2de hands = goud :-)

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

2de hands = goud :-)

#1 Bericht door angelo »

Ik ben aan het kijken voor een 'gooi em in de auto'-transceiver...
Eentje waar ik niet zo depressief van wordt als er een krajse op komt, als het ware...
Dus de eerste plek waar je zoekt, is de 2de hands websites...

Mijn god, wat is daar een hoop 2de hands rommel verguld :roll:
4 condor 16 mobilofoons, bij de lokale PE-er voor 40 euro te koop, zij moesten er 600 euro voor hebben...
Daarna een TS2000 gevonden, vroegen ze 2300 euro voor, voor een 2de handsje... Terwijl ik die in de winkel zag liggen voor 1850,- NIEUW..
Dan heb ik het nog niet eens gehad over de displays die eruit zagen of ze met een matrixprinter gedrukt waren welke van de 24 naalden er 10 niet werkten of alle andere zaken die niet echt helemaal jofel meer waren...

Is dat nu de laatste tijd zo erg met 2de hands prijzen, of ligt dat aan mij?
No good deed goes unpunished.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#2 Bericht door Yannick PE2YSB »

ligt niet aan jou. Als beginnende amateur erger ik me er ook aan. Veel oude amateurs hebben een shack vol met alles, en als ze iets verkopen dat ze al jaren niet meer gebruiken willen ze toch nog een bijna nieuw prijs er voor krijgen. Niets kan goedkoop weg om een beginnende amateur de banden op te helpen.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#3 Bericht door angelo »

Zo had ik laatst een discussie met iemand hier lokaal...
Ik had mijn idee aan hem voorgelegd...
Om de een of andere reden vind hij het 'beter' als ik een 2de hands kenwood zou kopen (bouwjaar 1992) voor de prijs waar ik elders op twee lokaties (die ik ken) NIEUW voor dezelfde prijs een Yaesu kan kopen.

Trek ik een analogie naar de auto... Dan krijg je bijvoorbeeld het verschil tussen een Porsche Boxter, en een Porsche 911. Een nieuwe Boxter kost ongeveer net zoveel als een goede 2de handse 911... Nu heb ik toevallig in beide gereden, en voor MIJ is een Boxter ook al leuk genoeg, en zie ik geen meerwaarde aan de meerwaarde van een 911.. Sterker nog, ik vind een Boxter minder leip... Een 911 rijden als het bijvoorbeeld net geregend heeft na een lange periode van droog zijn, nou, dan heb je je handen vol als je wil spelen, dan is het net of de 911 je persé dood wil hebben. Wat betreft prestaties, doen ze voor elkaar niet veel onder... Maarja, je hebt wel een nieuwe Boxter, en een 14 jaar oude 911... Kijk ik naar andere zaken... Tja, ik ben 1 seconde trager naar de 100... maar wel VEEL zuiniger. In de 911 moest ik 100 PLEURO gooien voor die vol was, en kon ik 420-450km rijden op 1 tank, de Boxter reed dezelfde kilometers op 80 EYPO...

Natuurlijk is Kenwood duurder dan Yaesu... Maar is de kwaliteit ook beter? Is dat niet het VAG-Effect? waarbij een Scoda of Seat de helft kosten van een Audi of VW, terwijl in de inhoud voor 75% hetzelfde is (alleen minder schreeuwend-lelijk-grote embleems op het stuur enzo ontbreken bij de S-jes.
Normaal gesproken kijk ik dan naar het tweede handse aanbod... Echter daar zie ik niet echt een verschil in verhouding...
Wat je bijvoorbeeld wel ziet als je kijkt naar bijv Subaru Impreza versus Mitsubishi Evo... Veel meer Evo's worden verkocht (ivm de verkoopaantallen) dan Subaru's... Betekent dat dan dat de Subaru's uit elkaar vallen voordat ze verkocht kunnen worden, of omdat pet-mans hem om een boom heen gevouwen heeft...

