HAMnet Nederland

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PD3EM
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 sep 2008, 13:12
Contacteer:

HAMnet Nederland

#1 Bericht door PD3EM »

Reeds langere tijd ben ik geïnteresseerd in het fenomeen HAMnet, of voluit Highspeed Amateurradio Multimedia Network. Een gesloten netwerk voor vele amateur toepassingen. Denk hierbij aan BBS-en, APRS, Echolink, Winlink, D-Star, websites en nog veel meer.
De eerste kennismaking daarmee heb ik anderhalf jaar geleden gehad in Oostenrijk.
Een mooi stukje techniek om speciaal voor en door zendamateurs een ip-netwerk op te zetten wat uiteindelijk ervoor moet zorgen dat de dekking meer dan landelijk is, er zijn inmiddels al koppelingen tussen de HAMnet netwerken van Duitsland, Oostenrijk en Italië.

Inmiddels ben ik mij meer en meer gaan oriënteren op deze techniek en heb hierover contact met een aantal van de ontwikkelaars in DL en OE. Een eerste test met verschillende hardware ben ik op dit moment mee bezig. Dit kan eventueel uitgebreid gaan worden naar een demo-omgeving die gekoppeld kan worden aan HAMnet in Duitsland om de werking en mogelijkheden te laten zien.

Om in Nederland een dergelijk netwerk op te kunnen gaan zetten is er natuurlijk een groep mensen nodig die dit in gang wil gaan zetten. Behalve enthousiasme is er natuurlijk ook draagkracht nodig vanuit de verschillende verenigingen en afzonderlijke zendamateurs. Vooralsnog zou een eerste kleine opzet en test het begin kunnen zijn van de uitrol van HAMnet binnen Nederland. Ook bij een kleine start of test zal op voorhand het ontwerp dusdanig moeten zijn dat er reeds rekening wordt gehouden met groei tot landelijke dekking en koppeling met het buitenland. Denk hierbij ook aan regionale op- en indeling (per provincie/regio) voor de backbone en (ip) nummeringen.

Ik ben daarom op zoek naar enthousiaste mede-amateurs die hier gezamenlijk over na willen denken en naar willen gaan kijken. Om dit goed op te kunnen gaan zetten is eigenlijk een landelijke werkgroep nodig.

De eerste informatie kan je vinden op http://hamnet.pd3em.com/

Afbeelding

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5126
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: HAMnet Nederland

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo OM,

Misschien is dit een site voor je.
http://www.pwgn.net/

Wat je als idee hebt is er in het verleden volgens mij al geweest, via packet-radio. Of het nog bestaat?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PD3EM
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 sep 2008, 13:12
Contacteer:

Re: HAMnet Nederland

#3 Bericht door PD3EM »

Hoi Tjeerd,

HAMnet is eigenlijk een "major upgrade" van het oude (en nog deels werkende) packet netwerk.
Nieuwe technieken en toepassingen maken dit nu mogelijk en ook betaalbaar.

Ik heb inderdaad al contact met de DWGN hierover.

73, Elmar PD3EM

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5126
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: HAMnet Nederland

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PD3EM schreef:Hoi Tjeerd,

HAMnet is eigenlijk een "major upgrade" van het oude (en nog deels werkende) packet netwerk.
Nieuwe technieken en toepassingen maken dit nu mogelijk en ook betaalbaar.

Ik heb inderdaad al contact met de DWGN hierover.

73, Elmar PD3EM
Hallo Elmar,

Packet-radio is voor mij al weer lang geleden en heb de ontwikkelingen op dit gebied niet bijgehouden.

Succes met je plannen/experimenten.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: HAMnet Nederland

#5 Bericht door Ton_O_E »

Packet viel nou niet echt onder de noemer "High speed"
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: HAMnet Nederland

#6 Bericht door PE7EB »

Ten opzichte van rooksignalen wel hoor Ton :mrgreen:
En 1k2 en later ook 3k9 was voor simpele dingen snel genoeg.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6269
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: HAMnet Nederland

#7 Bericht door PA3DAT »

Ik lees iets over "HAMnet is een op tcp-ip gebaseerd netwerk dat bestaat uit een backbone van straalverbindingen en routers die op strategische en hoge punten staan opgesteld. Bij deze knooppunten zijn ook accesspoints. Zendamateurs maken met behulp van wifi verbinding met het netwerk."

