toekomst van zendamateurisme.

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#61 Bericht door PA3FAT »

@Cor,

Je hebt helemaal gelijk.
Ook ik heb de PD0LPK (6 kanalen FM) route met trots bewandeld.

Het verlagen van de eisen heeft niet de toeloop gebracht die men wil.
Dat is dus niet de weg en daarmee kunnen we na 20 jaar dan ook wel stoppen. Terug naar een tijdelijke machtiging en 6 kanalen lijkt me.
Er zijn er al die klagen dat ze niet op 40 m in het CW stuk mogen. En ze wilden niet eens CW leren. Krijgen is het motto.

Gewoon boek pakken en leren. Als het daarmee niet gaat dan geldt net als voor andere dingen waarvoor je kennis nodig hebt, jammer dan.
Ik ken mensen die 30 jaar lang bezig zijn geweest en het uiteindelijk ook tot A gemachtigde hebben gebracht.

Als je wilt is er een weg en als je te lui bent dan stopt het eerder en in dit geval dus op 27MC. Niks mis mee, heb daar ook erg veel plezier gehad maar wilde gewoon meer en heb daarvoor ook jaren mijn best gedaan.

Succes met het leren !

PA3FAT (morse included) - Ron

PS: Mijn aanbod om voor de eerste jongeling in Valkenswaard het examengeld te betalen staat nog steeds. Nog geen enkele aanmelding...
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#62 Bericht door pa3gju »

Ik heb zo het idee dat er nu nog weiniger geleerd gaat worden, nu de hf banden voor de oud pd0 stations toegewezen is.
Waarom zou de noodzaak er zijn ? en dat zou wel eens een probleem kunnen wezen.
Ik was vroeger ook PD0PKH, later PE1NHV, en dan PA3GJU, ene...ook nog morse examen. Het grappige was indertijd ik slaagde s'morgens voor de B examen en dezelfde dag in de namiddag slaagde ik voor de A examen met morse.
ik ben ook stap voor stap moeten opklimmen en er veel moeite voor moeten doen, het was niet gemakkelijk, en dat nog op hogere leeftijd.
Electronica zegt me niet veel, ik heb er wel een grote interesse aan dat wel.
Ik ben geen bouwer of knutselaar maar dx er zo heeft ieder zijn voorkeur.
Ik wil met dit verhaal maar zeggen, jongens gooi niet zo snel de handschoen in de ring, zie het possitief, het is een prachtige hobby, en vroeg of laat zal je die grootste vergunning ook halen , het gezegde de aanhouder wint, klopt zeker.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#63 Bericht door PA5COR »

Realisties gezien is het grootste deel vergunninghouders N gelicenseerd.

Met de invoering van de beperkte toegang op de H.F. banden is voor een groot deel de uitdaging eraf om verder te leren voor de F machtiging, realiseer je wel dat je met de huidige N licentie niet overal op vakantie mag werken wat je hier mag.

Voor de ex C licentie is er al het vervallen van de morse eis voor toegang op de H.F. banden, ook voor mij dus, respect voor diegenen die de moeite en tijd hebben genomen dit alsnog te doen/hebben gedaan.

Als je niet bereid bent om te investeren in leren voor je licentie is je eigenljke bedoeling ook niet het worden van radio zendamateur, daarvoor is de 27 mHz dan ook, en luisterend over de banden op H.F vind ik daar ook diverse piratenbanden waar men zich bezig houdt.

Vaak met ongezouten kritiek op legale amateurs, gevolgd door, laten we ze even pesten, waarna een scheldkannonade volgt op 3630 of nodeloos tunen, beetje jaloers misschien?

Met een dergelijke instellling ben je dan ook niet welkom op de H.F. banden en ben je het niet eens met de amateurs daar, blijf er dan weg en luister dan niet naar ze.
Zeker niet piraten en legaal amateurverkeer storen.

