toekomst van zendamateurisme.

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

toekomst van zendamateurisme.

#1 Bericht door angelo »

Naar aanleiding van diverse QSO's en ook enkele opmerkingen op dit forum heb ik het gevoel dat enkele (misschien wel meer dan enkele) mensen onder ons het idee hebben dat we bezig zijn met een 'vergeten' hobby (misschien dat dat weer wijzigt wanneer er weer een ramp is en telecommunicatie met bijv GSM en P2000 uitvalt).
Aan de ene kant heeft dat een voordeel dat naar aanleiding van media-aandacht niet iedere sjonnie een zender gaat kopen en vervolgens gaat piraten, alhoewel ik in bepaalde regio's ALLEEN MAAR (voornamelijk zuid-west Nederland) piraten hoor die nog niet eens de moeite doen om in de menigte op te gaan maar aan de andere kant heeft het wel degelijk nadelen.
Zenders en antennes blijven relatief duur vanwege kleine afzetmarkt, en daardoor blijven modellen lang doorgaan of verdwijnen modellen gewoonweg omdat er te weinig van verkocht worden. De niet synchroon rechten, banden en modulatievormen over de hele wereld die nog steeds, ondanks clubjes en verenigingen per land verschillen maken het niet erger.
Vervolgens is de tweede hands markt van goud en hebben spullen geringe afschrijving. Dat maakt het weer moeilijk voor beginnende mensen om aan goedkope zendinrichtingen te komen zonder deze te bouwen. Natuurlijk kan iedereen met een soldeerbout en installatiedraad een dipool bouwen of een 1/4 golf groundplane en een tweede handse condor aanschaffen maar dat is niet echt aantrekkelijk te noemen vrees ik.

Dan hebben we nog de lokale en niet lokale overheden, woningbouw verenigingen en collectieve huiseigenarenverenigingen die zonder enige vorm van reden proberen zoveel mogelijk mensen de antenne plaatsing zo moeilijk mogelijk te maken (en dat vind ik vreemd, want ik ben in de tijd geboren dat IEDEREEN antennes op het dak had staan, schijnbaar was het TOEN niet erg en nu ben je een terrorist ofzo).

Over de examens niets te klagen, die zijn niet te makkelijk en niet te moeilijk (zeker niet te moeilijk sinds CW weggevallen is) alleen zou een aantal interessant HF banden met beperkt vermogen en beperkte modulaties en beperkte frequentie-wijdte de Novice licentie beter maken. Liever nog, zie ik 3 licenties... De "F" als in 'master of the skywaves', een "M" als in medium, waarbij beperkte mogelijkheden voor HF erbij komen, t en opzichte van de "N" Novice die behouden blijven tot experimenteren op 2m en 70cm, eventueel en/of 10m erbij.

Wat ik ook jammer vindt is dat (grotere) evenementen ik altijd pas NA afloop achter kwam DAT het was geweest... Schijnbaar is het de truuk om zo kort mogelijk voor het evenement pas bekend te maken dat het er is... Zoals vossejachten (liefst nog zonder vermelding van welke banden en welke soort, zoals recreatief of 'rennen'), beurzen, velddagen enz. Ook de locale 'ronde', het is altijd weer op vrijdag dat ik erachter kwam dat het donderdag was geweest.

Binnenkort is er weer de JOTA (of hij kan al geweest zijn, daar kom ik altijd later pas achter)... de plek waarbij jeugd toch weer 'wakker' gemaakt wordt voor de wereld van zendamateurs, die normaal gesproken niet voor bij de walkie-talkies komen, of inmiddels voorbij de 11m zenders, PMR's en LPD's. Maar ook mensen in het 'vakgebied' zie ik zelden benaderd worden.. Keej, de meeste universiteiten hebben wel (uit het verleden) een repeater, en/of een shack en soms nog een PI call maar ook mensen op MTS-en met elektronica afdelingen zitten vol mensen met loodhoudend tin dampen als dampo voor wanneer ze verkouden zijn.

