Zendamateur vergunningen vrij volgend jaar....

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#16 Bericht door Theo Postma »

pa2et schreef:Ik *hoop* dat het niet zo'n vaart gaat lopen Theo, als newbie amateur doe ik een hoop operating practice op o.a. op de 2m.

Mijn hoop is op de amateurverenigingen gevestigd, en anders gaan we toch zelf op de barricaden?

En anders gaan we toch plaatjes draaien op de MG en 48m band!!! :D
Ik heb m'n 807's al van zolder gehaald :twisted:
Je spreekt mij aan met mijn naam, maar kan die van jouw niet vinden :oops: :oops: :oops:
Elke "operating" ervaring kun je prima op 70 doen.
Daar komt het nog meer aan op datgene wat er in het cursis boek staat.
En buizen van stal halen, mm heb daar mijn eigen mening over.
Daar gaat te veel stroom in, en komt te weinig uit.
Middengolf en kortegolf, de zenders zijn niet zo breed om "het" te doen.

Heb je DRM al aan de loop?
Kijk dat zijn uitdagingen, heb je de module al gevonden?
Die het stom weg kan doen? De X en Y en gewoon AM ?
Techniek, mooi man.

En ik heb totaal niets met techniek, moest ook 23 keer voor de C op 8)
Maar weet wel hoe hoe het werkt....
Nee weet ook niet alles, dat klinkt zo arogant, lijk dan een pa nuller.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

pa2et
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 aug 2006, 15:13
Locatie: Baarn

#17 Bericht door pa2et »

Op 70 operating ervaring opdoen? Moet het daar wel drukker worden! OK misschien moet ik nog wat aan mijn antenne doen.

Met DRM heb ik als wat ervaring, maar om de HiFi variant te gebruiken moet je toch wel over een bizarre modulator en eindtrap beschikken daarom hou ik het bij WinDrm.

Techniek? Prachtig! Buizen hebben vooral een hoop spanning nodig, torretjes vooral stroom, het rendement ontloopt elkaar niet veel. Alleen de prijs van die buizen, het is immers antiek geworden!

En Theo, noem mij maar Eat of Eus, laat dat laatste echter niet niet aan mijn vrouw horen ... (Vrouw heeft een hekel aan de naam Eus, tja vrouwen? HI!)

:wink:

Ik ga een beetje off topic geloof ik, mijn excuses daar voor.
Maar vergeet niet dat verhaal van die soep en opdienen ...
73
Eat



ham4ever!

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

#18 Bericht door johnvdpas »

Tja idd, om nu te zeggen dat het druk is op 70. Opzich wel een leuk idee, om als er een basisvergunning komt die alleen maar op 70 uit te laten komen. Maar goed, wie gaat er dan nog zo,n vergunning halen??? Dat idee heb ik maar goed, mischien als die gemakkelijk is.... is het niet eens zo,n dom idee...

Dus als er een basisvergunning komt zal die op zn minst denk ik ook de 2 meter of alleen maar de 2 meter moeten hebben...

Waarschijnlijk zal de basisvergunning gewoon de n vergunning vervangen als die er komt. Voorlopig zeker niet wist at mij te melden...

Maar over de n vergunning, die is niet eens heel moeilijk. Naar mijn mening is die al van een niveau dat iedereen die hem echt wil halen hem ook echt wel kan halen. Het punt is alleen dat heel veel mensen niet meer kunnen rekenen. Wat kwa rekenvaardigheid hoef je niet veder te gaan dan wat je in klas 2 van de middelbare geleerd hebt.. Het is namelijk alleen maar bv 1 gedeelt door plus 1 gedeelt door ect... Die formules van de wet van ohm die moet toch iedereen wel kunnen als die daar voor leert?

Over de F vergunning is het echter een andere zaak. Dat is veel meer wiskundig en kom je er niet met een beetje simpel rekenen.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5130
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Waar en wil is...

#19 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo John,

Ik kan mij vinden in jouw verhaal.

Als je echt wil kan je volgens mij veel bereiken. Ik ken veel voorbeelden van mensen die naar grote doorzetting het toch hebben gehaald.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

#20 Bericht door johnvdpas »

Eigenlijk vindt ik zo,n basisvergunning onzin. Al zie ik wel de praktische kant er van in. Ook zie ik in belgie amateur van een jaar of 10-12.

De on3,ers de basisvergunninhouders dus. Dus de inloop die je nu niet hebt krijg je dan dus wel.

Punt is dat ik dan denk van ja leuk... Laat ze dan maar een bandje geven om op te zenden. 70 cm bijvoorbeeld. Waar ze op kunnen oefenen. Ik zie alleen niemand opgaan voor een machteging voor alleen 70. Maar wie weet! Met andere woorden als het niveau dus sterk omlaag gaat ben ik bang voor een veredelde 27 mc... En stel dat dat gaat gebeuren moet je dan nog blij zijn.

Van de andere kant als ik eerlijk ben hoor ik soms ook amateurs op 2 die netzo goed op 11 kunnen gaan zitten met wat ze uitslaan... Overigens heb ik daar persoonlijk geen last van, je hoeft er namelijk niet na te luisteren. Netzo als je mij bericht niet hoeft te lezen als je dat niet aanstaat!

