Ideeën voor Profielwerkstuk
Ideeën voor Profielwerkstuk
Hallo iedereen,
Mijn naam is Bart, en ik zit in 5 vwo.
Voor school moet ik een profielwerkstuk maken.
Het leek me natuurlijk interessant om dat over elektronica/radio te doen.
Heeft er iemand een origineel idee, of een interessant onderwerp waar ik dat werkstuk over kan maken?
Ik heb als idee om een klein en een voudig zendertje of ontvangertje te maken, maar een heel ander onderwerp is ook goed.
Ook leek het me leuk om verschillende antennes te maken en daar de stralingsdiagrammen van te tekenen. Hoe je die metingen zou moeten doen is me ook niet duidelijk.
Helaas moet ik om 4 uur vanmiddag mijn idee inleveren, dus daarna zijn de ideeën niet meer nodig .
73, Bart
Mijn naam is Bart, en ik zit in 5 vwo.
Voor school moet ik een profielwerkstuk maken.
Het leek me natuurlijk interessant om dat over elektronica/radio te doen.
Heeft er iemand een origineel idee, of een interessant onderwerp waar ik dat werkstuk over kan maken?
Ik heb als idee om een klein en een voudig zendertje of ontvangertje te maken, maar een heel ander onderwerp is ook goed.
Ook leek het me leuk om verschillende antennes te maken en daar de stralingsdiagrammen van te tekenen. Hoe je die metingen zou moeten doen is me ook niet duidelijk.
Helaas moet ik om 4 uur vanmiddag mijn idee inleveren, dus daarna zijn de ideeën niet meer nodig .
73, Bart
Misschien kun je wat over propagatie schrijven? (lagen, meteor scatter, invloed van temperatuur en regen)
Of onderzoeken waarom een GSM in een kelder soms niet werkt?
(Kun je wel wat leuke proeven over bedenken, zoals het meten van de demping van verschillende soorten muren en vloeren.)
Ethervervuiling? PLC, schakelende voedingen, buren met koptelefoons, overvloed aan WLAN.
Magnetrons (zit een hele leuke oscillator in)
Jeroen
Of onderzoeken waarom een GSM in een kelder soms niet werkt?
(Kun je wel wat leuke proeven over bedenken, zoals het meten van de demping van verschillende soorten muren en vloeren.)
Ethervervuiling? PLC, schakelende voedingen, buren met koptelefoons, overvloed aan WLAN.
Magnetrons (zit een hele leuke oscillator in)
Jeroen
Ja, er is eigenlijk niemand op school die er iest vanaf weet. De leraar natuurkunde denk ik ook niet.
Het werkstuk gaat denk ik wel lukken, het grootste probleem is nog wel dat ik geen idee heb hoe ik een stralingsdiagram kan maken van een antenne.
Ik heb wel software gevonden die dat kan, maar ik wil het graag zelf meten.
Liefst wil ik dat in het verticale en horizontale vlak meten.
Als iemand dat mij kan vertellen of dat kan, en hoe het dan moet, hoor ik het graag.
Het werkstuk gaat denk ik wel lukken, het grootste probleem is nog wel dat ik geen idee heb hoe ik een stralingsdiagram kan maken van een antenne.
Ik heb wel software gevonden die dat kan, maar ik wil het graag zelf meten.
Liefst wil ik dat in het verticale en horizontale vlak meten.
Als iemand dat mij kan vertellen of dat kan, en hoe het dan moet, hoor ik het graag.
73, Bart
Dat doe je door in een vrij veld op een vast afstand de veld sterkte te meten...
Een simpele benadering zou een weiland zijn (niet helemaal eerlijk aangezien de grond reflecteerd, maar daar zou je een eind vanaf kunnen gaan zitten).
Vervolgens zet je een stabiel signaal erop en meet je in een cirkel op een aantal plaatsen (bv elke 30 graden) de veldsterkte.
Zet dit uit in een rond grafiekje (kan met een goed plot programma zoals gnuplot of met de meeste spreadsheets) en je hebt het stralingsdiagram voor het horizontale vlak.
Kantel nu de antenne en doe het nog een keer voor het verticale vlak.
Jeroen
Een simpele benadering zou een weiland zijn (niet helemaal eerlijk aangezien de grond reflecteerd, maar daar zou je een eind vanaf kunnen gaan zitten).
Vervolgens zet je een stabiel signaal erop en meet je in een cirkel op een aantal plaatsen (bv elke 30 graden) de veldsterkte.
Zet dit uit in een rond grafiekje (kan met een goed plot programma zoals gnuplot of met de meeste spreadsheets) en je hebt het stralingsdiagram voor het horizontale vlak.
