HAMnet Nederland

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: HAMnet Nederland

#46 Bericht door elsinga »

Als we nu eens de repeaterkaart van Nederland bekijken:
Afbeelding

Ik zie heel veel repeaters op locaties die <60km bij elkaar vandaan liggen, dus een beetje fatsoenlijk dekkend redundant netwerk zou prima kunnen. :) Bovenstaande kaartje is even een heel snelle mock-up met 57 interlinks, waarvan je best nog een aantal weg zou kunnen laten als dat nodig is. Zelfs dan heeft elke locatie vaak minimaal 3 verbindingen.

Je zou zelfs op 2.4GHz (buiten de normale b/g/n kanalen uiteraard) toegang kunnen bieden aan zendamateurs met beperkte bandbreedte, waardoor je een onafhankelijk HAM "internet" kunt bieden. Eventueel met gateways naar het echte internet (via een proxyserver?), als we dat willen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3G
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 mar 2013, 13:51
Roepletters: PA3G
Locatie: Assen

Re: HAMnet Nederland

#47 Bericht door PA3G »

pe5jw schreef:
eelco schreef:Op 2 hoge punten een unit als http://routerboard.com/RBSXT5nDr2 en je hebt al het eerste gedeelte van HAMnet.
:) precies alleen moet je die locaties hebben.
Ik denk dat HAMnet prima gecombineerd kan worden met repeaterlocaties. Is er direct ook een mooie backbone voor DMR/Coversity etc..

PA3G
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 mar 2013, 13:51
Roepletters: PA3G
Locatie: Assen

Re: HAMnet Nederland

#48 Bericht door PA3G »

elsinga schreef:Als we nu eens de repeaterkaart van Nederland bekijken:
Afbeelding

Ik zie heel veel repeaters op locaties die <60km bij elkaar vandaan liggen, dus een beetje fatsoenlijk dekkend redundant netwerk zou prima kunnen. :)

Je zou zelfs op 2.4GHz (buiten de normale b/g/n kanalen uiteraard) toegang kunnen bieden aan zendamateurs met beperkte bandbreedte, waardoor je een onafhankelijk HAM "internet" kunt bieden. Eventueel met gateways naar het echte internet (via een proxyserver?), als we dat willen.
Op 2 of 3 locaties beginnen. Ervaring opdoen. Uitschrijven op http://hamnet.nl/ en van daaruit kan het worden uitgebreid. Ook richting onze Oosterburen.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: HAMnet Nederland

#49 Bericht door elsinga »

Uiteraard klein beginnen. :) Maar het is goed om bij een start een globaal beeld te hebben waar je uiteindelijk naartoe wilt. En het uiteindelijke plaatje kan natuurlijk wijzigen, afhankelijk van waar je opstelpunten kwijt kunt. Daarvoor heb je het liefst de hoge locaties (Heerenveen, Groningen, IJsselstein, we kennen ze allemaal wel), met ondersteuning van lagere opstelpunten voor de redundantie.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3G
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 mar 2013, 13:51
Roepletters: PA3G
Locatie: Assen

Re: HAMnet Nederland

#50 Bericht door PA3G »

elsinga schreef:Uiteraard klein beginnen. :) Maar het is goed om bij een start een globaal beeld te hebben waar je uiteindelijk naartoe wilt. En het uiteindelijke plaatje kan natuurlijk wijzigen, afhankelijk van waar je opstelpunten kwijt kunt. Daarvoor heb je het liefst de hoge locaties (Heerenveen, Groningen, IJsselstein, we kennen ze allemaal wel), met ondersteuning van lagere opstelpunten voor de redundantie.
Kaartje is inspirerend :) Hoe dit verder aan te pakken?

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: HAMnet Nederland

#51 Bericht door elsinga »

Tja.... We hebben iemand nodig die het netwerkontwerp kan maken, iemand die de opstelpunten regelt, iemand die kijkt of we aan geld kunnen komen (57 links = 2x57=114 van de genoemde antenne/accesspoint combi's en da's best een som geld), iemand die de beheerders zoekt en aanstuurt, dat soort dingen. Het kon een IT project zijn. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3G
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 mar 2013, 13:51
Roepletters: PA3G
Locatie: Assen

Re: HAMnet Nederland

#52 Bericht door PA3G »

elsinga schreef:Tja.... We hebben iemand nodig die het netwerkontwerp kan maken, iemand die de opstelpunten regelt, iemand die kijkt of we aan geld kunnen komen (57 links = 2x57=114 van de genoemde antenne/accesspoint combi's en da's best een som geld), iemand die de beheerders zoekt en aanstuurt, dat soort dingen. Het kon een IT project zijn. ;)
Mooi, tijd om hamnet.nl weer nieuw leven in te blazen!