Misschien dat jullie nog hints of tips hebben voor hoe het eventueel beter kan en wat er mis dreigt te gaan of al mis is?
No good deed goes unpunished.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#2 Bericht door Yannick PE2YSB »

ik zit bij een zendamateurs club in Eindhoven (ESRAC), en ik moet zeggen inderdaad we sterven uit.

We hebben de grootste moeite voldoende leden bij ons clubje te hebben (studenten aan de TU) om te kunnen blijven bestaan. Gek genoeg zijn er hel veel mensen goed warm te maken als ik met ze over de sport praat.
(ik vind het meer een sport dan een hobby.) Maar misschien komt dat omdat veel mensen het idee hebben dat het alleen VUTters zijn op de banden. En vervolgens zijn mensen verrast als een 20jarige er mee bezig is en er veel lol in heeft. Dan gaan huin ogen toch een beetje open staan en gaan ze denken, goh misschien is het wat.

Maar inderdaad, in die anderhalve maand dat ik nu amateur ben is er al regelmatig gevraagd "wat draai je" "draai eens een lekker nummertje" of "je mag toch niet zelf radioprogramma's maken." Veel mensen kennen het verschil tussen een piraat en een amateur niet echt meer.

jammer maar tja wat doe je er aan.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#3 Bericht door angelo »

Ik zeg dan altijd "Nee, geen radio, maar wel TV" :twisted:
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#4 Bericht door PA5COR »

Je kunt wel proberen met meer vrijheden voor de diverse machtigingen meer mensen aan te trekken, maar dat is niet de kern van het probleem.

Op 12 jarige leeftijd kreeg ik de belangstelling voor electronica na een klap van de hoogspanning uit een zwart/wit tv welke ik van binnen wilde bezien omdat ie 't niet meer deed.

Vanaf toen wilde ik weten hoe het werkte en ging boeken uit de bieb halen en lezen, en begonnen de eerste schreden op het pad zelfbouw.

Nu, op bijna 54 jarige leeftijd terugziend op een mooie periode, besef ik dat er voor de jeugd veel meer valt te beleven als in mijn jeugd, een kant en klare wegwerp maatschappij ook.......

De huidige situatie met een N en F/A machtiging met de voorgestelde verruiming voor de N is genoeg.
Men zal moeite moeten doen voor een machtiging, des te meer waarde heeft die voor de houder.

Ik heb in mijn leven veel diploma's moeten halen, net als de meesten hier, ook beroepsmatig op latere leeftijd.

Van nature verstoppen wij ons het liefst in de shack, bakje leut, soldeerbout aan, en lekker knutselen.

Maar, om de jeugd te stimuleren moeten ze eert ermee kennis maken, lezingen op school, op jaarmarkten staan en actief promoten, meer berichten in het nieuws etc.

Een taak voor de individueele amateur op lokaal niveau, de verenigingen op landelijk niveau.

Gecombineerd met een veel actievere AT welke uitwassen van piraten en hoog vermogen LPDérs zal moeten bestrijden, om de amateurbanden weer van het 11 metergehalte af te krijgen naar een meer of mnder normaal gebruik zonder dat de intruders de overhand krijgen.

Waarom een machtiging halen als je met 50 watt ongestraft op 70 kunt piraten?, of op de 85 meter, 45 meter etc? wel eens geluisterd daar?

Natuurlijk ben ik ook begonnen op 3 meter als jongen, ecc 85 tot en met QQE 06-40....

Net als de meeste A gelicenseerden met de 19 sets begonnen na de oorlog :)

Alleen was toen de kans gepakt te worden van dat gehalte dat je wel wilde doorstromen naar gelicenseerd bezig zijn, de techniek had toch mijn liefde, niet het "plaatjes" draaien.

Tegenwoordig wijzen we naar de verenigingen die inderdaad wel wat meer activiteiten kunnen ontplooien, maar meer bezig zijn diverse werkgroepen uit de grond te stampen welke na een jaar met de geijkte conclusies komen.

Dit levert niks op, de enige maatregel die zal werken is daadwerkelijk op de werkvloer actief bezig zijn, zie boven in mijn wat lange post.

Een topzwaar bestuur wat verder geen aansturing geeft, en leden welke zelf geen actieve rol willen spelen zijn de oorzaak van de achteruitgang.