Vind je het vreemd dat legale amateurs zich neerbuigend uitlaten over deze lieden?
Wat amateurs bespreken op de banden is binnen het kader van de wetgeving hun zaak, het staat je vrij om ernaar te luisteren, of verder te draaien naar wat anders.

In dit geval is het spreekwoord waar dat de beste stuurlui aan de wal staan.
Doe de moeite, word gelicenseerd amateur, lid van een of meer verenigingen en werk vandaar uit om het zendamateurisme te verbeteren.
Daarvoor leven we in een democratie en daar werkt het nu eenmaal zo.

Wat ik al eerder schreef heeft de opsporing van piraten geen prioriteit op het moment bij het A.T.
Vandaar ook de wildgroei en normvervaging daar, tot er weer een grote actie komt, en dan zijn de amateurs weer het haasje, die hebben het dan weer gedaan.
Het is ook de piraat die in eerste instantie volledig verantwoordelijk is voor zijn daden, en bij opgepakt worden alleen zichzelf in de spiegel de schuld kan geven.

Er is een alternatief, een licentie halen en binnen het wettelijke kader je hobby uitoefenen.

Ik heb geen probleem met ex piraten die een licentie halen, de meesten van ons zijn ook zo begonnen.
Maar wat ik de laatste tijd hoor op de banden van diezelfde piraten, zij het H,F. of LPD met hoog vermogen, gaat mij te ver.

Ook ik steek mijn mening niet onder stoelen of banken, maar probeer dat wel gefundeerd te doen.
Zie ik een betere motivatie dan wil ik mezelf best bijsturen.

Nogmaals,

Succes,

Cor

PD1EHA

#64 Bericht door PD1EHA »

Volgens mij snap je niet wat ik bedoel, er zijn 2 soorten amateurs de 1e is de amateur die graag soldeerd en z,n eigen spullen in elkaar knutseld.
De 2de is de amateur die graag qso,s maakt of leuk afstanden draaid (dx,en).maar niet graag knutseld

Kijk ook hier
http://www.piek-e.nl/forum/viewtopic.php?t=12

Dus 2 soorten amateurs.
Waarom moet het type 2de amateur veel over electrotechniek leren?(is dat om op de 2mtr of op de 70 te werken)
De lesstof is heel saai zeker omdat er weinig tot niks aan de praktijk word gedaan.(zeker als je tot het type 2de amateur hoort).
En om even over het rijbewijs verder te gaan,daar hoef je niet te leren hoe de versnellingsbak werkt want als die kapot gaat dan ga je naar de garage.
Het heeft niet met niet willen te maken,alleen zoals het nu is is het volgens mij achterhaald.
En kom aub ook niet aan met als je jeugd ben dan is het allemaal makkelijker te leren hoe weet je dat?,als je voor kok heb geleerd en daar je diploma,s voor hebt (BV) en je krijgt dan de N cursus voor de kiezen nou dat scheelt nogal.

Overigen,s PA5Cor
Normvervaging,nou moet ik echt lachen,weet je hoeveel N gelicencieerd amateurs elke dag op de 11mtr zitten en op de korte golf (665300) dan moet jij iets zeggen over normvervaging.

En of ik wel of niet welkom ben op de HF zal mij worst wezen maar dat begreep je wel denk ik.(want dat maakt u niet uit,u maakt alleen het licht uit ).

Nogmaals de tijden zijn veranderd,er zijn verschillende amateurs.
En de lesstof is niet aangepast,zeker niet praktisch.(alleen theoretisch).

Dus PA5Cor.
Probeer je nou eens voor te stellen dat er idd 2 soorten amateurs zijn.(zal niet mee vallen)
Dan snap je toch hoop ik dat het niet intressant is voor het 2de type amateur om al die elektronische onzin te leren.
Ik las geloof ik ook dat u wel moeite deed om de dingen te veranderen of dat u er bij betrokken bent?.
Nou moeten de mensen daar blij mee zijn.(1 type amateur wel ja).
Voor de rest ga maar weer een zielig verhaal ophangen want je schijn nogal geplaagd te worden.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#65 Bericht door PA5COR »

:lol:

Blijkbaar inderdaad mijn verhaal gelezen zoals je dat wilde lezen, niet wat er staat....

