op 80 meter zonder er maar iets voor te hoeven doen :lol:
Het is nog steeds een technische hobby. De exameneisen zijn inderdaad versoepeld wanneer je kijkt naar hoeveel je al mag na het afleggen van een simpel novice examen vergeleken met de D machtiging toen het werd ingevoerd. Zelfs mogen zenden op HF omdat de eis voor het morse examen vervallen is.

Wanneer men daarna niet aan zelfbouw toekomt is een ander verhaal. Zolang men zich maar goed gedraagt op de amateurbanden is dat in ieder geval al een goed begin. We kunnen er nu eenmaal niet omheen dat er een groep amateurs is die alleen "wakker" wordt wanneer er een contest is of wanneer er DX condities zijn. Alleen maar een voorbeeld van een aspect van de hobby waar men in dat geval het meeste plezier aan beleefd.

Dom gezwets op de amateurbanden, onafhankelijk van de letter op de registratie of de prefix, daar zit echt niemand op te wachten. Een normaal QSO hoeft echt niet altijd over radios en zelfbouw projekten te gaan. O, voor alle zekerheid om misverstanden te voorkomen, ik noem QSO's over zelfbouw en tests, etc. GEEN dom gezwets. Het domme gezwets waar ik het over had zijn QSO's waarbij er helemaal niets zinnigs gezegd wordt en men er zich voor moet schamen om iemand die misschien in het zendamateurisme geinteresseerd is mee te laten luisteren.

De andere opmerking (weet niet meer wie dat was) dat de afstand te groot zou zijn tussen het N en F examen? Misschien kunnen ze dan het niveau voor het N examen wat opvijzelen en dichter bij het F examen brengen om de afstand wat te verkleinen. :twisted:

Iedereen die aan het studeren is voor het F examen, veel succes toegewenst.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#52 Bericht door PD0MV »

ja inderdaad, dan zouden ze de N moeten opvijzelen dichter bij de F te komen, daar heb je wel een punt om de afstand kleiner te maken.

niet dat het makkelijk is, ik heb voor de N moeite gedaan, maar ben nu ook bezig met de F licentie en ik ga ervoor.

73 de PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#53 Bericht door PD0MV »

PD5EE

glijk over harmonisatie beginnen is niet zo goeie start;), over harmonisatie zijn ze met andere argumenten wel bezig om het glijk te trekken, maar die kans dat het erdoor heen gaat is zeer gering, en overigens, tuurlijk het zou leuk zijn, maar als je zo graag op de 80m wil kun je ook net zo goed naar de buren gaan in duitsland, ik zelf vind het niet erg dat elke land ze regels heeft, dat is maar goed ook, als de Novice alles tot zich toegekend krijgt zou dat niet eerlijk zijn tegen over de echte oude garde PA0 amateurs, overigens heb ik er ook zeker respect voor, want die hebben er wel voor gezorgt dat deze amateurbanden tot ons zijn toegewezen, maar dat er verschil is tussen N en F kwa mogelijkheid van gebruik amateurbanden, vind ik dat we al best tevreden mogen zijn met het gene wat we hebben, met gebruik van 20 en 40 en geheel 10 m op HF gebied, dat is al heel wat, en Tuurlijk zou het wel beter zijn voor de Harmonisatie europees, maar er zit een maar aan.
Ik vind dan wel dat de Novice licentie opgevijzelt wordt om bijwijzen van, ook beter met Noodcommunicatie om te gaan, ik heb het dan over de basis precipes.

want als we echt tot harmonisatie willen en of moeten komen, zou ik het niet verkeerd vinden om zoals KI6APR als zegt om de N optevijzeln om dichter bij de F te komen.


maar aan de andere kant, heeeft PD5EE ook een punt, maar dat had hij misschien iets beter anders kunnen argumenteren, naar mijn mening.

want als de N alle HF banden zou krijgen, dan hebben de PA0 en andere PA f licentie voor niks hun F licentie gehaald, hadden ze net zo goed de N kunnen behouden.


Overigens ben ik bezig met de F licentie, en ik blijf volhouden tot dat ik hem heb, en dan ben ik er trots op dat ik hem heb, ik ben ook trots op mijn Novice.

Maar een beetje moeite doen voor de F licentie, is toch niet te veel gevraagd, dat is mijn mening :wink:


73 de PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#54 Bericht door KI6APR »

PD5EE schreef:
coolepascal schreef:
andre schreef:Beetje erg kort door de bocht deze bovenstaande stelling. Basis begrippen en basis kennis ok, maar van de huidige zendamateur wordt niet meer verwacht dat hij of zij zelf een trx gaat bouwen.
Andre, zie je licentievoorwaarden,
Je hebt je licentie om er experimenten op het gebied van radiotechniek mee te doen.
Toegestaan is er mededelingen van onbelangrijke aard mee te doen (in sommige gevallen van heel onbelangrijke aard)
Dat de licentie door het overgrote deel van de amateurs als een veredelde CB mogelijkheid wordt gezien doet daar niets aan af.
Volgens jou stelling zou je het examen ook geheel kunnen afschaffen (hetgeen m.i. middels de N-licente min of meer ook gebeurd is)
Misschien is het een idee zo nu en dan eens op de kalender te kijken of naar buiten te gaan? :D Dan zie je dat we ondertussen in 2011 leven, niet meer in 1966 en dat de maatschappij erg veranderd is.

Natuurlijk heb je helemaal 100% gelijk. Maar zoals alles evolueert evolueert ook het radiozendamateurisme. Wellicht zijn de definities in de "machtiging" hopeloos verouderd? Jij klampt je nog helemaal vast aan zelfbouw en aan hele hoge technische eisen voor mensen die zendamateur willen worden. Mag allemaal. De realiteit zal echter zijn dat het dan snel afgelopen zal zijn met het zendamateurisme.