Begin bij jezelf, ik heb lezingen gehouden op school waar mijn zoon zat, vooral op de lagere school vinden ze het prachtig als je als ouder wat over je hobby wilt vertellen.

En juist op die leeftijd zul je de jeugd moeten aanspreken om hun belangstelling te krijgen, daarna komen ze in een stroomversnelling en is er weinig tijd voor hobbies, en komen ze met andere facetten van andere hobbies in aanraking.

Het nog verder verlagen van de drempel verlaagd ook de waarde die het gelicenseerd zijn heeft.

En, laten we eerlijk zijn, met wat inspanning is de N zeker haalbaar voor een ieder, mijn laatste 2 kandidaten, man en vrouw, haalden het in 8 weken tijd, elke dag studie en 2 maal in de week was ik er een avond voor uitleg, en hulp, beide gewone mensen met normaal I.Q.

Groet,

Cor

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#5 Bericht door angelo »

Om maar een inmiddels beroemde uitdrukking te gebruiken, mensen zien de splinter in andermans ogen, maar de balk in het eigen oog niet...

Maar ondanks dat we zelf er mogelijk meer aan kunnen doen, zou sturing of fascilitering vanuit bijv Veron en VRZA wel handig zijn. Normaal zie je vertegenwoordiging van beide alleen na de examens in Nieuwegein, en daarna hoor of zie je vrij weinig meer van ze.

Op een braderie of zo staan heb ik geen problemen mee. Het een en ander uitleggen kan ik ook nog wel gezien mijn professionele werkzaamheden maar ik ga natuurlijk uit eigen beurs geen stand betalen... de verenigingen zullen natuurlijk iets hebben van 'wij gaan dat niet regelen, want we kunnen niemand vinden die daar gaat staan''

Ook de naam zelf is anno 2006 niet echt 'professioneel'... AMATEUR... als in 'prutser'...

Ik ben het ook wel er mee eens dat je gelicenceerden niet meer 'rechten' moet geven om piraten tegen te gaan. Dat is net zoals een grotere dweil pakken omdat de kraan lekt en het nat wordt... Nee, je moet het rubbertje in de kraan fixen... Zijn er piraten, moet je die aanpakken. En ik vind het niet erg om BOA te zijn. Maar de insteek van vroeger geldt nog steeds... Actie NA klachten. Ik vind het vreemd dat je mensen examens laat afnemen, vervolgens geld vraagt voor de jaarlijkse contributie en vervolgens mensen die geen zin hebben daarin niet aan pakt. Dat geeft een verkeerde indruk.

Maar wat denk je van mijn insteek om weer naar 3 examen categorieen te gaan? Eén voor de mensen die 'gewoon' willen gebruik maken van de 2m/70cm banden, één voor de mensen die wat meer willen leren en meer willen doen, en dan zoiets als de huidige F, welke dan 'alles' mag.
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#6 Bericht door PA5COR »

Aangezien illegaal gebruik als piraat van de frequenties een misdrijf is in de zin van de wetgeving vindt ik het al heel erg merkwaardig dat het AT de insteek hanteerd pas actie na klachten, terwijl juist deze dienst verantwoordelijk is voor de daadwerkelijke handhaving, en met de opsporingsbevoegdheid die daar bij hoort.......

Mooie zaak als het Openbaar Ministerie hetzelfde zou verkindigen, alle agenten op het bureau gaan zitten, en alleen actief aan opsporing doen als er klachten komen??

In contradicie van deze uitspraak van het AT staat dan wel de actieve opsporing van de FM omroepband piraten, maar ja, daar zijn commercieele belangen in het spel, dat wij betalen voor onze machtiging, en ook nog via de normale belastingen de algemene middelen betalen die ze gebruiken vergeten ze dan maar, inclusief de internationale afspraken....

Mijn vader was agent bij de politie, ik ben zelf 3 jaar bij de douane op schiphol aan het werk geweest tot ik het hele verschrikkelijke achterlijke logge ambtelijke apparaat zat werd, en echt werk heb gezocht... dus ontslag nam, eigen initiatief werd volledig in de kiem gesmoord, opsporing op de laatste plaats gezet etc.

