toekomst van zendamateurisme.

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#46 Bericht door Yannick PE2YSB »

ja oke maar dan gaat de lol er denk ik snel af. als je de transciever vast kunt houden, dan voel je de HF bijna :P
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#47 Bericht door Theo Postma »

Yannick schreef:ja oke maar dan gaat de lol er denk ik snel af. als je de transciever vast kunt houden, dan voel je de HF bijna :P
Ik ging uit van de gedachten wereld van een eerste jaars.
Een laptop en microfoon (her)kent ie wel.
Een stand ( tafel of zo) en poster trekken de aandacht, dan ziet hij naast die laptop allerlei trancievers staan.
Proberen, en een live demonstratie, kunnen via de laptop.
Wedden dat ze het begrijpen?
Zet anders een wifi kastje zichtbaar neer :D

Sorry, mijn fantasie sloeg even op de hobbel :oops: :oops:

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#48 Bericht door angelo »

Yannick schreef:ja oke maar dan gaat de lol er denk ik snel af. als je de transciever vast kunt houden, dan voel je de HF bijna :P
De laatste keer dat ik HF voelde had ik brandblaren :shock:
No good deed goes unpunished.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#49 Bericht door Yannick PE2YSB »

ruiken is ook leuk :P
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Boris
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 apr 2006, 21:58
Locatie: Eindhoven

#50 Bericht door Boris »

PA8JRG schreef:Bij de studerende jeugd is volgensmij ook best wat te halen.
Dit is dus exact wat ik ook denk.
Het moet toch niet zo moeilijk zijn om alle scholen van Nederland, die iets in de electrotechniek doen, te bereiken en een stapel flyers uit te delen? Ik kan me zelfs voorstellen dat de leerkrachten dit initialtief ondersteunen.
Eigenlijk verwacht ik dat succes verzekerd is!
Nieuw bloed in de hobby!

Ik denk dat je na een paar uurtjes googelen (gochelen?) de meeste Nederlandse opleidingen mbt electrotechniek op een rij kunt hebben.

Zelf heb ik vaak te weinig te vertellen, niet onderbouwd genoeg om een cursus te doen (met als vervolg een examen af te leggen)
Tja en als je als zendamateur te weinig gespreksstof hebt dan heeft het verder weinig zin!
Groeten uit Eindhoven, Gert
Door de lucht gaat het sneller

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#51 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Allen

De enige die op dit moment de toekomst van het zendamateurisme tegenhouden , zijn de zendamateurs zelf.
De laatste VR weer mee gemaakt het maakt niet uit wat je indient voor een voorstel met welke bedoeling dan ook, als het ruikt naar vernieuwing en er staat 1 punt of komma verkeerd beland het meteen bij het oud vuil.

Ik heb nog nooit zo een zooitje conservatieve punten en komma trekkers bij elkaar gezien.

Zie ook AT met z'n vertragingstaktieken.
Het kan allemaal niet met de nieuwe N - vergunning vanwege de EU, als je dan vraagt of Belgie en Het verenigd koninkrijk in Afrika liggen en dus niet bij de EU horen staat een ieder met zijn bek vol tanden en krijg je geen antwoord meer.

Zie ook vele reacties op dit onderwerp verder terug hier.

Wie de jeugd heeft heeft de toekomst.

geen jeugd geen toekomst.
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#52 Bericht door pa3gju »

Yannick schreef:het probleem is dat veel van de vooroordeln over zendamateurs, dat het oude grijze mannetjes zijn die heel de avond in een zolderkamertje naar ruis luisteren en op een seinsleutel klikken zijn. klopt voor een groot deel. Als mijn leeftijdsgenoten (rond de 20) dat tegen me zeggen, kan ik het jammer genoeg alleen beamen. Ik probeer ze dan wel duidelijk te maken hoe leuk het is en hoeveel er kan. Maar echt veel helpen doet dat niet door de diepgewortelde vooroordelen.

Misschien is een dag van de zendamateur wel een idee, een dag waarop iedere zendamateur in Nederland zijn shack opent voor alle geintresseerde. Dus dat iedereen binnen kan lopen en komen kijken. Ik denk dat het dan best wel wettelijk te regelen moet zijn dat ook mensen zonder license samen met de amateur van wie de shack is een verbinding mogen maken. Net als met de Jota zeg maar. idee?
yannik
ik heb dat gedaan en 3 dagen later was al mijn duur zendapperatuur gestolen, en dit is geen grap.
Dezelfde meneer die me kwam bezoeken, met zijn zoon waren de dieven.
De info heb ik gekregen van goede bekende.
Nog geen jaar later was dezelfde inbreker dood,het was een inbreker uit roermond. Maar goed dat dit gespuis weg is. Dit is allemaal echt gebeurd enkele jaren geleden. Open dag voor gespuis ?????

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#53 Bericht door PA5COR »

Hallo Karel,

Niet erg leuk om the zien dat je apparatuur is gestolen..

Maar ik heb in de laatste 30 jaar veel gedemonstreerd voor belangstellenden, veel mensen opgeleid voor de machtiging, en alleen er maar plezier en dankbarheid voor gehad.