Dan denk ik, waarom gaat dat verkeer via straalzenders? Dat kan toch veel sneller (en goedkoper) via Internet? :shock:
Is dit helemaal los van Internet? Waarschijnlijk snap ik het niet helemaal...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD3EM
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 sep 2008, 13:12
Contacteer:

Re: HAMnet Nederland

#8 Bericht door PD3EM »

Hoi Aloys,

Het is inderdaad een netwerk dat volledig los staat van internet.
Er zullen hooguit een aantal servers zijn die informatie uitwisselen met servers op het internet.
Denk hierbij aan Winlink, Echolink, D-Star en APRS data.

73, Elmar PD3EM

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: HAMnet Nederland

#9 Bericht door vk2gwk »

Leuk idee en veel succes er mee.
Maar.... (en dan niet bedoeld als "dat hebben we allemaal al een keer geprobeerd").....

Een op vrijwilligers gebaseerd netwerk vereist discipline, harmonisatie en moet constant in de lucht blijven wil je er wat aan hebben. In de jaren '80 is er geprobeerd om een Europa wijd packet netwerk te starten. Ook gebaseerd op tcp/ip met nodes, backbones, lap's enz enz. Toen ik in Hoogeveen woonde heb ik ooit nog eens de 23cm link naar Groningen gesponsord met een transceiver.... Voor toen best snel allemaal met 9K6 bps.

Maar in de praktijk werkte het niet:
* sommige amateurs zetten naar willekeur hun spullen - die een essentieel element in de link vormeden - aan of uit.
* sommige amateurs experimenteerden constant met nieuwe protocols, configuraties enz. - leuk, maar daardoor werkte het niet meer voor iedereen of viel er een link uit.
* sommige amateurs wilden "de baas spelen" omdat ze dachten dat ze het beter wisten dan andere amateurs die dachten er net zo veel verstand van te hebben en zaten mekaar daardoor constant in de weg. Dingen aan en uit zetten of weghalen, routing tables wijzigen enz. IP nummers cancellen... en hoe je mekaar nog meer kan pesten.
* en het kost een smak geld om al die nodes, laps enz. te financieren. En als het er staat, van wie is het dan en wie regelt dat allemaal.

Als je dat allemaal weet te managen.... dan gaat het lukken!
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PD3EM
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 sep 2008, 13:12
Contacteer:

Re: HAMnet Nederland

#10 Bericht door PD3EM »

Hoi Henk,

Je hebt helemaal gelijk! Je haalt een aantal heel belangrijke punten aan die heel erg bepalend zijn voor het al dan niet slagen van HAMnet in Nederland.

Vandaar ook dat ik de oproep heb geplaatst. Ik wil dit niet alleen doen en heb er de steun en draagkracht van de Nederlandse zendamateurs bij nodig.
Ik denk dat een landelijke "werkgroep" dit uiteindelijk zal moeten gaan trekken en coördineren.
Hierbij zullen veel zaken afgesproken en geregeld moeten worden om kwaliteit en werking te kunnen garanderen.
Het is dus niet een project wat eventjes geregeld kan worden. We kunnen hierin niet afhankelijk zijn van hoe de pet van een operator op een willekeurig moment staat.....

Helaas zijn er op dit moment problemen met de internet verbinding van mijn provider. Hierdoor is ook de wiki tijdelijk niet bereikbaar. Donderdag komt er een las- en graafploeg om de problemen op te lossen.

73, Elmar PD3EM

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: HAMnet Nederland

#11 Bericht door Randy »

Een All-ip netwerk klinkt interessant. En BGP is zeker niet het moeilijkste protocol. Ik klop het bijna dagelijks in op de routers van een ISP.
Het klinkt wel interessant, zeker gezien de parallele ontwikkelingen van D-star. Nu kun je je eigen backbone bouwen en minder afhankelijk zijn.
Met de SHF wifi apparatuur en bestaande ATV-relaislocaties moet het niet al te moeilijk zijn een landelijk dekkende backbone te bouwen.

Is hamnet.nl trouwens van een amateur of is dit domein gekaapt?

randy@shell:~$ whois hamnet.nl | grep registered
Date registered: 2010-12-20

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: HAMnet Nederland

#12 Bericht door PA0ETE »

Het komt oorspronkelijk uit Oostenrijk. In Duitsland zijn ze er veel actiever mee dan hier. Er zijn wel ideeën geweest om het op te zetten als alternatief voor de huidige reguliere internetverbindingen tussen D-STAR-repeaters. Dat is volgens mij nog steeds in het ideeënstadium, maar er zijn in Nederland wel meer mensen mee bezig.