Hetzelfde zien we in de top van de huidige verenigingen, veel te log, overleg cultuur, geen belangen beschadigen bij de overheidsvriendjes etc.
Dit in plaats van krachtig optreden, en voor de zaak opkomen...

Ik ben het type wat snel op een barricade gaat staan als mijn belangen in het geding zijn, en bereid is er wat voor te doen.
Veel van mijn vrije tijd is dan ook voor het helpen van anderen die in de ambtelijke molen worden vermalen, of op andere vlakken waar ik kan helpen.

Wat betreft de uitbreiding van de machtigingen, in zijn algemeenheid hebben we voor de communicatie al de 11 meter band, zonder enige machtiging en all mode, en blijkbaar ook alle vermogens toegestaan omdat ook daar optreden niet meer voorkomt, behalve bij zeer ernstige excessen.

Dan de opstap naar iets meer serieus, de N licentie, welke met de aanstaande uitbreiding toch wel zeer compleet wordt, als ik terugzie naar mijn D machtiging 6 kanaaltjes op 2.........

Dan voor de amateurs de laatste opstap die mogelijk is de F licentie, je moet er wat meer moeite voor doen maar dan heb je ook wat.

In tegenstelling met de normale gang van zaken dat het halen van een diploma/licentie moeilijker wordt in de tijd, worden de eisen voor een radiozendamateur licentie lager.

Denk aan he halen van je rijbewijs, toen ik mijn groot rijbewijs haalde was 2 x afrijden en theorie voldoende voor auto, bus, vractwagen en aanhanger in elke klasse voldoende.
Nu zul je voor elk deel apart examen moeten doen, met meer theorie als toen ook.
Met daarbij de gevaarlijk vervoer diploma, chauffeurs diploma etc.

Vandaar dat ik in dit licht bezien een verdere verlaging van de eisen, met een extra licentie klasse niet nodig vindt, alles uiteraard op persoonlijke basis.

Ook gezien de ontwikkelingen in bijvoorbeeld Duitsland waar voor de N het vermogen al naar 75 watt is opgetrokken, en 10 gHz erbij is met 80 meter, en de harmonisatie perikelen in EEG verband een en ander ook hier wel zullen toeslaan.

Kortom, betere handhaving van AT, bestrijding van piraten en meer vanuit de verenigingen activiteit als alleen maar vergaderen.
Persoonlijk kunnen de gelicenseerden zelf ook aktief hier een rol spelen.

Een utopia? de toekomst zal het uitwijzen, maar als hieraan geen gevolg wordt gegeven zal i.d.d. het zendamateurisme uitsterven bij gebrek aan belangstelling en frustratie.

Wetende dat diverse klachten zijn ingediend bij het AT en daar geen gevolg aan wordt gegeven vrees ik dat van de kant van het AT geen actie ondernomen zal worden tot een werkelijke verandering in hun denk en handelswijze.

Wat de verenigingen betreft, oefen druk uit op lokaal niveau, en mochten de leden dit lezen, beoordeel dit met een open vizier, zonder meteen weer in het oude patroon te vervallen.

73,
Cor

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#7 Bericht door angelo »

PA5COR schreef:Aangezien illegaal gebruik als piraat van de frequenties een misdrijf is in de zin van de wetgeving.....
Dat is één van de redenen waarom ik alles 'legaal' doe. Ik kan me dat in mijn functie (werk) niet veroorloven om een kruisje achter mijn naam te hebben staan.
Ik ben het type wat snel op een barricade gaat staan als mijn belangen in het geding zijn, en bereid is er wat voor te doen.
Waar je vervolgens met een beetje pech alleen staat en met je hoofd boven het maaiveld is het behoorlijk eng (en daarom doe ik dat nog maar extreem weinig... maar ik vind het knap dat er nog steeds mensen die dat durven.
Wat betreft de uitbreiding van de machtigingen, in zijn algemeenheid hebben we voor de communicatie al de 11 meter band, zonder enige machtiging en all mode, en blijkbaar ook alle vermogens toegestaan omdat ook daar optreden niet meer voorkomt, behalve bij zeer ernstige excessen.
Ik wil ook niet dat N uitgebreidt wordt maar dat je daar 'meer' voor moet kunnen en dus een licentie moet komen BOVEN de N, welke deze uitbreidingen bezit. N is op zich al vrij gemakkelijk voor de zaken die je MAG doen... (die vervolgens 99% nooit zal doen)