Voor COMMUNICATIE amateurs is er de 27 mHz.
Ook op de amateurbanden zijn er genoeg die niet regelmatig zelf bouwen, maar wel de verschijnselen bestuderen van propagatie etc.

Waarom je over techniek moet leren? dat is in europees verband vastgelegd, zo niet in wereld omvatted verband, anders wordt het erg moeilijk in andere landen als amateur ook uit te komen.
Bovendien lees mijn post na over storing, als gelicenseerd amateur mag je meer banden met meer vermogen = meer kans op storing werken.

Wel handig als je dat dan weet te onderscheiden en op weet te lossen....

Beetje manke vergelijking met het rijbewijs, nu moet je voor het behalen van het rijbewijs ook enige technische kennis hebben voor je afrijdt.
Weten waar de peilstok zit, bijvul openingen voor de vloeistoffen, het goed bedienen van het voertuig etc, en de verkeersregels, niet zo ver van de stof van een licentie af, toch?

Wat het leerproces aangaat is het algemeen bekend naar dat je ouder wordt het moeilijker wordt om leerstof op te nemen.
Zeker als je al jaren uit het leerproces weg bent, en de discipline weer moet aanleren om te gaan leren.

Maar blijkbaar ben je nog niet oud genoeg om dat meegemaakt te hebben.

Quote,
Normvervaging,nou moet ik echt lachen,weet je hoeveel N gelicencieerd amateurs elke dag op de 11mtr zitten en op de korte golf (665300) dan moet jij iets zeggen over normvervaging
Unquote,

Daarmee bewijs je juist mijn stelling, bedankt ;)

Quote:

En of ik wel of niet welkom ben op de HF zal mij worst wezen maar dat begreep je wel denk ik.(want dat maakt u niet uit,u maakt alleen het licht uit ).
Unquote.

Blijkbaar ben je dus niet geintereseerd in toegang op de H.F aateurbanden, ga dan naar de door jou aangehaalde piratenbanden, probleem opgelost...
Dat ik alleen het licht uitmaak, ach, dat zijn jouw woorden :)

Quote:
Probeer je nou eens voor te stellen dat er idd 2 soorten amateurs zijn.(zal niet mee vallen)
Dan snap je toch hoop ik dat het niet intressant is voor het 2de type amateur om al die elektronische onzin te leren.
Unquote.

Als je mijn bijdragen gelezen hebt op het forum had je kunnen lezen dat ik dat al lang wist en de Novice graag op de H.F. banden zie.
Voor de rest over de voor jou electronische onzin, zie boven.

Quote:
Ik las geloof ik ook dat u wel moeite deed om de dingen te veranderen of dat u er bij betrokken bent?.
Nou moeten de mensen daar blij mee zijn.(1 type amateur wel ja).
Voor de rest ga maar weer een zielig verhaal ophangen want je schijn nogal geplaagd te worden.

Unquote.
Had je gelezen wat ik schreef in mijn andere posts en had geweten wat ik in de verenigingen DOE, behalve als wat teksten roepen zoals jij, ja dan probeer ik voor ALLE amateurs wat te veranderen.
Zielig verhaal.....

Ik denk dat de meeste lezers wel doorhebben wie hier " zielig" is :D

Geplaagd? nee hoor, ik heb al wat ik wilde, ik hoef me niet te bewijzen, maar voor jou is er blijkbaar nog veel werk aan de winkel, onder andere in de intermenselijke relaties en uiteraard in het met respect behandelen van anderen.


