Zendamateur vergunningen vrij volgend jaar....

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Zendamateur vergunningen vrij volgend jaar....

#1 Bericht door PA5COR »

Op gepikt van de site van Agentschap telecom

http://www.agentschap-telecom.nl/inform ... gvrij.html

Tekst net als hier:



Marifoon, SART, radar en radiozendamateurs najaar 2007 vergunningvrij

--------------------------------------------------------------------------------


Het gebruik van een marifoon voor de pleziervaart, SART (Search And Rescue Transponder), radar kan vergunningvrij. Dat staat in een wetsvoorstel van staatssecretaris Van Gennip waarmee de Ministerraad heeft ingestemd (persbericht). Ook radiozendamateurs hebben binnenkort geen vergunning meer nodig. Als ook de Tweede Kamer haar goedkeuring verleent, kan Agentschap Telecom de vergunningen vrijstellen.

De vrijstelling is in lijn met de weg die het agentschap heeft in geslagen om het frequentiegebruik in Nederland te flexibiliseren. Voorbereidende werkzaamheden voor de invoering zijn dan ook in volle gang. Het agentschap verwacht dat in het najaar van 2007 deze categorieën vergunningvrij zullen zijn. Hoe het agentschap de vergunningsvrijheid in wil voeren staat hieronder per categorie beschreven. We geven in grote lijnen aan hoe we dit willen gaan uitvoeren, aan de verdere details wordt nog gewerkt. Algemeen geldt dat de huidige vergunningsvoorwaarden worden omgezet in algemene regels. Via deze website zullen we u zo goed mogelijk op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

Marifoongebruikers
De huidige vergunning voor het gebruik van een marifoon verdwijnt. In eerste instantie voor de pleziervaart en daarna start het traject voor de beroepsvaart. Er worden nog wel eisen aan de gebruikers gesteld. Een vorm van examinering zal dan ook blijven bestaan.

Een gebruiker moet zich straks eenmalig, bij voorkeur via het internet, aanmelden bij Agentschap Telecom. De gegevens van de gebruiker worden dan opgenomen in een register. In het register komt naast de verplichte gegevens zoals Burgers Service Nummer, roepletters, MMSI nummer, ATIS code ook de mogelijkheid om vrijwillige gegevens aan te vullen zoals gebruikte apparatuur en gsm-nummer.

Het agentschap hoopt met de vrijwillige gegevens de veiligheid en bereikbaarheid van personen aan boord van schepen voor search and rescue doeleinden en andere calamiteiten te verbeteren. De huidige vergunninghouders worden automatisch opgenomen in het register en hoeven geen directe actie te ondernemen.

Search and Rescue Transponder (SART) en Radar
Een vergunning voor het gebruik van SART en radar wordt op dit moment altijd in combinatie met marifoongebruik afgegeven. De vergunningsplicht voor deze categorieën verdwijnt ook. Voor de gebruikersgegevens van deze categorieën geldt geen meldingsplicht, de gebruiker kan deze gegevens op vrijwillige basis in het register zetten. Ook hier worden bestaande gegevens automatisch omgezet.

Radiozendamateurs
De N- en F- vergunningen voor radiozendamateurs verdwijnen. Ook deze vergunningsplicht gaat over in een eenmalige aanmelding bij Agentschap Telecom en een opname in het register. De huidige vergunninghouders worden automatisch overgezet in het register. Nieuwe gebruikers moeten nog steeds voldoen aan een aantal eisen. Een vorm van examinering zal blijven bestaan.

In alle gevallen kan de aanmelder zijn gegevens naderhand ook via het internet aanvullen of wijzigen.
Als de invoering van het burgerservicenummer is doorgevoerd worden adreswijzigingen automatisch doorgevoerd. In een later stadium zal dit ook gelden voor bedrijven.



Hopende dat de verenigingen nu ECHT WAKKER gaan worden.....


