Veiligheid bij hoogfrequent

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

Veiligheid bij hoogfrequent

#1 Bericht door PH7W »

Hallo allemaal,

Ik ben op dit moment voor mijn studie wat aan het schrijven waarin ik het onderwerp "Veiligheid bij hoogfrequent" wil opnemen. Ik heb daar een drietal vragen over.

Zijn er normen voor het werken met of werken in de omgeving van hoogfrequentinstallaties en zijn deze op internet terug te vinden?

Bij het aanraken van een geleider die een hoogfrequent signaal vervoert (bijvoorbeeld een antenne) kunnen brandwonden ontstaan omdat het hoogfrequent signaal de huid opwarmt. Hoe komt het dat de huid wordt opgewarmd? Is het ook zo dat de stroom niet het lichaam binnen kan dringen vanwege het skineffect?
Jorg | PH7W

PA3GVQ
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 apr 2005, 19:53

#2 Bericht door PA3GVQ »

Zijn er normen voor het werken met of werken in de omgeving van hoogfrequentinstallaties en zijn deze op internet terug te vinden?
Ja, die zijn er, maar daar zijn er meerdere van.

Het vervelende is dat op elke band de waardes anders zijn. Zo weet ik uit mijn werkomgeving dat b.v. voor 900 MHz de waarde is 41 V/m, voor 1800 MHz 58 V/m en voor >2GHz 61 V/m. Dit zijn de waardes van de IRPA/ICNIRP. Dit staat voor International Radiation Protection Association / International Commission on Non Ionizing Radiation Protection. Voor FM omroep is het dacht ik uit mijn hooft een waarde van rond de 30 V/m.

Voor GSM/UMTS installaties wordt aangehouden dat de veiligheids afstand is 3 meter voor de richtantenne en 50 cm er naast, er achter en er onder. Met deze waarde zit je altijd save als je langere tijd in het veld moet verblijven, voor bijvoorbeeld werkzaamheden op het dak.

Maar in de praktijk kan je dichter bij komen zonder dat je de limiet overschreid. Wij hebben nu antennes waar je al op minder dan 10 cm naast, achter en onder kan komen, maar voor de uniformiteit houden we nog steeds die 50 cm aan.

Ik zeg altijd het is allemaal veilig zolang je maar niet uren lang de antenne voorkant gaat knuffelen. :D

Verder heb ik nog nooit gevoeld dat ik van de zendenergie het warm kreeg bij een antenne, maar er zijn mensen die beweren dat ze dat wel worden. Maar met een input van een watt of 5 a 10 in een antenne lijkt mij dat wat overdreven.

Als je een speurtocht doet op het internet bezoek dan alleen de officiele sites, want op de alternative sites staat een hoop onzin over veiligheids afstanden en het gevaar van UMTS en GSM, wat vaak gewoon uit de dikke duim gezogen is.

Tot zo ver even mijn reactie..

Groeten,

Edwin

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#3 Bericht door PH7W »

Hoi Edwin,

Bedankt voor de reactie!

Ik heb zelf eens per ongeluk mijn vingers gebrand aan een VHF-signaal (vermogen 75 watt) en dat is echt behoorlijk pijnlijk. Ik raakte, in een dummyload, met mijn vinger een pootje van één van de weerstanden en tegelijk de aarding van de dummyload aan. Ik let voortaan wel op! Het voelde ongeveer alsof ik mijn vinger net boven een vlam hield. Hoe het komt dat de opwarming ontstaat snap ik alleen nog niet helemaal.
Jorg | PH7W

PA3GVQ
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 apr 2005, 19:53

#4 Bericht door PA3GVQ »

Hallo Jorg,

Ja HF prikkels zijn vaak niet zo fijn. Ik heb het ook meerdere malen mee gemaakt bij het tunen van mijn HF draad, beslist geen fijn gevoel. Maar goed 220V is ook nooit leuk natuurlijk.

Ik denk dat de website van Willem van Gaalen PA0WJG heel goede info geeft op jou vragen. kijk maar eens op de volgende link http://home.hccnet.nl/w.j.van.gaalen/Strhsh0.htm

Vooral het deel niet-ioniserende straling, stralingshygiëne voor radioamateurs is werkelijk pefect geschreven! Echt een aanrader om eens goed te lezen, met de bekende HI's die Willem er tussen heeft gevoegd.

De normen waar hij naar wijst in paragraaf 9 zijn ook de normen die de GSM operators en de overheid op dit moment gebruiken voor de veiligheid van algemene bevolking.

Ik gebruik deze normen ook dagelijks om aan te tonen dat mijn werkgever zich netjes aan de door de overheid opgelegde normen in de buurt van woningen houdt.

Groeten,

Edwin

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

#5 Bericht door PA0KLS »

Beste Jorg,
Ik heb wel eens de warmte van een HF-veld gevoeld. Dat was op het Nat.Lab., waar toen de TV-zender nog stond waarmee de experimentele uitzendingen in PAL-TV gedaan zijn. Daar kwam 2,4 kW uit, d.w.z. 2 kW piek sync uit de beeldzender en 400W FM uit de geluidzender. De zender was aangesloten op een vrij uitgebreide rondstralende antenne op het bekende torentje, waar nu de antenne van PI3EHV op staat.
Voor een experiment had ik de zender tijdelijk aangesloten op een dipooltje in de zenderruimte. Nou, met de 2,4 kW werd mijn hand lekker warm als ik hem vlak bij de dipool hield. Maar het meest opvallend was dat ik "prikogen" kreeg.
Later heb ik dat wel begrepen, want je lichaam is water-(bloed-)gekoeld, dus dat warmt niet zo hard op, maar je ogen zijn nauwelijks doorbloed, anders zag je alles rood. Daar gaat het dus het eerste mis. Je krijgt een soortgelijk gevoel als "lasogen". Er schijnt ook iets soortgelijks te gebeuren.

Als je een HF voerende geleider aanraakt loopt de stroom over je huid weg. Door het skineffect loopt hij inderdaad niet naar binnen. Door de ohmse verliezen in je huid verhit die en wat er dan gebeurt kun je vergelijken met het koken van een ei. De eiwitten ontwateren en worden wit. Dit soort brandwonden heelt heel langzaam, maar na verloop van tijd gaat het toch wel weg hoor. Gelukkig heb ik het nog niet ondervonden en dat mag ook wel zo blijven. Door het skineffect trekken je spieren niet samen zoals bij 50 Hz. Daardoor is het gevaarlijk op een andere manier.

Plaats reactie