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: HAMnet Nederland

#53 Bericht door Randy »

elsinga schreef:Op 5GHz kun je inderdaad best wat bandbreedte gebruiken, maar ik gok dat je op elk opstelpunt meerdere kanalen nodig hebt. Aan de andere kant: vanaf 5650Mhz zitten al 8 reguliere kanalen (132/136/140/149/153/157/161/165), terwijl er tot 5850Mhz gewoon 10 kanalen van 20Mhz breed in passen. En met 120W komen we vat ook nog wel ergens. :)
Wanneer iets met 10 Watt op die frequentie werkt, werkt het doorgaans ook met 10 mW. Het enige merkbare resultaat is dat je snelheids iets omlaag gaat door een hogere ruis. De truck is overigens om onder de ISM-band te gaan zitten in 'onze' 6cm band. Dan worden die banden ook nog eens gebruikt, anders dan sporadisch voor ATV. Apparatuur is gewoon voorhanden al dan niet met firmware aanpassing. Een verbinding werkend krijgen is overigens meer moeite dan uiteindelijk de bruto doorvoersnelheid verhogen.

Een probleem dat je gaat krijgen met HAMNET in Nederland als backbone voor repeaters is latency. De gateway draait momenteel nog San Diego, CA en de RTT tijd vanaf de normale verbindingen liggen al snel op een halve seconde, exclusief je eigen latency in je draadloze backbone. Om dit op te lossen gaan we het 44.137.0.0/16 subnet voor Nederland verplaatsen naar een netwerk dat zowel met de AMS-IX alsook de NLix verbonden is.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: HAMnet Nederland

#54 Bericht door elsinga »

Je hebt toch voor HAMnet intern verkeer geen gateway in San Diego nodig? Dus repeaters linken zou met de NL-intern latency moeten kunnen. Die gateway heb je volgens mij alleen nodig als je het internet op wilt. En dat hoeft in principe niet (of met een proxy/vpn-node/gateway in NL bijvoorbeeld).

Ik zou mijn Synology NAS met zijn 2e netwerkpoort bijvoorbeeld aan HAMnet kunnen hangen, waardoor www.pc5e.nl ook vanaf HAMnet intern bereikbaar is (miidels een custom dns entry op het 444 IP netwerk). Of ik kan vanaf HAMnet een VPN opzetten en zo zelf via thuis het internet op. Mogelijkheden te over. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pa2snk
Berichten: 211
Lid geworden op: 27 sep 2008, 17:06
Locatie: sneek
Contacteer:

Re: HAMnet Nederland

#55 Bericht door pa2snk »

pc5e.nl zou niet beschikbaar moeten zijn via hamnet.
dit word dan pc5e.ampr.org

zie dat men hier ook wakker geworden is wat betreft hamnet ;)
al enige tijd speelt bij diverse hams in Friesland dit idee ook al.
links op 6cm laps op 13cm en N toegang via packet op 70cm met 9k6
aanbieden http/smtp/packet/aprs/dmr

de eerste 4 zijn makkelijk te realiseren middels tcp/ip over ax25 via een axudp tunnel over hamnet.
zo kun je packet gebruikers dat al aan bieden.
om dmr er bij te prikken word in mijn geval lastiger aangezien ik daar geen kaas van gegeten heb.

wij dachten PI1SNK <-> PI1HVN <-> PI1DRA <-> PI1GRN <-> PI1DZL <-> DB0LER voor koppeling met duitsland.
|
|
PI1FLD <-> PI1FLE <-> PI1WFL

zoiets dus..
73 Danny PA2SNK
Ham: PA2SNK @ PI8SNK.#FRL.NLD.EU
Cb: CB2SNK @ CB9SNK.FRL.NLD.EU

PA3G
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 mar 2013, 13:51
Roepletters: PA3G
Locatie: Assen

Re: HAMnet Nederland

#56 Bericht door PA3G »

Voor P2P verbindingen is het denk ik handig om eens te kijken naar het NV2 of Nstreme protocol van MikroTik. Wellicht dat er ook andere protocollen zijn die ik niet ken. 802.11a en 802.11n zijn totaal ongeschikt voor langere afstanden. Voordelen van NV2 staan hier uitgelegd: http://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:Nv2