Groet,
Cor

PD1EHA

#66 Bericht door PD1EHA »

[quote="PA5COR"]:lol:
Voor COMMUNICATIE amateurs is er de 27 mHz.
Ook op de amateurbanden zijn er genoeg die niet regelmatig zelf bouwen, maar wel de verschijnselen bestuderen van propagatie etc.
--------------------------------------------------------------------------------

Hier probeer je om het te bagataliseren het gaat niet alleen om propegatie het gaat om veel meer dat je moet leren en niet intressant is voor die gene die niet wil solderen.

Waarom je over techniek moet leren? dat is in europees verband vastgelegd, zo niet in wereld omvatted verband, anders wordt het erg moeilijk in andere landen als amateur ook uit te komen.
Bovendien lees mijn post na over storing, als gelicenseerd amateur mag je meer banden met meer vermogen = meer kans op storing werken.


Wel handig als je dat dan weet te onderscheiden en op weet te lossen....
--------------------------------------------------------------------------------

Ook hier,tuurlijk moet je weten hoe je moet ontstoren,maar dat zijn ook prima dingen om te leren (nogmaals zo is het niet) want je moet veeeel leren wat er niet toe doet.


Beetje manke vergelijking met het rijbewijs, nu moet je voor het behalen van het rijbewijs ook enige technische kennis hebben voor je afrijdt.
Weten waar de peilstok zit, bijvul openingen voor de vloeistoffen, het goed bedienen van het voertuig etc, en de verkeersregels, niet zo ver van de stof van een licentie af, toch?
---------------------------------------------------------------------------------

Nou dat zit er heeeel ver vandaan,pijlstok en vuldop hoor je eigen nou toch,noem je dat technische kennis?goh dat is idd echt te vergelijken met de wet van ohm en hoe een trafo in elkaar zit, primair en secundair uit rekenen.


Maar blijkbaar ben je nog niet oud genoeg om dat meegemaakt te hebben.
----------------------------------------------------------------------------------
Jij wel he ouwe....
En idd ik kom veel op de 11 mtr en korte golf net als u mede amateurs (u niet natuurlijk)


Ik denk dat de meeste lezers wel doorhebben wie hier " zielig" is
-----------------------------------------------------------------------------------
Kun je het niet alleen af.voor mij ben je een zielige oude man

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#67 Bericht door Theo Postma »

Hoi,
Ik denk dat het goed is om even een time out te gebruiken.
Wat ik lees staat me niet aan, en ik ben ook oud :D
Maar dit is mijns inziens geen discussie over leeftijd verschillen.
En ook al zal een van ons het licht uit doen, dan wel met respect voor elkaar.

Het is niet amateurwaardig, om zo over andere amateurs te schrijven.
Ook al zijn ze oud :oops:

Vriendelijke groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#68 Bericht door PA5COR »

Met 54 voel ik me nog niet oud hoor Theo :)

Maar gezien dat Cyber meent te moeten discussieren met neerbuigende kritiek in plaats van met argumenten komen, is deze discussie inderdaad zinloos.

Hij zou het stukje over intermenselijke relaties en respect moeten lezen, want respect krijg je niet, dat verdien je, net zoals je licentie.

73,

Cor

PD1EHA

#69 Bericht door PD1EHA »

PA5COR schreef:Met 54 voel ik me nog niet oud hoor Theo :)

Maar gezien dat Cyber meent te moeten discussieren met neerbuigende kritiek in plaats van met argumenten komen, is deze discussie inderdaad zinloos.

Hij zou het stukje over intermenselijke relaties en respect moeten lezen, want respect krijg je niet, dat verdien je, net zoals je licentie.

73,

Cor
maar dan zie je er al wel oud uit ha ha ha
lees je eigen berichten is goed door na mijn 1e bericht,als je het over neerbuigende kritiek hebt.
Daarom krijg je van mij ook geen respect want je verdiend het in mijn ogen niet.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#70 Bericht door PA5COR »

Nog veel succes met het opgroeien, en geloof me, je zult het nog hard nodig hebben ;)

73,

Cor

PD1EHA

#71 Bericht door PD1EHA »

Ja jij ook veel sterkte met de overgang en de penopauze,en met het korte inzicht wat je hebt.
De jeugd win je niet met dit soort lessen en examens,daar ging het om toch.
2 soorten amateurs ,hier heb ik je nergens meer over gehoord (over lezen gesproken) :oops:
Maar volgens mij wil je dit ook niet zien,namelijk als je dat inziet,snap je mischien dat er nu iets niet helemaal klopt.
En over het opgroeien gesproken,ja daar ben ik blij om dat ik nog niet aan het aftakelen ben.

Examens moeten zeker blijven
Veel meer praktijk gericht
2 soorten lessen en examens (N)
mischien dat dan de jeugd zin heeft.

P.s
IK ben niet iemand die jou naar je bekje gaat praten omdat je toevallig een gerespecteerd man bent op dit forum.
Daarnaast vind ik het ook jammer dat het zo loopt,maar soms is het niet anders (zo voel ik het)
Balkenende is ook een gerespecteerd man maar die moet af en toe ik schop onder z,n b...llen hebben :P
Anders komen we niet verder.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#72 Bericht door PA5COR »

Je eerste post waarin je reageerde sloot af met:
PAS DAN DIE SAAIE KLOTE LESSEN AAN,EN HET EXAMEN,STELLETJE DOOF STOMMEN.

Wie begint hier met een belediging?
Dat dit een gepaste reactie uitlokt mag wel duidelijk zijn....

Wat ik ook schreef op dit forum is dat ik persoonlijk zelf les geef, en dat gat heel wat anders als domweg stom boekje leren, ook met praktijklessen, schakelingen maken etc.

2 soorten examens is nu eenmaal onmogelijk, zie het aanhalen van mij van de Harec regeling.
Dat je dit niet wilt begrijpen is niet mijn probleem, maar zou voor de nieuwe N vergunninghouders een groot probleem zijn, daar hun vergunning niet geaccepteerd zal worden door de andere landen.

Je hoeft me niet naar mijn " bekje" te praten, maar iemand die de meest elementaire omgangsvormen niet in acht kan nemen, hoeft bij mij ook niet te rekenen op enig begrip.

Met jouw beledigingen en handelswijze maak je heel duidelijk waarom sommige " gevestigde" amateurs de broek afzakt van dit type instroom.

Wat jij wilt is een (nog) eenvoudiger examen voor degene die alleen wil dxen, en een moeilijker examen voor diegene die ook wil experimenteren.

Volgens het Agentschap Telecom:

Noodzaak kennis techniek en regels
Technische kennis is noodzakelijk omdat een radiozendamateur zelf zijn/haar zendapparatuur mag ontwerpen, bouwen en aanpassen. Het kennen van de belangrijkste regels is nodig omdat in de amateurfrequentiebanden experimenteel radio-onderzoek plaatsvindt en er radio-verbindingen plaatsvinden door andere gebruikers op deze banden.

Wat deel begrijp je hieruit nog steeds niet?

Als je zonder examen doen wilt zenden staan je zoals aangehaald 2 wegen open 40 kanalen all mode op 27 mHz.
Risico lopen en gaan piraten.

Of moeite doen, hulp zoeken die je genoeg kan krijgen indien je je normaal gedraagt en je N/F licentie gaan halen.

Het probleem zit niet in de lesstof of het te halen examen, maar in de motivatie van de huidige jeugd welke zonder enige moeite te willen doen wel graag alle vergunningen wil hebben, de goeden daargelaten.
Want die zijn er ook, welke gewoon via een vereniging lessen volgen en zonder morren examen doen.

Verder ga ik maar niet in op jouw uitlatingen, je zet jezelf daarmee al genoeg voor schut.

