F licentie PD0MV, verloop curcus

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#16 Bericht door PD0MV »

PD1JAN schreef:dat snap ik wel hoor :D
maar jij gaat snel
nou snel gaat het niet hoor :mrgreen: , ik heb al 2 jaar mijn novice, en pas begonnen met de F cursus. dat noem ik niet snel

ik maak gebruik van de tijd, die die gene nodig heeft zijn nieuwe huis te verbouwen, en als dat zo goed als klaar is wordt geholpen door de gene die mij ook geholpen heeft met de Novice cursus dus zodoende.

en dan worden er dus nog wat dingen uitgelegd, en dan pas als het zover is dat ik met examen ga beginnen dan hoor je het wel

73 de PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#17 Bericht door coolepascal »

ON3RMB schreef:Jij leert dus op een 3-tal weken tijd de volledige 'F-cursus' waar ik een jaar lang lessen voor moet volgen? Wat zijn die NL'ers toch bevoorrecht! :mrgreen:
Ja dat kan. zo heb ik een vriend van mij ook door het examen gehaald.
met de hakken over de sloot maar wel gelukt.
een oud chinees spreekwoord zegt : wie erg lui is moet slim zijn.
Ohhh nee dat was geen chinees dat was vast een automatiseerder.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

ON3RMB
Berichten: 322
Lid geworden op: 26 aug 2010, 20:58
Locatie: JO21OD
Contacteer:

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#18 Bericht door ON3RMB »

Uitzonderingen op de regel heb je altijd en overal.
73's de ON3RMB, Kristof
IC-703 // IC-202 // Yaesu VX-7R // Yaesu FT-8800 // Fritzel FD4 // Diamond V2000 // 4-elements Yagi for 2M portable // Buddipole

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#19 Bericht door PA3DAT »

Mijn eerste poging, de avond voor het examen het boek opengeslagen, mislukte... :oops:

De tweede poging, toen heb ik er een héél weekend aan besteed, was raak! Ook met
de hakken over de sloot, maar wel geslaagd (voor F). Nou was ik in die tijd student
van beroep (professional dus), dat zal vast geholpen hebben! *) :mrgreen:

*) Ik bedoel, ik moest wel vaker 1000 pagina's in korte tijd erdoor jassen voor een
tentamen... Dus achter de boeken van 's ochtends 9 tot 's nachts een uur of drie.
Zo heb ik me ook door het Veron-boek gewerkt: vrijdagavond begonnen, de hele
zaterdag én zondag. Herhalen op maandagavond, dinsdag examen. En ik had 20
kantjes volgeschreven met aantekeningen, formules etc.
Dus ik zeg niet dat ik er niets aan gedaan had, en ik had géén technische achtergrond! :D

Het kan wel snel. Twee jaar geleden heb ik één avond om de tafel gezeten met 3 man
die wel een N-machtiging wilden halen. Ze hadden boeken, maar er niets mee gedaan.
Eén avondje, vlak voor het examen. Ze zakten alle drie, maar slechts met een paar foutjes
teveel. Als ze twee avonden waren gekomen dan waren ze geslaagd geweest...
Daarna zijn ze er ook alle drie weer mee gestopt. Geen echte amateurs dus, en voor mij
verspilde moeite :wink: .
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#20 Bericht door PA4JAN »

Goed van je jammer van de N"s
Ik leerde 2uur per dag voor de N
Ik ben net begonnen met de F weer op tepakken

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#21 Bericht door PE7EB »

Ik heb destijds een maand of 3 over C gedaan, in principe elke week een avondje aan tafel bij mijn mentor Jan PA3FTD nu PA2JS, vragen doornemen, nieuwe stof behandelen, thuis vragen maken en zo maar door.
Ik had uiteindelijk 4 fouten als ik het me goed herinner.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#22 Bericht door PA4JAN »

Dat is het mooiste als iemand je het mondeling kan uitleggen ik bedoel bij het papier leren
Laatst gewijzigd door PA4JAN op 12 feb 2011, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#23 Bericht door fred101 »

Ligt aan de persoon, ik kan het beter van papier. Ik heb er een half jaar over gedaan voor N maar toen wist ik eigenlijk al genoeg voor F.

Ik vind eigenlijk, en daar zal ik me niet populair mee maken, dat je eigenlijk je examen moet halen doordat je de stof echt begrijpt en wil begrijpen en niet omdat je alles in je hoofd stampt zonder het te begrijpen alleen voor het papiertje. Het technisch nivo binnen ons wereldje begint langzaam aan bedroevend laag te worden.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#24 Bericht door PA4JAN »

zou dat niet komen dat alles kant en klaar gekocht kan worden????

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#25 Bericht door PD0MV »

ja inderdaad , Iemand die uitleg geeft daarvan pik ik het wel sneller op.