Moeilijk moeilijk, moeilijk...
Maar feit blijft wel dat zendappatuur verschrikkelijk duur is tweede hands, en ook dat schrikt de nieuwkomers af... We hebben immers ook vaak andere hobby's die geld kosten. En die 50 pleuro per jaar is vaak ook al iets wat voor veel mensen toch best wel veel is. (omgerekend toch bijna 120 guldens... En zeg nu eerlijk, de meeste mensen die beginnen met de hobby, komen de hobby tegen bij #1 of de JOTA, of #2 op de technische school of #3 via familie/kennissen...
Scouts hebben niet altijd bakken vol geld, op de MTS of TU hebben we te maken met studenten die hun alcohol rekening, de bromfiets of de auto moeten betalen en dan hou je de familie/vrienden over... Misschien dat die dan nog een oudje van 20+ welke half uit elkaar valt willen uitlenen... Maar dan houdt het ook al snel op natuurlijk.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de antenne perikelen... Een antenne op de schoorsteen (als die nog niet uit zichzelf uit elkaar valt omdat ze niet meer gebruikt worden EN dus niet onderhouden) plaatsen is vaak al een ramp om je ouders daarvan te overtuigen dat het beter is... En op de zolder hangen tussen de waslijnen is ook niet handig.

En met de geweldige (kuch kuch, roggel) repeaters van tegenwoordig en de QRM kom je op je portootje ook de straat niet meer uit.
(ik moet hier 60W stoken om de REGIO!!!! repeater open te gooien maar verstaanbaar ben ik dan nog niet. Deze repeater staat overigens precies 11 km verderop.
Met hetzelfde vermogen krijg in een repeater aan de andere zijde van Nederland gewoon open.
Jammer...
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#4 Bericht door PA5COR »

Ik werk uitsluitend met Yaesu, persoonlijk voorkeur.
Alleen een Alinco DR 605 in de auto, Kenwoor TH-F7 en een Icom q7 porto.

De Ft 847 en de FT 100 zijn de hoofd transcievers hier.

En, inderdaad, sprookjes prijzen voor het spul, met het idee, de N gelicenseerden kopen het wel ....

Kocht en nieuwe MFJ 993-B laatste uitvoering voor 300 euries nieuw, met garantie.
De MFJ 993 oude type te koop voor over de 200 euri, met oude software en veel minder geheugens.

Als ik wat verkoop, de FC-20 bijvoorbeeld is weggegaan vooe 175 euries als nieuw maar nieuw is ie 450 euro, blijf normaal, en realisties...

Maar voor de koper, Kijk uit... 2e hands voor meer als de nieuwprijs en garantie tot de voordeur?

Dacht het niet...

73,
Cor

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#5 Bericht door PA5COR »

Wat betreft de repeaters,
Ik gebruik op een schoorsteen een rvs eigenbouw mast met 3 elements 6 meter beam, leuke opening gister :)
Een 11 en een 23 elements 2 en 70 yagi, Flexa
Een diamond x510N voor 2/7 vertikaal.
De 2/70 antennes gevoed met Ecoflex 15, en met 50 watt en tophoogte X 510 op 21 meter kan ik elke repeater werken in een 100 km radius zonder condities.
Rechtstreekse verbindingen huis/huis ook 100 km.

Met de beam, 50 watt pep ssb op 2 ongeveer 400 km straal met een middelmaat tegenstation.
Op 70 is dat 250/300 km ook 50 watt pep.

Als de bijlage overkomt ben ik hier bezig met PD0-DPS om de boel te renoveren op het dak, de FD-4 moet er hier nog op.

Zo staat het hier al 18 jaar, geen probleem.

Groet,
Cor
Bijlagen
Mastrenovatie
Mastrenovatie
IMG_0007.jpg (51.28 KiB) 11716 keer bekeken

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#6 Bericht door angelo »

Leuk antenne park :wink:
Dat heb ik niet meer... misschien straks, als ik zeker weet dat ik in dit huis langer blijf wonen...
Maar als ik al zie hoe lang ik er over doe om mijn rotte XE plug aan mijn mobiele antenne te vervangen door een N connector voor RG58 (tja, magneetvoet antennes met iets anders dan RG58 kom ik niet vaak tegen en voor het verlies lijkt het me ook niet zo erg, die 3m kabel, zeker niet op 2m)...