Over de 11m gesproken, persoonlijk ben ik van mening dat deze band niet thuis hoort in een 'modder-maar-wat-aan' regeling. Deze band zou extreem mooi zijn, tesamen met de 10m band als amateur frequentie.
Een stukje in de buurt van de 70cm lijkt me meer geschikt voor zo'n pruts-maar-wat-aan frequentie. Maar dan niet een frequentie die met een bestaande HAM apparatuur te bereiken valt, anders werk je wederom piraterij in de hand... Zoals nu met de PMR EN LPD's het geval is. Waarom zo'n speelgoed porto kopen die eruit zien of je 3 jarig nichtje mee speelt als je voor bijna hetzelfde geld ook een HAM porto kunt kopen, welke vervolgens ook nog eens gebruikt kan worden als scanner, waarbij je HAM banden kunt nemen EN daarbuiten... Blunder van ongetwijfeld ambtenaren niet gehinderd door enige vorm van inzicht. Leuk dat je je op HAM rondes kunt inmelden als 'luisteraar' maar luisteren kan ook met een scanner of multiband radio van 5 euro bij de kijkshop... Bovendien hebben die PMR's en LPD zo'n waardeloos bereik dat de gemiddelde 11 meter piraat dat ding binnen 1 week weer weg doet...
Vrij nutteloos dus.

Maar ook de piraterij begrijp ik niet... Voor een piraat heeft de 2m en 70cm band toch geen nut? Okeej, de mensen die LPR en PMR banden willen gebruiken kopen een uitgebreide dualband porto en kunnen vervolgens hierop werken... En de 85 en 45m piraatbanden zullen ongetwijfeld te maken hebben met mensen die een TS50S ofzo kopen om 'standaard' 100W te hebben tussen de 25 en 30MHz, zodat ze niet hoeven pielen met lineairtjes enzo en zullen dan ongetwijfel uitgevonden hebben dat je ook tussen HAM banden kunt gaan zitten pielen...
Dan de opstap naar iets meer serieus, de N licentie, welke met de aanstaande uitbreiding toch wel zeer compleet wordt, als ik terugzie naar mijn D machtiging 6 kanaaltjes op 2.........
Eerlijk gezegd vind ik dat nogal vreemd voor de mensen die hun C gehaald hebben, dat bezitters van D nu net zoveel mogen. C was in mijn tijd toch een stuk pittiger dan D... En al helemaal voor de A en B licentiehouders onder ons... We moesten nog CW kunnen maken en opnemen... Nu is je geluidskaart kunnen prikken aan je REC interface op je set al genoeg om te kunnen werken.
Ook gezien de ontwikkelingen in bijvoorbeeld Duitsland waar voor de N het vermogen al naar 75 watt is opgetrokken, en 10 gHz erbij is met 80 meter, en de harmonisatie perikelen in EEG verband een en ander ook hier wel zullen toeslaan.
DAT snap ik dan ook niet.. Wij hier in Nederland willen a la balkenellende het liefste jongetje van de klas zijn, terwijl andere landen gewoon wat aanmodderen en doen waar ze zin in hebben. Terwijl ik al moeite heb om in Europa rond te mogen rijden met mijn licentie... Waar gaat het in hemelsnaam nog over... Wij (als sufk8ttende) Nederlanders moeten alles maar volgens het boekje doen, terwijl we weten en zien dat anderen gewoon op datzelfde boek schijten.

Dat harmonisatie inhoud dat alles maar moet kunnen vind ik ook vreemd... Dan wil ik ook wel een ADVIES snelheid van 130 hier op de autosnelwegen hebben :wink:
Een utopia? de toekomst zal het uitwijzen, maar als hieraan geen gevolg wordt gegeven zal i.d.d. het zendamateurisme uitsterven bij gebrek aan belangstelling en frustratie.
Ik ben ervan overtuigd dat wanneer we niets doen, het alleen maar erger wordt... Vandaar ook deze 'pol' om te kijken hoe andere denken... Want daar zijn we immers zendPROFESSIONALS voor, andere helpen, meedenken en SAMEN het beste ervan maken... En daar zouden we geen watersnoodrampen voor moeten hebben om dat anderen te laten zien.