Kantel nu de antenne en doe het nog een keer voor het verticale vlak.
Jeroen
Het maken van de antenne's kan ons pap, dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken. Hij werkt op een metaalbewerkingsbedrijf, dus dat is ideaal.
Ik weet nog niet precies welke antenne's ik ga testen. Het worden in ieder geval antenne's die niet te ingewikkeld werken.
Van elke antenne ga ik apart beschrijven waarom hij werkt, waarom dat stralingsdiagram. etc.
Dan ga ik nog wat dingen aanpassen aan de antenne's om te kijken wat daar het effect van is, bijv. bij een yagi een van de directors verschuiven.
Ik ga zeker een open dipool, gevouwen dipool en een groundplane testen.
Daarnaast misschien een J-antenne, een slimjim of een yagi.
Ik weet nog niet precies welke antenne's ik ga testen. Het worden in ieder geval antenne's die niet te ingewikkeld werken.
Van elke antenne ga ik apart beschrijven waarom hij werkt, waarom dat stralingsdiagram. etc.
Dan ga ik nog wat dingen aanpassen aan de antenne's om te kijken wat daar het effect van is, bijv. bij een yagi een van de directors verschuiven.
Ik ga zeker een open dipool, gevouwen dipool en een groundplane testen.
Daarnaast misschien een J-antenne, een slimjim of een yagi.
73, Bart
Hallo Bart,
Mooi zeg voor school dit soort expirimenten kunnen doen voor een proefwerk.
Met materiaal bedoelde ik eigenlijk maar papieren of electronische documentatie van antennes die gebruikt in de telecomwereld. Mocht je hulp nodig hebben dan moet je maar weer even een gil geven op het forum.
Groeten en succes,
Edwin
Mooi zeg voor school dit soort expirimenten kunnen doen voor een proefwerk.
Met materiaal bedoelde ik eigenlijk maar papieren of electronische documentatie van antennes die gebruikt in de telecomwereld. Mocht je hulp nodig hebben dan moet je maar weer even een gil geven op het forum.
Groeten en succes,
Edwin
Beste Bart,
ik kan mij herinneren dat een jaar of 10 geleden een andere jongeman hetzelfde heeft gedaan voor zijn werkstuk. Hij had het geluk om een schoolgebouw te hebben dat redelijk hoog was met twee vleugels en daar tussenin een schoolplein. Toe deed hij de metingen van (de rand van) het ene dak naar (de rand van) het andere dak. De gond er tussenin is inderdaad een verstorende factor, dat heb je goed gezien. Dus moet je eigenlijk twee mastjes hebben, een voor de zender en de andere voor de ontvanger.
Een practisch probleem is dat je een ontvanger nodig hebt met een S-meter die juist aangeeft, bijv. in dB. Dat heb je niet zomaar. Een truc om daar onderuit te komen is om het zendersignaal regelbaar te verzwakken en steeds zo te regelen dat de S-meter van de ontvanger op dezelfde stand terecht komt. Diezelfde truc kun je ook uithalen met een regelbare verzwakker vóór de ontvanger. Ik heb twee regelbare verzwakkers in stappen, geijkt in dB. Mag je gebruiken.
Het maakt denk ik niet uit of je de de zendantenne meet of de ontvangantenne. Je moet even bedenken wat het handigste is, want je wilt het draaien van de antenne en het bedienen van de verzwakker vlak bij elkaar hebben, anders moet je veel te veel heen en weer lopen.
Je hoeft de antenne niet te kantelen. Wat je dan doet is dat je hem 90 graden draait, dus van horizontaal naar verticale polarisatie, of omgekeerd en dan draai je hem weer.
Succes!
ik kan mij herinneren dat een jaar of 10 geleden een andere jongeman hetzelfde heeft gedaan voor zijn werkstuk. Hij had het geluk om een schoolgebouw te hebben dat redelijk hoog was met twee vleugels en daar tussenin een schoolplein. Toe deed hij de metingen van (de rand van) het ene dak naar (de rand van) het andere dak. De gond er tussenin is inderdaad een verstorende factor, dat heb je goed gezien. Dus moet je eigenlijk twee mastjes hebben, een voor de zender en de andere voor de ontvanger.
Een practisch probleem is dat je een ontvanger nodig hebt met een S-meter die juist aangeeft, bijv. in dB. Dat heb je niet zomaar. Een truc om daar onderuit te komen is om het zendersignaal regelbaar te verzwakken en steeds zo te regelen dat de S-meter van de ontvanger op dezelfde stand terecht komt. Diezelfde truc kun je ook uithalen met een regelbare verzwakker vóór de ontvanger. Ik heb twee regelbare verzwakkers in stappen, geijkt in dB. Mag je gebruiken.