Groeten,

Cor

PD1EHA

#73 Bericht door PD1EHA »

PA5COR schreef:Je eerste post waarin je reageerde sloot af met:
PAS DAN DIE SAAIE KLOTE LESSEN AAN,EN HET EXAMEN,STELLETJE DOOF STOMMEN.

Wie begint hier met een belediging?
Dat dit een gepaste reactie uitlokt mag wel duidelijk zijn....

Wat ik ook schreef op dit forum is dat ik persoonlijk zelf les geef, en dat gat heel wat anders als domweg stom boekje leren, ook met praktijklessen, schakelingen maken etc.

2 soorten examens is nu eenmaal onmogelijk, zie het aanhalen van mij van de Harec regeling.
Dat je dit niet wilt begrijpen is niet mijn probleem, maar zou voor de nieuwe N vergunninghouders een groot probleem zijn, daar hun vergunning niet geaccepteerd zal worden door de andere landen.

Je hoeft me niet naar mijn " bekje" te praten, maar iemand die de meest elementaire omgangsvormen niet in acht kan nemen, hoeft bij mij ook niet te rekenen op enig begrip.

Met jouw beledigingen en handelswijze maak je heel duidelijk waarom sommige " gevestigde" amateurs de broek afzakt van dit type instroom.

Wat jij wilt is een (nog) eenvoudiger examen voor degene die alleen wil dxen, en een moeilijker examen voor diegene die ook wil experimenteren.

Volgens het Agentschap Telecom:

Noodzaak kennis techniek en regels
Technische kennis is noodzakelijk omdat een radiozendamateur zelf zijn/haar zendapparatuur mag ontwerpen, bouwen en aanpassen. Het kennen van de belangrijkste regels is nodig omdat in de amateurfrequentiebanden experimenteel radio-onderzoek plaatsvindt en er radio-verbindingen plaatsvinden door andere gebruikers op deze banden.

Wat deel begrijp je hieruit nog steeds niet?

Als je zonder examen doen wilt zenden staan je zoals aangehaald 2 wegen open 40 kanalen all mode op 27 mHz.
Risico lopen en gaan piraten.

Of moeite doen, hulp zoeken die je genoeg kan krijgen indien je je normaal gedraagt en je N/F licentie gaan halen.

Het probleem zit niet in de lesstof of het te halen examen, maar in de motivatie van de huidige jeugd welke zonder enige moeite te willen doen wel graag alle vergunningen wil hebben, de goeden daargelaten.
Want die zijn er ook, welke gewoon via een vereniging lessen volgen en zonder morren examen doen.

Verder ga ik maar niet in op jouw uitlatingen, je zet jezelf daarmee al genoeg voor schut.

Groeten,

Cor
Saaie lessen zijn het zeker alleen theorie,het schijnt dus overal anders te gaan (goed geregeld dus)

Dat mijn vergunning niet geaccepteerd word in andere landen maakt mij niet uit,tevens alles is mogelijk als de wil er maar is.

Instroom ( zijn die er dan) ik dacht juist dat ik overal las dat de hobby aan het uitsterven is (zeker de jeugd).

En als de broek afzakt moet je hem weer optrekken zo gaat het in het leven.

Ik heb het niet over een gemakkelijker examen hier uit blijkt maar weer dat je het echt niet WILT snappen.

En dan de regel volgens AT ,daar is het nou juist waar mischien eens de bellen moeten gaan rinkelen.en anders op europees niveau.
Ik doe zelf niks bouwen daar ligt mijn intresse niet,maar dat moet wel van u, anders mag ik niet op de amateur banden werken.
De zelfbouw is bij heeeel veel amateurs niet meer aan de orde.
Dus mischien moeten de regels veranderd worden desnoods op europees nivaeu.