Wereldwijd is er een versoepeling van de normen gaande. Dat leidt, is ondertussen bewezen, tot een vrij forse toename van het aantal zendamateurs. Bij vele nieuwelingen zal de focus niet meer liggen op de techniek, maar meer op de mogelijkheid om te communiceren. Je zou die vele novice-amateurs erg dankbaar moeten zijn dat ze er zijn, ook al zijn het volgens jou veredelde CB'ers. Ze zorgen er voor dat de hobby weer wat leven ingeblazen gekregen heeft. Dat hoef je niet met me eens te zijn, maar het is wel de realiteit van 2011.
Meestal probeer ik het merendeel te deleten wanneer ik iemand citeer om teveel clutter te voorkomen. In dit geval heb ik besloten om het hele verhaal te laten staan.

PD5EE

Het zendamateurisme evolueert inderdaad maar niet van een technische hobby naar een alles moet maar gewoon vrijgegeven worden situatie. Sorry, dat klinkt toch echt naar een gedachtengang als, wanneer ik maar alles krijg zonder er iets voor te hoeven doen koste wat het kost (alle andere zendamateurs wel te verstaan) dan ben ik een gelukkig mens. O, en de oude zendamateurs mogen ons op de blote knieen danken dat we het zendamateurisme van de ondergang hebben gered. Een beetje arrogant misschien? Probeer ons nu niet iets op de mouw te spelden.

Ik ben er ook van overtuigd dat er veel meer N amateurs zijn die wel serieus zijn en veel plezier aan de hobby beleven en misschien nog eens verder willen met F en er ook wat voor willen doen. Daar heb ik meer respect voor.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#55 Bericht door PA3JT »

KI6APR schreef: Het zendamateurisme evolueert inderdaad maar niet van een technische hobby naar een alles moet maar gewoon vrijgegeven worden situatie. Sorry, dat klinkt toch echt naar een gedachtengang als, wanneer ik maar alles krijg zonder er iets voor te hoeven doen koste wat het kost (alle andere zendamateurs wel te verstaan) dan ben ik een gelukkig mens. O, en de oude zendamateurs mogen ons op de blote knieen danken dat we het zendamateurisme van de ondergang hebben gered. Een beetje arrogant misschien? Probeer ons nu niet iets op de mouw te spelden.

Ik ben er ook van overtuigd dat er veel meer N amateurs zijn die wel serieus zijn en veel plezier aan de hobby beleven en misschien nog eens verder willen met F en er ook wat voor willen doen. Daar heb ik meer respect voor.

Jan
Welkom in het huidige netwerk-tijdperk. Het moet makkelijk, snel: f*ck de oldskool-, oldtimer- en babyboomende rollatorgeneratie.

Maar je hebt aan de andere kant gelukkig ook helemaal gelijk; toen ik een N-netje was, was ik er blij mee en ik zie er velen die dat ook zo beleven. En sommigen willen en kunnen door voor F.
Leuk toch? En dat allemaal met medewerking van andere mensen die ook plezier in hun hobby hebben. Die types blazen echter niet zo hard van de toren af, dus die vallen minder op. Maar ze zijn er, en ze zijn in de meerderheid.
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#56 Bericht door PA0MJM »

Die types blazen echter niet zo hard van de toren af, dus die vallen minder op. Maar ze zijn er, en ze zijn in de meerderheid.
Dit lijkt mij een heel juiste constatering!

Daarbij wordt het overkomen van zo'n drempel als een overwinning ervaren en dat vermeerdert het plezier in de hobby.

Deels off topic: staat er in de Tubantia van zaterdag 19/02 in een bijlage een artikel over 2 pagina's dat techniek weer 'sexy' moet worden, anders hebben we in de nabije toekomst een fors probleem op allerlei vlakken.

Ik ga 'm inlijsten.
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#57 Bericht door Ton_O_E »

Ik heb het N en F examen op de zelfde dag gemaakt, en ik kon niet zeggen, dat F nou zoveel moeilijker was als N
Maar dat kan natuurlijk per kandidaat verschillend zijn.
Ik zie N als een proef rijbewijs, zodat je al mooi even kunt experimenteren.
Dat is mijn mening, maar zoals je ziet/leest, zijn de meningen hier sterk over verdeeld.
Voorheen PA3TON

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#58 Bericht door KI6APR »

Mark, PD0MV

Blijf ons maar op de hoogte houden hoe het verder verloopt met de F cursus.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#59 Bericht door coolepascal »

PA3TON schreef:Ik heb het N en F examen op de zelfde dag gemaakt, en ik kon niet zeggen, dat F nou zoveel moeilijker was als N
Denk ook niet dat er szo heel veel verschil is.
F gaat wat dieper op de kennis van elektronica in maar we hebben het tenslote over het zelfde vakgebied.
Ik ken lui met een F-licentie waarvan ik het absoluut onmogelijk had gehouden dat die zelfs in staat waren hun naam boven het examen formulier te zetten (maar ik geloof dat dit reeds voorgedrukt is)
Maar ik ken ook lui met een N-licentie waarvan ik niet begrijp dat die niet meteen voor de F zijn opgegaan.
En dan heb je natuurlijk nog die grapjassen die beiden doen.
Nu ja ik heb ook eerst een jaar of twee een C licentie gehad voordat ik voor de A ging.
(vrije vertaling voor de newbees ik had twee jaar een F licentie toen ik voor de F licentie ging.... snapt iemand dit nog ?)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#60 Bericht door PE5PVB »

Ik begin toch echt het idee te krijgen dat bepaalde personen niet meer weten waarom je eigenlijk het examen moet afleggen.....

Plaats reactie