Ideeën voor Profielwerkstuk

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#16 Bericht door Theo Postma »

PA4BRT schreef:Ja, er is eigenlijk niemand op school die er iest vanaf weet. De leraar natuurkunde denk ik ook niet.

Het werkstuk gaat denk ik wel lukken, het grootste probleem is nog wel dat ik geen idee heb hoe ik een stralingsdiagram kan maken van een antenne.
Ik heb wel software gevonden die dat kan, maar ik wil het graag zelf meten.
Liefst wil ik dat in het verticale en horizontale vlak meten.
Als iemand dat mij kan vertellen of dat kan, en hoe het dan moet, hoor ik het graag.
Geen punt, je neemt contact op met mij, en dan kunnen we de resultaten op een plotter uit printen.
Je bent er live bij, je krijgt uitleg hoe een meetzender werkt, hoe een analyzer werkt, waarom de koppelaar er tussen zit, en hoe dit werkt.
Na afloop weet je, waarom je volgens norm, moet meten :D
We leggen je ook het verschil uit tussen de duitse db's en onze db's.

Daarvoor zie je al hoe een stralings diagram gemaakt wordt.
Simpel ga je dan zeggen, echt waar!
Zien is dan geloven, je kunt het wel lezen, maar als het niet tastbaar wordt gemaakt, is het moeilijk voor te stellen.
Groeten,
Theo
PS hoe kom je aan PA4BRT? Dat is toch een A machtiging?
Ja ik weet het, ben ondanks mijn leeftijd, al tot de oude garde :mrgreen:
En ik ben net 46 geworden.
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

PA2MZ
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 apr 2005, 19:18
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#17 Bericht door PA2MZ »

Theo Postma schreef:
PA4BRT schreef: PS hoe kom je aan PA4BRT? Dat is toch een A machtiging?
Ja ik weet het, ben ondanks mijn leeftijd, al tot de oude garde :mrgreen:
En ik ben net 46 geworden.
Alle roepletters voor A en C zijn vrij gegeven voor alle amateurs met een A,C of F vergunning. Natuurlijk muv PA0 calls....


73!


Marten PA2MZ

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#18 Bericht door Theo Postma »

PA2MZ schreef: Alle roepletters voor A en C zijn vrij gegeven voor alle amateurs met een A,C of F vergunning. Natuurlijk muv PA0 calls....


73!


Marten PA2MZ
Thanks, wist het wel, maar wordt dan toch in verlegenheid gebracht.
Gezien de vraagstelling, tja, zo werkt het dan.
Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
PA4BRT
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mei 2005, 19:57
Locatie: Valkenswaard

#19 Bericht door PA4BRT »

Geen punt, je neemt contact op met mij, en dan kunnen we de resultaten op een plotter uit printen.
Bedankt voor je aanbod. Ik wil graag een keer de antennes laten meten. Voor de opzet van het werkstuk en de werkwijze moet de school nog toestemming geven. Wanneer ik echt mag beginnen weet ik dus nog niet. Tegen die tijd neem ik graag nog contact met je op.
73, Bart

PA3RIK
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 apr 2005, 20:32

Profielwerkstuk

#20 Bericht door PA3RIK »

Ha die Bart,

Ik zit nu in 6 VWO en ben net als jij bezig met mijn profielwerkstuk. Ook ik ga stralingsdiagrammen maken van zelfbouwantennes.
De antennes waar ik mee bezig ben zijn een Slim JIM, een open en een gevouwen dipool en een kwartgolf GP. Twee ervan zijn al klaar, de andere twee zijn nog "in productie". Het is dus bijna tijd voor mijn metingen.
Ik heb gelezen dat Klaas, KLS, apparatuur ter beschikking stelt om die metingen uit te voeren. Een verzwakker e.d. Ook heb ik gelezen dat Theo Postma zijn hulp aanbied om, bij hem in de buurt denk ik, de metingen uit te voeren en de diagrammen te laten plotten. Het is mooi dat iedereen zo behulpzaam is, maar ja daar zijn we ten slotte collegas voor. :wink:

Hoe ik mijn metingen ga doen weet ik nog niet precies, maar ik ben heel benieuwd naar de stand van zaken aan jou kant. Hoe ver ben je met de antennes, welke problemen ben je tot nu toe al tegengekomen en hoe ben je van plan de metingen te doen???

73! PA3RIK.

PA2MZ
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 apr 2005, 19:18
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#21 Bericht door PA2MZ »

Hoef je nu pas aan je PWS te werken? Ik zit nu in de vijfde en moet volgende maand gana beginnen met hoofdvraag ed... De PWS presentaties van de huidige 6 VWO zijn al geweest...