73 de PD0MV bezig met pacc2011
Ik ben ook maar een mens :wink:

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#26 Bericht door pa5cal »

Even verplaatst. Ik denk dat we een studie-hoek moeten maken wellicht, tot die tijd even naar hier.

-P

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#27 Bericht door KI6APR »

fred101 schreef:Ligt aan de persoon, ik kan het beter van papier. Ik heb er een half jaar over gedaan voor N maar toen wist ik eigenlijk al genoeg voor F.

Ik vind eigenlijk, en daar zal ik me niet populair mee maken, dat je eigenlijk je examen moet halen doordat je de stof echt begrijpt en wil begrijpen en niet omdat je alles in je hoofd stampt zonder het te begrijpen alleen voor het papiertje. Het technisch nivo binnen ons wereldje begint langzaam aan bedroevend laag te worden.
O, als dat zo is mag dat best gezegd worden. Daar is dan niets mis mee. Het is immers al lang niet meer zo dat je alles zelf moet bouwen. Het gaat er meer op lijken dat wanneer de nieuwe portofoon geprogrammeerd moet worden, dat iemand anders dat dan maar even voor je moet doen. Maar zo erg zal het wel niet zijn?

Aan de andere kant is het zo dat je nadat je de "machtiging" hebt, je pas echt mag gaan experimenteren en meer over de radiotechniek en alles erom heen kan gaan leren. De ene neemt daar wat meer tijd voor dan de andere zullen we maar zeggen.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#28 Bericht door coolepascal »

Ik ben het volkomen met Fred101 eens.
Voor examens in het algemeen zou moeten gelden dat je kennis van de stof beoordeeld wordt.
Dus,
Niet je kennis van de Nederlandse taal,
Niet je vermogen om irrilevante feitjes op te dreunen
Niet je vermogen om formules uit je kop te knallen
Niet je vermogen om vragen te beantwoorden die uitsluitend tot doel hebben een significant deel af te laten vallen.

Dus niet wat is het geheime 06-nummer van de voorzitter van de RSGB,
maar wel wat is is het verschil tussen een Si en een Ge diode.
Niet 'wat betekend QSY' maar wel 'vraagjes over de wet van ohm'

Dit geld niet speciaal voor onze radio examens maar voor examens in het algemeen.
Als aan de bovenstaande kriteria voldaan wordt krijgen we mischien weer eens mensen met echte kennis, of in ons geval mensen die voor hun plezier experimenteren.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#29 Bericht door andre »

Beetje erg kort door de bocht deze bovenstaande stelling. Basis begrippen en basis kennis ok, maar van de huidige zendamateur wordt niet meer verwacht dat hij of zij zelf een trx gaat bouwen. Nu weet iedereen dat jij geen tv hebt, maar verwacht niet van een gelouterde tv kijker dat die weet hoe die kast van binnen werkt. Zo werkt het ook met deze hobby. De criteria is een examen en als je die met goed gevolg aflegt ben je geslaagd. Of je daarna de materie verder wil uitdiepen is geheel aan je zelf, maar geen verplichting. Ik moest vroeger ook stomweg de franse woordjes stampen om te kunnen slagen. Frans kan me nu gestolen worden... Française daarin tegen.. :wink:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: F licentie PD0MV, verloop curcus

#30 Bericht door coolepascal »

andre schreef:Beetje erg kort door de bocht deze bovenstaande stelling. Basis begrippen en basis kennis ok, maar van de huidige zendamateur wordt niet meer verwacht dat hij of zij zelf een trx gaat bouwen. Nu weet iedereen dat jij geen tv hebt, maar verwacht niet van een gelouterde tv kijker dat die weet hoe die kast van binnen werkt. Zo werkt het ook met deze hobby. De criteria is een examen en als je die met goed gevolg aflegt ben je geslaagd. Of je daarna de materie verder wil uitdiepen is geheel aan je zelf, maar geen verplichting. Ik moest vroeger ook stomweg de franse woordjes stampen om te kunnen slagen. Frans kan me nu gestolen worden... Française daarin tegen.. :wink:
Andre, zie je licentievoorwaarden,
Je hebt je licentie om er experimenten op het gebied van radiotechniek mee te doen.
Toegestaan is er mededelingen van onbelangrijke aard mee te doen (in sommige gevallen van heel onbelangrijke aard)
Dat de licentie door het overgrote deel van de amateurs als een veredelde CB mogelijkheid wordt gezien doet daar niets aan af.
Volgens jou stelling zou je het examen ook geheel kunnen afschaffen (hetgeen m.i. middels de N-licente min of meer ook gebeurd is)

Maakt niet uit, Mark Sucses in Maart !
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie