Zendamateur vergunningen vrij volgend jaar....

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2567
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#31 Bericht door PA5COR »

Ik kan me vinden bij het bovenstaande van Wim.

Ben uiteraard zelf als 12 jarige met de FM/AM band begonnen te bouwen, zenders/ontvangers, en als een zender goed werkte ging ie in de verkoop, de lol was er dan vanaf, mij ging het meer om het bouwen en bedenken.

We zullen moeten accepteren dat dit uitsterft, de ouderen als ik (54 oud? :D) blijven toch wel prutsen, maar de instromers kunnen alles kant en klaar kopen.
Alleen HF en andere antenne's, tuners etc valt met relatief simpele middelen toch professioneel resultaat te halen.

Dat de verenigingen de diverse steken hebben laten vallen is duidelijk, wat achter de feiten aanlopen heeft niet geholpen het zendamateurisme uit het slop te halen, met ook een steek naar ons als amateurs, ook persoonlijk kunnen we hier wat aan doen, met de Jota bijvoorbeeld waar ik ook bij help.

Zelf leid ik mensen met belangstelling op voor de N of F vergunning, kleine groepjes met tot nu toe behoorlijk goed resultaat.

Zo zijn er gelukkig meer amateurs die belangeloos tijd steken in de promotie voor onze hobby.

De lpd en 27 mHz zijn zeker een doelgroep, alhoewel de meesten ook alleen maar willen communiceren, en ik toch het standpunt huldig dat het radio zendamateurisme tot doel heeft je te bekwamen in de hobby, met zelfonderzoek etc.

Zonder een steuntje in de rug zal daar echter niemand aan beginnen, waar wij vroeger aan gebrek aan geld maar zelf bouwden, en de smaak te pakken kregen, is dat nu door de verbeterde financieele situatie voor de meesten geen reden meer om te bouwen.

73,

Cor

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#32 Bericht door angelo »

waarom heb ik zo'n blauw vermoeden dat ze het niet voor ONS doen... volgens mij zit er een addertje onder het gras... zoiets als 'er is geen vergunning, je hebt ook GEEN rechten meer (of AT geen plichten)....
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2567
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#33 Bericht door PA5COR »

Het blijven in internationaal vastgelegde verdragen exclusieve radio zendamateur banden.

Nu zie je in de realiteit dat er van enig regelgedrag op de amateurbanden al geen sprake meer is, denk aan de hoog vermogen LPD stations welke rustig over de gelicenseerde amateurs heen boeren.

Pas na zeer grote aandrang kan eens storing op een repeater worden opgelost...

Het vervallen van de vergunning is administratief een oplossing, gezien de doelgroepen die ook mee profiteren, minder geregel, minder administratie, en de gelden dekken toch al niet de kosten.

Het is nu al zo dat je eigenlijk op alle frequenties naar hartelust kunt piraten inclusief de amateurbanden, maar je moet van de commercieele FM omroepband afblijven.

Daar is wel de mankracht en gelden voor om daar zeer streng tegen op te treden..

73,
Cor

NL6881
Berichten: 58
Lid geworden op: 15 okt 2006, 19:52
Locatie: Regio 13

#34 Bericht door NL6881 »

Laat ik het niet hopen dat het zover gaat komen als op de 11 mtr (27mc) dan is het einde zoek lijkt mij.

Ik weet en luister nu ook soms op 11 maar dan weken ze met een KW op FM als buren naast elkaar

jazeker 1000watt FM en een luchtlijn van 20 mtr een ddorgang maken met een anders persoon in de woonwijk. !!!!!


Pffff gewoon erg hè....
Lid: VERON

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#35 Bericht door angelo »

weet je in ieder geval dat je 'binnenkomt'... is het niet op de spitbak, dan wel op de (wekker)radio, de TV enz.
No good deed goes unpunished.

Plaats reactie