PA3G
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 mar 2013, 13:51
Roepletters: PA3G
Locatie: Assen

Re: HAMnet Nederland

#57 Bericht door PA3G »

pa2snk schreef:pc5e.nl zou niet beschikbaar moeten zijn via hamnet.
dit word dan pc5e.ampr.org

zie dat men hier ook wakker geworden is wat betreft hamnet ;)
al enige tijd speelt bij diverse hams in Friesland dit idee ook al.
links op 6cm laps op 13cm en N toegang via packet op 70cm met 9k6
aanbieden http/smtp/packet/aprs/dmr

de eerste 4 zijn makkelijk te realiseren middels tcp/ip over ax25 via een axudp tunnel over hamnet.
zo kun je packet gebruikers dat al aan bieden.
om dmr er bij te prikken word in mijn geval lastiger aangezien ik daar geen kaas van gegeten heb.

wij dachten PI1SNK <-> PI1HVN <-> PI1DRA <-> PI1GRN <-> PI1DZL <-> DB0LER voor koppeling met duitsland.
|
|
PI1FLD <-> PI1FLE <-> PI1WFL

zoiets dus..
DMR koppelingen zijn toch toch op basis van TCP/IP ? Daarnaast vraag ik me af waarom je het over ax25 wilt laten gaan. In Duitsland en Oostenrijk koppelt men routers via BGP begreep ik. Wellicht goed om het theoretisch (OSI model) helemaal uit te werken en dan aan de slag te gaan.

PA3G
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 mar 2013, 13:51
Roepletters: PA3G
Locatie: Assen

Re: HAMnet Nederland

#58 Bericht door PA3G »

Het wiel opnieuw uitvinden lijkt me niet handig. De Duisters en Oostenrijkers hebben dit al voor ons gedaan :) Mijn idee zou zijn om het concept wat ze daar hebben over te nemen en hier ook op te te bouwen. Wellicht een goed idee om daar wat contacten te leggen en eventueel eens te gaan kijken daar met een aantal OM's?

http://de.wikipedia.org/wiki/Hamnet

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: HAMnet Nederland

#59 Bericht door Randy »

elsinga schreef:Je hebt toch voor HAMnet intern verkeer geen gateway in San Diego nodig? Dus repeaters linken zou met de NL-intern latency moeten kunnen. Die gateway heb je volgens mij alleen nodig als je het internet op wilt. En dat hoeft in principe niet (of met een proxy/vpn-node/gateway in NL bijvoorbeeld).
Nee, wanneer alle netwerkcomponenten op hetzelfde netwerk zouden zitten niet. Je blijft echter een fase van enkele jaren houden tot dat dit het geval is, als het ooit al zover komt. En dan ga je de gateway over en kom je in de problemen met de latency.
Daarnaast blijf je met netwerk-componenten zitten naar buiten toe zoals andere (super)master servers, refectoren, dashboards, etc.

Daarom gaan we de gateway verplaatsen naar Nederland. Dit is overigens al zo goed als rond, komende week vergaderen we met wat belanghebbenden om het een en ander te formaliseren. Alle benodigdheden zijn grotendeels al voorhanden.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: HAMnet Nederland

#60 Bericht door Thijzer »

Op donderdag 12 juni is geschiedenis geschreven door de eerste 5GHz HAMnet verbinding tussen Duitsland en Nederland. Over een afstand van 20km hebben we tussen Aachen (DB0WA) en Hulsberg (PE1RLN) een verbinding weten op te zetten die voldoende perspectief biedt om heel Zuid-Limburg op HAMnet aan te sluiten.

De verbinding is tijdelijk gemaakt en gedurende een uur zijn verschillende tests met antennes gedaan om azimuth en elevatie af te stellen. De antenne in Hulsberg komt de komende weken nog enkele meters hoger waardoor de signaalkwaliteit kan toenemen. Inmiddels is de antenne op DB0WA weer weggehaald vanwege de tijdelijke onderbreking van een andere verbinding.

Dus zeer binnenkort kent Nederland het eerste internationale draadloze knooppunt met de rest van het HAMnet netwerk!

In het begin zal deze verbinding gebruikt worden voor de eigen APRS- en Echolinkservers, later kan bijvoorbeeld de nieuwe DMR-repeater van Maastricht er gebruik van maken als redundant netwerk.

Kortom: HAMnet is nu ook in Nederland doorgedrongen, zegt het voort!

Plaats reactie