73,

PA5COR

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#2 Bericht door Yannick PE2YSB »

wat een onzin, iedereen kan straks dus zomaar op de banden spelen, bij het AT denken ze vast "we zijn te lui om het te controlleren, dan maar legaliseren."
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
2GT
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 mei 2005, 22:25
Locatie: Leusden, Hjo (SB6GT)
Contacteer:

#3 Bericht door 2GT »

Hallo Allemaal,

Ja het zat al min of meer in de kan.
Vrijgave van de 10m, stukje 20m en stukje 40m.
Alleen is dat om de een of andere reden vertraagd en horen we daar niets meer van. Nu is het wel zo dat er een soort van examen wordt afgenomen, de vraag is alleen in welke vorm? Op F, N, of instapvergunnings niveau?
Nieuwe gebruikers moeten nog steeds voldoen aan een aantal eisen. Een vorm van examinering zal blijven bestaan.

Ik ben heel benieuwd hoe dit zal uitpakken..
Het gaat met name om kosten besparing, er zijn nogal wat vergunningen welke de aandacht behoeven en kennelijk veel werk kosten. Besparen heet dat. De volgende vraag is of andere landen mee gaan met Nederland? Wat doen de andere landen? Zoals bv. de UK, gaan die dat ook doen? Volgens geruchten waren ze dat al langer van plan. Maar goed we weten nu dat het naar de 2e kamer is.
Wat ik wel weet is dat dit heel wat stof zal doen opwaaien. :roll:

We wachten af...
Werner
PB2GT @ JO22RD
SA6BIG @ JO78CH

lolke
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 sep 2006, 18:08

#4 Bericht door lolke »

Dit hadden ze jaren eerder moeten doen.

PD0LVP

pa2et
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 aug 2006, 15:13
Locatie: Baarn

#5 Bericht door pa2et »

Niemand heeft gezegd, dat 'die enige vorm van examen' gemakkelijk zal worden. Als de amateurverenigingen gaan examineren weet ik nog niet wat het niveau zal worden, maar gemakkelijk geenzins!

Wellicht komt de examinering in handen van een commerciele instantie als Dirksen, Dirksen maakt de vragen voor het examen volgens mij nu al ... Maar ook dat zegt niets over de hoogte van de toekomstige drempel.

Ik verwacht nu ook geen verhoogde instroom van examinanten, de interesse in het zendamateur zijn is volgens mij ook niet zo hoog meer, helaas!

Just my two cents


73
Eat
73
Eat



ham4ever!

Boris
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 apr 2006, 21:58
Locatie: Eindhoven

#6 Bericht door Boris »

pa2et schreef:Niemand heeft gezegd, dat 'die enige vorm van examen' gemakkelijk zal worden. Als de amateurverenigingen gaan examineren weet ik nog niet wat het niveau zal worden, maar gemakkelijk geenzins!
Er zit iets tegenstrijdigs in wat ik zoal in de wandelgang als scannerluisteraar hoor. Aan de ene kant hoor ik geluiden dat het stil wordt op de frequenties (in omg. Eindhoven is dat m.i. ook zo), aan de andere kant lijkt dat nieuwkomers zonder een technische achtergrond (dus die niet de capaciteiten hebben om een machtiging te halen) eigenlijk ook weer niet zo welkom zijn.
Het zou denk ik mooi zijn als de liefhebbers met mindere technische kennis, maar wel met veel interesse en inzet, hier ook aan kunnen deelnemen.

Ik hoor zelf tot die laatste categorie. Misschien, als het binnen mijn bereik komt, ga ik ook wel voor een machtiging?

Ik blijf in ieder geval de ontwikkelingen volgen.

Groeten uit Eindhoven.
Gert
Door de lucht gaat het sneller

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#7 Bericht door PA5COR »

Jaren geleden moeten doen?

Hangt af van wat uiteindelijk de uitkomst zal zijn van het beoogde doel van A.T.

Vergunningsloos betekent immers ook dat je veel minder rechten kunt ontlenen aan de door jouw behaalde machtiging, nu vergunning, straks aanmelding...

Dat de N machtiginghouders op de korte golf komen, geen probleem.

Het gaat hier om een duidelijke verslechtering wat betreft je rechten als zendamateur, het teloorgaan van de amateur status, en daarmee een vrije doorgang voor een aanval op de frequenties door ons gebruikt.

De meesten onder ons die al wat langer meelopen zien dan ook in de Ghz bereik en ook op 70 cm steeds meer een aantasting van de ruimte die we hadden.

Van primair naar secundair, lpd's met 50+ watt in de 70 cm waar niet meer tegen wordt opgetreden, veel inperkingen/verlies van frequentie ruimte hoger in de banden.

Als je graag een vergunning cadeau hebt, die is er al, 27 mHz...

Ook daar is van enige opsporing geen enkele vorm meer van te vinden.. kilowatten regel in plaats van uitzondering.

Als groot rijbewijs bezitter zet je toch een fietser niet op een vrachtwagencombinatie zonder gedegen opleiding?

Tot voor kort, toen de machtiging overging in een vergunning, waren de radio zendamateurs een gewaardeerde dienst, met een historie om trots op te zijn.

Zoals het nu gaat wordt de gebruiksvergunning verstrekt op het postkantoor bij aankoop van een pak waspoeder....

Voor velen die met harde studie de machtiging/vergunning hebben gehaald een wrang feit.
Erger is het verliezen van de (nog aanwezige) rechten.

Vandaar mijn opmerkingen, niet om meer mensen op de amateurfrequenties te helpen, daar was mijn mening al duidelijk over als je mijn andere postings had gelezen.

Net als de invoering van de vergunning in plaats van de machtiging en de toelating van lpd's etc in de amateurbanden hebben de collectieve verenigingen liggen te slapen, nu maar hopen dat ze ff wakker schudden....

73,

Cor

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Vrij??

#8 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ik lees de discussie en er valt me wat op.

Sommige reacties zijn van die aard dat men denkt dat je het zo kan afhalen. Maar ik lees dat er toch een examinering aan zit.

Er worden veel vergelijkingen getroffen met het rijbewijs, zo is het volgens mij ook. Veel mensen die het rijbewijs niet kunnen halen kopen een 45km auto.

Hiermee bedoel ik niet de mindervalide onder ons die zo'n auto besturen om hun mobiliteit te vergroten.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

#9 Bericht door PH7CW »

Het is nog een wetsvoorstel! Maar het gaat om besparing van geld dus het zal het wel halen.
Sinds AT bij Ministerie van Economischezaken zit lijkt geld belangrijker dan handhaving. Eerst van machtiging naar vergunning (verlenging 28 Euro) en nu kosteloze vergunning die arbeidsuren en dus geld gaat besparen (volgens persbericht meer dan 3.900.000 Euro).
Ook QRL-matig heb ik al ervaren dat AT niet meer zo hard loopt als het gaat om handhaving.

toekomst?: Is de volgende stap: "geen registratie meer" zoals het met de marc (27mc) machtiging en de machtiging voor radiografische modelauto's,boten en vliegtuigen, al is gegaan? Registratie kost ook geld.

"Onze" frequentiebanden? zendamateurs leveren minder geld op dan commerciële bedrijven die via veilingen vele euro's aan de schatkist doneren. Zeker als zendamateurs geen vergunning meer hoeven te betalen!

Maar....ff positief: zendamateurs blijven bestaan of ze nu veel of weinig frequentiebanden ter beschikking hebben en of ze wel of niet een officiële status hebben :)
73,Erik

Gebruikersavatar
2GT
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 mei 2005, 22:25
Locatie: Leusden, Hjo (SB6GT)
Contacteer:

#10 Bericht door 2GT »