De huidige jeugd (zo zo) hier blijkt maar weer hoe je er over denkt (de jeugd)
Zo denk ik over oude mensen(de goede daar gelaten)

Overigens dit schrijf je zelf een stukje terug in het forum

Zelfbouw is aan het afnemen, na 30 jaar als zendamateur en in totaal 42 jaar lekker aan het rommelen te zijn geweest besef ik ook wel dat in je dure smd bezette transciever sleutelen niet het je van het is, ik doe dat dan wel, maar ik kan me voorstellen dat de oude groep daar geen zin in heeft.

De jeugd koopt een doos, met zoveel mogelijk mogelijkheden, koop antenne etc en draaien maar.

Dus wat is er raar aan om voor mijn part de lessen aan te passen en te beginnen op europees nivaeu,of blijven we met z,n allen maar achter de grote meut aan lopen.


Voor schut zetten ,dat heb ik er wel voor over,maar je blijft eigenwijs oud,net als dat ik eigenwijs ben vervelende eigenschap he.
De groeten oh ja 73,s dat staat leuk

PD1EHA

#74 Bericht door PD1EHA »

PA5COR schreef:Je kunt wel proberen met meer vrijheden voor de diverse machtigingen meer mensen aan te trekken, maar dat is niet de kern van het probleem.

Op 12 jarige leeftijd kreeg ik de belangstelling voor electronica na een klap van de hoogspanning uit een zwart/wit tv welke ik van binnen wilde bezien omdat ie 't niet meer deed.

Vanaf toen wilde ik weten hoe het werkte en ging boeken uit de bieb halen en lezen, en begonnen de eerste schreden op het pad zelfbouw.

Nu, op bijna 54 jarige leeftijd terugziend op een mooie periode, besef ik dat er voor de jeugd veel meer valt te beleven als in mijn jeugd, een kant en klare wegwerp maatschappij ook.......

De huidige situatie met een N en F/A machtiging met de voorgestelde verruiming voor de N is genoeg.
Men zal moeite moeten doen voor een machtiging, des te meer waarde heeft die voor de houder.

Ik heb in mijn leven veel diploma's moeten halen, net als de meesten hier, ook beroepsmatig op latere leeftijd.

Van nature verstoppen wij ons het liefst in de shack, bakje leut, soldeerbout aan, en lekker knutselen.

Maar, om de jeugd te stimuleren moeten ze eert ermee kennis maken, lezingen op school, op jaarmarkten staan en actief promoten, meer berichten in het nieuws etc.

Een taak voor de individueele amateur op lokaal niveau, de verenigingen op landelijk niveau.

Gecombineerd met een veel actievere AT welke uitwassen van piraten en hoog vermogen LPDérs zal moeten bestrijden, om de amateurbanden weer van het 11 metergehalte af te krijgen naar een meer of mnder normaal gebruik zonder dat de intruders de overhand krijgen.

Waarom een machtiging halen als je met 50 watt ongestraft op 70 kunt piraten?, of op de 85 meter, 45 meter etc? wel eens geluisterd daar?

Natuurlijk ben ik ook begonnen op 3 meter als jongen, ecc 85 tot en met QQE 06-40....

Net als de meeste A gelicenseerden met de 19 sets begonnen na de oorlog :)

Alleen was toen de kans gepakt te worden van dat gehalte dat je wel wilde doorstromen naar gelicenseerd bezig zijn, de techniek had toch mijn liefde, niet het "plaatjes" draaien.

Tegenwoordig wijzen we naar de verenigingen die inderdaad wel wat meer activiteiten kunnen ontplooien, maar meer bezig zijn diverse werkgroepen uit de grond te stampen welke na een jaar met de geijkte conclusies komen.

Dit levert niks op, de enige maatregel die zal werken is daadwerkelijk op de werkvloer actief bezig zijn, zie boven in mijn wat lange post.

Een topzwaar bestuur wat verder geen aansturing geeft, en leden welke zelf geen actieve rol willen spelen zijn de oorzaak van de achteruitgang.