Als ik het goed heb maakt HAMnet naar believen gebruik van verschillende technologiën door elkaar. Iemand kan bijvoorbeeld toegang krijgen tot het netwerk via "snelle" D-STAR van 128 kbps op 23 cm, maar het kan ook op 13 cm via een WiFi-achtig access-point. Omdat alles op IP-basis werkt, kun je dingen relatief gemakkelijk aan elkaar knopen. IP is behoorlijk bestand tegen wegvallen van knooppunten, als voldoende amateurs er iets mee doen is er vermoedelijk meestal ook voldoende redundantie. Ik denk dat de techniek met name voor iets als DARES ook interessant is.

Op Curacao werken ze momenteel aan zoiets. Ik heb de initiatiefnemer Brett daar wel eens over gesproken (onze D-STAR-repeater kun je heel gewoon aan die van hem in Willemstad linken, en dan is het net een lokaal QSO :-) ) Ze hebben daar een door de lokale telefoonmaatschappij gesponsorde 23 cm 128 kbps D-STAR-repeater. Die kun je als de boel klaar is op praktisch het hele eiland met een ID-1-transceiver en een laptop bereiken. Bij de repeater is verder internet beschikbaar via de satelliet. Dat zou allemaal "orkaanveilig" moeten zijn met noodstroom etc. Als er dus eens een grote calamiteit is waarbij alle telecom uitvalt, dan kan de overheid via die ID-1's, zij het met 128 kbps snelheid dus nog steeds op vrijwel het hele eiland over internet beschikken.

Op een grotere schaal kun je zoiets in Nederland ook met HAMnet bewerkstelligen.

Spec's van de ID-1:
http://www.icomamerica.com/en/products/ ... tions.aspx

PC8M
Berichten: 224
Lid geworden op: 11 mar 2008, 20:52
Roepletters: PC8M
Locatie: Rotterdam

Re: HAMnet Nederland

#13 Bericht door PC8M »

Randy schreef:Een All-ip netwerk klinkt interessant. En BGP is zeker niet het moeilijkste protocol. Ik klop het bijna dagelijks in op de routers van een ISP.
Het klinkt wel interessant, zeker gezien de parallele ontwikkelingen van D-star. Nu kun je je eigen backbone bouwen en minder afhankelijk zijn.
Met de SHF wifi apparatuur en bestaande ATV-relaislocaties moet het niet al te moeilijk zijn een landelijk dekkende backbone te bouwen.

Is hamnet.nl trouwens van een amateur of is dit domein gekaapt?

randy@shell:~$ whois hamnet.nl | grep registered
Date registered: 2010-12-20
Hee Randy, ik heb hamnet.nl geregisteerd om door te laten verwijzen naar PD3EM zijn wiki pagina. Het is er door de tijd niet van gekomen om dit te realiseren. Tijd om dit op de todo lijst te gooien, wie weet ook gelijk de wiki te mirroren.

*edit: ik heb gelijk hamnet.nl laten verwijzen naar je ip adres.

Mocht dit niet voldoende zijn of andere wensen zijn, graag even per e-mail contact met mij opnemen. Succes met het initatief! Hopelijk komt er hier ook wat wifi spul op het dak :-)
Laatst gewijzigd door PC8M op 04 jan 2012, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: HAMnet Nederland

#14 Bericht door pa5cal »

Hmm heel boeiend verhaal eigenlijk!

Ik wil aan zoiets zeker participeren, sterker nog, ik zou het graag mobiel gebruiken :) (al rijdende dus bijv.) zodat we van die suffe databundels afzijn :)

Overigens, er zijn wat studenten bezig met een vereniging voor gsm (en 3g) verkeer. Het moet geheel open worden voor zijn/haar gebruikers. Ik zie niet in waarom we het ham verkeer niet zouden kunnen koppelen...

We posten overigens met z'n allen op een nogal oude thread, leeft het nog wel? ;)

-P

PC8M
Berichten: 224
Lid geworden op: 11 mar 2008, 20:52
Roepletters: PC8M
Locatie: Rotterdam

Re: HAMnet Nederland

#15 Bericht door PC8M »

Er zijn best veel initiatieven:

wirelesszierikzee.nl (website dood, netwerk nog wel actief), wirelessantwerpen.be, etc.. hier in de haaglanden willen de hackers club revspace ook meewerken aan dit project: https://revspace.nl/mediawiki/index.php ... erOfIntent

Het kan dus allemaal gekoppeld worden. Uit goede bronnen weet ik ook dat er activiteiten zijn in Leiden, Wireless Leiden.

Het zou trouwens tof zijn, als de AS space voor hamnet eens wordt overgedragen aan iemand anders met een beter netwerk. Zodat netwerken ook aan internet gekoppeld kunnen worden op hogere snelheden.

Plaats reactie