HAMnet Nederland

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: HAMnet Nederland

#61 Bericht door pe5jw »

Randy heb je het nu over hamnet of broadband-hamnet?
Santiago heeft volgens mij helemaal niks vandoen met het Europese hamnet waar we het over hebben.
Of ik begrijp je misschien verkeerd.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: HAMnet Nederland

#62 Bericht door Randy »

PD7N schreef:Zou Amsterdam-Delft haalbaar zijn? :wink:
elsinga schreef:Zolang er een zichtverbinding is, waarom niet. ;)
Was het maar zo makkelijk. Ik pak even de opstelpunten van PI1AMS en PI1DFT en ga ervan uit dat deze 45 meter boven straatniveau staan. De afstand is 51,1 kilometer zo'n beetje de A4 volgend. De demping van het path is ruim 150 dB. Met 30 dBm vermogen in een 15 dBi antenne heb je een gain van ongeveer 171 dB. Stel dat de ontvanger een gevoeligheid van 110 dBm heeft is je marge slechts een 12 dB.
Afbeelding

Deze berekening gaat echter uit van een beschikbaarheid van 70% in tijd en plaats. Natuurlijk wil je voor de 99,99% gaan en dan kom je al snel een 20 dB aan signaal te kort. Dan ga ik er volledigheidshalve vanuit (dom!) dan de omgeving totaal vrij is van storingen.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: HAMnet Nederland

#63 Bericht door Randy »

pe5jw schreef:Randy heb je het nu over hamnet of broadband-hamnet?
Santiago heeft volgens mij helemaal niks vandoen met het Europese hamnet waar we het over hebben.
Of ik begrijp je misschien verkeerd.
Ik heb niets van doen met Santino of PI2ASD / PI3ASD te maken, al heb ik hem afgelopen vrijdag even uit de brand geholpen door on-site wat metingen te doen aan de storing die PI3AMS veroorzaakt op een 13 Ghz microwave verbinding van TELE2.
PI1AMS beheer ik dan wel weer met Peter, PD0HHG maar die staat op een andere locatie in west.

pa2snk
Berichten: 211
Lid geworden op: 27 sep 2008, 17:06
Locatie: sneek
Contacteer:

Re: HAMnet Nederland

#64 Bericht door pa2snk »

Goed bezig Thijzer !
Wat betreft mijn vorige post heb je niet helemaal goed gelezen eelco of ik heb het niet helemaal goed uit gelegd ;)
bedoelde voor N gebruikers die niet op 13cm mogen komen.
http/smtp/aprs/packet via een tunnel over hamnet een aan bieden op 9k6 70cm.
net als we nu over inet doen.
dit kan dan naast het tcp/ip van dmr en dstar draaien.
73 Danny PA2SNK
Ham: PA2SNK @ PI8SNK.#FRL.NLD.EU
Cb: CB2SNK @ CB9SNK.FRL.NLD.EU

PA3G
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 mar 2013, 13:51
Roepletters: PA3G
Locatie: Assen

Re: HAMnet Nederland

#65 Bericht door PA3G »

pa2snk schreef:Goed bezig Thijzer !

Wat betreft mijn vorige post heb je niet helemaal goed gelezen eelco of ik heb het niet helemaal goed uit gelegd ;)
bedoelde voor N gebruikers die niet op 13cm mogen komen.
http/smtp/aprs/packet via een tunnel over hamnet een aan bieden op 9k6 70cm.
net als we nu over inet doen.
dit kan dan naast het tcp/ip van dmr en dstar draaien.
Ah, ok.. helder nu :)

PA3G
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 mar 2013, 13:51
Roepletters: PA3G
Locatie: Assen

Re: HAMnet Nederland

#66 Bericht door PA3G »

Thijzer schreef:Op donderdag 12 juni is geschiedenis geschreven door de eerste 5GHz HAMnet verbinding tussen Duitsland en Nederland. Over een afstand van 20km hebben we tussen Aachen (DB0WA) en Hulsberg (PE1RLN) een verbinding weten op te zetten die voldoende perspectief biedt om heel Zuid-Limburg op HAMnet aan te sluiten.

De verbinding is tijdelijk gemaakt en gedurende een uur zijn verschillende tests met antennes gedaan om azimuth en elevatie af te stellen. De antenne in Hulsberg komt de komende weken nog enkele meters hoger waardoor de signaalkwaliteit kan toenemen. Inmiddels is de antenne op DB0WA weer weggehaald vanwege de tijdelijke onderbreking van een andere verbinding.

Dus zeer binnenkort kent Nederland het eerste internationale draadloze knooppunt met de rest van het HAMnet netwerk!

In het begin zal deze verbinding gebruikt worden voor de eigen APRS- en Echolinkservers, later kan bijvoorbeeld de nieuwe DMR-repeater van Maastricht er gebruik van maken als redundant netwerk.

Kortom: HAMnet is nu ook in Nederland doorgedrongen, zegt het voort!
Gaaf zeg! Kun je aangeven welke apparatuur is gebruikt of gebruikt gaat worden?