Kennelijk is er binnen de verenigingen al enige commotie, wat mij vanavond werd verteld. Het stuk komt van het AT zelf en niet van de Verenigingen. Wat ik er van begrijp is dat er toch een vorm van F en N komt, Callsign bepaald dan nog de bevoegdheid (volledig of delen van frequenties). Een administratieve maatregel wordt het nu genoemd. Examinering zal er ook blijven. In welke vorm is nog niet bekend. Verenigingen zelf, Dirksen las ik al, maar uitbesteden zal zeker tot deze besparing behoren. Het wordt inderdaad tijd dat verenigingen zich gaan beraden en zich inzetten om dit alles in goede banen te begeleiden. Uiteindelijk zal het toch leiden tot volledige vrijgave met een examinerings drempel. Verder zou het wel eens goed kunnen dat de Novice binnen afzienbare tijd toch het stukje beloofde HF toegewezen krijgt in de aanloop naar de maatregel van eind 2007. En zoals altijd is alles onder voorbehoud van goedkeuring en overleg. We wachten af.....

73!
Werner
PB2GT @ JO22RD
SA6BIG @ JO78CH

PD4NIX
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:19
Locatie: Haarlem
Contacteer:

#11 Bericht door PD4NIX »

Het blijft allemaal het zelfde alleen we betalen geen geld meer voor een vergunning.
registratie + examen BLIJFT!!
gekoppeld aan het Burgersnummer

73 Ronald

PA0RHA
_________________
don´t talk about CW, just do it !

73 Ronald PA0RHA

(uit http://pa3jem.xs4all.nl/phpbb2/index.php)


Fred PD4NIX



Joined: 15 Sep 2006
Posts: 1
Location: Haarlem
Posted: Fri Sep 15, 2006 7:32 am Post subject: N of F

--------------------------------------------------------------------------------

Goedendag medeamateurs,

Zo als het AT dit naar buiten gebracht heeft,vraagt het bijna om vragen.
Al lees je het zoveel keer, vindt ik.
Zoals mijn voorganger het uiitlegt klopt het, maar ze hadden er wel wat duidelijker over mogen wegen, slecht infobericht.
Ze hadden gewoon kunnen schrijven, dat de regels hetzelfde blijven, maar dat de administratie minder wordt, veel duidelijker.
De belangrijkste reden is minder administratieve rompslomp en daarmee ook minder kosten.
Helemaal vrij is ook niet iets wat ik graag zie gebeuren, maar ik denk een hoop amateurs niet, maar volgens mij is dit lastig, omdat we toch aan internationale regels gebonden zijn, het wordt nog wel eens geoppert.
Een systeem zoals België, zou al wat verlichting geven, maar sommige vinden dit al veel te vrij.


Mijns inziens een systeem zoals nu een F en een N, maar dan een N met de bevoegdheden, zoals België deze heeft, maar dan uitgebreidt met het vermogen op HF naar 25 Watt, fabrieksapparatuur i.p.v. maar een paar type's en zelfbouw mogelijk, dus meer een combinatie van de Belgische en NL vergunningen.
Dus gewoon de examenstof van N, ik vindt dit persoonlijk een betere inleiding tot de hobby, dan de Belgische stof.
73

Fred

PD4NIX

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#12 Bericht door PA5COR »

Als je bedenkt dat dit buiten de verenigingen om is gegaan, en de boel al bij de 2e kamer ligt zonder dat er enig overleg over is geweest bij de verenigingen, is dat al een teken aan de wand hoeveel het A.T. zich nog aantrekt van de verenigingen en ons als " klant "

Als de besturen zich niet meer assertief gaan opstellen, in plaats van de overlegcultuur klakkeloos te volgen en te hopen dat het maar goed komt, is het een verloren zaak.

Als dit de weg is die het A.T. volgt, om buiten de verenigingen om direct wetgeving probeert te creeren dan is professioneel lobbyen bij de fracties de enige optie.

Zie Amerika, waar dit sinds jaar en dag normaal is, in mijn ogen een absoluut verkeerde ontwikkeling.

Maar goed, nu maar hopen dat de amateurdienst niet wordt gedegradeerd tot een opgepoetste 27 Mhz vereniging....