Uiteraard heb ik een zeer uitgebreide verzekering, als ik alles terug zou moeten kopen wordt dat ook niks....

73,

Cor

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#54 Bericht door Yannick PE2YSB »

inderdaad erg vervelend als dat gebeurd. Dat is ook wel weer zo ja, je weet niet wat je in huis haalt.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#55 Bericht door PE2AAB »

Yannick schreef:Op de TU in Eindhoven is PI5EHV gelukkig nog wel actief.
Het aantal leden is laag, maar ze zijn er wel. We zijn met een handje vol studenten, en een heleboel oud studenten, medewerkers en andere geintresseerde.
In het verleden hebben we regelmatig leden gehad die op fontys studeerde.
Jeugd is er gewoonweg nauwelijks voor te porren. Ik zie ook de animo van onze JOTA terug lopen. Terwijl ik vroeger helemaal wild werd als onze bevriende groep uit Tsjechie te horen was geeft daar nu NIEMAND iets om. Met MSN gaat het ook. Anders bel je met je GSM toch even of ze online komen?

Face it: Het is langzamerhand aan het uitsterven hoe erg het ook is.
En als politiek Den Haag er niks aan wil doen in de vorm van instapvergunningen e.d. dan kun je strax alleen nog met jezelf praten op HF.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#56 Bericht door wbeekman »

Ik denk, dat als je de jeugd kan laten zien, dat je met

- ACARS - Vliegtuigen kan volgen => http://home.kabelfoon.nl/~pdw/alp/
- Shipsplotter - Schepen kan volgen => http://home.wxs.nl/~pa3esz/ais/index.html
- Sattrack - Satellieten kan volgen => http://sprg.ssl.berkeley.edu/~tohban/sattrack.html

en je laat dat alles op een 19 of 21" LCD scherm zien, dan heb je zeker aandacht hoor.
Hun interesse is dan zeker gewekt..
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#57 Bericht door angelo »

Nieuwspagina VERON afdeling Centrum
!!!! De Utrechtse Europese Radiovlooienmarkt op zondag 23 juli 2006 gaat niet door !!!!!

Utrecht- In verband met een te gering aantal aanmeldingen van standhouders kan de markt geen doorgang vinden. Diegenen die zich al wel aangemeld hadden en dit vaak ook al vele jaren deden danken wij voor hun medewerking, uiteraard zullen de reeds vooruitbetaalde bedragen zo spoedig mogelijk worden teruggestort.
Wanneer ik dit soort dingen lees, vrees ik dat ik al te laat ben :?
(nou zal een vlooienmarkt midden in de vakantie natuurlijk niet de meest bezochte markt zijn (door standhouders)) maar toch... het zegt wel iets dat iets 11 jaar goed gaat en ineens geen mensen meer zijn die nog willen. :roll:
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#58 Bericht door PA5COR »

Zie radiomarkt Beetsterzwaag, dit jaar weer opleving, lekker druk etc.

Zelfbouw is aan het afnemen, na 30 jaar als zendamateur en in totaal 42 jaar lekker aan het rommelen te zijn geweest besef ik ook wel dat in je dure smd bezette transciever sleutelen niet het je van het is, ik doe dat dan wel, maar ik kan me voorstellen dat de oude groep daar geen zin in heeft.

De jeugd koopt een doos, met zoveel mogelijk mogelijkheden, koop antenne etc en draaien maar.

2e hand meestal via internet te krijgen via de welbekende sites etc.
Oude sleutelaars als ik meestal al voldoende onderdelen dus ff buurten voor de bekenden te ontmoeten en visueel even bijkletsen.
En het een en ander tch meenemen, verzamelaars bloed onderdruk je niet :D

73,
Cor

PD1EHA

#59 Bericht door PD1EHA »

Jos pa7wwo schreef:Hoi Allen

De enige die op dit moment de toekomst van het zendamateurisme tegenhouden , zijn de zendamateurs zelf.
De laatste VR weer mee gemaakt het maakt niet uit wat je indient voor een voorstel met welke bedoeling dan ook, als het ruikt naar vernieuwing en er staat 1 punt of komma verkeerd beland het meteen bij het oud vuil.

Ik heb nog nooit zo een zooitje conservatieve punten en komma trekkers bij elkaar gezien.

Zie ook AT met z'n vertragingstaktieken.
Het kan allemaal niet met de nieuwe N - vergunning vanwege de EU, als je dan vraagt of Belgie en Het verenigd koninkrijk in Afrika liggen en dus niet bij de EU horen staat een ieder met zijn bek vol tanden en krijg je geen antwoord meer.

Zie ook vele reacties op dit onderwerp verder terug hier.