Het maakt denk ik niet uit of je de de zendantenne meet of de ontvangantenne. Je moet even bedenken wat het handigste is, want je wilt het draaien van de antenne en het bedienen van de verzwakker vlak bij elkaar hebben, anders moet je veel te veel heen en weer lopen.
Je hoeft de antenne niet te kantelen. Wat je dan doet is dat je hem 90 graden draait, dus van horizontaal naar verticale polarisatie, of omgekeerd en dan draai je hem weer.
Succes!
Ok Klaas, dan weet ik wat ik nog nodig heb voor de metingen te doen.
De dingen die ik nog niet heb zijn dan een zender met een s-meter en de verzwakkers. Dan nog iets om de antenne die ik ga meten rond te draaien.
Dat komt allemaal wel terecht, ik heb nog tot januari om het werkstuk te maken, tijd genoeg.
Als ik de s-meters van je kan lenen is dat fijn natuurlijk, maar ik weet niet hoe grof de stappen zijn waarin je ze kunt instellen. Zijn die fijn genoeg om een mooi diagram te krijgen?
De dingen die ik nog niet heb zijn dan een zender met een s-meter en de verzwakkers. Dan nog iets om de antenne die ik ga meten rond te draaien.
Dat komt allemaal wel terecht, ik heb nog tot januari om het werkstuk te maken, tijd genoeg.
Als ik de s-meters van je kan lenen is dat fijn natuurlijk, maar ik weet niet hoe grof de stappen zijn waarin je ze kunt instellen. Zijn die fijn genoeg om een mooi diagram te krijgen?
73, Bart
Dag Bart,
Misschien heb je ook iets aan de volgende link:
http://www.seed-solutions.com/gregordy/ ... erLite.htm
Suc6!
Misschien heb je ook iets aan de volgende link:
http://www.seed-solutions.com/gregordy/ ... erLite.htm
Suc6!
73, Ad (pe1ftv)
Hi Bart,
Ik ga nu naar 5 VWO en was van plan om mijn profielwerkstuk te maken over propagatie.... Laat me horen hoe het gaat met jouw onderwerp
In ieder geval heel veel suc6!
73!
Marten PA2MZ
Ik ga nu naar 5 VWO en was van plan om mijn profielwerkstuk te maken over propagatie.... Laat me horen hoe het gaat met jouw onderwerp
In ieder geval heel veel suc6!
73!
Marten PA2MZ
Crew Radio AA / PI4AA
http://www.veron.nl/cie/pi4aa/main.htm
http://www.veron.nl/cie/pi4aa/main.htm
Bedankt.
Ik zal hier wel de vorderingen neerzetten.
Tot nu heb ik alleen wat boeken gelezen en een planning gemaakt, over ongeveer een maand ga ik beginnen met antennes maken enzo.
Als ik echt ga beginnen zal ik iedereen hier wel op de hoogte houden.
Over propagatie is zeker veel te vinden, dus daar kan je wel een goed werkstuk over maken. Wat mij wel verbaasde is dat het werkstuk maar 10-15 pagina's lang hoeft te zijn. Je moet ook een klein onderzoek houden, zelfs als je alleen maar je informatie uit de boeken haalt.
Ik zal hier wel de vorderingen neerzetten.
Tot nu heb ik alleen wat boeken gelezen en een planning gemaakt, over ongeveer een maand ga ik beginnen met antennes maken enzo.
Als ik echt ga beginnen zal ik iedereen hier wel op de hoogte houden.
Over propagatie is zeker veel te vinden, dus daar kan je wel een goed werkstuk over maken. Wat mij wel verbaasde is dat het werkstuk maar 10-15 pagina's lang hoeft te zijn. Je moet ook een klein onderzoek houden, zelfs als je alleen maar je informatie uit de boeken haalt.
73, Bart
Zo weinig pagina's? Hmm das mooi, wat ik trouwens wel van plan ben tijdens de presentatie is om een In. V op te hangen en op die manier ook een soort van demonstarie geven... Trouwens wanneer je hulp kunt gebruiken, ik vind het leuk om antenne's te bouwen en te testen (leukste onderdeel Hi)... Zeg het maar!
73!
Marten PA2MZ
73!
Marten PA2MZ
Crew Radio AA / PI4AA
http://www.veron.nl/cie/pi4aa/main.htm
http://www.veron.nl/cie/pi4aa/main.htm