Maarja, ik ken sinds ik hiernaartoe verhuisd ben geen enkele toko die iets met radio doet... Breda, Eindhoven, Hilversum, Rotterdam... Maar niet hier in de buurt... En een simpel plugje bestellen via internet is ook al een ramp.

En ik had nog wel zoveel plannen...
Ik wilde nog een X700 ipv X50 op het dak voor 2/70, een beam voor 2 en een beam voor 70cm eronder beide S10 oid en dan nog een leuke WiFi antenne ernaast ofzo...
No good deed goes unpunished.

PA1JVS
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 mei 2005, 22:31
Locatie: lekkerkerk
Contacteer:

#7 Bericht door PA1JVS »

Als het z'n probleem is om aan plugjes te komen wil ik die wel leveren hoor via internet. Is geen enkel probleem
mvg PA1JVS

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#8 Bericht door Yannick PE2YSB »

PA5COR schreef:Wat betreft de repeaters,
Ik gebruik op een schoorsteen een rvs eigenbouw mast met 3 elements 6 meter beam, leuke opening gister :)
zeker leuke opening gisteren. Heb een paar leuke qso's gemaakt. Vandaag trouwens ook, nog beter dan gisteren zelfs. Veel Italianen, gisteren noord Afrika gewerkt.

20m ging vandaag ook lekker, met 5w naar Italie.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#9 Bericht door PA5COR »

Ben niet zo'n DX er he":), alleen OH2LQJ, OH1LWZ/m, IZ5EME.

EI7BMB, vandaag op 6 meter Ierland, 10 meter was behoorlijk open italie/spanje etc.

Ging er inderdaad met 9+20 tot 9+40 hard aan toe op 6, geweldige band :D

Ach, ik blijf wat vhf/uhf behept denk ik ;)

Leuk dat je Noord Afrika hebt gewerkt trouwens, ben meer een luisterende zendamateur, maar dit kon ik niet laten.

73,

Cor

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#10 Bericht door angelo »

PA1JVS schreef:Als het z'n probleem is om aan plugjes te komen wil ik die wel leveren hoor via internet. Is geen enkel probleem
Ik rij morgen waarschijnlijk langs JBE... (als alles meezit).
:wink:
No good deed goes unpunished.

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#11 Bericht door PA3FAT »

Ik morgen voor een FT817 ! Beste prijs in NL en niet al te ver weg.

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#12 Bericht door angelo »

toch wel ?
ik zie heel veel mensen voor zo'n 817 gaan.. voor de vakantie..
nouja, hopelijk kan ik dan na de zomer zo'n ding goedkoop aan komen :-P
ik had ook nog een leuke ICOM 703 gezien maar die waar ik ze zag liggen vroegen er 600 pleuro (wel 150 euro goedkoper dan gemiddeld) voor, net wat teveel naar mijn smaak, want ik vind het dan niet meer in verhouding staan tot wat het me biedt. De ICOM heeft overigens wel VEEL betere accu's en gaan ook wat langer mee als ik de specs moet geloven. en op 13.8V levert ie ook 10W, ipv de 5 van de Yaesu. en gaat door tot ver na 6m, tot 60MHz.
Laatst gewijzigd door angelo op 22 jun 2006, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
No good deed goes unpunished.

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#13 Bericht door PA3FAT »

volgens mij staat er ook een 706 op 2ehands, 425E

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#14 Bericht door PA3FAT »

is toch ook leuk zo'n 703, helaas geen accu's. Wel net iets meer W's.

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#15 Bericht door angelo »

ja hoor, der zit een 2800mAh uur accu bij, voor zo'n 7 uur lol, EN TUNER!!... dus toch 2x zo lang lol als een Yaesu
je hebt alleen geen 2/70.. maarja, daar heb ik een porto en transceivervoor
No good deed goes unpunished.

Plaats reactie