Wie de jeugd heeft heeft de toekomst.

geen jeugd geen toekomst.
Kijk en zo zie ik het ook,het probleem is volgens mij te zoeken in het feit dat de lesstof ongeloofelijk saai is en niet praktijk gericht.
Toekomstige amateurs weten straks de wet van ohm,maar weten nog niet hoe ze een conector moeten solderen.
Er zijn ook amateurs die geen zin hebben om te solderen maar wel om leuke qso,s te maken (dit mag toch hoop ik)
Dus dan krijg je dus het feit dat lerende amateurs vastlopen,omdat het alleen maar gaat over rekenen,rekenen,rekenen ,vormules ,vormules,vormles.
Overigens moet ik wel lachen dat de vorige generatie amateurs (uitzonderingen daar gelaten) het hebben over het uitsterven van de hobby,dat is toch niet zo gek.
Jullie willen dit maar al te graag in stand houden,als ik naar jullie gesprekken luister,is het allemaal oude mannen praat.
Weet je wat we gaan de jeugd zien warm te krijgen ha ha ha.
Wat je dan moet doen (eerlijkheidshalve gezien) laat ze leuke gesprekken voeren en luisteren naar allemaal leuke dingen.
Vervolgens moet je ze dan ook even het leerboek voor de N licentie onder de neus duwen (wat vol staat met fouten)
AT vind het prima zo,praten precies in hun eigen straatje,hebben vervolgens denk ik ook niet de cappaciteit om wat te veranderen.
Dus we kunnen wel met z,n allen veranderingen willen (meer jeugd) maar het is allemaal bullshit (dat willen de amateurs niet echt).
Want dan moeten er dingen veranderen,ja en als je dan in de 50 ,60 of 70 bent valt dat niet mee.(wie de schoen past).
Ik zou wel eens een gesprek willen horen van een wat oudere amateur op de 2 mtr met een pas afgestudeerde amateur zeg 30 jaar.
Het is toch niet gek dat er ongeschoolde lekker blijven dx,en en kletsen met iedereeen over koetjes en kalfjes,en soms ook serieus.
Overigens valt het mij op dat er heeeeel veel gelicencieerde amateurs op de 11 mtr zitten (waarom zou dat zijn)
En van mij mogen ze,mensen het is 2007,als het zo door gaat kunnen straks de meeste amateurs hun spullen verkopen,er word al heel weinig gebruik gemaakt aan de door jullie toegewezen banden (te weinig).

1 amateur houd van solderen en knutselen (zelf maken)
2 amateur vind het leuk om te dx,en en qso,s te maken (gewoon kant en klaar kopen)
Wat is hier mis mee,nee precies helemaal niks.
PAS DAN DIE SAAIE KLOTE LESSEN AAN,EN HET EXAMEN,STELLETJE DOOF STOMMEN.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#60 Bericht door PA5COR »

@ Cyber,

Om nu schreeuwend te posten met een belediging is ook niet echt bevorderlijk om de zaak inhoudelijk te veranderen....

Ik DOE wat aan de zaak, lees de posts van me maar door.

Omdat je nu eenmaal zelfs met koop apparatuur kunt storen moet je toch een basis kennis electronica/ontstoring hebben, en weten hoe ontvangers/zenders in elkaar zitten.
Voor gratis en moeiteloos zenden - zie 27 mHz.

Zit ik ook wel op 27 mHz? jazeker, omdat ik daar onder andere serieuze kandidaten kan opvissen welke dan bij genoeg belangstelling gratis studiehulp krijgen hier, net als ik meewerk aan de Jota/Joti op vrijwillige basis om ook daar interesse te kweken en kandidaten te vinden.

Met de uitbreiding voor de N vergunning dacht ik toch dat er genoeg te beleven is voor de Novice, genoeg DX gehoord de laatste weken van ze.
Voor je rijbewijs zul je ook moeten leren om het te halen, met een praktijk proef.

En kom me nu toch alsjeblieft niet aan met dat het halen van de N moeilijk is..........
De laatste 2 kandidaten hebben in 6 weken de stof met elke dag 2 uren leren gedaan, en de N vergunning gehaald, man en vrouw van net 40 jaar.
Voor de jeugd die nog in het leerproces zit zou dit helemaal een peuleschil moeten zijn.

Je ziet dat jouw gegeneraliseer niet helemaal opgaat, net als ik zijn er meer amateurs bezig met prive opleidingen.
Maar om het zendamateur zijn gratis weg te geven zoals sommigen zouden willen, is de meest foute zaak die er is.

In de lesstof is niet alleen puur electronica en een paar formules te vinden, ook propagatie, antenne's voedingslijnen, etc vindt daar een plaats, en is hoog nodig voor de beginnende amateur.

Het vreemde is dat als je eerst zo reageert op de manier om zendamateur te worden, en je dan je examen haalt, meestal deze groep mensen 180 graden draait in hun mening, en zich realiseren dat de door hun gedane moeite niet voor niets is geweest, en tegenstander worden van het nog verder verlagen van de eisen.

Als ex "D" gelicenseerde konden we "al" met 10 watt in FM op 6 kanalen op 2 uitkomen.

Zie nu wat de N of ex D vergunning houders nu mogen.
Dan mag je toch zeker ook wel wat inzet van de aankomende vergunninghouders vragen, toch?

Sinterklaas en de Kerstman zijn al voorbij hoor ;)

Succes,

Cor

Gesloten