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: HAMnet Nederland

#67 Bericht door PE0AGO »

Randy schreef: De demping van het path is ruim 150 dB. Met 30 dBm vermogen in een 15 dBi antenne heb je een gain van ongeveer 171 dB. Stel dat de ontvanger een gevoeligheid van 110 dBm heeft is je marge slechts een 12 dB.
Een paraboolantennetje van 60cm diameter doet al 28 dBi op 5760 MHz.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: HAMnet Nederland

#68 Bericht door Thijzer »

Eelco,

Er wordt gebruik gemaakt van Nanostation 27dBi schoteltjes met ingebouwde zender in de hoorn. Op dit moment is de link niet meer actief omdat er in de toren van Aachen een antenne bij moet. Zodra dat het geval is en mijn antenne nog verder omhoog gezet is, wordt de verbinding permanent.

Toegang op 13cm is met commerciële apparatuur geen probleem, 2.4GHz opstappunten kun je dus gewoon aanstralen omdat dit feitelijk gewoon Wifi is. Ook de 5GHz verbinding is vergunningvrij, hoewel hij ook in de amateurband valt (5685MHz).

Binnenkort meer nieuws!

PA3G
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 mar 2013, 13:51
Roepletters: PA3G
Locatie: Assen

Re: HAMnet Nederland

#69 Bericht door PA3G »

Thijzer schreef:Eelco,

Er wordt gebruik gemaakt van Nanostation 27dBi schoteltjes met ingebouwde zender in de hoorn. Op dit moment is de link niet meer actief omdat er in de toren van Aachen een antenne bij moet. Zodra dat het geval is en mijn antenne nog verder omhoog gezet is, wordt de verbinding permanent.

Toegang op 13cm is met commerciële apparatuur geen probleem, 2.4GHz opstappunten kun je dus gewoon aanstralen omdat dit feitelijk gewoon Wifi is. Ook de 5GHz verbinding is vergunningvrij, hoewel hij ook in de amateurband valt (5685MHz).

Binnenkort meer nieuws!
Leuk spul dat Ubiquiti! Ik neem aan dat je voor de link gebruik maakt van het AirMAX TDMA protocol?

pa2snk
Berichten: 211
Lid geworden op: 27 sep 2008, 17:06
Locatie: sneek
Contacteer:

Re: HAMnet Nederland

#70 Bericht door pa2snk »

PI8FLD en PI6FLD maken gebruik van Microtik.
Werkt ook als een speer !
73 Danny PA2SNK
Ham: PA2SNK @ PI8SNK.#FRL.NLD.EU
Cb: CB2SNK @ CB9SNK.FRL.NLD.EU

PA3G
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 mar 2013, 13:51
Roepletters: PA3G
Locatie: Assen

Re: HAMnet Nederland

#71 Bericht door PA3G »

pa2snk schreef:PI8FLD en PI6FLD maken gebruik van Microtik.
Werkt ook als een speer !
Ik werk bij een VoIP provider en bij problemen zetten wij MikroTik in. Werkt altijd probleemloos!

PD0SDO
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 aug 2010, 13:34

Re: HAMnet Nederland

#72 Bericht door PD0SDO »

Ik gebruik al een paar jaar een Ubiquiti 5GHz schoteltje voor de D-star en nu ook de DMR omzetter in Drachten.
ik heb het toen een paar jaar geleden thuis ingesteld zodat het op elkaar werkte....na die tijd nooit weer wat aan hoeven doen.
dat spul blijft gewoon werken ook nooit resetten ofzo.
we zijn in Friesland ook al bezig om wat op te starten voor hamnet.

PD0SDO

PD2NLX
Berichten: 89
Lid geworden op: 11 dec 2006, 01:10
Roepletters: PD2NLX
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Re: HAMnet Nederland

#73 Bericht door PD2NLX »


Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: HAMnet Nederland

#74 Bericht door Randy »

Sttt... (En niet meteen happen op het label, de frequentie klopt niet).

Afbeelding

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: HAMnet Nederland

#75 Bericht door Randy »

Even een update:

De eerste links werken tussen PI2NOS in de Alticom toren te Hilversum en de site waar PI1AMS (DMR), PI1RYS (D-Star) en PI2NOS-RX (diversity ontvanger PI2NOS) te Amsterdam-West (Osdorp). Er wordt gebruik gemaakt van 40cm schotels en 1 Watt EIRP over een stand van circa 28 kilometer.
Daarna zijn er in en om Hilversum diverse point-to-point links gebouwd:
- PI2NOS <> PI4RCG (Radio Club 't Gooi)
- PI2NOS <> PI6TEN/PI6HVS (10-meter relais TX en ATV-relais).
Momenteel zijn we aan het kijken welke p2p-verbindingen we gaan bouwen om meer repeaters (analoog, digitaal en/of ATV) we aan gaan sluiten).

In de Gerbrandytoren te IJsselstein is 'Het hoogste accesspoint van Nederland' te vinden. Sterker nog, er staan er 4 in de richtingen Noord-Oost, Zuid-Oost, Zuid-West en Noord-West, uitsluitend op 5 GHz (IEEE802.11a) met het SSID 'hamnet-pi1utr'. Gebruikerstoegang is echter uitsluitend op aanvraag en wordt met een handvol zendamateurs getest.

Enkele andere links staan in de planning, de bouw van de website is zo goed als afgerond. Op de website hamnetdb.net zijn de eerste links in ieder geval zichtbaar.

Afgelopen vrijdag was Mischa (PA1OKZ) te horen in de uitzending van PI4AA, waar een update gegeven werd. Terug luisteren kan hier: https://www.youtube.com/watch?v=hXt2q-cMFsQ

Meer informatie in de Facebook groep Hamnet Nederland en zeer binnenkort op de vernieuwde website (URL volgt).

Plaats reactie