Ciao di Angelo.
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#8 Bericht door PA5COR »

Tja...
Ik ben ook maar een gewone zendamateur, met nadruk op amateur, aangezien ik het als hobby beoefen, en niet als professie.

Dat ik ook gelicenseerd sportschutter ben met vuurwapens en munitie in de kluis in huis zegt wel genoeg denkt me, ook daar is mijn zorg voor mijn hobby's terecht en daar moet ik ook een schoon blazen voor hebben/houden.

Wat het met de kop boven de rest uitsteken betreft, als niemand risico's neemt op het persoonlijk vlak on je standpunt te verdedigen, komt er helemaal niets terecht, voortrekkers meten er blijven, met als uiterste kant van dat verhaal Pim Fortuyn, niet dat ik het daarmee volledig eens was, maar die betaalde inderdaad de ultieme prijs.

Een tussen machtiging is van de baan, niet Nederland bepaald, maar de EEG, en wij volgen....... goedschiks/kwaadschiks.

Laat de 11 meter maar voor wat ze is, de 10 meter band is 1.7 mHz groot en meestal hoor je daar geen bal.......

Voor jouw info, de meeste lpdérs hebben niet alleen porto's maar complete FT 847's of TS 2000 staan waarmee ze ook op vol vermogen op 70 als lpdér werken en op de andere piratenbanden, meestal daar gevolgd door 1 of 2 kilowatt lineairs van het formaat amcom 1000, of 2000, welke door gelicenseerde amateurs vrolijk aangeboden worden aan deze piraten...., ook als dealer voor Nederland, ach ja, verkoop is verkoop he...

Als er wat oplevingen zijn op 70 hoor ik de lpdérs met richtantenne's en 50+ watt dxen om het leven hier, daar lusten de honden geen brood van.

Ik denk dat het meeste de revue al gepasseerd is, een samenleving kan alleen werken als er regels zijn, en deze ook nageleefd worden, dan wel van overheidswege als wetgever gehandhaafd worden.

En met de wijze woorden af te sluiten,

Het enigste recht dat je hebt is dat waar je voor bereid bent om te vechten.


We zullen dus zelf stevig aan de bel moeten trekken, afhankelijk van de maatschappelijke positie van een ieder kan toch iedereen hier een verschil uitmaken.

73,

Cor
;)

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#9 Bericht door angelo »

Zoals ze dan in de UK roepen...

"Hear hear"... :wink:
No good deed goes unpunished.

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#10 Bericht door Theo Postma »

De toekomst, hoe nu verder met de zendamateur dienst.
Nee dienst is het ook al niet meer.
Soms zie ik die donker in, en moet hier denken aan de afbouw v/d banden waarop we mogen werken.
Vorig jaar zijn er meer dan 200 MHz ruimte minder ter beschikking gekomen.
De slachting op de hogere banden is dramaties, dit begint al bij de 23 cm band.

Aan de andere kant als ik zie hoe het piraten wereld leefd, en hoe veel radio freaken er daar rond lopen.
Zendamateur willen ze niet worden, want de voor oordelen over "ons " is van een hoog stof gehalte en oude mannen.
Dat ik ook zendamateur ben is dan wat anders, dat bedoelen ze niet, bedoelt wordt dan de piepende mannen en door het bos rennen.

Eigelijk wordt er gezegt dat het bijna verboden is om plezier te hebben als je zendamateur bent geworden. Want je mag niets meer.......
Voor mij is het duidelijk dat er meer voorlichting gegeven moet worden.
Wat men ook bij ons in de afd doet, scholen bezoeken en les geven.
Laten zien dat je ook TV kunt maken en uitzenden, dat prikkeld de fantasie v/d jongeren.

Dat er ook digtale geluids kanalen er bij zitten, en dat het geluid goed klinkt moge dan duidelijk zijn :D
Maar dit trekt de jongeren wel, en daar gaat het dan om.
Je hoort dan ook dat ze zeggen, maar dat wist ik niet dat je dat ook mag doen!