73,
Cor

Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

#13 Bericht door PH7CW »

Het bestuur van de verenigingen kunnen wel gaan vergaderen met het AT maar zonder gezamelijk toekomst visie kom je nog niet verder. Volgens mij moeten wij als zendamateurs eerst eens met een plan komen zoals wij het in de toekomst willen hebben. Dan kun je zinvol lobyen.

Als de verenigingen het handig aanpakken bieden ze aan om zelf de administratie rond de examens en registratie te doen. Dit neemt het AT veel werk uit handen en zal hun arbeidsplaatsen (en geld) besparen. De examens besteden de verenigingen uit aan bv. Dirksen.
De aankomende zendamateur betaald examengeld aan Dirksen en registratie kosten aan de verenigingen en klaar ben je. We houden als zendamateurs zelf een vinger in de pap zolang registratie verplicht is. De overheid heeft niet veel redenen om de verplichting op te heffen zolang het hun nauwelijks geld kost. :P dus minder kans op een vereldelde 27mc.

Dus een goede reden voor de vereniging om met elkaar samen te werken. De maatschappij is continu in beweging en wij zullen mee moeten.

73, Erik
73,Erik

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#14 Bericht door Theo Postma »

Was deze week op vakantie, en hoorde er van via de repaeter van Amsterdam.
Het heeft even geduurt voordat ik begreep wat er nu veranderd zou worden :D
Maar het geeft uitvoering aan datgene wat al een aantal jaren aan de gang is bij de overheid, nl uitverkoop van frequenties.
Helaas zijn zendamateurs geen dienst meer, dat is een aantal jaren geleden al afgeschaft.

Maak me er wel zorgen over, hoe dit nu te intrepreteren.
Is het gewoon een aardigheidje v/d overheid?
Je geen geld meer laten betalen voor een gebruik?

Wat ik zie is dat de voorgestelde frequentie ruimte voor de industrie aan het uitkomen is.
Veel zendamateurs zijn niet QRV op de hogere banden > 70
En hebben er denk ik geen notie van hoe daar de banden ingekrompen zijn. Niet dat het op papier staat dat de ruimte kleiner is geworden, nee grote stukken mag je niet meer komen.
Bv op de 3 cm band, van de 500 MHZ die we ooit hadden, is nog maar 250 MHz over. De rest is verkocht!
23 en 13 cm, zijn al bijna niet meer te gebruiken.
Van de 23 cm blijft straks nog een paar MHz over, niet genoeg om ATV meer te doen.
70 cm blijft in het gunstige geval ook nog 4 MHZ over.
En voor meer dan 10 jaar geleden zeiden ze al tegen mij dat de twee meter gaat verdwijnen, je moet opletten als de D amateurs meer banden tot hun beschikking krijgen.
Er dan geen reden meer om de twee meter band primair te laten zijn voor zendamateurs.

Twee is nodig voor plaatsbepaling van gps satellieten, voor de up link.

Bij een zeer grote electronica firma, groot met GSM telefoon, zag ik toen al een kaart aan de muur hangen met de banden, en dmv kleurtjes werd aangegeven hoe het gaat worden.
Veel hier van zie je nu werkelijkheid worden.

Maar ik ga niet klagen of zo, nee elke tegenslag heeft ook zijn uitdagingen.
Het kan zijn dat de digitalisering zo sneller van de grond komt, en dat het straks niet meer uitmaakt op welke band je zit.

En we kunnen altijd nog weer gaan platen draaien op de middengolf :D

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

pa2et
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 aug 2006, 15:13
Locatie: Baarn

#15 Bericht door pa2et »

Ik *hoop* dat het niet zo'n vaart gaat lopen Theo, als newbie amateur doe ik een hoop operating practice op o.a. op de 2m.

Mijn hoop is op de amateurverenigingen gevestigd, en anders gaan we toch zelf op de barricaden?

En anders gaan we toch plaatjes draaien op de MG en 48m band!!! :D
Ik heb m'n 807's al van zolder gehaald :twisted:
73
Eat



ham4ever!

Plaats reactie