Overigens en dit klinkt mischien wel heel erg raar als f amateur zijnde...
Als ik gewoon plat wil ouwehoeren en het gaat totaal nergens over zit ik soms ook op de 27 mc in een van de 40 kanalen. Komt niet vaak 5 keer in het jaar bij wijze maar als ik echt plat ga praten ga ik dat niet op 2 meter doen want daar voor vind ik die band niet...

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#21 Bericht door angelo »

Het grootste nadeel van de 'novice' mensen is dat ze geen HF mogen (nog steeds niet)... dus in principe is DX-en vrijwel onmogelijk. En dat kunnen ze op de 11m wel. Waarom een licentie/vergunning halen voor iets waar je niet beter van wordt? Immers, HF doe je lekker op de 11, en dan op 70cm doe je net of je een (50W) LPD/PMR hebt...

Er zou gewoon eens een onderzoek gehouden moeten worden over WAAROM mensen piet piraat willen zijn, waarom sommige gewoon uberhaupt geen licentie halen (terwijl ze het wel kunnen) en welke banden ze willen kunnen gebruiken..

Zo zie ik geen redenen waarom je voor Novice mensen niet kunt zeggen "10m 2m en 70cm"... De zenders om op 10m te komen hebben ze vaak toch al.
No good deed goes unpunished.

pa2et
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 aug 2006, 15:13
Locatie: Baarn

#22 Bericht door pa2et »

Er zou gewoon eens een onderzoek gehouden moeten worden over WAAROM mensen piet piraat willen zijn, waarom sommige gewoon uberhaupt geen licentie halen (terwijl ze het wel kunnen) en welke banden ze willen kunnen gebruiken..
Het gaat blijkbaar om de "vrijheid", het niet gebonden zijn aan overheid of regels en het draaien van muziek speelt ook een grote rol. Binnen de gemeenschap zijn er wel regels voor het gebruik van de "frequentie ruimte", maar die zijn min of meer binnen de groep afgesproken.

Qua technische kennis doen deze mensen vaak niet onder in vergelijking met gelicentieerde zendamateurs, de apparatuur is vaak zelfbouw omdat er weinig kant en klare sets zijn, misschien een enkele dumpset (SK10/50) maar daar moet ook vaak aan gesleuteld worden.

En nee, Eat is geen piraat hoor, wel geweest ergens in de jaren 70 van de vorige eeuw, maar ik vind het nog steeds leuk om naar de 48m te luisteren en deze amateurs een raportje te geven! Via SMS of email natuurlijk.

:wink:
73
Eat



ham4ever!

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

#23 Bericht door johnvdpas »

Van at was het gewoon ook dom, die lpd,tjes. Die pmr,ers begrijp ik wel omdat die totaal een andere frequentie hebben...

Maar goed das ook europees afgesproken. Dat lpd gedoe. Dus om at daar maar de schuld van te geven.

De meeste piraten weten het wel. Sterker nog ik ken 3 zendamateurs die piraat zijn geweest. (zijn nu rond de 60) Allemaal zelfbouw toen ertijd idd.

En weet je waarom ze maar amateur zijn geworden? Vanwege het opsproringsbeleid en de boetes....

Maar goed als ik hier op 11 meter ga zenden op 27.555 met 500 watt ben ik benieuwd wanneer ik gepakt wordt.... Ik denk nooit...

Maar goed, heb wel iets beters te doen!

Overigens de 10 meter band heeft de zelfde condities ongeveer als 11. Daar is dus ook niet altijd dx mogelijk!

Van mij mogen de N amateurs gerust er 3 hf bandjes bij... Ja maar dan zit er niemand meer op 2... Ja dan denk ik, omdat wij dan een f, c ,a vergunning hebben hoeven wij dus niet meer op 2 te zenden. En we offeren die mensen met een N machteging daar maar voor op anders raken wij dat bandje kwijt...

Beetje vreemd hoor... Daarbij zie ik nog steeds niet mensen lokaal qso,tjes maken. Zeker op 40 meter in fm, dat komt ver. Oke, de 10 meter is daar dan nog het geschikts voor maar dan zou ik nog steeds de 2 pakken. Die komt normaal gesproken op fm een heel stuk veder....

(zonnevlekken nagelaten haha)

Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

#24 Bericht door PH7CW »

De kogel is door de kerk:
wel examens voordat je mag zenden maar geen vergunning meer zo is inmiddels besloten.
Om het positief te bekijken: we kunnen weer meer geld uitgeven aan electronica onderdelen. :)

73, Erik
73,Erik

Gebruikersavatar
2GT
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 mei 2005, 22:25
Locatie: Leusden, Hjo (SB6GT)
Contacteer:

#25 Bericht door 2GT »

Ze willen geen jaarlijks meer geld innen voor vergunningen, dat geven ze vrij.. Niet de examen drempel om te mogen zenden.