Marten

PA3RIK
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 apr 2005, 20:32

#22 Bericht door PA3RIK »

Jaah, in Eersel doen we het allemaal een beetje rustig aan he. :wink: Vorig jaar heb ik alleen mijn keuze voor de vakken in hoeven leveren. De rest was werk voor dit jaar. Helaas zou ik nu eigenlijk al mijn definitieve versie in hebben moeten leveren. :roll: De tijd begint nu dus wel een beetje te dringen. Maar wat ik nu nog aan werk heb kan binnen een dag of twee wel gebeurd zijn als ik er eenmaal weer mee bezig ben. Maar het moet natuurlijk wel een hobby blijven he!!! :lol:

73!

Gebruikersavatar
PA4BRT
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mei 2005, 19:57
Locatie: Valkenswaard

#23 Bericht door PA4BRT »

Hallo,

Leuk dat je hetzelfde onderwerp hebt gekozen als ik.
De stand van zaken hier is dat het werkstuk klaar is.

De metingen zijn niet echt geslaagd, vooral door de manier van meten, en doordat ik geen goede meetinstrumenten had.
Ik had beter wat meer hulp kunnen vragen, maar tegen de tijd dat ik dat doorhad was het eigenlijk al te laat.
Ik heb inderdaad ook een slimjim en groundplane gebruikt om te meten. Vooral omdat ik die al eens eerder had gemaakt, en wist dat die wel werkten.

De problemen die ik tegen ben gekomen waren vooral dus dat mijn metertje niet werkte. Ik had uit een boekje een veldsterktemeter gebouwd, die geen veldsterktemeter bleek te zijn. En vooral dat ik te weinig kennis had over antennes etc.

Je kunt mijn werkstuk hier bekijken:
http://home.planet.nl/~brui3625/zendama ... /final.doc
Daarin staat ook precies wat ik heb gedaan om te meten, en wat er allemaal fout is gegaan.

Veel succes, en hopelijk kun je van mijn fouten leren :)
73, Bart

Thom PA9T
Berichten: 415
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

#24 Bericht door Thom PA9T »

Hey Marten,

Nog een werkstuk nodig over propagatie? Heb er hier één kant en klaar, met meer dan 15 pagina's ;-)

En voor de heren die antennes gaan meten, dat heb ik op school ook gedaan. We moesten meten aan transmissielijn, impedanties uitrekenen, posities van staandegolven meten en berekenen, maar ook stralingsdiagrammen van een open en gesloten dipool (70 centimeter) maken. Dat ging als volgt: we hadden een 'zenddipool' en een 'ontvangstdipool'. Deze zaten aan elkaar gebonden met een stukje touw, zodat ze altijd even ver van elkaar zaten. Vervolgens hingen we aan de 'ontvangstdipool' een normale voltmeter en door rond de 'zendipool' te lopen met de meter kun je een heel mooi stralingsdiagram maken! Je zag de spanningswaarden veranderen, precies zoals je dat verwacht bij een antenne! Werkt goed en is wellicht een leuke demonstratie! Ook een normaal gloeilampje aan de 'ontvangstdipool' hangen is leuk, deze licht namelijk op als de spanning in het voedingspunt hoog genoeg wordt. Zodoende kun je propagatie laten zien.

Grtz thom
PA9T

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#25 Bericht door PH7W »

PA3RIK schreef:Jaah, in Eersel doen we het allemaal een beetje rustig aan he. :wink: Vorig jaar heb ik alleen mijn keuze voor de vakken in hoeven leveren. De rest was werk voor dit jaar. Helaas zou ik nu eigenlijk al mijn definitieve versie in hebben moeten leveren. :roll: De tijd begint nu dus wel een beetje te dringen. Maar wat ik nu nog aan werk heb kan binnen een dag of twee wel gebeurd zijn als ik er eenmaal weer mee bezig ben. Maar het moet natuurlijk wel een hobby blijven he!!! :lol:

73!
Hee Rik! Ik wist niet dat jij in Eersel op school zat. Aangezien daar maar 1 middelbare school is, kan dat alleen die school bij mij om de hoek zijn. :wink:
Volgensmij kun je mijn antenne vanaf het Ryth zo zien staan. :D

Hoe werkt dat op dit moment met die PWSen? Is het alleen papier of moet het ook gepresenteerd worden?
Jorg | PH7W

PA3RIK
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 apr 2005, 20:32

#26 Bericht door PA3RIK »

Ha Jorg,

Als ik me niet vergis hebben wij een keuze gekregen wat betreft de presentatie van ons PWS. Het mocht geloof ik een mondelinge presentatie, audio- / videopresentatie of een schriftelijk verslag zijn.
De meesten hebben denk ik net als ik voor het schriftelijk verslag gekozen.

Ik weet zo niet waar je precies woont, maar ik zal als ik buiten school ben eens rondkijken op zoek naar antennes. :wink:

73, PA3RIK.

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#27 Bericht door PH7W »

Hee die Rik,

Als je voor het Ryth door rijdt, die straat uit rijden en op het einde met de bocht mee naar links. Dan moet je hem kunnen zien. :D
Jorg | PH7W

Plaats reactie