Begin bij jezelf, ik heb lezingen gehouden op school waar mijn zoon zat, vooral op de lagere school vinden ze het prachtig als je als ouder wat over je hobby wilt vertellen.

En juist op die leeftijd zul je de jeugd moeten aanspreken om hun belangstelling te krijgen, daarna komen ze in een stroomversnelling en is er weinig tijd voor hobbies, en komen ze met andere facetten van andere hobbies in aanraking.

Het nog verder verlagen van de drempel verlaagd ook de waarde die het gelicenseerd zijn heeft.

En, laten we eerlijk zijn, met wat inspanning is de N zeker haalbaar voor een ieder, mijn laatste 2 kandidaten, man en vrouw, haalden het in 8 weken tijd, elke dag studie en 2 maal in de week was ik er een avond voor uitleg, en hulp, beide gewone mensen met normaal I.Q.

Groet,

Cor
Ook hier blijkt maar weer omdat u het allemaal zo geweldig vind moet het maar zo,want ja u is het toch ook gelukt.
Omdat u geintresserd bent moeten andere dat ook maar zijn anders mogen ze geen microphone inknijpen op de amateur banden.
De tijden veranderen beste man,en daar wilt u niet aan.(het valt ook niet mee)

PD1EHA

#75 Bericht door PD1EHA »

Geschreven door PA5COR in een ander topic
Jaren geleden moeten doen?

Hangt af van wat uiteindelijk de uitkomst zal zijn van het beoogde doel van A.T.

Vergunningsloos betekent immers ook dat je veel minder rechten kunt ontlenen aan de door jouw behaalde machtiging, nu vergunning, straks aanmelding...

Dat de N machtiginghouders op de korte golf komen, geen probleem.

Het gaat hier om een duidelijke verslechtering wat betreft je rechten als zendamateur, het teloorgaan van de amateur status, en daarmee een vrije doorgang voor een aanval op de frequenties door ons gebruikt.

De meesten onder ons die al wat langer meelopen zien dan ook in de Ghz bereik en ook op 70 cm steeds meer een aantasting van de ruimte die we hadden.

Van primair naar secundair, lpd's met 50+ watt in de 70 cm waar niet meer tegen wordt opgetreden, veel inperkingen/verlies van frequentie ruimte hoger in de banden.

Als je graag een vergunning cadeau hebt, die is er al, 27 mHz...

Ook daar is van enige opsporing geen enkele vorm meer van te vinden.. kilowatten regel in plaats van uitzondering.

Als groot rijbewijs bezitter zet je toch een fietser niet op een vrachtwagencombinatie zonder gedegen opleiding?

Tot voor kort, toen de machtiging overging in een vergunning, waren de radio zendamateurs een gewaardeerde dienst, met een historie om trots op te zijn.

Zoals het nu gaat wordt de gebruiksvergunning verstrekt op het postkantoor bij aankoop van een pak waspoeder....

Voor velen die met harde studie de machtiging/vergunning hebben gehaald een wrang feit.
Erger is het verliezen van de (nog aanwezige) rechten.

Vandaar mijn opmerkingen, niet om meer mensen op de amateurfrequenties te helpen, daar was mijn mening al duidelijk over als je mijn andere postings had gelezen.

Net als de invoering van de vergunning in plaats van de machtiging en de toelating van lpd's etc in de amateurbanden hebben de collectieve verenigingen liggen te slapen, nu maar hopen dat ze ff wakker schudden....

73,

ja je maakt je heel druk over je wel verdiende licentie,u wilt niks veranderen.
Mensen zonder licentie hebben niks aan u goed bedoelde inspanningen.
Daarom botsen wij,u voorstelling van een amateur die de hele dag op zolder zit klopt en naar ruis zit te luisteren en te solderen.
Je denkt alleen aan je zelf en verder denken dat in u straatje past is er niet bij.

Gesloten