73!
Werner
PB2GT @ JO22RD
SA6BIG @ JO78CH

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#26 Bericht door angelo »

Ik weet niet wat het met de 2 is...
Sinds die QRM van s9+40dB heeft de 2m band bij mij toch al afgedaan.
En 70cm is ook al niet meer je-van-het... Je moet daar knokken tussen de mcdonaldsdrive en de lpd's op 50W, en dat is als je niet uit de lucht gedrukt wordt door de draadloze hoofdtelefoon, de draadloze thermometer/weerkamer of de draadloze tv-speakers van de buren.

Toen ik laatst op de motor zat, werkte 70cm overigens wel beter dan 2m... 10 jaar geleden was dat toch wel anders.
11/10m werkt mobiel nog steeds lekker, zeker nu der geen hond meer op zit (11m)... Af en toe een verdwaalde vrachtwagenchauffeur met 1kW maar dat was het dan ook.

Nee, 2m heeft voor mij weinig pluspunten meer.
No good deed goes unpunished.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

#27 Bericht door johnvdpas »

Over 70 cm en mc donalds. Das best lachen hoor. Twee jaar gelden op 70 cm, en toen hoorde ik bij mc donalds de mc donalds op 70 cm...

Het leukste is dan om dit te doen, ze zegt wat het kost en op een geven moment houdt ze op. Best leuk om er dan door heen te roepen: sambal bij? Wat de klant dus hoort, maar diegene met het hoofdtelefoontje dus niet. Ja ik heb me toen wel 1 uur vermaakt op de parkeerplaats. Later had zelfs een mc donalds "last" van ons als amateurs. Terwijl wij primaire status er op hadden, hebben ze dus ook verloren.

Dat alleen de betaling weg ging en pas op dat was pas vanaf 2007!!! Volgend jaar ook al staat er halverwege zal nog geheel naar alle waarschijnlijkheid betaald moeten worden! Vriendjes bij at haha... Nouw jah vriendjes 1 iemand maar hoor,....

Gebruikersavatar
2GT
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 mei 2005, 22:25
Locatie: Leusden, Hjo (SB6GT)
Contacteer:

#28 Bericht door 2GT »

:lol: op 70cm..

Ja Mc Donalds is wat...
Maar wat nu als je op een parkeerplaats staat en je probeert met 25w (toegestaan) en een toch wel zeer uitstekende geschikte 8dB gain antenne een repeater te openen en vervolgens gaan er een aantal alarms af van toch niet de goedkoopste auto's.. dat was ook wel even humor ineens een rij auto's horen gillen en knipperen. Had ik even niet verwacht.. Of je staat bij een supermarkt te wachten en je maakt een QSO en naast je probeert iemand met een remote zijn auto te openen, wat dus echt niet lukt, dan met de sleutel de deur opent en dan wederom een oorverdovend lawaai te horen... zo ook een garage deur die open en dicht gaat op het geven van een 1750hz toon.. :lol:

Ach wat mij betreft... mag voor ons Novice de HF deels wel open, zoals voorgesteld, hele 10m een deel van 20 en een deel van 40m. Dan kunnen we nog eens echt DX'en vanuit de Mobiel. Maar goed ik ga voor F, dan mag je alles.

73!
Werner
PB2GT @ JO22RD
SA6BIG @ JO78CH

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

#29 Bericht door johnvdpas »

Wat ook leuk was, maar bij heel weinig pompstations werkt het nog... (vroeger wel) Je neemt je hf set mee mobiel en je denkt ik ga maar eens benzine tanken. Je maat gooit hem vol, zelf maak je nog een qso,tje met chilli tjap...

En wat blijkt die oude digitale meters van die benzinepompen de eerste versies die houden helemaal niet van een hf siginaal... Ik moest 1323 gulden betalen voor 500 liter ofzo... Even die man er bij gehaald en gevraagd waar ik die 500 liter dan wel niet gelaten had. Had mn antenne maar snel binnegelegd je weet tenslotte maar nooit...

Ja hoeveel heb je getankt, ja ik wist het echt niet dus ik heb maar wat gezegd aan de lage kant.... Betaal je zeker niet te veel!

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

Visie voor de toekomst - Nieuwe doelgroep ???

#30 Bericht door wbeekman »

Ik denk, dat de verenigingen zich eens goed achter de oren moeten krabben, want het is NIET meer zoals vroeger. Vergeet het maar...

Vroeger konden de verenigingen nog zeggen van:" We hebben goede kontakten met de RCD "
Dat was TOEN. Helaas is het vandaag de dag anders..

Helaas is dat verleden tijd. Ze zouden zich eens meer moeten richten op b.v. de mensen, die op de PMR banden zitten en daar aan techniek doen.
( Zie: http://pmr446.wireless-emmercompascuum.nl/ - En wij maar betalen voor een repeater machtiging en technische eisen stellen etc..)

Wijd eens een artikel aan deze mensen in ELECTRON of CQ-PA en probeer hun dan naar het zend-amateurisme te trekken.

Kijk maar eens in het blad FUNK-AMATEUR, daar worden pagina's gewijdt aan 27MHz en PMR banden en wat daar gaande is. Wat er nieuw komt op de markt etc....
(Nieuwe doelgroep !!!)
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Plaats reactie