Het beeld wat mensen vaak hebben is van krakende korte golf banden waar je moet praten met behulp van piepjes :D

Een heel andere doelgroep is de computerende jeugt die met draad loos internet bezig is.
Ze beginnen direkt al op de 13 cm band, gewoon legaal in de amateurband.
En komen zo in aanraking met het virus van draadloos zenden.

Als ik deze groepen bezig zie, dan denk ik dat het wel lukt om de brug te maken.
Zo lang wij maar in staat zijn om ons open te stellen voor nieuwe ideen.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#11 Bericht door angelo »

Voordeel is wel dat WiFi antennes wel een stuk goedkoper worden :wink:
No good deed goes unpunished.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#12 Bericht door Yannick PE2YSB »

het probleem is dat veel van de vooroordeln over zendamateurs, dat het oude grijze mannetjes zijn die heel de avond in een zolderkamertje naar ruis luisteren en op een seinsleutel klikken zijn. klopt voor een groot deel. Als mijn leeftijdsgenoten (rond de 20) dat tegen me zeggen, kan ik het jammer genoeg alleen beamen. Ik probeer ze dan wel duidelijk te maken hoe leuk het is en hoeveel er kan. Maar echt veel helpen doet dat niet door de diepgewortelde vooroordelen.

Misschien is een dag van de zendamateur wel een idee, een dag waarop iedere zendamateur in Nederland zijn shack opent voor alle geintresseerde. Dus dat iedereen binnen kan lopen en komen kijken. Ik denk dat het dan best wel wettelijk te regelen moet zijn dat ook mensen zonder license samen met de amateur van wie de shack is een verbinding mogen maken. Net als met de Jota zeg maar. idee?
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#13 Bericht door angelo »

Tijdens de bevrijdingsfeesten van enkele jaren tussen Eindhoven-Nijmegen was dat al mogelijk, dat met een PI-er gewerkt kon worden. Het IS dus mogelijk... (nog een leuke QSL kaart van liggen.. 'ergens'...

Misschien dat de 'dag van de radio amateur' die er dus al is, anders ingericht kan worden. Maarja, dadelijk krijg je een hele dag van die guppen over de vloer die 'breaky breaky' roepen... of hun MP3 speler willen aansluiten. Dus misschien moeten we 4 november maar actief promoten ipv alleen over de amrato lopen. :wink:

maar volgens mij hebben de meeste veron afdelingen ook een club-callsign, waar je onder begeleiding van een gelicenceerde ook verbindingen mag maken als niet-gelicenceerde?
No good deed goes unpunished.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#14 Bericht door Yannick PE2YSB »

nee met een clubcall mag je alleen werken als je zelf een vergunning hebt, ook niet onderbegeleiding.

Dat mag alleen met eductatieve calls, pi5 is dat.
Wij hebben zo een call op de TU in Eindhoven (pi5ehv) maar omdat je daar bijvoorbeeld niet mee mag contesten hebben we ook een pi4 call (pi4tue)
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#15 Bericht door wbeekman »

We moeten maar eens een TOP-10 van zaken/punten samenstellen, die het bestuur van de vereniging het volgend jaar MOET gaan aanpakken om onze hobby nieuw leven in te blazen.

- Laat de examencommissie voor het volgend jaar maar eens met een modern examen komen wat je op de pc kunt uitvoeren ter voorbereiding op het werkelijke examen.

- Laat de bibliotheekcommissie maar eens met een uitgewerkt voorstel komen om het bibliotheek te gaan moderniseren/ digitaliseren, zodat dit het volgend jaar kan worden geimplementeerd.

- Laat de redactie van ons blad maar eens een samenwerkingsverband aangaan met een externe partij om zo gebruik te mogen maken van hun expertise.
b.v. samenwerking met FUNK-amateur om hun technische artikelen na een halfjaar te mogen publiceren en/of dit te vertalen naar de nederlandse situatie.

Dit zijn zomaar wat ideetjes van mij persoonlijk.
Ik sta open voor kommentaar en/of andere ideeen.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gesloten